Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Helbred, sundhed, velvære og sygdom » Vaccinationer og medicin
 Udskriv debat
Vaccination mod japansk hjernehindebetændelse
Payanak
dutling68 skrev:
og hvad hedder japansk hjernebetændelse paa thai hvis man skulle en tur forbi dr herman Cool

Sa-mång ak-sææp yee-buun (hjerne betændelse Japan)

dutling68 skrev:
og hvad hedder japansk hjernebetændelse paa thai hvis man skulle en tur forbi dr herman Cool

du kan kalde den med det engelske navn:

Japanese encephalitis

rinpoche
Risikoen er end ikke marginal, det ville være mere relevant at blive vaccineret mod hundegalskab for ikke at sige nedfaldende klavere.
Samtidig er der potentielle risici ved enhver profylakse, hvilket vel et eller andet sted bør vejes op imod risikoen for at pådrage sig en så "eksotisk" Japansk hjernehindebetændelse.
Jeg er et eller andet sted fuldstændig ligeglad med hvad læger og andre økonomiske interessenter i Danmark anbefaler ud fra devicen: Better safe than sorry og samtidig penge i kassen.
Prøv at google registrerede tilfælde af denne sygdom blandt rejsende i Thailand og træf derefter din egen beslutning.
Og antal tilfælde skal ses i lyset af, at Thailand årligt modtager 10+ millioner besøgende.

Sa-mång ak-sææp yee-buun

Nogle gange kan man have uoverensstemmelser mht. til transliteration fra thai til dansk, men den der er efter min beskedne mening lige i øjet!
Redigeret af rinpoche d. 11/12-2009 16:39

Gurk90
[url][/url]For ca 5 år siden så jeg et tal for hvor mange danskere der var blevet smittet med Japansk hjernehindebetændelse. Tallet var 1 person over en periode på 20 år. Kilden kan jeg ikke lige finde.

Men her en risikoanalyse, hvor det klart ses at risiokoen er forsvindende lille:
Kilde:
http://www3.inter...5/abstract

ABSTRACT
Background. Large numbers of Western travelers visit countries endemic for Japanese encephalitis (JE). The risk of infection is unknown. This study attempts at estimating a risk incidence for visitors from two European countries with the available data.

Methods. Using the total number of case reports between 1978 and 2008, the number of visits made by European tourists to endemic regions, and total doses of vaccines sold in the two study countries, the risk incidence of JE in travelers was estimated. The proportion of vaccinated visitors to endemic regions was retrieved from the data of two travel clinics (in London and Basel) and related to vaccine prescribing in UK and Swiss travelers.

Results. In 2004, an estimated 0.16% to 0.3% of UK and Swiss travelers were vaccinated against JE, with no surveillance reports of JE cases. Between 116,000 and 152,000 European travelers would receive vaccination. More than 99% travel to endemic countries without vaccination. Only 40 cases of JE infection have been reported in travelers for the past 30 years. The risk incidence is thus 1.3 per year in 7.1 million visits of the 17 million European travelers who are at a potential risk of JE infection.

Conclusions. This study and the analysis of the existing literature support the recommendation that all travelers should be informed about the risk of JE infection but also suggest that there is no evidence for justifying a general recommendation for JE vaccination in travelers to endemic areas.

------------

Her et link til rejsedokter.dk:
http://www.rejsed...tor/8.html

------------

@TJMacGyver: Om du har brug for at blive vaccineret mod Japansk hjernehindebetændelse, må du selv tage stilling til, sammen med din læge.

b_j3ns3n
jeg var inde på statens serum inst.. inden jeg tog min første tur til thailand, for mange år siden, og den kære læge nærmest grinte ad mig da jeg ville vacineres mod hjernehinde betændelse.
det skulle vist nok være nemmere at vinde i lotto end at bliv ramt af det..

men man skal jo aldrig sige aldrig..

(ps) jeg blev ikke vacineret, spild af penge Smile
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

Spring til debat: