Se indlæg
 Udskriv debat
Den sidste Konge?
Joe
Måske kan vi gå i biografen i thailand, uden at skulle stå op i 5 minutter for kongen, og se på hans propagandafilm.

Sådan er det i Thailand i biografen ok..., og ellers kan man købe filmen på dvd...den er jo nærmest hurtigere på gaden end i biografen ik..Tuttelu Tralla

banpai
Da jeg kom til Thailand første gang i 1973 hørte jeg en spådom, som var meget udbredt og kendt blandt Thaierne, og den var at den nuværende kongerække ville slutte når kongen – som var den niende i den nuværende rækkefølge – døde, ville slutte.
Dette er jo ikke uforeneligt med religionen hvor tallet – 9 – har stor betydning.
Det betyder at der enten ville komme en ny konge, men valgt uden for den nuværende arvefølge eller fra en anden gren alternativt at kongedømmet ville slutte.

Der har i mange generationer været et råd af ældre som trådte sammen ved et tronskifte for at vurdere efterfølgeren eller et alternativ. Dette ældreråd ville så vælge den næste konge eller en midlertidig stedfortræder.
Jeg mødte på daværende tidspunkt no. 5 i rækkefølgen i The Royal Bangkok Sports Club som forklarede mig sammenhænget i tronskiftet.
Set i den nuværende politiske situation tvivler jeg på at det vil forløbe sådan.
Som det ser ud nu, tror jeg at der i forbindelse med de kommende demonstrationer, vil militæret overtage magten, bl,a. fordi Kongen er meget svækket og derfor ikke har den samme magt som han havde tidligere.
Kronprinsen er meget tæt på militæret men ikke en favorit hos befolkningen. Dette kan skabe store problemer i befolkningen. Her er HRH Princess Maha Chakri Sirindhorn derimod meget populær og bl.a. derfor udnævnt som HRH som bringer hende på niveau med kronprinsen. Hun nyder meget stor respekt i befolkningen for hendes utrættelige arbejde for folket og efterfølger hendes far King Bhumibol Adulyadej (Rama IX) som en højt elsket person.

Hvem bliver den næste konge i Thailand?
Ja, det er et meget åbent spørgsmål. Jeg har spurgt en af mine gode venner, som har boet i Thailand i 55 år. Han taler selvfølgeligt Thai – på et meget højt niveau - og har været meget involveret i thailandske spørgsmål i mange år. Han kender ikke svaret, og tør ikke en gang gætte på hvad der sker. Men som han fortalte mig for nyligt var at mange af de gamle ”Thai-hands” - det vil sige dem som har boet og arbejdet i Thailand i 30-40 år - er begyndt at forlade landet! Det er ikke folk som har haft en bar her og der, men været involveret dybt i forretningslivet i Thailand.

FCKdk
Joe skrev:
Måske kan vi gå i biografen i thailand, uden at skulle stå op i 5 minutter for kongen, og se på hans propagandafilm.

He He
Fortæl Du bare konen at Du ikke kan stå op i 5 min. for hele Thailands far....
Så er hun ligepludselig ikke så moderne i sin tankegang mere!!!!Wink

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

Joe, din mening ligger nogenlunde på linie med hvad nye "gæster" der kommer til Danmark, har om mange danske regler, contra deres egne medbragte regler.
Skik følge eller land fly, men jeg kan da godt se at det må være forfærdeligt for dig at stå op i en biograf engang imellem.

Joe's indlæg nr. #21 viser med al tydelig hans umådelige umodenhed. Og han er lige blevet gift med en thai. Hvad mon hun ville sige hvis hun kendte hans indstilling til Kongen?

Tydelig en turist af de værste, som intet aner om det land han befinder sig i og heldigvis ikke permanent.

Skeptikeren

b_j3ns3n
Joe skrev:

når du har hørt den nok gange, bliver den god nok Guitar
på et tidspunkt begynder du nok at se fjernsyn dernede, måske venter dig der et lille chok... for der kommer den også, midt i filmen du sidder og ser, uden nogen advarsel
Redigeret af b_j3ns3n d. 23/02-2010 09:33
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

Joe
FCKdk skrev:
He He
Fortæl Du bare konen at Du ikke kan stå op i 5 min. for hele Thailands far....
Så er hun ligepludselig ikke så moderne i sin tankegang mere!!!!Wink

Kunne skam heller ikke finde på at blive siddende, men derfor bryder jeg mig stadig ikke om at rejse mig for kongen. Det har intet at gøre med umodenhed, jeg har bare ikke den samme indbyggede respekt for kongen.
__
Der er derimod utroligt umodent, at opføre sig som et lille barn på dette forum, og af uvisse årsager, forsøge at hænge andre ud.
Kan slet ikke forstå man kan være så afstumpet, og samtidig regne med, at man kan få positiv respons retur. Der er ikke så meget der lykkedes for dig, så måske du skulle prøve nogle nye metoder nu.

Ovenstående var ikke møntet på dig.

sune
Såsåsåså Skeptikeren

Jeg giver da den umodne, og tvære og alt andet negative Joe ret.

Hvorfor pokker skal man stå op til noget så ligegyldigt.

Jeg husker stadig da jeg var, havde noget med baserne på Grønland at gøre. Der skulle man sgu også lette rumpetten, men til 2 melodier. Det var sgu da træls..

Joe har efter min mening den største sympati, for han forklarer da i det mindste, hvad han er utilfreds med, og ikke, som jeg måske er den eneste der læser et intetsigende indlæg som det du kommer med, som noget gammel… var lige ved at sige det, men så kommer webmaster jo efter mig.

Hvad har du gang i? Joe har da ret, for han har måske ikke som du og jeg været rundt i den store verden og oplevet de samme ting ......

Joe jeg forstår dig kære ven, for gud hvor har jeg efter 30 år med alle disse melodier blevet træt af ligegyldigheder…. Men min datter siger jeg skal endnu her i Thailand, så jeg gør det da….

b_j3ns3n
det da helt okay at være træt af sangen og traditionen vis man bare følger den alligevel, nu er man jo gæst i et andet land også må man jo gøre som de gør. sad engang i en bio i bangkok (sammen med kæresten) og omme bagved sad 2 englændere og gryntede, da vi alle rejste os op blev de siddende, der gik dog ikke mange sekunder før der kom en picolo og bad dem gentagene gange om at rejse sig, men det ville de ikke og de bad ham om at skride 3-5min efter sangen var slut kom han tilbage med 2 centervagter og fik dem smidt ud af biffen.
så var de sku ikke så kæphøje mere og vi andre så film i fred
Redigeret af b_j3ns3n d. 23/02-2010 09:54
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

thamarai
Man står altså ikke op i 5 minutter, og der er ikke kun tale om respekt for kongen, men også det som kongen repræsenterer, altså landet og Thaierne.

Så kunne en fastboende Thai i Danmark jo også sige, at jeg vil ikke sige goddag med hånden, for det er uhygiejnisk, og dermed nægte at vise repekt for pågældende dansker.

Jeg synes, at det er fjollet med alle de faranger herude, som i overlegen grad mener, at deres egne tankemåder og traditioner er de rigtigste og mest moderne...
/Andreas

Bangkok, Thailand

http://thamarai-t...gspot.com/

http://thamarai-thailand.blogspot.com/
rinpoche
banpai skrev:
Da jeg kom til Thailand første gang i 1973 hørte jeg en spådom, som var meget udbredt og kendt blandt Thaierne, og den var at den nuværende kongerække ville slutte når kongen – som var den niende i den nuværende rækkefølge – døde, ville slutte.

Ja, den gamle spådom dateret tilbage fra Rama I`s regeringstid, sagde at Chakri dynastiet ville ophøre efter den 9. monark, Rama IX, den nuværende.

rinpoche
I de sydligste provinser - Yala, Narathiwat, Pattani og Songkla har jeg oplevet hvorledes national hymnen afspilles flere gange om dagen. Dette velsagtens for at minde rebelske elementer om hvem der bestemmer.
De fleste stopper op i deres gang, mens andre blot går videre.
Jeg kiggede noget da jeg overværede det første gang, vidste ikke rigtigt hvad der foregik Frown
Redigeret af rinpoche d. 23/02-2010 14:27

Jay
thamarai skrev:
Jeg synes, at det er fjollet med alle de faranger herude, som i overlegen grad mener, at deres egne tankemåder og traditioner er de rigtigste og mest moderne...

enig, Thailand har i alt for mange år udviklet sig i en, efter min mening, negativ retning...og indflydelsen udefra er årsagen...

charmen ved Thailand er ved at forsvinde...landet er på vej til at udvikle sig til et billigt forsøg på at ligne Vesten...og udlændinge i Thailand er de værste....de vil have alt som det er i vesten, bare billigere (vigtigst!)....motorcykler, biler, europæisk køkken, europæisk mad, TV kanaler..m.m...thailansk sprog, kultur, historie m.m. op i røven! bare de får sex, øl og burger...samt smider lidt penge i den anden retning..

religionen er blevet en papfigur, penge er den nye gud...de flydende markeder er snart kun et skuespil for turisterne fremfor en egentlig handelsvej...7'eleven, McDonalds etc. popper op...Mor Lam er gammeldags, giv mig Eminem, Beyoncé og Robbie Williams....alle vil ligne og se ud som vesterlændinge, selv troen på en kongen vakler...der er ikke længere noget som holder sammen på nationen....nøjagtigt som i Danmark og de fleste andre kongeriger...hvor kongefamilierne kun er til pga. tradition og fungerer som ambassadører og ikke en skid andet...Europa er for længst skudt i sænk...og pengeseddelerne lapper hullerne og holder skibet flydende mens alle har travlt med at puste deres lille gummibåd op..

Thailand er selv ved at rådne op indenfra og alle kæmper deres lille kamp for at gøre livet godt for dem selv og deres familier...korruptionen stiger og stiger....og vestens misbrug af thailand og dens befolkning igennem årene er efter min mening skyld i største delen af alt dette...og efter Russerne og Mellemøsten har fået øjet på Thailand bliver det ikke bedre...Indernes tilvækst er også betydelig...

det er en synkende skude, som kun går én vej...og det kan ikke reddes...folk prøver bare at få det bedste ud af det....få deres bid af kagen og leve deres liv i denne illusion som kaldes "THAILAND"...

Spring til debat: