Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
|
I give you fifty bath!
|
|
| joensen |
Lagt på d. 13/02-2010 12:40
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 142 |
Skeptikeren skrev: Meget få af de sælgere man møder f.eks. på Walking Street sælger fra "eget lager". e har slet ikke penge til at investere, de finder en forhandler og for så varerne i kommision, med besked om at prisen er sådan og sådan og så meget til sig selv. Alt hvad de går under er direkte tab i provisionen for dem. Mister de den mindste lille ting så er det at betale af egen lomme, på samme måde som kassedamen i supermarkedet skal svare personligt for hver Baht der er solgt for. Er der manko så må de betale her og nu, ikke noget med at vente til næste lønningsdag. Så fedterøve - drik en bajer mindre så bliver der nok råd til at betale lidt mere, for en vare I skulle betale mere end det dobbelte for hjemme. Saendaeng, er for så vidt enig, men hvad er overpris når du ikke kender indkøbsprisen, som jo under ingen omstændigheder bare nærmer sig 5-10 Baht, hvor latterlig en kommentar at læse fra joensen som åbenbart ikke kender en skid til østen. Skeptikeren Kære skeptiker. Først vil jeg sige, til dig, lad være og svine til mig eller nedgøre, fordi du kender mig. Jeg sage ikke at gade sælgeren køber en T-shirt til 5-10 bath, jeg sagde at det koster 5 -10 baht at producere on T-shirt i Thailand. I øvrigt kan jeg fortælle dig at min kones veninde syr for en fabrik i Bangkok, hun får 3 for at sy en barne kjole. For det næste kan jeg fortælle dig at jeg er vel bevandret i asien og de fleste verdensdele, jeg har fakrisk været på farted de sidste 30 år. Og for lige at vende tilbage tin den DVD spillerer jeg købte var det en lille kompakt til at rejse med´, den virker for iøvrigt endu, og dengang i 2004 kenne du ikke få den i fone for 600 det er helt sikkert. Når jeg skriver her er det ikke fordi jeg tror eller mener hvad jeg skriver, det er faktisk noger jeg ved og eller har oplevet selv, så vær lige lidt rolig med fyldepennen nåste gang Hr. skeptiker. |
|
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 13/02-2010 12:47
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 125 |
Nu ved jeg godt at der har været problemer med ”mærkevare-tøj”. Men handler det ikke bare om at hvis man får noget fedt tøj til en billig penge så er man tilfreds, i stedet for at gå for meget op i, hvor meget gadesælgeren tjener. |
|
|
|
| joensen |
Lagt på d. 13/02-2010 12:56
|
FCKdk skrev: joensen skrev: Når man handler i Thailand skal man prutte alt det man har lært, et er helt sikkert, de sælger ikke varen hvis de ikke tjener på den, de siger altid at de kan ikke gå længere ned i pris og bla, bla,bla, men de er så fulde af løgn, en `T-shirt koster 5-10 bath at producere og de sælger den for 200-300 bath, hvis de får solgt en T-shirt til 300 baht en enkelt gang saå er deres dag reddet, ikke fordi de tjente 300 bath ,men fordi de snød turisten for 300 bath. Jeg var på Puket i 2004 der så jeg en DVD afspiller, de ville sælge den til mig for 13000 bath, men jeg var ikke interreseret,men han kom efter mig 200-300 meter hen ad vejen og endte på 9000 bath, men jeg var ikke interreseret, så sagde han at han havde brugt meget tid på nig, jeg sagde sgu det samme til ham, og bad ham om at smutte for jeg ville være i fred. 2 dage senesre var jeg i Songkhla og så den samme kompakte DVD spiller på markedet, jeg spurgte on prisen, han sagde 7000 Bath og jeg sagde 3500 bath og han sagde ok, og begge var glade. Det er umuligt at vide hvad ting koster, der er jo inger priser på, så du må selv vurdere hvad du vil give for skidted. Hva-bah? T-shirt produceres for 5-10baht, har Du spist søm eller hvad???? Jeg er udmærket klar over at der er forskel på indkøb og udsalg, men den der holder altså ikke!!!! Mest almindeligt for de ting Du ser udbudt i turistområderne er at sælger har købt varerne for 30-50% af hvad Du med rimelig fornuft kan prutte dem ned på!!!! De varer der sælges henter sælger ikke direkte hos fabrikanten i Kina, Taiwan eller whereever it's made!!!! De går igennem mange led, der hver især skal have deres bid af kagen.... I øvrigt lyder en DVD-afspiller til 3500baht som en rigtig dårlig forretning!!!! Det svarer ca. til knap 600 Danske kr., hvilket er i den absolut dyre ende, hvis Du går ned i din lokale FONA. Den må være meget avanceret.... ![]() Kære FCK, jeg kan fortælle dig at det faktisk er meget normalt, at sælgere bakker deres pickups helt op til døren på fabrikken, når vi snakker om textiler lavet i Thailand, og så er indkøbsprisen ikke særlig høj, og jeg lyver ikke når jeg siger at det koster omkring 5-10 bath at probucere en T-shirt i Thailand, syersken har måske 20-25 baht i timen på en time laver hun ca. 6 T-Shirt, så syersken skal have 4 baht for at sy, så kan du regne resten ud selv, så mere koster det ikke, det er ærlig snak. Jeg ved faktisk lidt om Thailand efter alle årene herude, og så vil jeg ogse sige lad være og nedgør mig bare fordi jeg fortæller dig noget om Thailand du ikke ved. |
|
|
|
| joensen |
Lagt på d. 13/02-2010 13:17
|
Jeg er ligeglad med hvad gadesælgeren tjener, når jeg køber et eller andet, så prøver jeg altid at fådet sa langt ned som muligt, og nogle gange bliver du overrasket at få varen for en tredleden af hvad sælgerer startede med, men er man tilfreds og sælgeren tilfteds ja så er alle glade og alle har gjort en god handen tror vi, men det er også helt i orden at det bliver i troen. Et godt tricks er at kåbe flere ad gangen, først er du kun interreseret i en af slagsen og når du har fået prisen, så siger du at du vi fave 3 eller 5 stykker af den samme vare, og så prutter du prisen ned iger fordi du vil have mængde rabat. Efter du har prutted dig til en billig pris på T-shirt hos gade handlerne, går du ind i et af stor centrene og in på en europeisk restaurant og køber en frokost for 500 til 700 bath uden at prutte hverken på den ene eller anden måde, det er vildt forskel hvor fornuftig vi bruger vores penge. |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 13/02-2010 13:21
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
Thai72 skrev: Nu ved jeg godt at der har været problemer med ”mærkevare-tøj”. Men handler det ikke bare om at hvis man får noget fedt tøj til en billig penge så er man tilfreds, i stedet for at gå for meget op i, hvor meget gadesælgeren tjener. jo, men det handler vel også om at finde sin indre kræmmer frem, gå helt ind i sjælen og hive sit jyde gen op af hatten, også prutte om prisen til man føler man har lavet en god handel
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| joensen |
Lagt på d. 13/02-2010 13:24
|
Skeptikeren skrev: Meget få af de sælgere man møder f.eks. på Walking Street sælger fra "eget lager". e har slet ikke penge til at investere, de finder en forhandler og for så varerne i kommision, med besked om at prisen er sådan og sådan og så meget til sig selv. Alt hvad de går under er direkte tab i provisionen for dem. Mister de den mindste lille ting så er det at betale af egen lomme, på samme måde som kassedamen i supermarkedet skal svare personligt for hver Baht der er solgt for. Er der manko så må de betale her og nu, ikke noget med at vente til næste lønningsdag. Så fedterøve - drik en bajer mindre så bliver der nok råd til at betale lidt mere, for en vare I skulle betale mere end det dobbelte for hjemme. Saendaeng, er for så vidt enig, men hvad er overpris når du ikke kender indkøbsprisen, som jo under ingen omstændigheder bare nærmer sig 5-10 Baht, hvor latterlig en kommentar at læse fra joensen som åbenbart ikke kender en skid til østen. Skeptikeren Hr Skeptiker, nu når du siger at jeg ikke kender en skid til østen, så vil jeg gerne have at du fortæller her hvor godt du kender østen og hvordan du er kommer til at kende østen så godt, når man nu nedgør for på den måde du gør så må komme ud af busken og fortælle alt hvbad du ved om østen og måske især Thailand. |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 13/02-2010 13:50
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 387 |
Jeg tror nu heller ikke, at alle sælgere har råd til at købe direkte fra fabrikken. I Bangkok køber de typisk tøjet i Pratumnam, hvorpå de slæber rundt med deres nyindkøbte lager i store plastikposer. Dog har visse boder i Pratumnam egenproduktion, men der skal stdig betales husleje, lønninger osv. Og jeg tror da slet ikke, at man kan få T-shirts for 5-10 baht? Man kan nok få en masseproduceret T-shirt ganske billig, hvis man køber mange, men 5 baht, nej. |
|
|
|
| Thai72 |
Lagt på d. 13/02-2010 13:52
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 125 |
b_j3ns3n skrev: Thai72 skrev: Nu ved jeg godt at der har været problemer med ”mærkevare-tøj”. Men handler det ikke bare om at hvis man får noget fedt tøj til en billig penge så er man tilfreds, i stedet for at gå for meget op i, hvor meget gadesælgeren tjener. jo, men det handler vel også om at finde sin indre kræmmer frem, gå helt ind i sjælen og hive sit jyde gen op af hatten, også prutte om prisen til man føler man har lavet en god handel ![]() Det må du undskylde, jeg havde fuldstændigt glemt jydernes stolte ”kræmmer-gen” ![]() |
|
|
|
| joensen |
Lagt på d. 13/02-2010 15:28
|
thamarai skrev: Jeg tror nu heller ikke, at alle sælgere har råd til at købe direkte fra fabrikken. I Bangkok køber de typisk tøjet i Pratumnam, hvorpå de slæber rundt med deres nyindkøbte lager i store plastikposer. Dog har visse boder i Pratumnam egenproduktion, men der skal stdig betales husleje, lønninger osv. Og jeg tror da slet ikke, at man kan få T-shirts for 5-10 baht? Man kan nok få en masseproduceret T-shirt ganske billig, hvis man køber mange, men 5 baht, nej. Det er rigtigt at du ikke kan købe en T-shirt for 5 bath, men fabrikken kan nok lave en T-shirt for 10 baht, men fabriksejeren skal også have sine investeringer in igen og gerne også en fortjeneste, så stadigvæk når et stort parti T-shirts farlader fabrikken så snakker vi måske 30 bath pr. T-shirt. Jeg købte for 5 år siden 5 kortærmede skjorter i Bangkok, de havde en hel container fuld, stående ved siden af boden, det var eo er top kvalitet, der er ikke røget så meget som en knap endu og prisen var 275 bath for alle 5 skjorter, so billigt var det altså. |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 13/02-2010 16:12
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Joensen Jeg lever af at producere tøj og jeg kan garantere dig for at det ikke kan lade sig gøre at producere en t-shirt til 10 THB i Thailand. Materialerne alene koster mere end 10 THB/stk og her taler vi om laveste kvalitet tekstil. Noget andet er at det tøj der eks.v. sælges i Pratunam i Bangkok for lad os sige 180,- THB-stk. sælges med en gevinst på sølle 20,- THB og så skal der stadig betales husleje etc. Snakker vi om kvalitetstøj til eksport, som jeg producerer, er alle omkostninger langt højere da kvalitets materialer og lønninger er uproportionelt meget højere. |
|
|
|
| ThomasHOL |
Lagt på d. 13/02-2010 22:45
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 264 |
thamarai skrev: Jeg tror nu heller ikke, at alle sælgere har råd til at købe direkte fra fabrikken. I Bangkok køber de typisk tøjet i Pratumnam, hvorpå de slæber rundt med deres nyindkøbte lager i store plastikposer. Dog har visse boder i Pratumnam egenproduktion, men der skal stdig betales husleje, lønninger osv. Ja du har ret der er et par steder i Pratunam hvor man ofte ser små kvinder kommed bukserende med kæmpe poser med tøj. Men skal man handle til sin butik er Bobae stedet man skal hen. Ting er meget billige men man skal ofte købe minimum 10 styk af noget. joensen skrev: Det er rigtigt at du ikke kan købe en T-shirt for 5 bath, men fabrikken kan nok lave en T-shirt for 10 baht, men fabriksejeren skal også have sine investeringer in igen og gerne også en fortjeneste, så stadigvæk når et stort parti T-shirts farlader fabrikken så snakker vi måske 30 bath pr. T-shirt. Jeg købte for 5 år siden 5 kortærmede skjorter i Bangkok, de havde en hel container fuld, stående ved siden af boden, det var eo er top kvalitet, der er ikke røget så meget som en knap endu og prisen var 275 bath for alle 5 skjorter, so billigt var det altså. 30 baht så kan vi måske godt begynde at blive enige, men der er altså også stor forskel på 5-10 og så 30. |
|
|
|
| joensen |
Lagt på d. 14/02-2010 07:54
|
ThomasHOL skrev: thamarai skrev: Jeg tror nu heller ikke, at alle sælgere har råd til at købe direkte fra fabrikken. I Bangkok køber de typisk tøjet i Pratumnam, hvorpå de slæber rundt med deres nyindkøbte lager i store plastikposer. Dog har visse boder i Pratumnam egenproduktion, men der skal stdig betales husleje, lønninger osv. Ja du har ret der er et par steder i Pratunam hvor man ofte ser små kvinder kommed bukserende med kæmpe poser med tøj. Men skal man handle til sin butik er Bobae stedet man skal hen. Ting er meget billige men man skal ofte købe minimum 10 styk af noget. joensen skrev: Det er rigtigt at du ikke kan købe en T-shirt for 5 bath, men fabrikken kan nok lave en T-shirt for 10 baht, men fabriksejeren skal også have sine investeringer in igen og gerne også en fortjeneste, så stadigvæk når et stort parti T-shirts farlader fabrikken så snakker vi måske 30 bath pr. T-shirt. Jeg købte for 5 år siden 5 kortærmede skjorter i Bangkok, de havde en hel container fuld, stående ved siden af boden, det var eo er top kvalitet, der er ikke røget så meget som en knap endu og prisen var 275 bath for alle 5 skjorter, so billigt var det altså. 30 baht så kan vi måske godt begynde at blive enige, men der er altså også stor forskel på 5-10 og så 30. Ok Ok. Overdrivelse/underdrivelse fremmer forståelsen. Det som jeg genre vil sige med de her inslæg jeg har skrevet om emnet priser på ting i Thailand og at prutte om prisen er at ting koster mindre end folk egentlig tror, faktisk i mange tilfælde meget mindre. Når der bliver solgt til Thai priser tjener de også på varen, og thai prisen er jo lang under farang/turist prisen. Når vi snakker mærke varer, ja så er prisen uprportional høj uanset hvad man køber, problemet er bare i THailand når du køber mærkevare er det så ægte, det har du ikke en verdens ide om det er umuligt at se det på varen. |
|
|
|
Side 2 af 2: 12
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.