Se indlæg
 Udskriv debat
At køre med bathbus i Pattaya.
Johnson
hmm det vidste jeg ikke, men jeg prøvede faktisk at lægge mærke til dette sidste gang....

men så er det sgu da underligt at de piger jeg kørte med betalte 10 baht ligesom mig, samt at jeg så flere skoleelever betale med 20 baht seddeler (for 2 personer)...uden at få returpenge...og på korte ruter.

enten er de bare glade givere af drikkepenge eller også tænkte de, denne velbevarede hemmelighed må ikke opdages af falangen...hehe
 
Djengis
Johnson skrev:
hmm det vidste jeg ikke, men jeg prøvede faktisk at lægge mærke til dette sidste gang....

men så er det sgu da underligt at de piger jeg kørte med betalte 10 baht ligesom mig, samt at jeg så flere skoleelever betale med 20 baht seddeler (for 2 personer)...uden at få returpenge...og på korte ruter.

enten er de bare glade givere af drikkepenge eller også tænkte de, denne velbevarede hemmelighed må ikke opdages af falangen...hehe


Helt enig - har sku aldrig set nogle betale mindre end 10 Bath.

Om det så er skolebørn eller voksende der betaler.
Og synes da jeg har set en del efterhånden betale...

Bevars ser kun på strækningen city til Jomtien Arch, men alligevel...

Mvh
Det gælder om at nyde livet mens man har det Smile
 
vandango
robnie skrev:
vandango skrev:
robnie skrev:
HVOR FINDER MAN BUSSEN I LUFTHAVNEN DER KØRER TIL JOMTIEN, OG HVOR TIT KØRER DE



http://www.belltr.../index.php


Mange tak for hjælpen, det er en god side med alle de oplysninger man har brug for


Naaaa... vi er ikke helt færdige, tråden handler jo om de blå grisebiler.
Du skal dog også lige op i en øf-øf transport til jomtien. Pfft
 
sank
Frown Jo det er faktisk rigtigt flere thaier er begyndt at betale 10 bath ? men jeg har først set det her sidst 08 - 09. og ikke set skolebørn betale mere end 5. Men piger med en glad turist siger gerne at de skal betale 100 bath Grin
 
Djengis
Og her en HELT frisk update..

Lige kørt tur retur fra Jomtien Arc til walking street krydset.
Sad så jeg kunne se hvad folk betalte.

Alle de 5 thaier og 2 farang på vejen ind betalte 10 bath hver.
På vejen retur så jeg ikke alle desværre - men de 4 thaier og 3 farangs betalte alle 10 bath hver.

Dejligt når der generelt betales for 2 af gangen med 20 bath sedler jo.
Det gælder om at nyde livet mens man har det Smile
 
BJ
Skeptikeren skrev:
BJ, hvordan får du blandet Bangkok ind i den her tråd der handler om Song Teaw i PATTAYA



Fordi der i inlæg nr 6# var skrevet om turen, bare modsatte vej........Derfor!!!
MVH.BJ
Redigeret af BJ d. 15/10-2009 17:54
THAILAND
A DREAM COME TRUE
 
TG950
har altid betalt hvad der var af små mønt, dog altid min. 20 Bht. og det agter jeg at blive ved med, kun godt for chaufførn hvis der var en god håndfuld.
 
fckguld
Skeptikeren skrev:
Er der noget der kan få mit pis i kog så er det den evindelige debat om betaling til Song Taew.

Jeg har jo problemet på nærmeste hold, idet svoger Sompong kører taxi på nat tur, 12-14 timer hver nat 365 dage om året. Jeg har skrevet dette før, for lang tid siden, og gider egentlig ikke en gang til - MEN!!

Lige nu, siden den økonomiske krise satte ind, skal Sompong være heldig hvis han kører 200 Baht ind på en vagt. Han skal når han henter vognen kl. 17.00 erlægge 750,- Baht til vognmanden og betale for det forbrugte diesel og olie. Hvis han kommer ud for uheld skal han betale for de dage bilen er på værksted.

Disse 200 Bath skal så dække mad til 3, skolepenge og tøj til datteren, penge til næste dags kørsel o.s.v., ja han skal nok blive rig en dag med den omsætning.

Og så kommer harmen. Jeg kører jo somme tider med ham, ikke så meget som før i tiden men ind imellem og jeg oplever jo diverse Faranger opføre som grever og baroner.

De kommer ravende efter en glad aften i byen, har uden al tvivl brugt i tusindvis af Baht på mad/sprut/damer og så vil de køres ud til den anden ende af byen for 10 Baht. Måske en tur på 6-8 km hver vej og en stor chance for at køre tom vogn tilbage.

Vor herre bevares for nogen fattigrøve at høre på.

Samme med dem som kommer og skal hjem efter en lang dags shopping, plasticposer en masse, bugnende af alskens lækkert tøj og sko og tasker og så vil de køres hjem for 10 Baht.

Hvad helvede forgår der i farangers hoveder når de kommer til et fattigt land??? De skal absolut prutte om priser (for det har man hørt at det gør man her og at Thaier elsker at prutte), pispræk som nordmændede siger.

Faranger glemmer at de kommer fra et land hvor en taxa koster det meste af en dagløn bare for en kort tur, men her skal de altså køre gratis, det mangler da bare - FY, FY skamme siger jeg.

Byens store problem er at man har givet bevillinger til for mange af disse taxier, der er nu over 700 af de mørkeblå, omkring 100 af de lyseblå, røde og hvide. De mørkeblå SKAL holde sig inden for vestsiden af Sukhomvit, har de kunder til østsiden må de ikke samle nogen op på tilbagevejen. samme med de andre som kører på østsiden.

Man er helt på det rene med at man burde skære antallet ned med mindst halvdelen men det vil betyde at omkring 450 familer ville stå uden arbejde - og hvad skal de så????

Hvad i alverden skulle det betyde i Jeres rejsebudget (som I jo fortæller gang på gang i andre tråde, er på mange tusinde kroner) for at skulle betale dem 20 Bath, 100 Baht eller mere for den sags skyld, det kan da ikke være være nærighed - eller kan det?

Den forargede Skeptiker fra Pattaya
du ganske ret dybt pinligt- giver min 50 bath drikke penge ved god service , krummer tæer når jeg ser europæere skabe sig og prutte , bliv hjemme i dk hvis du fattigrøv ha ha
DU FÅR HVAD DU GIVER Cool GRIB LIVETWink I MORGEN ER DET MÅSKE FORBI
 
sank
FrownFrown Ja problemet blive så at Thailand om nogle år ender som Spanien ? priser højre end DK og så er der kun Solen og de Søde Piger tilbage ? og vil man give 8-9000 for at flyve så langt ? Pattaya har ry for at være det billigste af turiststederne? men hvor længe holder det ? Så begynder turisterne at søge til nabolandene ? det tales der meget om nu. Trist men naturligvis skal man da ikke være nærig ? men Frown
 
Sank:
Fuldstændig enig med digGrin...du skrev sku lige det jeg skulle til....hvis alle falanger betaler og betaler for "høje"priser - ja så bliver de priser MEGET snart standard priser for os...man skal ikke være nærrig helt enig, men hvis man rækker Thaierne en lillefinger ja så tager de sku hele armen ...det er bare sådan desværre...det er da klart at hvis holdningen med tiden bliver at vi bare betaler 50 bath el lign for grisebilen ( hvis 7 ud af 10 betaler det),,,ja så kommer vi sku ikke med mere for de 10,-...og det er hele vejen med alle ting vi skal bruge....Dem der vil betale 100 bath kan bare tage til Phuket - der er det jo prisen....VILDT,,,,
 
FedeFinn
Skeptikeren skrev:
Er der noget der kan få mit pis i kog så er det den evindelige debat om betaling til Song Taew.

Jeg har jo problemet på nærmeste hold, idet svoger Sompong kører taxi på nat tur, 12-14 timer hver nat 365 dage om året. Jeg har skrevet dette før, for lang tid siden, og gider egentlig ikke en gang til - MEN!!

Lige nu, siden den økonomiske krise satte ind, skal Sompong være heldig hvis han kører 200 Baht ind på en vagt. Han skal når han henter vognen kl. 17.00 erlægge 750,- Baht til vognmanden og betale for det forbrugte diesel og olie. Hvis han kommer ud for uheld skal han betale for de dage bilen er på værksted.

Disse 200 Bath skal så dække mad til 3, skolepenge og tøj til datteren, penge til næste dags kørsel o.s.v., ja han skal nok blive rig en dag med den omsætning.

Og så kommer harmen. Jeg kører jo somme tider med ham, ikke så meget som før i tiden men ind imellem og jeg oplever jo diverse Faranger opføre som grever og baroner.

De kommer ravende efter en glad aften i byen, har uden al tvivl brugt i tusindvis af Baht på mad/sprut/damer og så vil de køres ud til den anden ende af byen for 10 Baht. Måske en tur på 6-8 km hver vej og en stor chance for at køre tom vogn tilbage.

Vor herre bevares for nogen fattigrøve at høre på.

Samme med dem som kommer og skal hjem efter en lang dags shopping, plasticposer en masse, bugnende af alskens lækkert tøj og sko og tasker og så vil de køres hjem for 10 Baht.

Hvad helvede forgår der i farangers hoveder når de kommer til et fattigt land??? De skal absolut prutte om priser (for det har man hørt at det gør man her og at Thaier elsker at prutte), pispræk som nordmændede siger.

Faranger glemmer at de kommer fra et land hvor en taxa koster det meste af en dagløn bare for en kort tur, men her skal de altså køre gratis, det mangler da bare - FY, FY skamme siger jeg.

Byens store problem er at man har givet bevillinger til for mange af disse taxier, der er nu over 700 af de mørkeblå, omkring 100 af de lyseblå, røde og hvide. De mørkeblå SKAL holde sig inden for vestsiden af Sukhomvit, har de kunder til østsiden må de ikke samle nogen op på tilbagevejen. samme med de andre som kører på østsiden.

Man er helt på det rene med at man burde skære antallet ned med mindst halvdelen men det vil betyde at omkring 450 familer ville stå uden arbejde - og hvad skal de så????

Hvad i alverden skulle det betyde i Jeres rejsebudget (som I jo fortæller gang på gang i andre tråde, er på mange tusinde kroner) for at skulle betale dem 20 Bath, 100 Baht eller mere for den sags skyld, det kan da ikke være være nærighed - eller kan det?

Den forargede Skeptiker fra Pattaya


Så gå et andet sted hen og pis makker Angry
Det er lettere at holde sig på lastens brede landevej end på dydens smalle sti.
 
Fede Finn, venligst ikke kald mig for Makker, det ville vi aldrig kunne blive, jeg bryder mig nemlig ikke om småtskårne personager, især ikke hvis de er nærige.

Sank! En interessant vinkel på debatten i tråden, burde vel egentlig starte op som en separat tråd. Mener du i ramme alvor at den tredie verden ikke skal have de samme muligheder som Spanien, Italien, Irland, Portuagl. o.s.v. fik tilbage i 50'-60'erne?

Skal de nuværende U-lande bibeholde samme økonomiske stade for at vi Faranger kan have et billigt tilflugtsted? Skal den almindelige hårdtarbejdende thaier ikke have mulighed for at få en anstændig betaling for sit arbejde. Uanset hvad han arbejder med er han lavtlønnet og vi er ikke indstillet på at yde vores beskedne hjælp når vi kommer her.

Der skal jo helst være penge til at betale øllet på barerne, selv om en god del "turister" har startet en meget uheldig trend med at flygte fra regningen. Prøv at læse de små notitser i de thailandske aviser og magasiner og se hvor mange Faranger der bliver snuppet med bæreposerne fyldte med ubetalte varer. Russerne er især kendt for det, men alle andre nationer er bestemt ikke meget bedre. Desværre når ikke alle historierne frem til pressen, men hvis man bor her og så hver tirsdag formiddag stiller sig op nede på Beach Road ud for Soi 9 når tremmeburet kommer for at hente Faranger der skal for retten - halvdelen af dem der bliver ført ud er Faranger der er taget for diverse lovovertrædelser. Knap så mange fanger de nu, dem der sidder ude på Emigration for overstay og andet, men dog en god del bliver hentet der hver tirsdag.

Alt dette er en hel anden historie - og undskyld for at bryde tråden - men jeg kunne ikke lade være da det hele jo hænger sammen med at utroligt mange Faranger meget ugerne vil betale for noget som helst her ude. De penge de sparer på visarun, til taxier, og meget andet kan jo bruges til damer og sprut. Konsekvenserne for deres handlinger er så besøg hos og af The Boys in Brown.

Jeg er efter knap 10 år herude, heraf de sidste 6 permanent, uden at have været ude af landet, dagligt vidne til alle disse uheldige elementer, som Thailand vitterligt godt kan undvære. da de ikke bidrager væsentligt til infrastrukturen.

En venlig hilsen på en grå og regnfuld fredag morgen her i den vidunderlige by Pattaya fra Skeptikeren
Redigeret af d. 16/10-2009 03:14
 
Lige for at runde mit indlæg af så kan jeg forstå at mange mener det er urimeligt at man skal betale:

HELE 10 BAHT FOR AT KØRE SONG TAEW.

jammen det er da også urimeligt!!!! Nu ligger det altså sådan at det er City Hall der har bestemt at prisen skulle stige fra 5 til 10 for at bøde lidt på de høje benzinpriser. Og også for at få stoppet denne evindelige debat i alle aviser omkring forskelsbehandling mellem Farang og Thai.

Når nogen af jer har set at skoleelever ikke betaler, så kan det hænge sammen med at den pågældende chauffør kender barnet eller børnene og er ven af familien, de kører så gratis, lige som svogeren kører naboernes børn frit til og fra skole hver dag sammen med sin egen datter. Andre familier har aftaler med de pågældende taxier om at de betaler for transporten en gang om måneden, fordi ungerne ellers går til skole og så bruger pengene til slik.

Man skal huske på at Pattaya, på trods af sin størrelse, er en lille landsby hvor alle næsten kender alle også Faranger. Når man altså tillader sig selv at søge omgang med de lokale.

Men skal da lige fortælle at mange chauffører efterhånden har fået oparbejdet en god næse for hvornår en Farang er en nærigrøv, så stopper de bare ikke når de "lugter" sådan en ved vejkanten, selv om vognen er tom.

Skeptikeren
Redigeret af d. 16/10-2009 03:35
 
skeptikker skriver:

Men skal da lige fortælle at mange chauffører efterhånden har fået oparbejdet en god næse for hvornår en Farang er en nærigrøv, så stopper de bare ikke når de "lugter" sådan en ved vejkanten, selv om vognen er tom.


det er der nu en hel anden grund til, set med mine briller. det er ganske enkelt fordi hverken en farang eller en thai er meget for at stige på en tom vogn og det er fordi de er bange for at blive krævet for en taxatur...derfor stopper de ikke..det ved chaføren at kunden ved.

jeg har ikke noget imod at betale ti bath for en tur, det syntes jeg er billigt meget billigt enda. jeg ville også gerne betale 20 eller 30 hvis prisen var 30 bath, men når den er ti bath betaler jeg ti, drikkepenge giver jeg når jeg oplever noget positivt og det gør jeg sjældent med bathbusser.,

nu bor jeg over på "the dark side" og har gjordt det siden 1988 (det er den anden side af Shukumvit, for dem der ikke ved det) og jeg ved således godt hvad en tur derud koster, og når man så som farang spør til en tur derud, er prisen meget ofte 3 eller 4 gange normalpris

alle der har kørt med bus fra bangkok til pattaya ved hvordan bathbus mafiaen stå og overcharger turister ved bus stationen i pattaya, derfor er alle lokale stået af bussen inden den når stationen, så er det nemmere at komme videre, tro ikke du kan gå ud på gaden og stoppe en anden vogn eller mc, ingen TØR stoppe.

det er rigtigt prisen blev sat op til 10 bath fra 5 bath pga. al den skriveri om at turister betalte mere end lokale, men i lang tid derefter betalte lokale stadig 5 baht, de fik nu bare rabat i stedet...

jeg er imod forskelsbehandling men har intet imod at give drikkepenge når det er fortjent..
Redigeret af d. 16/10-2009 07:29
 
JD
Fantastisk debat!

5 eller 10 Baht, det er da p*sseligegyldigt, folkens..Angry

Godt i ikke bor i Phuket, så var det sgu' til lommerne efter 100 og 500 Baht sedler!

JD
Redigeret af JD d. 16/10-2009 07:30
 
kiml
hvis jeg var chauffør på en bath bus og skulle betale 750 bath for at leje den og kun kørte 200 bath ind ville jeg stoppe omgående for det er da en dårlig foretning at betale 500 bath for at gå på arbejde
[img][/img]
 
goldwing
Skeptikeren skrev:
Lige for at runde mit indlæg af så kan jeg forstå at mange mener det er urimeligt at man skal betale:

HELE 10 BAHT FOR AT KØRE SONG TAEW.

jammen det er da også urimeligt!!!! Nu ligger det altså sådan at det er City Hall der har bestemt at prisen skulle stige fra 5 til 10 for at bøde lidt på de høje benzinpriser. Og også for at få stoppet denne evindelige debat i alle aviser omkring forskelsbehandling mellem Farang og Thai.

Når nogen af jer har set at skoleelever ikke betaler, så kan det hænge sammen med at den pågældende chauffør kender barnet eller børnene og er ven af familien, de kører så gratis, lige som svogeren kører naboernes børn frit til og fra skole hver dag sammen med sin egen datter. Andre familier har aftaler med de pågældende taxier om at de betaler for transporten en gang om måneden, fordi ungerne ellers går til skole og så bruger pengene til slik.

Man skal huske på at Pattaya, på trods af sin størrelse, er en lille landsby hvor alle næsten kender alle også Faranger. Når man altså tillader sig selv at søge omgang med de lokale.

Men skal da lige fortælle at mange chauffører efterhånden har fået oparbejdet en god næse for hvornår en Farang er en nærigrøv, så stopper de bare ikke når de "lugter" sådan en ved vejkanten, selv om vognen er tom.

Skeptikeren


Nu har jeg læst alle indlæggene, og KAN IKKE finde nogen steder hvor folk syns at 10 baht er for meget...

Kan du ikke lige fortælle mig hvor?


Hvis bahtbusserne priser var 20 baht, så tror jeg sgu ikke nogen ville brokke sig, .....

Der hvor folk brokker sig er der hvor farang betaler dobbelt pris af hvad Thaierne betaler.

Du skriver om hvordan chaufføren skal betale bilen og andet,....... ja jeg fatter slet ikke der så er så mange bahtbusser i Pattaya hvis de ikke kan tjene penge.

Nå men pyt, jeg betaler også kun 10 baht så længe dette er prisen, og jeg har endnu kun givet drikkepenge når jeg KUN har haft en 20 baht seddel i lommen ( de kan jo ALDRIG veksle).....
 
JD
Goldwing skrev:

Du skriver om hvordan chaufføren skal betale bilen og andet,....... ja jeg fatter slet ikke der så er så mange bahtbusser i Pattaya hvis de ikke kan tjene penge.

Hvortil jeg svarer:

Det er et typisk Thai-fænomen, kopi tankegangen...

Læg mærke til at også de samme forretninger klumper sig sammen i de samme områder. Man kopierer hellere end skabe og tænke nyt.

5-6 møntvask på stribe er ikke usædvanligt.

Samme med beer-barer, men det er jo godt nok!Wink

JD

 
FedeFinn
Skeptikeren skrev:
Lige for at runde mit indlæg af så kan jeg forstå at mange mener det er urimeligt at man skal betale:

HELE 10 BAHT FOR AT KØRE SONG TAEW.

Skeptikeren



Nej, er du ordblind eller læser du kun det, du selv vil ??
Hvis en tur koster 10 baht, så koster den ikke 20 bath eller 50 baht, hvor svært kan det være at forstå.
Hvis din svoger mangler mad en dag så lad ham smutte forbi her www.kinagrill.dk
Det er lettere at holde sig på lastens brede landevej end på dydens smalle sti.
 
thainielsen


Det er et typisk Thai-fænomen, kopi tankegangen...

Læg mærke til at også de samme forretninger klumper sig sammen i de samme områder. Man kopierer hellere end skabe og tænke nyt.

5-6 møntvask på stribe er ikke usædvanligt.

Samme med beer-barer, men det er jo godt nok!Wink

JD



Temagader, som dem du nævner, Jack, er ikke KUN et "Thai fænomen". Jeg ved ikke med resten af verden, men tema gader er almindeligt i alle asiatiske lande. Og med indkøbscentrenes indmarch, er der nu også tema indkøbscentre, hvor snesevis af butikker i det samme center sælger stort set det samme.
Venligt
TH
...
PS: Roeven tilhoerer Gladys Hansen, hun har hemmeligt telf nr Sad
 
Spring til debat: