Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Visum, indrejse og ophold i Thailand » Arbejdstilladelse i Thailand
 Udskriv debat
arbejdstilladelse
fredbergdk
Jeg har fuld tillid til min kone. Hvis hun ville skilles eller hvis hun ville skride, havde hun gjort det for længe siden. Så jeg tror at den bedste løsning er som du siger at lade det stå i hendes navn.
Hun har to piger fra tidligere ægteskab, så hun har godt nok prøvet st skride før, men da havde hun også væsentlig mere grund til det.
Er du bosiddende i Danmark?
Kan du komme i tanker om nogle faldgruber i projekter ellers? Jeg skal naturligvis have undersøgt markedet og se im det overhovedet kan gå først.

Fido
nielsen87 skrev:
fredbergdk skrev:
er der nogen der ved hvordan man får arbejdstiladelse i Thailand? Jeg er thailandsk gift og vil gerne arbejde og bo der

Har du tillid til konen? - I såfald vil den både nemmeste og billigste løsning være at køre det som et såkaldt sole proprietorship (sorry, ved ikke hvad det hedder på dansk). Det er så hende der officielt ejer virksomheden og indtægterne er officielt hendes personlige indkomst. Ligesom alt andet, svinger de præcise krav fra kontor til kontor, men i f.eks. Chiang Mai hedder det at hun skal have en personlig indtægt på 800.000 plus have 2 ansatte Thaier (hun tæller ikke selv med) for at hun kan hyre en udlænding i sin egenskab af at være Thai national.

Der er et par andre muligheder - opret et company (co., ltd.) eller opret et såkaldt limited partnership. Begge disse har den ulempe, at der medfølger en hulens masse papirarbejde samt krav om årlig revison af en registreret revisor, der kræver sin betaling. Fordelen er at du officielt optræder som medejer, hvilket er rart nok hvis konen vil skilles, men har du som sagt tryghed i ægteskabet så sparer både en masse besvær og en masse udgifter ved bare at lade konen gå igang og erhverve de passende licenser. Nul papirarbejde, nul revisor.

Hvis båden udgør en væsentlig del af dine aktiver kan jeg ikke advare kraftigt nok imod at overføre den til konens navn - uanset hvor lykkeligt jeres ægteskab så end måtte være. Penge kan gøre de mest utrolige ting ved folk.
Den årlige udgift til en revisor kan vise sig at være godt givet ud om et par år.
Smile
One man's ceiling is another man's floor

fredbergdk
Jeg klarer mig nok, selvom hun skulle skride, og det er rigtigt at penge kan gøre en hel del ved folk. Men jeg tror jeg kender hende godt nok til at vide at hun bliver hos mig.
Og det er sikkert at jeg vil have en revisor. Han kan hurtigt tjene sin løn. Og jeg er jo heller ikke inde i den Thailandske lovgivning med forretning.

juj
Hej Fredbergdk
Ville elske at komme en tur forbi til en kop kaffe,men bor i Chalong paa Phuket,,,saaaa vel lidt en laengere tur. Jeg er paa vej til Penang imorgen saa har lidt daarlig tid, men du er velkommen til at sende mig en post.

God Vind og de bedste hilsner

Robert Kronberg
Hej,

Der er forskel på arbejdstilladelse og visum, hvor arbejdstilladelsen ikke kræver nogen ansatte, om end visse provinser har en anden praksis end loven. En forlængelse af et visum mhp. at opholde sig ("bo") sig i landet på baggrund af en arbejdstilladelse i et selskab kræver derimod 4 ansatte thaiere, men dette er ikke tilfældet ift. et 1-års multiply visum (eller en 3-måneders visum), som en del starter med, og er heller ikke altid tilfældet, hvis ens visum er baseret på ægteskab med en Thai.

Dog glider tingene nemmere, hvis man har 4 ansatte, da immigration som udgangspunkt ikke bryder sig om virksomheder uden ansatte...

Den nemmeste måde at få en arbejdstilladelse er, som allerede antydet, at oprette et selskab, hvilket således bør være et "company limited", men derved ikke sagt, at det er helt enkelt at oprette et selskab, men lad os nu tage en ting ad gangen.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Spring til debat: