Se indlæg
 Udskriv debat
Korat
Sabel
Bent Jensen skrev:
Nakhon Ratchasima (på thai: นครราชสีมาWink er med 147.437 indbyggere Thailands tredjestørste by. Jeg kender byen ret godt, fordi jeg arbejdede der i tiden 1989-91 med bygningen af en ny vandforsyning og lægning af nye rørledninger over hele byen i hver eneste gade, vej og smøge. Arbejdet blev udført med hjælp fra den japanske udlandsbistandsorganisation JICA. Vandværket ligger ved landsbyen Baan Makham Tao.

Det mest interessante ved byen var for mig en ganske god restaurant, der lå i nærheden af statuen med Mae Mo, byens heltinde fra krigen med laoterne. Jeg kom der meget ofte. I nærheden af jernbanestationen var der en anden ganske god restaurant med farang mad.

I byen var der også en VFW- (Veterans of Foreign Wars) restaurant, hvor der gerne sad nogle pensionister fra det amerikanske militær. Restauranten havde nogle meget gode steaks med majskorn, men jeg holdt op med at komme der, efter at jeg tilfældigt havde fået et kig ind i køkkenet og konstateret, at det aldrig blev gjort rent. Det var også en thailænder, der kørte det.

Endelig var der Black Canyon. Denne restaurant lå over for Royal Plaza hotel, som styrtede sammen under vægten af vandtankene på taget, efter at man havde modificeret hotellet og fjernet nogle bærende vægge. Der var massageklinik i underetagen. Ca. 100 personer omkom ved sammenstyrtningen. Lederen af bygningsinspektionen blev idømt en længere fængselsstraf af den grund.

Ved byen er der en militær luftbase. Jeg kom ved et tilfælde ind i den, da jeg stod på en forkert bus.

Det slog mig under mit arbejde, at vi nemt og næsten gratis kunne lave kabe- tv og bredbåndsinternet ved at lægge fiberoptisk kabel langs med vandrørene, som skulle graves ned. Det ville give hver eneste husstand adgang til disse ting. Imidlertid behandlede min arbejdsgiver, Ch Karnchabg Co Ltd, Thailands næststørst entreprenørfirma, mig ikke videre godt. Det trak meget ud med at sørge for, at jeg som lovet ved min ansættelse fik arbejdstilladelse. Jeg besluttede mig derfor til ikke at gøre noget ved kabelprojektet, så byen fik ikke kabel-tv og bredbåndsinternet ved den lejlighed.

Der er et turistkontor i byen, som gerne giver besøgende grundig oplysning om alle byens seværdigheder.

Med venlig hilsen
Bent Jensen

Meget interessant indlæg!!SmileSmile Kan du fortælle mig resten af din oplevelse?

Saendaeng
Jeg har boet 40 km uden for Korat i ca 8 år, og er faktisk glad for det, ved ikke om det er et grimmere toilet end Khon kaen. Den er ikke så præget af faranger som Khon kaen. Er en god by at starte i , hvis man vil noget andet end turister..
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
Spring til debat: