Se indlæg
 Udskriv debat
Beer Bar eller luderbar
John
Er ejerne af beer barerne alfonser?

Eller er det pigernes forældre/familie der er alfonser? For ofte er det pres fra dem, der driver pigerne ud i det, og de modtager jo med stor glæde en del af pengene fra pigen.

Nu er jeg ikke fuldbefaren i Thailandske barer, men kender dog nogle bar ejere. Tilsyneladende er der forskellige konstellationer for hvordan man driver en beer bar.
I nogle barerne får pigerne løn, i andre får de kun logi og evt. kost. Drikkepenge i baren deles eller bruges til kost.
Det er ikke alle barerne der tager fine, og i de barer jeg kender beholder pigerne selv det fulde beløb når de går med mænd, og endnu vigtigere de bestemmer selv hvem de vil gå med og hvad deres pris er (nogen gange gratis).

Jeg er af den opfattelse at man ikke kan sammenligne Thailand og Danmark på dette, som så mange andre områder.
Det nærmeste man kan komme en sammenligning af beer barer i Thailand er vel som Jos_38 er inde på ”Champagne” barerne i Danmark hvor man i stedet for bar fine tager entre eller har ekstremt dyre drikkevarer.

Vedrørende pigerne så er størstedelen af dem yngre piger fra den fattige del af Thailand, hvad er deres alternativ?
Arbejde i en rismark, måske en høst om året, som kun lige dækker kosten. Modsat "face" mulighed for at forsørge familien, fest og farver, smart tøj, mobiltelefon osv.
Nogen vil måske sige at de kan få et ”ordentligt” job, ja måske, men det er ikke sikkert, og det er langtfra sikkert at de kan opfylde forældrenes/familiens krav om penge.

Kender en familie i Esan hvor en enke og hendes 2 døtre, samme tog arbejde i en bar, og på 3 år fik skrabet så meget sammen at de kunne købe lidt jord og bygge et stort hus i landsbyen og på den måde vinde lidt ”face” selvom alle i landsbyen vidste hvordan de havde tjent deres penge.

Tilbage til spørgsmålet: Er ejerne af beer barerne alfonser? Ja det er de måske, og hvad så…..

Livet i Thailand er så meget anderledes end i Danmark.
john@dansk-thai.dk
 
http://www.j-s.dk/hus
yeya
Helt enig John.
Kom og besøg vores nye Thailandske restaurant i Odense.
[url]www.baanjoy.dk[/url
 
http://www.baanjoy.dk
yeya skrev:
Helt enig John.


Ja yeya det er utroligt, men jeg er sgu også enig i det John skriver GrinGrin
 
Tænkt eksempel (vedr. piger der anmelder kunderne for at få hurtige penge) - hvis du hver dag samler en kollega op ve motorvejen på vej til arbejde, så er du sød, hvis kollegaen ringer til politiet og siger at du konsekvent kører for hurtigt - og at de bør holde øje med dig... fortsætter du så med at samle kollegaen op ??? Nej... vel...

At anmelde - bare for at anmelde er bad for bussiness - og jeg er sikker på at langt langt de fleste prostituerede er klar over hvornår en handling er bad for bussiness...

Med hensyn til pigerne fra Isaan - ja de er fattige, de er dårligt uddannede, de er under pres fra forældre og familie iøvrigt for at tjene penge til hele familiens underhold, men havde Thailand været støvsuget for ludere og farangs til at købe dem, så havde de nok overlevet endda... vejen frem i Thailand (er lang) må være at først og fremmest forbedre uddannelsesniveauet, og få igangsat flere projekter som Doi Thung...

Men igen - der skal jo betales skat for at sikre billig eller gratis uddannelse, det bliver der jo ikke (i udstrakt grad) af prostitutions midlerne (måske af barfines - ved jeg ikke)... så også her skal der sættes ind, dvs - priserne op, legalisering af pigerne, med lægecheck registrering o.s.v. og så tager skattefar sin del af kagen (det er den danske model jeg her tænker på)

Jeg er sikker på at skal der gøres noget effektivt for kvinder fanget i prostitution, så nytter det ikke stort at læne sig tilbage og sige sådan har det altid været...

