Se indlæg|
Ægtefælles fradrag
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 25/01-2010 18:46
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1258 |
Overførsel af uudnyttet personfradrag fra ægtefælle - opholdstilladelse -------------------------------------------------------------------------------- Dokumentets dato 02 dec 2008 Dato for offentliggørelse 04 feb 2009 09:50 SKM-nummer SKM2009.80.LSR Myndighed Landsskatteretten Sagsnummer 08-00099 Dokumenttype Kendelse Overordnede emner Skat Land Thailand Emneord Personfradrag, overførsel fra ægtefælle, opholdstilladelse Resumé En skatteyder havde indgået ægteskab i Thailand i 2006 med en thailandsk statsborger, der efterfølgende var indrejst til Danmark på et gyldigt turistvisum. Skatteyderen søgte familiesammenføring med ægtefællen, som i 2007 fik meddelt tilladelse til varigt ophold i Danmark. Landsskatteretten fandt, at ægtefællen var fuldt skattepligtig til Danmark fra det tidspunkt i 2006, hun kom til Danmark på gyldigt turistvisum. Da ægtefællerne endvidere var samlevende ved årets udgang, var skatteyderen berettiget til at få overført skatteværdien af ægtefællens uudnyttede personfradrag for 2006. Reference(r) Kildeskatteloven § 1, stk. 1, nr. 1 Personskatteloven § 10, stk. 1 Personskatteloven § 10, stk. 3 Henvisning Ligningsvejledningen 2009-2 A.A.4.4 [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
|
|
Lagt på d. 25/01-2010 20:13
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hallo Prøv lige at læse hele sagsfremstilling på linket indlagt af webmaster. Der står intet om, at han har fået fradrag for hele året. I læser SKATS afgørelse som en bestemt mand læser Biblen. (Det mange af jer har gjort, er,at I har fortolket teksten til egen fordel, selv det ikke er det, der stå i afgørelse) Det kan ser ud til at nogle har været heldige,at få skattefradrag for hele skatteåret, men det er jo bare dejlig, men det er ikke helt korrekt efter de gældende skatteregler. Bemærk, at webmaster heller ikke prøver at fortolke afgørelse. Husk lige, at DTW medlemmerne er berømte for at være rygende uenige om næsten alting! ![]() |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 25/01-2010 20:40
|
|
girobank skrev: Hallo Prøv lige at læse hele sagsfremstilling på linket indlagt af webmaster. Der står intet om, at han har fået fradrag for hele året. I læser SKATS afgørelse som en bestemt mand læser Biblen. (Det mange af jer har gjort, er,at I har fortolket teksten til egen fordel, selv det ikke er det, der stå i afgørelse) Det kan ser ud til at nogle har været heldige,at få skattefradrag for hele skatteåret, men det er jo bare dejlig, men det er ikke helt korrekt efter de gældende skatteregler. Bemærk, at webmaster heller ikke prøver at fortolke afgørelse. Husk lige, at DTW medlemmerne er berømte for at være rygende uenige om næsten alting! ![]() Nu bestemmer man jo selv , om man vil bruge sit personfradrag over hele året , på et par måneder eller som frikort !! Så det er hele personfradraget der tales om ! Lidt mere om sagen .. http://www.skatte...80.LSR.htm [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
|
|
|
|
Lagt på d. 25/01-2010 21:27
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Selvfølgelig fra indrejsedatoen. Man kan ikke få fradrag for den tid man ikke er i Danmark, det siger da sig selv. Læs nu Landsskatterettens afgørelse med LUP! |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 25/01-2010 21:44
|
|
girobank skrev: Selvfølgelig fra indrejsedatoen. Man kan ikke få fradrag for den tid man ikke er i Danmark, det siger da sig selv. Læs nu Landsskatterettens afgørelse med LUP! Man får sit personfradrag( ca. 42.000 så vidt jeg husker) , uanset om du indrejser i Januar eller December !!!!!!! [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 25/01-2010 22:09
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
få personfradrag fra indrejsen. Uddybning følger nedenfor. Punkt 1. Når Opholds- og Arbejdstilladelsen er i hus skal I henvende jer på CPR-registret så den udenlandske ægtefælle kan få sit CPR-nummer. Punkt 2. Man skal henvende sig på den kommunale ToldSkat, og den udenlandske ægtefælle skal oprettes i ToldSkats systemer (der skal bruges CPR-nummer) Punkt 3. Den udenlandske ægtefælle er skattepligtig fra indrejsetidspunktet og skal således have fradrag fra indrejsedatoen (jf. Kildeskattelovens § 8. stk. 1). resten kan læses på ægteskab uden grænser.. Ja jeg er så stadig påståelig.. beklager ![]() |
|
|
|
| lols |
Lagt på d. 25/01-2010 22:42
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 454 |
xxxx / kan tilføje dette fra samme artikel: A indrejser i Danmark 1/5/2004, bliver gift med sin herboende kæreste B 1/10/2004 og får opholdtilladelsen 1/2/2005. I dette eksempel kan B få overført A’s personfradrag for perioden 1/5 – 31/12 2004 … Og så naturligvis fra 1/1/2005 og frem. Tilsvarende svar kan findes andre steder også. Teksten fra afgørelsen skriver ikke noget om hvor stort et fradrag der er tale om - hele året eller del deraf. Blot at det uudnyttede fradrag kan overføres. |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 25/01-2010 22:49
|
|
Ja fradrag fra indrejsedatoen,og det er så ca. 42.000 , Det som "går galt" er at vi jo er vandt til at vores personfradrag er delt op over 12 måneder. Men man bestemmer selv hvordan man vil bruge sit fradrag ,, i starten af året , sidst på året eller frikort . Fra skat.... Skatte- og frikort Alle, der arbejder, skal have et skattekort eller frikort. Skattekortet eller frikortet finder du i din skattemappe på TastSelv på skat.dk Forskellen på et skattekort og et frikort ligger i, hvornår du skal begynde at betale skat af dine penge. På et frikort betaler du først skat, når du har tjent, hvad der svarer til dit personfradrag. På et skattekort er personfradraget delt op på lønperioder og du betaler skat, hver gang du får udbetalt din løn. I år 2010 er dit personfradrag på 32.200 kr., hvis du er under 18 år, og 42.900 kr., hvis du er over 18 år. Beløbet er mindre, når du er under 18 år, fordi du indtil din 18-års fødselsdag får børnefamilieydelse af staten. Se disse samt andre satser i pjecen Skattesats Ps. Fik det selv overført fra konen i August 1999 , tog under 5 min. (københavn) Redigeret af sabai sabai d. 25/01-2010 22:59 [img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
|
|
|
| bruno |
Lagt på d. 26/01-2010 01:04
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 525 |
Jeg kan huske for to år siden, to dage før vi skulle af sted på en lang ferie til Thailand, var der lige dumpet et støre beløb ind på vores nem konto fra skat, som jeg ikke lige havde set komme ![]() Jeg ringe alligevel til dem, for at høre nærmer. Jeg fik af vide at det var min kones ubrugt personsfradrag for hele det år hun var indrejst til danmark første gang, som vi havde ret til at få udbetalt. Det havde den skatte medarbejder ellers påståede hårnakket det modsatte, at kun gjaldt fra dec hun kom til DK og til Feb hvor vi fik FS og et job. Det var så bleven opdaget af en anden og rettede, heldig nok og vi fik en rigtig god ferie ![]() Vi fik også af vide hvis hun var kommet i Jan havde vi ikke fået beløbet. Jeg spurgte så om de nu var så sikker på det, for man kunne jo godt forstilde sig, at hvis hun var kommet i jan på en turist vissum og at hun, inden først jan havde været på den danske ambassade og søge om visum til Dk. Dermed havde lavet en indrejse til DK, for ambassaden er jo dansk territorium og der med Danmark. Det kunne de ikke lige svar på og det var ikke alle medarbejder der kendte de forskelige regler og derfor ligsom her på forumet får mand svar i øst og vest. Hvis du skulle møde den stædig skattemedarbejder der påstår at du ikke får for hele det år din kone rejser til DK så stå fast. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 26/01-2010 01:50
