Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Thailandsk mad i Danmark og dansk mad i Thailand » Opskrifter og gode råd
 Udskriv debat
Vin til Thaimad
Big-Viking
Er der nogen kloge Åge herinde.???PfftGrin
Smag og behag min gode Fynbo...
Sabai sabai... Glemte at skrive at øl sammen med vin altid er godt til Thaimad...Wink

Fido
sabai sabai skrev:
2007 Alamos Torrontés La Salta Catena
6 stjerner i Jyllands Posten
49,95
pr. fl. v/12 flasker
Catena er Argentinas uomtvisteligt bedste vinproducent, uanset om det gælder enkeltmarksvine i verdensklasse eller pragtfulde dagligvine til priser der forbløffer. Torrontes kan betegnes som den argentinske nationaldrue inden for hvidvin. Argentina er det eneste land i verden, hvor Torrontes dyrkes, og har indtil for få år siden ikke påkaldt sig den store interesse uden for Argentina, da det førhen ikke var en drue der blev investeret de store kræfter i. Under optimale betingelser er Torrontes en utrolig spændende og unik drue. Torrontes har alle de herlige florale kvaliteter som også Viognier har, men i Torrontes vine forekommer ikke den tunghed, som kan forekomme i Viognier vine. Alamos Torrontes besidder en kraftig, let parfumeret aroma af citrus, fersken, jasminblomst og krydderi. En frisk og balanceret hvidvin med en sprød, let syrlig finish. Alamos Torrontes er med sin friske syre og et let eksotisk krydderi som skabt til thai-mad eller anden krydret mad

Hvis man lige ser bort fra de meget eksklusive vingårde der kun producerer få tusinde flasker pr. år til en vanvittig pris, er der stadig et langt stykke vej før de argentinske vine kommer op på højde med de chilenske.
One man's ceiling is another man's floor

sabai sabai
blume skrev:
Ja ja så er Kloge Ågerne samletShock
Ja det er luksus med vin, men ikke til thaimadShock
Venlig ikke forstå thai hilsen fra Oense tæt på et eller andet.Cool
blume

Klåge Ågerne ?

Næ.. vi er såmænd bare experter i sprut , kvinder og thaimad ! Pfft
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.

Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung !

Big-Viking
Ja 100% rigtigt... En Chilensk vin er OK.. I hvidvinsbranchen er hvidvin fra Californien også værd at drikke..

Big-Viking
Jamen sabai Sabai...Så er jeg jo en klog mand..Smile

blume
Big-cigar
Det er ligesom whiskey og cigarer og vin , hver ting til er dejlige også til specielle lejligheder, men vin til thaimadAngry
Med en stor cigar hilsen fra Odense, her binder vi kulturen sammen, og her regerer OBGrin
blume

Big-Viking
Håber da at vores gode mand Thai72 for det ud af tråden som han ønskede...Grin

Big-Viking
Hehe Blume..Bor i Odense men bliver aldrig så meget Fynbo at jeg holder med OB og drikker Albani...Sad
Ja, igen så har vi hver vores smag... Har du prøvet vin til Thaimad.????
Redigeret af Big-Viking d. 06/01-2010 23:29

Thai72
Big-Viking skrev:

Jamen det gør jeg da.
Indtil videre skal jeg smage vine fra Argentina, Chile og Californien :-)
Jeg må hellere se at komme igang...

Big-Viking
Thai72 skrev:
Big-Viking skrev:

Jamen det gør jeg da.

Ja, vi må mødes så jeg kan købe dig en flaske Mouton Cadet, fra Frankrig..

sabai sabai
blume skrev:
Big-cigar
Det er ligesom whiskey og cigarer og vin , hver ting til er dejlige også til specielle lejligheder, men vin til thaimadAngry
Med en stor cigar hilsen fra Odense, her binder vi kulturen sammen, og her regerer OBGrin
blume

Blume du har ikke forstand på god vin ! Hold du dig til underhyler brancen ! Pfft

http://www.blumeg...

[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.

Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung !

Fido
Big-Viking skrev:
Thai72 skrev:
Big-Viking skrev:

Jamen det gør jeg da.

Ja, vi må mødes så jeg kan købe dig en flaske Mouton Cadet, fra Frankrig..

Eller kig forbi herovre så skal jeg give dig en introduktion til chilensk vin .... thai mad må du desværre selv medbringe Grin
One man's ceiling is another man's floor

Big-Viking
Chilensk vin er Ok som jeg skrev lidt længere oppe... Men Mouton Cadet... Mangler et savle Ikon...Smile
Redigeret af Big-Viking d. 06/01-2010 23:37

Gurk90
Det er ikke helt nemt med vin til thai mad, men her et bud på vine der egner sig til thai mad:
Hvide vine fra Østrig baseret på druen Grüner Veltliner er egnet.
http://da.wikiped..._Veltliner

Hvide vine baseret på Riesling druen.
Hvide vine baseret på chenin blanc druen, produceres i ok kvalitet i thailand.

Røde vine egner sig generelt ikke til thai mad. Røde vine er især ikke egnet hvis du spiser udendørs i Thailand, da vinen i glasset hurtigt vil få en alt for høj temperatur.

Restauranten Kiin Kiin forsøger at sætte vine til thai mad, her er hvilke vine de satser på:
http://www.kiin.d...

Kiin Kiin har haft et forsøg, hvor en vinekspert og en ølekspert skulle matche øl og vin til de enkelte retter, forsøget endte uafgjort.

De høje skatter på importeret vin i Thailand, gør at det er meget dyrt at drikke vin i Thailand.
Redigeret af Gurk90 d. 06/01-2010 23:39

Big-Viking
Hurra for GOOGLE...
Vin fra Østrig... Ja hver sin smag.. Så måske jeg skulle prøve den Thailandske vin istedet..

blume
sabai aloy
Ja dem har Jeg også forstand på, mest hvordan de sidder på thai numser, Sabai nej ikke ladyboys, skriver lige for at forhidre en kommentar om dette, "for den rene er alting rent" Savner nu ogs Jack. Ja har smagt vin til thai madShock
Med venlig hilsen til tilflyttere til Fyn der ikke støtter de lokale.Sad
blume
Redigeret af blume d. 06/01-2010 23:42

Big-Viking
Blume har du fået for meget vin nu.??? Smile Forstår ikke helt din mening med det sidste..

blume
Big-viking
Meget enkelt, drikker ikke, men du skriver du ikke støtter, vores lokale øl og OBSad
Venlig hilsen fra
blume

Gurk90
Big-Viking skrev:
Hurra for GOOGLE...
Vin fra Østrig... Ja hver sin smag.. Så måske jeg skulle prøve den Thailandske vin istedet..

Selvom du ikke kan lide en Grüner Veltliner fra Østrig, hvis du nogensinde har smagt en sådan vin, skulle du måske prøve den til thai mad, den er ganske velegnetSmile

Big-Viking
Ja, ja er ikke bange for at prøve noget nyt.. Hvad koster flasken og er den sød eller tør.??

Spring til debat: