Se indlæg
 Udskriv debat
Særeje ved ægteskab
basse50
Hej igen! lige den der med hvor tinglysningskontoret ligger er altså HObRO, majsmarken 5, 9500 HOBRO. Var selv på kontoret i Århus, men blev henvist til at aflevere ægtepabten, eller sende den til add i HobroShockShock

kiml
fik lavet en hos en advokat 4700 kr plus tinglysning, så de tager sig godt betalt
[img][/img]

kiml
ps. hos advokaten lavede de også en tilføjelse at hun havde fået det forkyndt, og skrev under på dette
[img][/img]

Jake
Den findes også på engelsk. Ellers kan jeg selv oversætte den....

jylland55
I kan ikke bare downloade disse på nettet, det kan blive dyrt........ se nedenstående køreplan til oprettelse af agtepagt....

Tjekliste vedr. oprettelse af testamenter

1. Har testator tidligere oprettet testamente og skal og kan dette tilbagekaldes eller skal der oprettes en codicil?

2. Har testator livsarvinger, herunder adoptivbørn eller sådannes afkom?

3. Er testator gift og i så fald hvilken formueordning gælder der i ægteskabet?

4. Skal der i indledningen indsættes generelle bestemmelser om formålet med og begrundelsen for testamentets bestemmelser?

5. Skal der indsættes bestemmelser om gravstedsvedligeholdelse?

6. Hvad skal gælde, hvis arving ikke overlever testator?

7. Skal arv udredes fri for afgift?

8. Skal arv tilhøre modtagerne som fuldstændigt særeje eller som kombinationssæreje?

9. Skal særejeklausulen også omfatte livs- og ulykkesforsikringssummer og kapital- og ratepensionskonti?

10. Skal særejeklausulen kunne ophæves senere og på hvilke betingelser?

11. Skal der indsættes bobestyrerklausul?

12. Er testamentet koordineret med begunstigelsesklausulerne i testators pensionsordninger og livs- og ulykkesforsikringer?

13. Er testamentet i strid med tvangsarvereglerne?

14. Er testamentet fremtidssikret, således at det klart fremgår, hvorledes testators ønsker er, hvis testator dør efter ikrafttrædelsen af den nye arvelov (d. 01.01.2008)?

a. Skal arvebrøkerne ændres, hvis tvangsarvebrøkerne ændres?

b. Skal tvangsarven begrænses til 1 mio. kr., jf. AL § 5, stk. 2?

c. Skal tvangsarven udredes kontant eller skal den fortsat være en andelsret i boet, jf. AL § 50, stk. 2, 1. pkt.?

d. Skal en livsarving have køberet/udløsningsret til konkrete aktiver, jf. AL § 50, stk. 2, 2. og 3. pkt.?

e. Skal der indsættes en bestemmelse om, at testator er bekendt med muligheden for at oprette dateret og underskrevet erklæring om, hvem der skal arve sædvanligt indbo og personlige effekter, jf. AL § 66?

f. Skal der indsættes bestemmelse om, hvem tvangsarv, der tilkommer en livsarving, skal tilfalde, hvis livsarvingen dør før det fyldte 18. år uden at have indgået ægteskab og uden at efterlade sig børn, jf. AL § 51?

Specielt om gensidige testamenter mellem ægtefæller´

15. Hvad skal der gælde ved samtidige dødsfald?

16. Skal indbyrdes arv og forsikringssummer være længstlevendes fuldstændige særeje?

17. Skal omstødelsesreglerne i den ny AL § 83, stk. 2-4 sættes ud af kraft?

18. Hvilken testationskompetence skal der gælde for længstlevende?

19. Er der behov for ægtepagt?

20. Bør der oprettes en vedvarende fuldmagt eller en fremtidsfuldmagt?
Hello ....

jylland55
ups så sætter jeg den ind om at lave testamente....... sorry..