|
Jeg ville da hellere end gerne i har ret, så får jeg nemlig lidt penge tilbage. Men mangler ligesom bare et lille bevis på at jeg og mange andre tager fejl....... ![]() |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 26/01-2010 07:56
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
Sæt du nu det store smil på ![]() |
|
|
|
| Leif56 |
Lagt på d. 27/01-2010 09:20
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 62 |
xxxx skrev: Jeg ville da hellere end gerne i har ret, så får jeg nemlig lidt penge tilbage. Men mangler ligesom bare et lille bevis på at jeg og mange andre tager fejl....... ![]() Hej! I marts 09 hvor jeg flyttede til DK fra Thailand, fik jeg fradrag for hele året, snak med skatten! Leif |
|
|
|
| bruno |
Lagt på d. 27/01-2010 09:26
|
|
LOL Det fik Ole Skyrum nok også så. |
|
|
|
| L |
Lagt på d. 27/01-2010 10:31
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 511 |
Jeg forstår faktisk ikke der kan være så megen tvivl om dette. Et personfradrag gælder for et år og deles ikke op i uger eller mdr. Altså får man selvfølgelig det fulde fradrag uanset hvornår "konen" er kommet til dk eller du selv har forladt dk. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 27/01-2010 11:17
|
Jamen det er da vældig fint i mener det, men kom nu for pokker med et konkret bevis på det. For skattecenter Billund har altså en anden mening om det. Jeg fik fradrag fra indrejse dato,, ikke for hele året. Men har en eller anden noget håndgribelig så jeg kan få for hele året giver jeg gerne en middag med tilhørende. ![]() |
|
|
|
| bruno |
Lagt på d. 27/01-2010 12:09
|
|
Du kan da bare refer til: Kildeskatteloven § 1, stk. 1, nr. 1 Personskatteloven § 10, stk. 1 Personskatteloven § 10, stk. 3 og den dom i landskatereten |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 27/01-2010 12:13
|
|
xxxx skrev: Jamen det er da vældig fint i mener det, men kom nu for pokker med et konkret bevis på det. For skattecenter Billund har altså en anden mening om det. Jeg fik fradrag fra indrejse dato,, ikke for hele året. Men har en eller anden noget håndgribelig så jeg kan få for hele året giver jeg gerne en middag med tilhørende. ![]() Ja Legoland har helt deres eget skattesystem, så derfor hører du ikke med til Danmark ![]() Jeg kan kun anbefale dig at klage. |
|
|
|
| fjelle123 |
Lagt på d. 27/01-2010 13:18
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 283 |
xxxx skrev: Jamen det er da vældig fint i mener det, men kom nu for pokker med et konkret bevis på det. For skattecenter Billund har altså en anden mening om det. Jeg fik fradrag fra indrejse dato,, ikke for hele året. Men har en eller anden noget håndgribelig så jeg kan få for hele året giver jeg gerne en middag med tilhørende. ![]() Hvor meget fradrag fik du så? og har du været skattepligtig i danmark hele året? eller er du blevet gift med en i danmark som har været skattepligtig hele året. Ps. jeg afventer pt. svar på en mail jeg har sendt til skat. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 27/01-2010 17:24
|
Jeg har været udedansker i 6 år og indrejste i DK juli. Og som diverse henvisninger her siger, blev jeg skattepligtig fra indrejsedato i juli. Og fik 6/12 fradrag = 3.575/mdr. |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 27/01-2010 17:27
|
|
Leif, hvis jeg var dig, ville jeg klage!!!!!!! ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.