.
 
Frank
Er der barfine, så er de alfonser. Punktum.

Jeg er ikke sikker på at John har ret i det første han skriver. At det ofte er pres fra forældre/familie, som driver pigerne ud i det. Det tvivler jeg på, at John har nogen fakta, der bekræfter.

Jeg kender flere som er eller har været i branchen, og der ingen af dem, som er eller har været tvunget til noget som helst. Men de er drevet af muligheden for at score kassen, hvilket de også i den grad gør eller har gjort.
 
Der tror jeg desværre du tager fejl frank.

Du vil blive overrasket over det pres mange piger oplever fra familien, tit og ofte skal de forsørge hele familien.
Det skal dog hertil siges at de piger har en høj status i landsbyen selv om nogen herhjemme ville rynke på næsen, dette skyldes at de sørger for familiens overlevelse.

Der er vist mange ting som vi ikke kan overføre til måden vi lever på herhjemme i lille danevang, dernede er der tit ikke noget valg men en daglig kamp for overlevelse.

mvh

Thordk
Redigeret af d. 08/01-2008 12:33
 
Jeg tror også at det er et glansbillede at tro pigerne gør det for "egen vindings skyld" i Thailand...

I Thailand er det børnene der forsørger forældrene, og ikke som i Danmark hvor forældrene forsørger børnene, indtil vi sender dem på plejehjem - og besøger dem een gang om måneden og får udbetalt pensionen (den har de jo ikke noget at bruge til)...

Så jeg tror da helt sikkert at Thor har ret i at pigerne har høj status i hometown, for de sørger for en højere materiel status i familien...

Skal der gøres noget effektivt er det derfor (efter min mening) også klart at det er på uddannelsessiden, for at højne deres muligheder for en anstændig indtjening uden at skulle prostituerer sig...

.
 
Frank
thordk og Jos_38

Det er muligt at I tror jeg tager fejl og det er også muligt at I har ret.

Jeg tvivler dog på, at I har dokumentation for jeres tro og jeres generaliserende udsagn.

Mine udtalelser er baseret på mine egen oplevelser, hvad er jeres baseret på?

Jeg kan kun udtale mig om dem jeg selv kender. Dem kender jeg, kender jeg også fra deres "Hometown", hvor jeg også kender deres familier. Det ligger også i den såkaldt fattige del af Thailand. Her er det ikke min oplevelse, at der er tale om en dramatisk kamp for overlevelse.

Hvor kommer det fra, at det tit er en daglig kamp for overlevelse?

Og begrebet fattig! Det lyder jo som om de lever et af de katastrofeområder, der nogen gange er genstand nødhjælpsindsamlinger. Det er muligt at pengene er små i Isaan, men der er priserne også. De har - normalt - ikke råd til at tage på chartertur til fx. Danmark, men jeg kan efter utallige, langvarige ophold i Isaan på ingen måde sammenkoble begrebet fattigdom med området.

Og ja selvfølgelig hjælper pigerne forældrene økonomisk - akkurat lige som dem der har et mindre godt betalte job i 7-Eleven, i rismarkerne eller andetsteds.
 
Hej Frank.

Det er nok svært at finde dokumentation for vores påstande.

Jeg har selv set og oplevet en del som får mig til at have denne mening.

Enige bliver vi nok ikke men lad os da bare konkludere at mange thai familier er meget glade for de penge som pigerne tjener til dem og at de tit ikke har det mindste mod det erhverv som de beskæftiger sig med.

Tvang eller ej, en stilsigende accept og at basere deres levevej på deres datters tvivlsomme erhverv er for mig lige så slemt.

Daglig kamp for overlevelse ... selv om det er billigt at handle i Isaan har mange utroligt svært ved at få dagligdagen til at hænge sammen økonomisk hvilket gør dem sårbare når en kommer til byen og tilbyder dem penge for at tage pigerne med til storbyen.

mvh

Thordk
Redigeret af d. 08/01-2008 14:15
 
Frank->

Jeg har også kun fra de Thaier jeg kender i Danmark, de Thaier jeg kender i Thailand (kender kun een der er prostitueret) - og så udfra skal vi sige common sense - jeg kender til prostitutionsmiljøet på Vesterbro gennem flere års frivilligt arbejde i Maria Tjenesten i 80'erne - og selve oplevelsen ved at være prostitueret tror jeg er ens for kvinder/mænd/børn over hele verden...

Jeg tror gerne på at du ikke sætter dig ind på en beer bar spørger en prostitueret der (der alt andet lige ser dig som potentiel kunde) om hun er ked af at skulle være sammen med dig, og så kan forvente et fra hjertet ærligt svar...

Kvinder i Danmark tror også at det er let tjente penge, men de jeg kender i Danmark er alle på nær 2 mærket dybt i deres sjæl over at have prostitueret sig, de sidste 2 jeg kender (og der er givetvis flere jeg kender langt fra alle) ville som jeg skriver i et andet indlæg - være sammen med mange mænd uanset der var penge i det eller ej...

Men den ganske almindelige kvinde - intet i denne verden kan få mig overbevist om at hun uden videre dyrker sex (ofte forbundet med stor personlig risiko) "frivilligt"...

Men det er 100% sikkert at 99,98% af dem alle ville sige at det var frivilligt og ikke af betydning, hvis de mente at det fremmede en handel... men spørg dem om de vil gøre det gratis, og så får du svar på hvor frivilligt det er...

.
 
xxxx
Ja der render mange historier om det på nogen måder dejlige Thailand. Nogen er rigtige, nogen det pure turist opfindsomhed.

At de er fattige..
Hvis vi nu tager en netto løn for lavt lønnede i DK og sammenligner med en netto løn her ude... Hvem har så lige flest penge til rådighed.
Det er kun dem som ikke gider arbejde, som er meget fattige.
Hende jeg har boende går trolig på arbi 12 timer hver dag og slæber ca 9.000 / mdr med hjem.. ( fabrik )
Hendes mor sælger mad hver dag, hendes far er taget til BKK for at arbejde som vagt..
Ja ja de forsøgte da at farang skulle betale, men det ville han ikke.
Så nu er det omvendt..

At børnene forsørger forældrene.
Ja nogen gør.. De fleste forældre kan sagtens finde ud af at forsørge sig selv, indtil de er meget gamle eller bliver syge. Men der er da brådne kar i mellem, der udnytter døtrene ektrem..

Priserne op for prostitution ???????Shock
Hallo altså det koster mange steder en ugeløn for en shorttime.. Hvor mange steder koster det 5 / 6.000 kr i DK ?
Det er jo mindre tallet af pigerne der sælger sex til udlændinge..

Bedre uddannelse.. Rigtig det er den eneste vej frem for et land som Thailand.. men hvem vil det..

Og så kan det undre mig, hvorfor er det altid mænd der har så ondt i røven af prostitution.. Hvis kvinderne ville af med det var det da nærliggende det var dem der gik i front for at afskaffe det.
Men hvor er forskellen på at de vælger mand ud fra penge/materiel standard..
Når lille mor bliver sur over ikke at få sin vilje og klapper lårene sammen et par nætter eller 3.
og så sælge sex.
For mig at se er det kun lyden der har en anden farve..

Det er nemli rigtig Frank.. tjener de lidt hjælper de lidt.. tjener de meget hjælper de meget.
 
Frank
thordk

Det er ok at vi ikke er enige, men vi kan da blive enige om, at ingen af os har viden nok til at kunne udtale os generaliserende om emnet.

Jos_38

De kvinder som jeg taler om, ser mig absolut ikke som potentiel kunde. Det skal konen nok sørge for.

Jeg tror de fleste danskere, når de taler om prostitution, har det billede som du beskriver fra Mariekirken og Skelbækgade, hvor stakkels, sølle narkovrag er nødt trække dagen lang for at skaffe til stofferne. Og selv om jeg ikke skal gøre livet i en beerbar romantisk, så er der altså en Verden til forskel.

Med hensyn til frivillighed, så tror jeg bestemt, at du har ret. Det er vel præcis det som er grundlaget for prostitution! Men nu får de jo altså også penge for det. Og jeg kan ikke forestille mig et eneste erhverv, hvor det samme ikke er tilfældet. Hvem ville gå på arbejde, hvis de ikke fik løn?
 
Hvad kom først - prostitution eller heroin, prostitution eller Yabba...

Der er en årsag til at de bliver misbrugere... det er sjældent sådan at de først misbruger og SÅ prostituerer sig, stofferne bliver brugt til at dæmpe smerten...

le-si... jeg har ikke ondt i røven over prostitution, men jeg har da et indbygget gen for beskyttelse af kvinder og børn, og det er måske denne indbyggede ting, der gør at jeg ønsker at straffe de der udnytter kvinder, om det er som kunder eller alfonser er mig uendeligt ligegyldigt...

Det er igen ikke kvinderne jeg er ude efter, de er i min verden rigeligt straffet i at med de skal lægge krop til mænd de ikke tænder på...

.
 
Frank
Jos_38

Vi bliver jo nok ikke enige om beerbars og kvinder Thailand.

Men jeg kender som sagt flere kvinder i Thailand, som absolut vil bede sig fritaget fra den slags korstog, som du gerne vil føre.

Og jeg kan ofte undres over, hvorfor nogen absolut vil gøre kvinderne der til ofre, til fattige stakler, med en stor, sygdomspaget familie eller landsby, hvor folk er ved at dø af sult. Et billede, som jeg ikke selv er stødt på.
 
helge
hej. Prostitution er vel et socialt problem, om noget. Om det saa er Beergarden piger eller det afskyvaekkende bordelvaesen,som ogsaa findes.
En vigtig grund,til at Isaans doetre drager sydpaa,er at de kort sagt soeger
en vej ud. Nej,de sulter ikke,men de ved udmaerket,at fremtidsudsigterne,er sorte,hvis de vil have del i alt det andre unge mennesker har mulighed for. Og mens de venter paa "prinsen", arbejder de,nogle for at understoette mor derhjemme,andre for sig selv. Saadan har jeg faaet det forklaret.
P.S. Mener engang ,at have laest i Phuket Gazette??,at opinionsundersoegelser lavet i Isaan,viser at 70 % familierne gerne ser en Farang som svigersoen. Sikkert af diverse forskellige grunde. mvh helge
 
Frank skrev:
Jos_38

Vi bliver jo nok ikke enige om beerbars og kvinder Thailand.

Og jeg kan ofte undres over, hvorfor nogen absolut vil gøre kvinderne der til ofre, til fattige stakler, med en stor, sygdomspaget familie eller landsby, hvor folk er ved at dø af sult. Et billede, som jeg ikke selv er stødt på.


Ja det kan også undre mig, jeg er ikke een af dem...

Nej vi bliver helt sikkert ikke enige, jeg er ikke på noget korstog - for som jeg skrev i et meget tidligt indlæg så er det ikke op til mig at bestemme noget i Thailand - det er Thailand der bestemmer der, men jeg føler mig alligevel overbevist om at langt de fleste kvinder i prostitution (også i Thailand), gerne ville være noget andet...

Ja jeg tror også at langt de fleste fra lavinkomstområdene ser velvilligt på en farang svigersøn, og så er det ligegyldigt at han kunne være far til sin svigerfar, bare han har midlerne til at deltage i den "fælles" økonomi Wink

(Det sidste afsnit MÅ gerne læses med et glimt i øjet, det vil nok ikke skade)

.
 
h
Hvor ligger tvangen egentlig når en pige som kan få et andet job og leve af det, vælger prostitution som er bedre betalt.

er der ikke mange som vælger et job de ikke nyder bare fordi lønningsposen er større?
 
John
Frank skrev:
Jeg er ikke sikker på at John har ret i det første han skriver. At det ofte er pres fra forældre/familie, som driver pigerne ud i det. Det tvivler jeg på, at John har nogen fakta, der bekræfter.


Hej Frank
Du har helt ret, jeg har ingen fakta der bekræfter det, det har jeg heller ikke påstået. Jeg har kun min egen erfaring.

Frank skrev:Det er muligt at I tror jeg tager fejl og det er også muligt at I har ret.

Jeg tvivler dog på, at I har dokumentation for jeres tro og jeres generaliserende udsagn.

Mine udtalelser er baseret på mine egen oplevelser, hvad er jeres baseret på?


Mine udtaleser her er baseret på mine egne oplevelser, nøjagtig lige som dine, altså uden dokumentation.

At de så ikke er ens, gør ikke den ene rigtig og den anden forkert. Vi har blot ikke oplevet det samme.
john@dansk-thai.dk
 
http://www.j-s.dk/hus
Frank
helge skrev:
hej. Prostitution er vel et socialt problem, om noget. Om det saa er Beergarden piger eller det afskyvaekkende bordelvaesen,som ogsaa findes.
En vigtig grund,til at Isaans doetre drager sydpaa,er at de kort sagt soeger
en vej ud. Nej,de sulter ikke,men de ved udmaerket,at fremtidsudsigterne,er sorte,hvis de vil have del i alt det andre unge mennesker har mulighed for. Og mens de venter paa "prinsen", arbejder de,nogle for at understoette mor derhjemme,andre for sig selv. Saadan har jeg faaet det forklaret.
P.S. Mener engang ,at have laest i Phuket Gazette??,at opinionsundersoegelser lavet i Isaan,viser at 70 % familierne gerne ser en Farang som svigersoen. Sikkert af diverse forskellige grunde. mvh helge


Jeg forstår ikke lige hvor i det sociale problem består, men derudover tror jeg din beskrivelse i flere tilfælde er korrekt.

Dog er jeg ikke enig i at de søger en vej ud. Derimod tror jeg de søger økonomisk uafhængighed.

Og når de har opnået den, så oplever jeg, at mange helst vil flytte tilbage og leve nøjagtigt det liv, som de ville have levet uden at de først var rejst sydpå.

Det vil sige spille domino og kort om penge, spise som tam dagen lang, gå jævnligt på karaokebar og se de endeløse thailandske serier i fjernsynet.

Og med hensyn til at mange forældre gerne ser deres datter gift med en farang, så tror jeg det hænger sammen med, at de ser faranger som rige. Og dermed vil deres datter være sikret økonomisk. Og det tror jeg forældre ikke bare i Isaan, men over hele Verden gerne ser for deres børn.

Og når man siger "Isaans døtre", så lyder det som om det er alle sammen. Det er muligt, at der sydpå er mange Isaanske døtre, men så er rigtig, rigtig, rigtig mange, som ikke rejser sydpå.
 
Klovn
Ingen luderre uden luderkarle!

var første gang i pattaya 1988 og har siden været der en gang om året, alfonser findes alle steder i pattaya/thailand,om det er på en bar
eller go-go clubs er jo ligemeget ale vil have en bid af kagen,det kan
jeg ikke se noget fokert i vi mænd er jo (KUNDER) i deres butik så vis
man ike kan lide alfonser-barpiger-tyveknægte-svindlere-narkobaroner-mordere-kuropt-politi,samt et totalitært styre så er det
sgu nok ikke Thailand man skal tage til,vis man da ikke lige bliver på
sin kedelige resort på phuket.fandt selv min kone på en bar!betalte
200 thb i barfine fik pigen ud af baren og senere baren ud af pigen.

Frankie goes to Pattaya.

Grin
 
Spring til debat: