Se indlæg|
mangel på ris
|
|
| prasat |
Lagt på d. 29/03-2008 08:51
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 660 |
vi havde en rigtig rigtig rigtig god høst sidste år på vores 9 rai. vi fik 17 sække ud af det værdi 15300 bath. men udgifterne for at dyke dem op pløjning af mark med traktor før såning 1900 bath såsæd 1200 bath markarbejderefor såning og høstning 3200 vetaminer til marken 1400 bath samlet udgifter 7700 bath så fortjenesten ligger på 844 bath pr rai. og det er på et rigtigt godt år for høsten var i top sidste år mens forrige år var et flop. jeg ville nok kunne få fortjenesten op hvis jeg kunne få svigermekanikkerne til at så og høste samt lave spierne selv og gøde marken med komøg og afbrænde marken i stedet for at få den pløjet. og nej yindee jeg har ikke købt min kones marker, det kan godt være du selv er blevet taget i røven af din kone men derfor behøver vi andre ikke at blive det. prasat |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 29/03-2008 11:44
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
prasat skrev: ................................................ vetaminer til marken 1400 bath ....................prasat Hvilken slags VITAMINER ? Var det DDT ? eller det som i DK klades "GYLLE".
Redigeret af Lung Yao d. 29/03-2008 11:46 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 29/03-2008 12:00
|
|
kald det bare gylle men det købes i sække og strøes ud med hånden, det er nogle små piller ved sku ikke hvad de kaldes eller hvad de er lavet af. men det ved du sikkert meget mere om kloge åge prasat |
|
|
|
|
Lagt på d. 29/03-2008 12:22
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Til Lung yao Nu har du igen åbnet munden og bekræftet. ![]() ![]() lindy |
|
|
|
| xxxxxx |
Lagt på d. 29/03-2008 12:28
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 281 |
hovsa prasat er vi lidt sur i dag jeg skriver du har købt ris marken i konens navn da du ikke kan eje jord er det ikke dine ris marker men din konens og hvis du ikke kan forrente dine penge hjem på 10 til 12 år har du købt for dyrt jeg antyder ikke at du er blevet snydt jeg ejer ikke rismarker har helle ikke købt da jeg fandt jord for dyr i isan området Redigeret af xxxxxx d. 29/03-2008 12:29 |
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 29/03-2008 14:19
|
|
sorry yindee den kan bare forståes på begge måder, og ja jeg er sku pisse sur idag ved bare ikke hvorfor. det er sikkert vejret eller savnet af thailand i det hele taget. skal heldigvis snart afsted igen 11 april da konen skal føde 12 april det eneste minus ved det er vandkampen i 4 dage føj føj føj glad for jeg har bil så man da ikke behøver blive svinet til inden man kommer til hospitalet hver dag prasat |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 29/03-2008 15:27
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
hæ hæ Prasat.. det skulle vel aldrig være det man kalder kunst gødning... ( din hobby farmer ) bortset fra det så har Thaier ingen forstand på gødning.. de tror stadig soltørret møg er bedst. og ajle det er kun til at smide væk til gene for alt og alle ( lugt ) Ja man skulle jo nødig indrømme farang ved bedre... ![]() Eller arbi lidt for en bedre udbytte. |
|
|
|
| quickmouse |
Lagt på d. 29/03-2008 15:58
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1412 |
claus31130 skrev: Jeg ved ikke om vi piver.......nogle af DTW's medlemmer lever og bor hernede i thailand og lever en tilværelse med de lønninger og priser som nu engang er i thailand.Alting stiger i Thailand lige pt. og det er jo ikke småstigninger der er sket...De medlemmer herinde der kommer herned på ferie 14 dage om året mærker nok ikke så meget til prisstigningerne.....Jer der bor i dk eller sverige ville da osse pive slemt hvis alting bare steg og steg og lønnen ikke fik den årlige stigning...... Claus hej claus, nu ved jeg jo ikke hvornår du selv var på besøg i dk, men jeg kan da oplyse dig at priserne her i dk er da steget meget krafigt over det seneste halve år, et sted mellem 20 & 35 % alt efter hvad det er man køber, ( ja gu piver vi her i dk ) for 2 mdr. siden købte vi 20 kg klister ris til 160 dkr. idag betalte vi 210 dkr. en pris stigning på ca. 32 % ( jo det er fanme hårdt at kunne lide ris )jeg kan oplyse at da jeg den anden dag checke korn børsen i paris den anden dag ( onsdag ) da var for eks. brødkorns priserne over det sidste års tid steget med ikke mindre end 400 % ( så det må være godt at være bonde i dk, de klager jo som regel altid )og vores løn stigninger her i dk dem taler vi ikke om de er da ikke værd at tale om. dis hyren til søs er da vel hellere ikke så dårlig nu til dags med betalte ud / hjem rejse,
quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
|
| quickmouse |
Lagt på d. 29/03-2008 16:06
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1412 |
bangkoknielsen skrev: Journalist Michael Rastrup skrev igår en lille artikel om inflationen i Thailand, hvor han giver eksempler på de store prisstigninger, som også vi fastboende pensionister for alvor nu er begyndt at mærke. Artiklen kan, sammen med andet interessant stof, læses på hjemmesiden: Rastrups asien... her er linket: http://rastrup.eu/ quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
|
|
Lagt på d. 29/03-2008 17:12
|
|
Højeste pris på ris i 34 år Prisen er steget op til 72 procent på få måneder. Af Morten L. Handrup Prisen på ris er på linie med en række andre fødevarer steget voldsomt. Den er nu på det højeste niveau i 34 år, efter at Filippinerne, der er en af verdens største importører af ris, har budt 3.455 kr. pr. ton for ris. Det er 50 procent mere end prisen i januar. Små lagre og stor efterspørgsel har også presset priserne op andre steder. I Vietnam er prisen på ris for eksempel steget med 11 procent på bare en uge, og prisen på thailandske ris af god kvalitet er på blot tre måneder steget 72 procent. http://tinyurl.co... |
|
|
|
| kvindemin |
Lagt på d. 29/03-2008 19:56
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 555 |
ja, det er absolut en negativ udvikling for en alm. thai famile, + benzin priserne osse stiger voldsomt, jeg var dog ikke klar over at fillippinerne importerede ris, jeg troede de eksporterede ris, de burde da selv, havde gode muligheder for at dyrke ris |
|
|
|
|
Lagt på d. 29/03-2008 20:19
|
|
9 rai med ris årsindtægt på godt 1000 DANSKE KRONER.. Det lyder ikke af ret meget. Min svigermor dyrker betydelig mere på sine 10 rai i Sakan Nakhon. Der er mere en nok ris til 5 familier og lidt indtægter ved salg. |
|
|
|
| prasat |
Lagt på d. 29/03-2008 22:17
|
|
det kan jo være at en rai er større i sakan nakhon, eller man kan så 2 gange det kan man ikke i prasat eller også kan jeg spørge hvor mange sække af de helt store for man på 1 rai jord. vi fik 19 sække men skulle betae 2 til ham med maskinen der flår risene of strået.så 17 sække tilbage og pr. sæk fik vi 900 bath vi solgte ikke alle da familien har beholdt til det næste år. prasat |
|
|
|
|
Lagt på d. 29/03-2008 23:46
|
|
1 RAI ER DET SAMME OVERALT I Thailand ca. 1600 m2, vi høster kun 1 gang om året og me et væsentlig bedre udbyttet end i har haft. Prisstigninger i Danmark på føde varer er også ret godt med. 1 liter mælk er steget med 1,5 kr. Dielel koster i dag 10,43. Hvad koster brændstof i Thailand nu? Undskyld måske lidt udenfor emnet. |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 30/03-2008 02:51
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
