Se indlæg
 Udskriv debat
"Grammatisk Spørgsmål"
Robert Kronberg
Hanuman skrev:
Ja, de findes!

Man kan vist godt optages uden at have forkundskaber via deres "propædeutiske kurser" som forlænger studiet med 1 år

Det er de næsten nødt til at have, da det nok er de færeste gymnasier og HF, som har Thai på programmet, og "kendskab" er ikke godt nok for et universitet, når man søger optagelse.

Men jeg kender ikke til at studere den slags sprog på universitetet.

Min baggrund er teologi.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Hanuman
Robert Kronberg skrev:
...da det nok er de færeste gymnasier og HF, som har Thai på programmet...

Ja, desværre Grin
One night in Bangkok and the world's your oyster...

sudsakhon
Universitetsuddannede thaikyndige findes skam ;-)

Det er ikke nødvendigt at have forkundskaber til thai, idet der udbydes propædeutik (forkursus). Thai studiet har ændret sig en del fra da jeg blev fædig (10 år siden), til at være et bredt funderet regionalt sydøstasien studium. Før i tiden blev man optaget på en ren thai linie.

Spog undervisningen, dvs tilegnelsen af de basale fædigheder, har ikke ændret sig. Første semester øves talesproget med AUA's transkriberings system. De næste semestre er tilgangen grammatisk, hvori der anvendes en latin model til beskrivelsen. Der læses klassiskthai litteratur, som også indgår i petitum (eksamensopgivelserne).
På thai er ordets placering i sætningen vigtig. Verber ændres ofte til at være substantiviske, og dermed ændres meningen.
Da jeg gik på instituttet (under Viggo Brun) var der meget fokus på den videnskabelige tilgang til sproget.
Der har været flere indfødte thailændere, som ikke har kunne bestå, idet det ikke er nok "bare" at kunne tale thai.
Sammenlign danskstudiet på universitetet. Selvom vi danskere er født med sproget, er det jo næppe alle, som på den baggrund ville kunne bestå dansk på universitetsniveau.
Redigeret af sudsakhon d. 01/04-2010 13:38

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Spring til debat: