Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
Thai talende danskere i Thailand.
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 05/07-2008 04:45
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
rinpoche skrev: Hvis du taler i hele sætninger, er det langt nemmere at udlede meningen selvom tonelejet måske ikke er helt korrekt. Jeg har benyttet netop det at tale i hele sætninger, da det ligesom giver thaien lidt tid til at indstille sit øre til dit thai ![]() Begynd med at sige et par ord på thai, før du siger det du egentligt vil sige. Sig f.eks 'pee krap'...(bla bla bla...) Eller 'sawasdee krap'... ![]() Senere når udtalen er blevet ok, så kan man sige det man har lyst til med det samme... |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 05/07-2008 04:58
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
Jeg taler og forstaar Thai til husbehov, forsoeger dog hver dag at laere lidt mere, men da Ning taler naesten flydende Engelsk, ja saa er det som regel det der bli'r talt her i huset... At Thai'erne skriger af grin hvis man laver en lille " boef " har jeg nu aldrig oplevet, jeg oplever som regel et lille smil... ![]() Rangere lavere end familiens vandboeffel, det er da det vaerste vaas jeg laenge har laest...med mindre at vandboeflen altsaa har en meget hoej rang, jeg foeler mig paa lige fod med Thai'erne, hverken mere eller mindre og det har jeg det meget fint med... ![]() Laeser og skriver ikke Thai endnu, men arbejder paa, at faa det laert... ![]() rinpoche skrev: Hvis du taler i hele sætninger, er det langt nemmere at udlede meningen selvom tonelejet måske ikke er helt korrekt Kan kun vaere enig... Redigeret af Suk Rak Ning d. 05/07-2008 05:02 ![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 06/07-2008 21:13
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
At lave bøf i henad vejen er en del af indlæringen. Den bøf laver man helt sikkert aldrig mere Det kan jeg ihvertfald tale med om, husker meget tydeligt de fejl jeg har fået påpeget, de sidder der til tid og evighed ![]() Trial and error, det virker! Redigeret af rinpoche d. 06/07-2008 21:17 |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 07/07-2008 03:27
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Ja , der er ingen der kan tale perfekt thai , ikke engang thaierne selv. Jeg har selv talefejl , især når jeg har været udenlands , hvor jeg har skulle tale tysk , englesk , dansk , på siten og så komme hjem på hotellet og tale med lillemor over Skype. Så kan jeg hakke meget i pladen.
Michael B Kristensen
|
|
|
|
| MortenDue |
Lagt på d. 15/07-2008 16:26
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 194 |
Jeg kan det thailandske alfabet og reglerne (og husker som regel også undtagelserne). Men jeg har ikke nok træning i at LÆSE thai for jeg har simpelt hen ikke brugt nok tid på det - og har derfor meget svært ved at skrive det. Øvelse gør mester og det gælder i høj grad mht. thai. 80 % af samtalen går på dansk herhjemme - det skal den for ellers lære familien det ikke. Men jeg lærer mere og mere Isaan dialekt og får stor respekt hjemme i landsbyen for at jeg kan thai og noget Isaan. |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 15/07-2008 16:45
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
Hjemme hos os foregår det hele på thai,jeg synes da selv jeg klarer mig nogenlunde efterhånden,men lærer dog til stadighed nyt,min store drøm er dog at få tid til at lære at lære at læse og skrive thai,men pt. kniber det lidt med tid til det.... Jeg har heller aldrig følt at blive set ned på fordi jeg taler thai,tværtimod synes jeg mange gange det har en fordel især med embedsmænd og lignende..... Claus
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 19/07-2008 18:00
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Så det blev til een her på dtw, thailandsk bosiddende der taler thai og samtidig kan skriftsproget, hvilket et eller andet sted kun cementerer mit indledningsvise indlæg. Så melder spørgsmålet sig så, hvor godt integreret er man i det thailandske samfund som analfabet på thai og i de fleste tilfælde tilmed uden at kunne sproget på en fornuftig basis? Jeg er ikke ude med riven efter nogensomhelst, blot en generel observation. mvh rinpoche |
|
|
|
| mr tirak |
Lagt på d. 19/07-2008 18:59
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 345 |
Jeg taler et minium Thai, husbehov er vist et ok udtryk. De første år her drev vi resort og jeg besluttede (fejlagtigt) at vi skulle tale engelsk, dette for at staff skulle kunne begå sig, det er ikke den største fejl jeg har lavet her men det er tæt på. Nu kæmper jeg så med at lære mere, læse og skrive kan jeg ikke, så ja jeg prøver at leve med at være analfabet, og det er ikke sjovt. Jeg oplever når jeg starter eller svarre på Thai, så formoder modparten, naturligt nok at jeg taler og forstår flydende, og så kommer der en strøm af mange mange ord meget hurtigt, og jeg må endnu en gang prøve at sige (katode maj kaudja kap) undskyld jeg forstår ikke. øv Mr Tirak Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker
Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje. Blue Top Coffee Shop Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand. Koh Pha Ngan. Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak |
|
|
|
| ingolf |
Lagt på d. 19/07-2008 20:14
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1068 |
rinpoche skrev: Så det blev til een her på dtw, thailandsk bosiddende der taler thai og samtidig kan skriftsproget,......... mvh rinpoche Rinpoche, der er vel også Bent Jensen, eller!!! Er der forresten nogen, der fandt ud af hvor han er, og hvordan det går med ham?? Ingolf |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.