Hej quick og i andre Det er jo efterhånden en 3-4 år siden jeg var på kort visit i dk(var der kun en uge) så pris udviklingen i DK,har jeg jo så ikke haft inde på livet.... DIS hyren(som er en nettohyre...det som vi skulle have betalt i skat har rederne fået lov at beholde) ....er da udmærket men ikke overvældende.... Ris...vi dyrkede ca. 45 rai sidste år og det gav lige omkring 100 sække af de store...Prasat er jo,ligesom Lamplaimat i den del af landet der tit bliver dømt tørke områder....så måske derfor vi har lidt ringere udbytte heroppe omkring(Surin,Buriram og Korat området) Diesel priser.....den anden dag jeg var henne at tanke mener jeg prisen var 31.62 pr ltr....men det er jo nogle dage siden Claus |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 30/03-2008 05:47
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
Jeg gav for benzin 32,04 pr liter her
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
|
| Philo |
Lagt på d. 31/03-2008 09:51
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 124 |
Hej le-si, du har nu ikke helt ret når du siger bortset fra det så har Thaier ingen forstand på gødning.. de tror stadig soltørret møg er bedst. . Det er såmen ikke for at tærske langhalm på det, men min kones onkel har et mindre firma i Phitsanulok, hvor han sammen med sine 4-5 ansatte kører rundt i oplandet og sælger kunstgødning. Han lever da helt fint af det. Jeg har været med ham et par gange og jeg har altså kun set thai kunder, såh deet..... Du har derimod lidt ret i at ikke alle thaier - det gælder vel i øvrigt også danskere - ikke forstår hvad kunstgødning egentlig er. Min kone kalder det nemlig også for vitaminer til ris, men meningen er jo god nok og ajle det er kun til at smide væk til gene for alt og alle ( lugt ![]() Mange hilsner fra Kim |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 31/03-2008 10:33
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Hej Kim Ja ok den kunne misforståes.. beklager. rigtig gødning og kunst gødning skulle lige skilles ad her.. ![]() de solstørrer natur gødningen og brænder derved en stor del af værdien af. Der efter kører de den ud på marken hvor den får lov at brænde endnu mere af i solen. Ajlen bruger man slet ikke.. Nogen steder er man dog begyndt at bruge den til biogas. Og ja kunst gødning og gift sælgerne har en go forretning, bare det er nemt er det nemli godt. ...Så kan man påstå Thailand er et udviklings land og de skal have tid til at lære, for vi har jo brugt mange år på det i f.eks DK.. joe men al den opnåede viden ligger jo til fri afbenyttelse.. Vitaminer til ris.. hæ hæ ja men det er det jo i princippet også.. ![]() |
|
|
|
| sn |
Lagt på d. 31/03-2008 10:36
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 92 |
Det kan blive meget værre med priserne på ris, der forventes om 2-3 mdr. den lander på 15.000 baht stigende til 30.000 baht hvis efterspørgslen fortsætter. Til orientering kan der kun høstes den rigtige Thai Hom Mali (jasmin ris) en gang om året, hvid ris samt patum thani ris kan høstes 2-3 gange. Jasmin risen høstes som regel i oktober.
sn
|
|
|
|
| Philo |
Lagt på d. 31/03-2008 11:15
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 124 |
Hej igen le-si Jammen alt forladt. Det kunne også bare være mig, der var lidt tungnem. I øvrigt tak for din uddybende kommentar. Det er nemligt rigtigt, at det nogen gangen kan være svært at lære af hindanden. Jeg er ikke landmand - slet ikke , men det er måske også svært at undgå, at gødningen "brænder af" i Thailand ![]() Mange hilsner fra Kim, der får lov at betale kassen, når vi skal til LOS i skolernes sommerferie, fordi min smukke hustru stadig er skolesøgende. Forhåbentlig er det dog sidste år..... |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

, men det er måske også svært at undgå, at gødningen "brænder af" i Thailand