Sad
Hello ....

jylland55
Men det er vel ok for hvad skal der ske med Jeres kone når i har været gift i 15 år og så i dør

samt i har lavet fuldstændig særeje så der er jeres børn eller særbørn som arver det hele!!!!!!!

hvordan skal Jeres kone så betale for mad husleje og til dine børns uddannelse når de fleste penger er låst til dine børn bliver 18 år????

skal din kone smides ud af lejligheden eller huset efter 24 timer efter din død pga dine voksne børn arver helehuset ?? lav et TESTAMENTE samt en SAMEJEOVERENSKOMST eller bare en S A M L I V S K O N T R A K T! som bestemer hvad der skal ske hvis i går fra hinanden, eller en af jer dørdør...

eller har du lavet et testamente så hun får bare lidt ved din død???

hvor mange her har lavet en gruppelivsforsikring som koster omkring kr 800 for 600.000??

skal din kone bare tilbage til træhytten i thailand hvis hun har boet i dk 5 - 10 - 15 eller 20 år?

Hvor mange får oprettet en pensionsordning til deres kone eller en dækning hvis de mister arbejdsevnen i forbindelse med sygdom eller ulykke?

bruger i penge til en kaskoforsikring hvis Jeres bil til 40.000 bliver ødelagt? det koster omkring kr 3000- 5000 i kasko om året..

Har du kaskoforsikring på Jeres arbejdsevne?

Ja Jeg kan blive ved.....

Jeg har særeje samt testamente selv om Jeg ingen børn har da jeg har tænkt over hvad der ville ske med min familje hvis Jeg skulle dø, blive skilt m,m

min kone har selføleglig :

Ulykkesforsikring

Tab af erhverves evne forsikring

Pensions opsparing på 20 % af løn ( ja hun brokker sig da det er en elevløn)

Samt en dødsfaldsdækning til familien i Thailand.
....
Jeg er 42 så Jeg regner med at forlade denne verden før min kone som er 29..

Husk det er ikke prisen på havd et skilsmisse særeje koster men hvad der skal ske ved død, skilsmisse, m,m

venligst Jylland55

Ha en god dag
Hello ....

Jake
Ja, det er korrekt, jeg forestiller mig en form for skillsmissesæreje.... gider dog ikke risikere at jeg skal aflevere alt jeg har, fordi ægteskabet går i stykker 6 mdr senere... (jeg ved godt at i praksis skal man bo nogle år sammen før end man skal aflevere det halve, da loven foreskriver at der skal have været et reelt formuefælleskab i en rimelig periode)

Jeg har været selvstændig advkat i mere end 25 år, men jeg kan da se, at det er totalt ligegyldigt med advokatbistand, med alle de kloge hoveder her på DTW. - Grin

hfb
jesperfrb skrev:
"Crafack" Har fuldstændig ret, hvis hun ved skilsmisse har en god advokat, som kan sandsynligøre at hun ikke viste hvad hun skrev under på, kan særeje erklæeringen gøres ugyldig af skifteretten!

Ps. Har lige været hele møllen igennem!Sad

Det er grunden til at man vælger den danske udgave samt en oversættelse til engelsk.
Begge skal skrive under på både den danske og den engelske udgave.

hfb
Jake skrev:
Ja, det er korrekt, jeg forestiller mig en form for skillsmissesæreje.... gider dog ikke risikere at jeg skal aflevere alt jeg har, fordi ægteskabet går i stykker 6 mdr senere... (jeg ved godt at i praksis skal man bo nogle år sammen før end man skal aflevere det halve, da loven foreskriver at der skal have været et reelt formuefælleskab i en rimelig periode)

Efter loven falder "hammeren" øjeblikkeligt. Dvs. så snart i er gift har hun halvdelen af alt hvad du ejer Pfft

hfb
basse50 skrev:
Hej igen! lige den der med hvor tinglysningskontoret ligger er altså HObRO, majsmarken 5, 9500 HOBRO. Var selv på kontoret i Århus, men blev henvist til at aflevere ægtepabten, eller sende den til add i HobroShockShock

Hvornår var det? Smile
I januar eller februar i år har jeg fået brev fra dem (dvs. fra Århus).

kylling
hfb skrev:
basse50 skrev:

Hvornår var det? Smile
I januar eller februar i år har jeg fået brev fra dem (dvs. fra Århus).

Du kan lave den over nettet,det har jeg selv gjort,du får den både på dansk og engelsk,og den bliver tinglyst i person-bil bogen i Århus.
www.askt.dk

Det er lige så godt som personlig betjening og så er det billiger,2400 kr for ægtepagt samt 1400 kr i tinglysning

Spring til debat: