Se indlæg|
Smertegrænsen?
|
|
| buick |
Lagt på d. 14/03-2015 14:18
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 549 |
Min første tur der var kursen 4.19 men året før var den 3.81 vi ender der igen i løbet af i år og der vil den så blive +- i årene frem lincoln1242 skrev: Hm, hvis udviklingen fortsætter, så bliver min og fruens planlagte tur på 3 uger i december reduceret til et weekendophold på et hostel! :/ Min første rejse til TH var i marts for 2 år siden - dengang var kursen ca. 1:5 - og jeg syntes at lommepengene strakte pænt langt. Som tiden gik blev bahten mindre værd, og i august 2014 hed forholdet ca. 1:6 - ikke så ringe. Men mit udgangspunkt vil være de 1:5, som jeg 'lærte' Thailand at kende ud fra. Jeg kan kun glæde mig over at den tid, der gik godt (1:6), ikke kommer skidt igen. At kursen nu er helt til rotterne (1:4,66); det må man bare forholde sig til. Lidt lige som at se på når det regner udenfor. Ærgerligt, men der er ikke noget at gøre ved det. |
|
|
|
| JohnBKK |
Lagt på d. 14/03-2015 14:25
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 4361 |
@Hymmer: Enig med dig, stort set, men lad os få Glass-Steagal Act tilbage, og få styr på de gale vanvids spekulanter. @TomDK: Anders Fogh smadrede dansk økonomi, der var intet i reserve til at modstå 2008, "tak" til ham, han skulle nok ha´ lært lidt mere af sin egen far, en nøjsom husmand i Jylland. Nå, hvis ikke du mener at Thai HiSo´s er glade for en stærk THB, så må produktionsvirksomhederne der skal importere div. råvarer da være glade? Pyt med rejer, fisk og fjerkræ eksporten, de tilhører nok ikke eliten alligevel. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 14/03-2015 20:25
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
JohnBKK skrev: @TomDK: Anders Fogh smadrede dansk økonomi, der var intet i reserve til at modstå 2008, "tak" til ham, han skulle nok ha´ lært lidt mere af sin egen far, en nøjsom husmand i Jylland. Nå, hvis ikke du mener at Thai HiSo´s er glade for en stærk THB, så må produktionsvirksomhederne der skal importere div. råvarer da være glade? Pyt med rejer, fisk og fjerkræ eksporten, de tilhører nok ikke eliten alligevel. Jeg er helt enig i at Anders Fogh førte en uansvarlig politik, han førte en ekspansiv politik i en opgangstid hvor en fornuftig regering havde forsøgt at dæmpe forbruget lidt. Der er naturligvis risici med den feks hvis man kommer med en stramning efter økonomien er vendt. Kartoffelkuren var en godt eksempel på at man søgte at begrænse økonomien men da den trådte i kræft var økonomien allerede vendt og så slog den rigtigt hårdt. Havde Fogh begrænset væksten så havde vi ikke haft de jubel år fra 2004-2006 til gengæld havde vi kommet noget lettere gennem finanskrisen, som havde ramt os uanset hvad. Lars Lykke var lidt mere ansvarlig men det er faktisk først den nuværende regering der virkeligt tog fat om tingene på trods af at det har betydet at de er blevet meget lidt populære. Hvad angår kursen på THB så var mit signal ikke om der var nogen der var glade, købere af europæiske biler er med garanti jublende lykkelige over at de nu kan få en BMW 5 serie til det en 3 serie tidligere kostede (tænkt eksempel har ikke tjekket bilpriser). Jeg ville da også være glad hvis jeg stod og skulle købe bil og den danske krone blev mere værd i forhold til euroen. For så kan jeg få en Mondeo for Focus pris. Men den rigtige elite har alligevel så mange penge at de ikke bekymrer sig over om en nye bil koster 6 millioner Baht eller 5 millioner Baht. Men de bekymrer sig derimod over om de kan eksportere deres produkter til andre lande og her er en stærk valutakurs en trussel mod deres vækst. Men den nuværende stigning er som jeg prøver at sige ikke er resultat af den thailandske økonomi. det er et resultat af den svage europæiske økonomi. Så det er ikke blevet markant billigere for thailandske virksomheder at købe råvarer da de fleste alligevel købes uden for EU. derudover tror jeg skam at HiSo er involveret i eksporten af ris, fisk og andet landmænd laver, det er næppe de fattige der ejer selskaberne der eksporterer de sælger bare deres ris etc til firmaerne der eksporterer. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 14/03-2015 21:58
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
buick skrev: Min første tur der var kursen 4.19 men året før var den 3.81 vi ender der igen i løbet af i år og der vil den så blive +- i årene frem lincoln1242 skrev: Hm, hvis udviklingen fortsætter, så bliver min og fruens planlagte tur på 3 uger i december reduceret til et weekendophold på et hostel! :/ Min første rejse til TH var i marts for 2 år siden - dengang var kursen ca. 1:5 - og jeg syntes at lommepengene strakte pænt langt. Som tiden gik blev bahten mindre værd, og i august 2014 hed forholdet ca. 1:6 - ikke så ringe. Men mit udgangspunkt vil være de 1:5, som jeg 'lærte' Thailand at kende ud fra. Jeg kan kun glæde mig over at den tid, der gik godt (1:6), ikke kommer skidt igen. At kursen nu er helt til rotterne (1:4,66); det må man bare forholde sig til. Lidt lige som at se på når det regner udenfor. Ærgerligt, men der er ikke noget at gøre ved det. Tjah, nogle af os, er jo kommet i Thailand igennem mange år. Første gang dividerede jeg for nemheds skyld bath med 4.. Så 100 Baht var lig med 25 kr, men kursen var i realiteten værre. Så kom det asiatiske krak, og det var jo fantastisk for mig en overgang, at kunne dividere med 6 eller mere, men det var sgu ikke gode år for den thailandske befolkning. Mht kursen er vi ved at være tilbage ved mit eget udgangspunkt, til gengæld er priserne jo steget en del. Jeg kan forstå at kursen kan være et problem for en fastboende pensionist, men for en almindelig 14 dages turist bør det vel næppe. Ellers må man jo tage til Costa Blanca istedet for, det er også meget tættere på
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 15/03-2015 00:49
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Mange taler om at de engang for længe længe siden kun fik 3 til 4 baht. pr. krone, men glemmer stort set altid også at nævne, hvordan købekraften så var? Hvad eksporterer Thailand? Ved da godt at jeg kan gå i Fakta og købe jasmin ris og nudler. |
|
|
|
| Asian Farmer |
Lagt på d. 15/03-2015 03:42
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 445 |
vandango skrev: Mange taler om at de engang for længe længe siden kun fik 3 til 4 baht. pr. krone, men glemmer stort set altid også at nævne, hvordan købekraften så var? Hvad eksporterer Thailand? Ved da godt at jeg kan gå i Fakta og købe jasmin ris og nudler. Thailand "Kitchen of the World" rundede 40 milliarder USD i eksport i 2014 i fødevarer alene. Ris udgjorde 9 milliarder USD, sukker nr 2 med over 5 miliarder USD, osv osv osv Total export udgjorde 241 milliarder USD i 2014. Største "enkelt-vare" var autoparts med over 10% af den samlede eksport. Der var en støre artikel serie om emnet i Nation i December-Januar. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 15/03-2015 08:27
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 641 |
natty skrev: Tjah, nogle af os, er jo kommet i Thailand igennem mange år. Første gang dividerede jeg for nemheds skyld bath med 4.. Så 100 Baht var lig med 25 kr, men kursen var i realiteten værre. Så kom det asiatiske krak, og det var jo fantastisk for mig en overgang, at kunne dividere med 6 eller mere, men det var sgu ikke gode år for den thailandske befolkning. Mht kursen er vi ved at være tilbage ved mit eget udgangspunkt, til gengæld er priserne jo steget en del. Jeg kan forstå at kursen kan være et problem for en fastboende pensionist, men for en almindelig 14 dages turist bør det vel næppe. Ellers må man jo tage til Costa Blanca istedet for, det er også meget tættere på ![]() Jeg var af sted første gang i 2002 regnede vi med 5:1 og klart at ting man købte dengang også var meget billige. siden er tingene steget men hvor meget skal jeg ikke kunne sige, men tingene er også stegt her i Danmark. forbruger pris indexet er i dag 30% højere end i 2000 og heldigvis er vores løn jo steget endnu mere (min markant mere, men jeg var også relativt ny udlært i 2000) og det skal man huske at tage med. Man kan ikke bare sige at fordi en portion mad på gaden er steget fra 20-25 baht til 40 baht så er alt blevet dyrere, man skal huske at tage sin indtægt med i betragtningen. Men jeg er helt enig om så kursen er 4 så vil Thailand stadig være et relativt billigt sted at tage på ferie. Vi har flere gange været afsted i 3-4 uger og sidste gang brugte vi vel omkring 50.000 kr på turen. Men alene de første 18.000 var billetten derned (4 personer) så er der hotel og det blev vel omkring 12-15.000 så det var faktisk kun 20.000 i lommepenge og gaver og ting med hjem (det i sig selv plejer at være 3-5.000 kr) men det giver en gennemsnitspris på 12.500 kr om ugen. Så selv hvis det skulle stige til 60.000 ville det kun være 15.000 kr pr uge og det er altså stadig en relativt billig ferie. vandango skrev: Mange taler om at de engang for længe længe siden kun fik 3 til 4 baht. pr. krone, men glemmer stort set altid også at nævne, hvordan købekraften så var? Hvad eksporterer Thailand? Ved da godt at jeg kan gå i Fakta og købe jasmin ris og nudler. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 15/03-2015 08:56
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Jeg har netop opdateret min hjemmesides liste over priser på almindelige varer. Det var slående, at i forhold til sidste opdatering i januar 2014, så er priserne steget 29,noget procent. Også selvom kun meget få priser er steget i butikkerne. Det er selvfølgelig stadig billigere end derhjemme, men det er dog en forskel, som de fleste må kunne mærke - og ikke kun de fastboende. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 15/03-2015 11:19
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Kim Ludvigsen skrev: Jeg har netop opdateret min hjemmesides liste over priser på almindelige varer. Det var slående, at i forhold til sidste opdatering i januar 2014, så er priserne steget 29,noget procent. Også selvom kun meget få priser er steget i butikkerne. Det er selvfølgelig stadig billigere end derhjemme, men det er dog en forskel, som de fleste må kunne mærke - og ikke kun de fastboende. @Kim Ludvigsen - nu har jeg ikke set din justerede hjemmeside, men det ville vaere rart hvis du viser en sammenligning med january 2014 og nu. Tak. Mvh. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 15/03-2015 11:35
|
|
hugoboerge skrev: @Kim Ludvigsen - nu har jeg ikke set din justerede hjemmeside, men det ville vaere rart hvis du viser en sammenligning med january 2014 og nu. Tak. Mvh. Siden er beregnet som hjælp til rejsende, og de kan ikke bruge tidligere priser til så meget. Der er derfor kun de nye priser på siden (http://rejse-til-thailand.dk/priser). Priserne er desuden oprundet, hvilket også gør det mere svært at sammenligne direkte. Men så vidt jeg husker, var der kun en enkelt vare, der var steget i mellemtiden: Big Mac Menu. For restens vedkommende ligger forskellen udelukkende i kursforskellen. Ved forrige opdatering regnede jeg med en kurs på 16,60 (dagens kurs i januar 2014), ved opdateringen er der regnet med 21,45. Det er forskellen mellem de to kurser, der ligger på 29,noget procent - eller for at være mere nøjagtig: 29,2169 (uff!) . Redigeret af Kim Ludvigsen d. 15/03-2015 11:38 |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 15/03-2015 11:36
|
|
Fejlkopi - må gerne slettes af webmaster.
|
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 15/03-2015 11:50
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
Min familie består af mig og min hustru samt en 14 årig pige og en 8 årig pige samt et barnebarn on and off på snart 7 år. Min hustru arbejder udenbys og bruger penge til transport og billig frokost på arbejdet. Den 14 årige datter får penge med til mad og transport, det skal dog siges at hun har en stor mave. Vi køber ekstra timer til hende hver dag på privatskolen. Den 8 årige pige bringer og henter jeg fra skole, skolen giver mad og hun får 20 bath i lommepenge som hun sjældent bruger, tit siger hun nej tak eller giver mig penge retur. Vi køber ekstra timer til hende hver dag på folkeskolen. Når min hustru kommer hjem runder hun lige det store marked SAVE ONE, og tager billig aftensmad med hjem, eller jeg og min lille pige på vejen hjem fra skole tager ind på et andet billigt marked, og køber aftensmad med hjem. Jeg selv bruger penge til cigaretter hver dag, hver anden dag går jeg til massage til 220 bath pr. gang. Kan lide chokolade is og frugt og et par grise steaks i ny og næ, bruger meget få penge til benzin til min motorcykel. Napper en cola hver morgen, som jeg nyder sammen med mine thailandske venner, når jeg har kørt min datter i skole. Familien mødes et par gange til billig Thaibarbeque, køber lidt gaver til de ældre i familien. Kaffe the og lidt sødt til ganen. Jeg betaler internet og månedlig tv. samt afdrag på min motorcykel. Jeg har siden 2010 ikke gået i byen og ikke drukket alkohol. Ah det må så vist være siden november 2010, ellers vil nogen nok kalde mig for en løgnhals. Har bemærket prisstigninger i 7 - eleven og LotusTesco, Lotus Tesco er absolut billigere nu. Pris 50-60.000 thaibath for 3½ uges ferie i Korat. Redigeret af vandango d. 15/03-2015 12:03 |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 15/03-2015 12:33
|
Kim Ludvigsen skrev: hugoboerge skrev: @Kim Ludvigsen - nu har jeg ikke set din justerede hjemmeside, men det ville vaere rart hvis du viser en sammenligning med january 2014 og nu. Tak. Mvh. Siden er beregnet som hjælp til rejsende, og de kan ikke bruge tidligere priser til så meget. Der er derfor kun de nye priser på siden (http://rejse-til-thailand.dk/priser). Priserne er desuden oprundet, hvilket også gør det mere svært at sammenligne direkte. Men så vidt jeg husker, var der kun en enkelt vare, der var steget i mellemtiden: Big Mac Menu. For restens vedkommende ligger forskellen udelukkende i kursforskellen. Ved forrige opdatering regnede jeg med en kurs på 16,60 (dagens kurs i januar 2014), ved opdateringen er der regnet med 21,45. Det er forskellen mellem de to kurser, der ligger på 29,noget procent - eller for at være mere nøjagtig: 29,2169 (uff!) . Det var derfor det ville vaere rart med priserne i THB og saa se forskellen og den er maaske ikke saerlig stor. At der saa er sket en kursudvikling er saa en anden sag, saa mit forslag er at vise din sammenligning i THB og saa vise hvad kursen var dengang og saa nu. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 15/03-2015 13:25
|
|
Priserne er også i baht på oversigten. Jeg har desværre ikke fået gemt de gamle priser, men hvis min hukommelse ikke snyder mig, så er der som sagt vist kun en enkelt pris, der er steget i løbet af de 14 måneder: Big Mac Menu. ... Men min hukommelse snyder mig - jeg kommer i tanke om en anden pris, der er steget: En soft ice hos McDonalds er steget fra 15 baht til 18 baht (i Patong). En enkelt pris faldt rent faktisk: Jeg havde tidligere noteret, at lokale cigaretter koster 66 baht, men jeg har siden fundet ud af, at man kan få nogle til 38 baht. |
|
|
|
| Girobank |
Lagt på d. 15/03-2015 13:30
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 527 |
Vandango, det var dyrt for 3½ uges ferie! Vi har lige været af sted i knap 8 uge, og brugte max 2000 B pr. dag til alt incl. overnatning. ( meget mindre, da vi boede hos svigermor) Jeg syntes faktisk at tinge kostede det samme som sidste gang. Engelsk morgenmad: 120 B Frokost omkring 80B Aftensmad for 2 personer med 3 retter og ris under 500 B. Priserne i Tops, Big C og Lotus samme priser som for 10 måneder siden. Problemet er bare at vi ikke får så mange B, når vi veksler! Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
|
| Thomas72 |
Lagt på d. 15/03-2015 14:27
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1392 |
vandango skrev: Mange taler om at de engang for længe længe siden kun fik 3 til 4 baht. pr. krone, men glemmer stort set altid også at nævne, hvordan købekraften så var? Hvad eksporterer Thailand? Ved da godt at jeg kan gå i Fakta og købe jasmin ris og nudler. Lige præcis, der er kun en gang blevet nævnt hvordan priserne var dengang. Det var da det blev fortalt at en flaske Cola i '94 kostede 5 bath. I dag koster en ½ liters 17 bath i 7ELEVEN. Og flere af barerne (ikke go go bare) i PTY tager 80 bath nu for en øl, som svarer til mere end 17,50 dkr ud fra den nuværende kurs, det er næsten det samme som på værtshuse i Danmark. De foregående år og i år har mine ferier lagt på mellem seks og syv uger, men hvis den kurs vi har nu er den kurs vi skal regne med fremover. Kommer Jeg til at halvere længden på mine ferier i Thailand og Phuket bliver helt valgt fra, pga. de opskruet priser der. Og flere turister fra Europa vil blive hjemme eller vælge et andet sted. Redigeret af Thomas72 d. 15/03-2015 14:45 Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 15/03-2015 14:57
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
@Thomas72, Du maa hellere skaere din ferie ned til en trediedel i aarene fremover, for kursen bliver meget daarligere da buick skriver i #201: Min første tur der var kursen 4.19 men året før var den 3.81 vi ender der igen i løbet af i år og der vil den så blive +- i årene frem. ----- Men vi har da lov til at haabe at han ikke har ret. |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 15/03-2015 15:49
|
Kim Ludvigsen skrev: Priserne er også i baht på oversigten. Jeg har desværre ikke fået gemt de gamle priser, men hvis min hukommelse ikke snyder mig, så er der som sagt vist kun en enkelt pris, der er steget i løbet af de 14 måneder: Big Mac Menu. ... Men min hukommelse snyder mig - jeg kommer i tanke om en anden pris, der er steget: En soft ice hos McDonalds er steget fra 15 baht til 18 baht (i Patong). En enkelt pris faldt rent faktisk: Jeg havde tidligere noteret, at lokale cigaretter koster 66 baht, men jeg har siden fundet ud af, at man kan få nogle til 38 baht. Saa med andre ord, der er ikke sket en forhoejelse i THB men aarsagen er kursen. Men hvorfor bruge McDonald som sammenligning ? |
|
|
|
| milex |
Lagt på d. 15/03-2015 15:52
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 830 |
Lige præcis, der er kun en gang blevet nævnt hvordan priserne var dengang. Det var da det blev fortalt at en flaske Cola i '94 kostede 5 bath. I dag koster en ½ liters 17 bath i 7ELEVEN. Og flere af barerne (ikke go go bare) i PTY tager 80 bath nu for en øl, som svarer til mere end 17,50 dkr ud fra den nuværende kurs, det er næsten det samme som på værtshuse i Danmark. Sådan kan man da ikke regne - hvad kostede en Cola i DK i 1994??. Og som en side-bemærkning - jeg har aldrig forstået at det skulle være billigt at drikke sig til døde i Thailand. Det kan gøres meget billigere i DK. Nå - når kursen på et tidspkt. er 1:1 på baht'en og DKK'en - ja så er regnestykket meget lettere. Ironi kan forekomme ![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 15/03-2015 15:57
|
I Chiangmai i 1971 kostede en gang "Pad Priew Wahn Mo" THB 5.- og en stor Singha THB 16.-, saa aftensmad var THB 21.-. Til frokost "Khao Soi" eller en skaal nudler var THB 2.-. Hvad kursen var dengang er saadan set ligegyldigt. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.