Se indlæg
 Udskriv debat
Smertegrænsen?
milex
hugoboerge skrev:

I Chiangmai i 1971 kostede en gang "Pad Priew Wahn Mo" THB 5.- og en stor Singha THB 16.-, saa aftensmad var THB 21.-.

Til frokost "Khao Soi" eller en skaal nudler var THB 2.-.

Hvad kursen var dengang er saadan set ligegyldigt.

Det er da mildest talt noget sludder HB.

Ja undskyld mig - uden tvivl hvis du sad med en fed hyre i DKK.

Men kursen på Baht'en i forhold til andre valutaer har da en voldsom betydning.

Afhængig af hvilken valuta du har din indtjening i.

JohnBKK
hugoboerge skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

Priserne er også i baht på oversigten. Jeg har desværre ikke fået gemt de gamle priser, men hvis min hukommelse ikke snyder mig, så er der som sagt vist kun en enkelt pris, der er steget i løbet af de 14 måneder: Big Mac Menu.

... Men min hukommelse snyder mig - jeg kommer i tanke om en anden pris, der er steget: En soft ice hos McDonalds er steget fra 15 baht til 18 baht (i Patong).

En enkelt pris faldt rent faktisk: Jeg havde tidligere noteret, at lokale cigaretter koster 66 baht, men jeg har siden fundet ud af, at man kan få nogle til 38 baht.

Saa med andre ord, der er ikke sket en forhoejelse i THB men aarsagen er kursen. Men hvorfor bruge McDonald som sammenligning ?

Du kender ikke "The Big Mac Index" åbenbart?

http://www.econom...-mac-index

Kim Ludvigsen
JohnBKK skrev:

hugoboerge skrev:

Saa med andre ord, der er ikke sket en forhoejelse i THB men aarsagen er kursen. Men hvorfor bruge McDonald som sammenligning ?

Du kender ikke "The Big Mac Index" åbenbart?

http://www.econom...-mac-index

Det er faktisk ikke på grund af Big Mac-indekset, at jeg har medtaget den pris. Det er blot fordi, turister sandsynligvis vil spise sådan en - eller flere - på deres ferie, og så de kan sammenligne med, hvad sådan en koster i Danmark.

Big Mac-indekset er en sjov ide, men jeg ved ikke, hvor værdifuldt det egentligt er. I hvert fald når det gælder Thailand. Der kan være en voldsom prisforskel mellem forskellige McDonald'er i Thailand. Prisen i Patong er noget nær den dobbelt af de billigste steder i Bangkok. Og også internt i Bangkok kan der være stor forskel, fx på prisen i Chinatown og i indkøbscentrum.

Gad egentlig vide, hvor indeks-fyrene indhenter deres pris for Thailand.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
buick
For mig er kursen heller ikke vigtig, jeg lever her og tjener min penge i baht
eneste forskel det giver for mig er hvor i verden mine kunder kommer fra

[url=http://www.thailand-portalen.dk/forum/viewthread.php?

thread_id=17069&pid=227100#post_227100]milex skrev:[/url]

hugoboerge skrev:

I Chiangmai i 1971 kostede en gang "Pad Priew Wahn Mo" THB 5.- og en stor Singha THB 16.-, saa aftensmad var THB 21.-.

Druwor
Lige et ensempel på hvad kurs stigningen kan betyde for omkostningerne.

Jeg har lejet et hus i HH i hele maj måned af en af mine thai venner som har flere huse i en Resort.
Lejen er på 25.000 THB, hvis man tager datoen hvor vi lavede kontrakten var kursen 18.01 hvilket giver 4504kr. Hvis man tager kursen fra fredag den 13/3 på 21.45, ville lejen være på 5364kr. Lejen er jo stadig 25.000 THB.
Men jeg havde penge stående på kontoen i Thailand som ver overført til kurs 16.47 i maj 2014, så er lejen på 4118kr.
Det giver jo lidt af en forskel på lejen.

Jeg kan heldigvis holde ferie i hele maj og kun bruge de penge jeg overførte til den gode kurs sidste år.
Jo mere man ved,..
Jo mere ved man man ikke ved...

Asian Farmer
Kim Ludvigsen skrev:

Priserne er også i baht på oversigten. Jeg har desværre ikke fået gemt de gamle priser, men hvis min hukommelse ikke snyder mig, så er der som sagt vist kun en enkelt pris, der er steget i løbet af de 14 måneder: Big Mac Menu.

... Men min hukommelse snyder mig - jeg kommer i tanke om en anden pris, der er steget: En soft ice hos McDonalds er steget fra 15 baht til 18 baht (i Patong).

En enkelt pris faldt rent faktisk: Jeg havde tidligere noteret, at lokale cigaretter koster 66 baht, men jeg har siden fundet ud af, at man kan få nogle til 38 baht.

SMS cigaretter koster rigtigt nok 38 bath i 7-Eleven, men køber man et karton i den lokale shop er prisen 355 bath. Og de kostede kun 345 for et år siden ;-)

Bea Leo kostede 495 Bath for 2 år siden for en kasse med 12 af de store, nu er prisen 575 Bath.

Asian Farmer
vandango skrev:

Min familie består af mig og min hustru samt en 14 årig pige og en 8 årig pige samt et barnebarn on and off på snart 7 år.

Min hustru arbejder udenbys og bruger penge til transport og billig frokost på arbejdet.
Den 14 årige datter får penge med til mad og transport, det skal dog siges at hun har en stor mave.
Vi køber ekstra timer til hende hver dag på privatskolen.

Den 8 årige pige bringer og henter jeg fra skole, skolen giver mad og hun får 20 bath i lommepenge som hun sjældent bruger, tit siger hun nej tak eller giver mig penge retur.
Vi køber ekstra timer til hende hver dag på folkeskolen.

Når min hustru kommer hjem runder hun lige det store marked SAVE ONE, og tager billig aftensmad med hjem, eller jeg og min lille pige på vejen hjem fra skole tager ind på et andet billigt marked, og køber aftensmad med hjem.

Jeg selv bruger penge til cigaretter hver dag, hver anden dag går jeg til massage til 220 bath pr. gang.
Kan lide chokolade is og frugt og et par grise steaks i ny og næ, bruger meget få penge til benzin til min motorcykel.
Napper en cola hver morgen, som jeg nyder sammen med mine thailandske venner, når jeg har kørt min datter i skole.

Familien mødes et par gange til billig Thaibarbeque, køber lidt gaver til de ældre i familien.
Kaffe the og lidt sødt til ganen.

Jeg betaler internet og månedlig tv. samt afdrag på min motorcykel.

Jeg har siden 2010 ikke gået i byen og ikke drukket alkohol. Ah det må så vist være siden november 2010, ellers vil nogen nok kalde mig for en løgnhals.

Har bemærket prisstigninger i 7 - eleven og LotusTesco, Lotus Tesco er absolut billigere nu.

Pris 50-60.000 thaibath for 3½ uges ferie i Korat.

Det lyder dyrt!
Vi lever for under 5000 Bath pr uge, og det er incl de månedlige udgifter på El, vand, Airnet, 500 Bath om ugen til atterens skolebus/mad, osv. Og incl mine cigaretter, aftensøl med de andre udlændinge osv.
Selvfølgelig sker det at vi skejer ud tager et par overnatninger i Bangkok, Pattay eller jeg fyrer 2-3000 af på en golfdag. Men generelt ligger vi under 5000 Bath pr uge.

hugoboerge
milex skrev:

hugoboerge skrev:

Der er ikke noget sludder i det. Priserne er skam rigtige nok og jeg fik for oevrigt min loen i THB.

milex
hugoboerge skrev:

milex skrev:

hugoboerge skrev:

Der er ikke noget sludder i det. Priserne er skam rigtige nok og jeg fik for oevrigt min loen i THB.

Jeg betvivler for så vidt ikke de priser du opgiver.

Og du skal være glad for at din løn var i THB.

Kursen i 1971 var ca. 2,77 THB for 1 DKK, svarende til ca. 60 DKK for dit aftensmåltid.

En dansk timeløn var i 1975 ca. 40 DKK

Så er målidet lige pludselig ikke billigt for alm. danskere.

hugoboerge
milex skrev:

hugoboerge skrev:

milex skrev:

hugoboerge skrev:

Jeg betvivler for så vidt ikke de priser du opgiver.

Og du skal være glad for at din løn var i THB.

Kursen i 1971 var ca. 2,77 THB for 1 DKK, svarende til ca. 60 DKK for dit aftensmåltid.

En dansk timeløn var i 1975 ca. 40 DKK

Så er målidet lige pludselig ikke billigt for alm. danskere.

Proev lige at finde regnemaskinen frem igen og divider istedet for at multiplicer. Saa kommer der et helt andet resultat frem. Tak.

milex
Selv tak HB!.

Ja, jeg fik vendt regnemaskinen på hovedet.

Grunden til jeg svarede på dit indlæg var - skal vi sige - dets manglende relevans for 'smertegrænsen'.

Hvad i al verden har priserne i CM i 1971 at gøre med priserne i dag omkring 44 år senere. Samtidig med du siger at kursen var ligegyldig.

Jeg kunne også skrive side op og ned om prisen på en sodavands-is i DK da jeg var ung.

Men det ville bare være - ligesom dit opr. indlæg - fyld.

Fortsat god dag.

hugoboerge
milex skrev:

Selv tak HB!.

Ja, jeg fik vendt regnemaskinen på hovedet.

Grunden til jeg svarede på dit indlæg var - skal vi sige - dets manglende relevans for 'smertegrænsen'.

Hvad i al verden har priserne i CM i 1971 at gøre med priserne i dag omkring 44 år senere. Samtidig med du siger at kursen var ligegyldig.

Jeg kunne også skrive side op og ned om prisen på en sodavands-is i DK da jeg var ung.

Men det ville bare være - ligesom dit opr. indlæg - fyld.

Fortsat god dag.

Uden at gaa i detaljer og uden at have kigget paa hvad Kim Ludvigsen har begaaet, men som han naevner saa sammenligner han priser og det er ogsaa interessant hvis priserne er i THB og saa ved siden af saa naevne at per den og dato var kursen DKK/THB saa og saa meget og per den og den dato saa og saa meget og saa kan vi selv regne den ud. I gadekoekkenerne for at tage et eksempel saa stiger priserne paa 2 maader - 1. man saetter prisen op og 2 goer portionerne mindre, saa i stedet for 12 koedboller i en "piset" saa er der lige pludselig kun 10 eller 9. Saa det med at sammenligne priser skal vaere et specifikt produkt.

Kim Ludvigsen
Jamen, hvis det er det alle dine spørgsmål går ud på, hvorfor i alverden tjekker du så ikke bare siden?

Jeg bragte linket i anden ombæring, da du spurgte nærmere til priserne. Hvis du havde besøgt siden havde du set, at det priserne netop er der i baht, og at de også er der i kroner, og at der står, hvilken kurs der er regnet med. Der står endda også, at man skal være opmærksom på, at kursen kan have ændret sig siden udregningen, og så er der et regnefelt, hvor man kan indtaste baht-prisen og få den aktuelle pris ud fra dagens kurs.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Thomas72
energy skrev:

Jeg så et program i går på TV2 news. Hedder vist millionærklubben.
En af de såkaldte eksperter mente at USD ville stige til over 9 kr i løbet af et års tid.
Da THB følger den, så ville det betyde at den skulle stige ca 25%.
Av for den da.

Jeg købte 1000 usd for 7205,90 i banken i dag, før den og thb steg yderligere i dag. Inden man ser sig om er usd mere værd end euro. Man ærgrer sig bare, Jeg ikke fik hævet flere usd i Cambodja i feb, da den var "nede" i 6,6 .Jeg rejser som bekendt til USA den 31.

Hvis thb stiger med yderligere 25% løbet af et år, vil kursen være ca. 26,8 og dermed under 1 til 4, Jeg håber det kun bliver ved en rædsel vision. Shock
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

Thomas72
Indtil videre er det begyndt at gå den rigtige vej igen og kursen på thb faldt for tredje dag i træk, til nu 21,00 efter den har toppet på 21,48.
Selvom det er gået den rigtige vej i den sidste uges tid, ændrer det ikke på at kursen stadigvæk er helt til rotterne og uanset hvordan kursen var 1970'erne, 80'erne og i 90'erne før krakket i '97. Må alt over 200 dkr. for 1000 thb medregnet div. gebyrer betragtes som værende over smertegrænsen, med de nuværende priser i Thailand. Men lade os håbe på at tendensen vil fortsætte så vi igen kan kommer over 1 til 5+.
Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

vandango
Thomas72 skrev:

Indtil videre er det begyndt at gå den rigtige vej igen og kursen på thb faldt for tredje dag i træk, til nu 21,00 efter den har toppet på 21,48.
Selvom det er gået den rigtige vej i den sidste uges tid, ændrer det ikke på at kursen stadigvæk er helt til rotterne og uanset hvordan kursen var 1970'erne, 80'erne og i 90'erne før krakket i '97. Må alt over 200 dkr. for 1000 thb medregnet div. gebyrer betragtes som værende over smertegrænsen, med de nuværende priser i Thailand. Men lade os håbe på at tendensen vil fortsætte så vi igen kan kommer over 1 til 5+.

Thomas72 du kan godt spare dig, kursen kan ikke snakkes ned, har selv tidligere prøvet. Pfft

Anonym Bruger
vandango skrev:

Thomas72 du kan godt spare dig, kursen kan ikke snakkes ned, har selv tidligere prøvet. Pfft

Nej det kan den ikke men det lader til at kursen på Euro overfor USD var blevet for svag og markedet er derfor i korrektions mode lige nu. Da mange valutaer følger USD følger de også med ned i kurs. Vi kan så bare håbe at hursen falder mere end den 1½% den er faldet den sidste uge.

Asian Farmer
Asian Farmer skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

SMS cigaretter koster rigtigt nok 38 bath i 7-Eleven, men køber man et karton i den lokale shop er prisen 355 bath. Og de kostede kun 345 for et år siden ;-)

Bea Leo kostede 495 Bath for 2 år siden for en kasse med 12 af de store, nu er prisen 575 Bath.

Update......

Et karton SMS cigaretter er steget til 375 Bath. Min cigaretpusher fortalte hun havde været til møde om nye afgifter. Øl og spiritus vil også få et nyk op..... men endnu har hun ikke fået at vide hvor meget......

vandango
Hvordan smager de smøger?

Efter at have røget mig igennem stort set alt er den bedste for mig Khrong Thip.
Er her i Danmark gået over til cigarillos, min tobakshoste er helt væk.????

Asian Farmer
vandango skrev:

Hvordan smager de smøger?

Efter at have røget mig igennem stort set alt er den bedste for mig Khrong Thip.
Er her i Danmark gået over til cigarillos, min tobakshoste er helt væk.????

De smager helt ok..... ikke så tørre som Khrong Thip og Wonder.

Spring til debat: