Se indlæg
 Udskriv debat
Hvordan man som dansker lærer thai sprog
Suk Rak Ning
Bent Jensen skrev:
Til Suk;

En ting, der altid har moret mig, det er, at når folk skal lære fremmedsprog, så er de tilbøjelig til at gå på et eller andet kursus.

Det karakterstike ved sådanne kurser, det er, at ingen af de fremmødte kan tale det sprog, der ska læres, rigtigt.

Hvis læreren er dansker, kan man som regel regne med, at han heller ikke taler fremmedsproget til fuldkommenhed, og i øvrigt har man som oftest ikke mulighed til at tale med ham i mee end to minutter

Langt bedre er det, at forsøge tale med de indfødte. De taler sproget til fuldkommenhed, og thailænderne taler gerne med fremmede.Man kan f.eks. tale med naboen, med damen på markdet eller med damen ved gadekøkkenet.

Der må være en psykologisk årsag til, at folk går på sprogkurser. Folk føler sig trygge, når de gør det samme på samme tid.

Jeg er blevet undervist af en Dansker i BKK, der laerte jeg meget og foelger det stadig op blandt de lokale.....saa det er ikke saa ringe enda..............Det er jo ikke en doktorgrad jeg skal ha' i Thai, men blot at jeg kan forstaa Thai'erne og de kan forstaa mig....La' nu vaere med at goere det til en fandes videnskab......Alt dit cirkus snak, ja det kan jeg ikke bruge til noget..Men siden du er saa klog paa Thai, ja saa syntes jeg du skulle udgive en bog...Problemet med boeger er bare, at du ikke laere tonefaldet 100 Procent....Man skal hoere det..
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

Ja suk man forstår ikke at BJ ikke underviser på uni. med den hjerne han har.GrinGrinGrinGrinGrinGrin

mvh lindy

I kan sikkert tage det roligt, alle i Kloge Åge´r på DTW !

Bent Jensen bliver sikkert snart træt af at skrive indlæg til bedrevidende txxxxxxxxxxx.

Personligt synes jeg godt om hans indlæg.

hn

paulsenp
Bent Jensen skrev:
Til Suk;

En ting, der altid har moret mig, det er, at når folk skal lære fremmedsprog, så er de tilbøjelig til at gå på et eller andet kursus.

Det gælder for stort set alt, hvad folk ønsker at lære, ikke kun sprog. Faktisk sender vi jo vore børn i skole, netop for at de skal lære noget.

Det karakterstike ved sådanne kurser, det er, at ingen af de fremmødte kan tale det sprog, der ska læres, rigtigt.
Hvis læreren er dansker, kan man som regel regne med, at han heller ikke taler fremmedsproget til fuldkommenhed, og i øvrigt har man som oftest ikke mulighed til at tale med ham i mee end to minutter .

Ganske som skolelærere sjældent er eksperter i de fag, de underviser i. Alligevel lykkes det dem som regel at bibringe ungerne en del viden og færdigheder. På trods af at den enkelte elev sjældent kan forvente mere end to minutters audiens hos læreren.

Langt bedre er det, at forsøge tale med de indfødte. De taler sproget til fuldkommenhed, og thailænderne taler gerne med fremmede.Man kan f.eks. tale med naboen, med damen på markdet eller med damen ved gadekøkkenet.

Nu er det jo ikke alle, der har mulighed for at komme til "tale med de indfødte", men selv hvis man har, skal man nok være varsom med, hvem man vælger som "indfødt lærer". Man kan let få mange dårlige vaner.

Der må være en psykologisk årsag til, at folk går på sprogkurser. Folk føler sig trygge, når de gør det samme på samme tid.

Sikke da noget sludder. Du må kunne få et job som rådgiver i undervisningsministeriet. Luk skolerne, send ungerne hjem og lad dem selv finde nogen at lære fra.
Hvis de vil lære at regne, kender deres forældre sikkert en bankmand.
Hvis de vil lære sprog, er der masser af muligheder, med alle de indvandrere vi har her i landet.
Og glem endelig ikke dansk. Vi har et land fuldt af mennesker, der taler dansk til fuldkommenhed. Hvorfor skal ungerne dog spilde tid på at gå i skole?
Peter

manden
Helt enig Peter. Der er ingen stjerner, så du får 6 nissehuer GrinGrinGrinGrinGrinGrin

ebeth
Bent Jensen skrev:
....
Svigermor hedder på thai:
ผัว [mae poa] = svigermor (hustruens)
แม่ยาย [mae yai]= svigermor (mandens).....

.

Så vidt jeg kan se her, så står der yai, men jeg læser måske ikke så godt i aften...Sad

Og så så jeg hn's indlæg,! Nøh, jeg er ikke mavesur. Jeg finder måske manden en anelse docerende.
-Og så bare mellem dig og mig, jeg taler måske en lille smule Thai, ikke Bangkok Thai, men bonderøvsthai.... ellers havde jeg nok ikk' kaldt ham onkel, vel!
Redigeret af ebeth d. 22/12-2007 00:11

Draaben
tsk...tsk...
http://mavesur.dk/
.....Grin

Glædelig jul...Frank
Beer is proof that God loves us, and want us to be happy.

Bent Jensen
Til ebeth:

Så vidt jeg kan se her, så står der yai, men jeg læser måske ikke så godt i aften...

Rigtigt แม่ยาย betyder svigemor på mandens side.

Men ยาย i sig selv betyder ikke svigermor. Det er den tiltaleform, man bruger til ældre kvinder generelt. Da jeg engang sagde "khun" til en ældre kvinde, fik jeg dette megey grundigt oplyst. Det er af thailænderne og genem praktisk brug af sproget, man skal lære thai.

Der er noget galt med "select" på min computer, så jeg tror, jeg vil tage til Pantip og kåbe en ny optisk mus. Jeg håbe, dt kanklare sagen. Ellers skal computeren på værksted. Jeg vil vende tilbage til de øvrige indsndere, når det tekniske problem er løst.

Bent Jensen
Til poulsenp:

I "The Fundamentals .." er แ godt nok i transliterations-tabellen angivet som æ under "phonetic",

Nemlig!

"men det udtales (på thai) nærmere som a i abe end som æ i æble. Eller, som de forklarer i bogens afsnit 3.B.2. om vokalen แ - This has the long sound of "a" as in "Land"."

Du tror, a i engelsk 'land' er det samme som a i dansk 'land'. Det er det ikke. a i engelsk 'land' er æ-agtigt.

Lad være med at udtale dansk 'lad' på samme måde som engelsk 'lad'!

paulsenp
Bent Jensen skrev:
Til poulsenp:

I "The Fundamentals .." er แ godt nok i transliterations-tabellen angivet som æ under "phonetic",

Nemlig!

Men hvis du tror, at bogstaverne i transliterationstabellen udtales som på dansk, er du helt galt på den.

"men det udtales (på thai) nærmere som a i abe end som æ i æble. Eller, som de forklarer i bogens afsnit 3.B.2. om vokalen แ - This has the long sound of "a" as in "Land".

Du tror, a i engelsk 'land' er det samme som a i dansk 'land'. Det er det ikke. a i engelsk 'land' er æ-agtigt.

Lad være med at udtale dansk 'lad' på samme måde som engelsk 'lad'!

Det er flot klaret, at du ved, hvad jeg tror. Eller rettere, det ville være flot klaret, hvis du vidste, hvad jeg tror. Men det gør du ikke. Her er det heller ikke et spørgsmål om tro, men om viden. Uden at kende dig, vil jeg påstå, at mit engelske nok er bedre end dit. Og der er ikke meget (dansk) æ over a-et i den engelske udtale af "land".
Peter

paulsenp
Til Bent Jensen,

For ligesom at vade lidt rundt i det igen, vil jeg vende tilbage til din bemærkning om, at der er noget galt med min hørelse, og at jeg burde gå til ørelægen.

Hvis du ser logisk på det, er det jo dig selv, der har problemer med hørelsen. Jeg kan nemlig sagtens høre forskel på de to a-lyde og æ-lyden, hvorimod du åbenbart kun kan skelne mellem a og æ.
Peter

Bent Jensen
Til poulsenp:

Tag nu og ret dig efter oversigten i The Fundamentals Of The Thai Lnguage, som siger, at แอ er et æ.

paulsenp
Bent Jensen skrev:
Til poulsenp:

Tag nu og ret dig efter oversigten i The Fundamentals Of The Thai Lnguage, som siger, at แอ er et æ.

Den siger intet om, at tegnet æ udtales som det danske bogstav æ.

Hvis du læser de fonetiske tegn, som var de danske bogstaver, får du nogle besynderlige udtalelser ud af det.
Peter

Bent Jensen
Til poulsenp:

Men hvis du tror, at bogstaverne i transliterationstabellen udtales som på dansk, er du helt galt på den.

Det er fonetisk skrift (efter hvad du har oplyst). Men fonetisk æ falder tilfældigvis sammen med dansk æ.

Her er det heller ikke et spørgsmål om tro, men om viden.[quote]

Og den henter vi i The Fundmentals Of The Thai Language

[quote]Uden at kende dig, vil jeg påstå, at mit engelske nok er bedre end dit.

Ja, udenat kende mig.

[quote][hvorimod du åbenbart kun kan skelne mellem a og æ.
/quote]

Ja, snildt. Og แอ skal altså ifølge The Fyundamentals Of The Thai Language repræsenteres af æ.

paulsenp
Hej Suk,

Jo tak, fint. Vi hygger os bare lidt her op til juledagene Grin

God Jul og Godt Nytår til dig også.
Peter

Suk Rak Ning
Sletede mit indlaeg, jeg vil ikke blande mig i jeres julehygge..Grin
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

Jeg er ikke helt vildt god til Thai endnu, men lidt har jeg da fået ind under vesten...

Umiddelbart ser det ud til at BJ ikke har ret แอ udtales ae som a i det engelske ord land, hvor imod เอ udtales som ae eller som det danske æ

Jeg er nybegynder derfor anvender jeg Manee and friends fra nettet, og ikke alle de dyre bøger I andre har adgang til...

http://www.learni...ion_06.htm
her er ordet เท (tae) = pour = hælde op

og
http://www.learni...ion_07.htm
her er ordet แบ (bae) = to open = at åbne (meget apropos - jeg ville gøre det i omvendt rækkefølge dog)

Tryk på de små pile og hvis dit lydkort virker, der er skruet op for lyden og iøvrigt flash er installeret, så skulle du hører det som en Thai udtaler det - hvilket ville være at følge BJs råd...

rettet URLs

.
Redigeret af d. 22/12-2007 16:39

paulsenp
Hej igen Bent,

Udover det ene æ i "The Fundamentals .." er det ikke lykkedes mig at finde noget, der kan understøtte din påstand. Og jeg har faktisk en hel del materiale, både på tryk, som pc-filer af flere typer og på cd/dvd.

Hvis min fornemmelse for a- og æ-lydene var så ringe, er det mærkværdigt, at min udtale aldrig er blevet korrigeret, hverken af lærere (også indfødte) eller andre (bortset fra dig) gennem alle årene.
Men det er måske fordi, jeg udtaler ordene korrekt uden at vide at jeg udtaler a som æ, når jeg f.eks. siger mor eller kat på thai Wink

Jeg har netop også set i, og lyttet til, en af de mange on-line engelsk/thai ordbøger, og der er ikke meget æ over udtalen af แ

Vi kommer nok ikke meget videre, så jeg vil slutte af med at ønske dig

God Jul og Godt Nytår
Peter

Draaben
hvor er mange folk på denne tråd dog latterlige, Totalt bedre vidende, jamen det er da super, der er nogen der ved det hele....Nu ligger det altså sådan, at der er nogen stykker som hverken kan tale eller skrive Thai...Så hvis folk "bedrevidende" ville lukke røven eller komme med noget som andre kunne bruget til noget, ville det være godt, og tak til Bent Jensen at han havde tid og lyst og tid til at fortælle os hvor let det er at lære Thai
Nyd dagen og vejen…Og forresten God Jul til alle
FRANK
ps.
Der er muligvis stavefejl i mit indlæg, og det burde de mange kloge hoveder her på siden kunne finde ud af at rette....
Redigeret af Draaben d. 22/12-2007 17:55
Beer is proof that God loves us, and want us to be happy.

Hej Frank...

Det er ikke helt umuligt at der er stavefejl i dit indlæg, det er heller ikke umuligt at der ikke er, jeg har ikke set efter...

Men jeg ser det som en fejl at du smider et indlæg som dette, der takker bedrevidende BJ for sine fejl, og de bedrevidende (mig blandt andet) for at rette BJ - beder du om at lukke røven...

Fejlen jeg ser er at du ikke er mere specifik i dit angreb, der derved ikke bidrager med noget som helst til tråden som helhed...

På den måde lærer man ikke folk at få kendskab til Thai...

Personligt bliver jeg da enormt pikeret af BJs meget arrogante "En ting, der altid har moret mig..." - det er da ikke måden at få alle lyttere/læsere med i hvert fald...

Det er da fedt at BJ gider give sig af med at fortælle hvordan HAN finder det lettest at lærer sprog, men en smule respekt for andres viden og erfaring, samt en lidt ydmyg holdning til egen viden er da ikke af vejen...

Fortsat god aften til dig iøvrigt...

.

Spring til debat: