Se indlæg|
Integration !
|
|
| Frank |
Lagt på d. 06/01-2006 17:51
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Apropro Feta-ost: følgende er sakset fra Arla.dk: Feta-sagen endegyldigt slut Dato: 04-01-2006 Klokken: 15:56 I oktober sidste år tabte den danske og tyske stat en sag anlagt ved EF Domstolen om retten til feta navnet. Nu er Mejeriforeningens egen sag mod EU Kommission, som er anlagt sideløbende med sagen fra den danske og tyske stat, blevet afvist. Dermed er det sidste slag i striden om feta-navnet tabt. "Retten afviser sagen, idet man ikke tillægger os søgsmålskompetence," fortæller afdelingschef Hans Bender fra Mejeriforeningens Bruxelles-kontor til Mejeriforeningens hjemmeside mejeri.dk. "Man har strammet reglerne for, hvem der har søgsmålskompetence for at begrænse antallet af sager. Så man skal nu være direkte og individuelt berørt. De danske fetaproducenter er direkte berørt af sagen, men fordi de er flere, er de ikke individuelt berørte," uddyber han. "Rettens kendelse kan ankes, og det er nu op til Mejeriforeningens bestyrelse at overveje, om indsatsen er for stor i forhold til den mulige gevinst. Det vil næppe tjene noget formål at anke sagen, så jeg tror, vi vil tage kendelsen til efterretning og erkende, at fetasagen nu er endegyldigt afsluttet og tabt," konstaterer Hans Bender. Fra 15. oktober 2007 må kun feta fremstillet i Grækenland af græsk fåre- og gedemælk kaldes for feta. Striden om feta-navnet har stået på siden 1987, da Grækenland vedtog en lov om at feta skulle være fremstillet af græsk gede- og fåremælk, og siden har feta-striden været behandlet ved EF-Domstolen tre gange. Nu hedder det "Apertina". |
|
|
|
| rolan |
Lagt på d. 06/01-2006 18:34
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 669 |
jorn helt ærlig kan du ikke bruge andre ting end pia og dansk folkeparti det er som om det er det eneste du kan bruge som argumentation lidt nytænkning tak |
|
|
|
| high-tower |
Lagt på d. 06/01-2006 21:42
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 214 |
jorn skrev: Saa koere vi igen! For engangs skyld goer vores statsminister det rigtige og ligger afstand til den mangel paa respekt, som jyllandsposten udviste med sin konkurence. Det handler sgu da ikke om at vinde eller tabe! Det er ikke at begraense vores ytringsfrihed at forvente, at vi alle optraeder med gensigdig respekt for hinandens reglion og at man tager afstand hvis en avis som Jyllandposten foere sig frem paa andres bekostning for at saelge et par hunderede ekstra aviser! Man maa jo heller ikke tage en budda figur fra det lokale wat med ud af Thailand, bore hul i hovdet paa den, saette en skaerm paa toppen og saa kalde det en lampe. (Men det var maaske en gave ide til Pia, naeste gang hun skal feste) Saa vidt jeg ved, har hverken, Hr. Amr Moussa, generalsekretær i Den Arabiske Liga eller andre braendt det danske flag af eller afbilledet Pia i ridesbukser og med hage kors i panden imens hun snaver en homomseksuel praest! Helt aerligt! hvor er det lige at danskere har saa ringe respekt for andre! Er vi virklig saa meget bedre selv? Ja, i så fald er der sikkert noget fundamentalt forket i min opfattelsesevne, hvilket jeg i så i givet fald skal beklage. For mig at se handler sagen om en debat hvor profeten er blevet afbilledet i JP af 12 forskellige tegnere. Dette er helt legitimt og i orden i forhold til vores ytringsfrihed. Efterfølgende bliver både avis og tegnere udsat for trusler på livet m.m. Din analogi forstår jeg ikke. Der er ikke foretaget nogen skænding af noget fysisk helligt. Så hvordan du overhovedet kan sammenligne fysisk skænding af en helligdom med, med tegninger af en profet er mig ubegribeligt. Hvis nogen skændede en dansk folkekirke, eller for den sags skyld en moske skulle de nok blive retsforfulgt. Vi lever i Danmark hvor vi har lov til at ytre vores synspunkter, så længe det ikke er i strid med loven - det er med andre ord ikke ulovligt at lave tegninger af profeten. Hvis de pågældende muslimer mener det er en helligbrøde der er begået, jamen så er det i deres hoveder det foregår - det er ikke noget de kan klandre samfundet for. Hvis de ønsker at tage til genmæle kan de lave tegninger af jesus eller skrive læserbreve. For mig at se handler dette her i bund og grund om at en række muslimer mener at hensynet til deres religion vejer tungere end vores ytringsfrihed. Her mener jeg de er gået helt galt i byen - eller med andre ord kan de ikke lide lugten i bageriet så... Mig bekendt har Hr. Moussa ikke foretaget nogle af de handlinger du omtaler. Hans forbrydelse er såmænd bare at han ønsker hensynet til sin religion sat højere end ytringsfriheden i Danmark. Da Danmark er et repræsentativt demokrati, kunne den pågældende gruppe jo forsøge at blive valgt ind i folketinget, og i den forbindelse arbejde på en lovgivning der er retfærdig over for profeten. Mine tidligere sammenligninger er den måde nogle muslimer agerer i forhold til deres overbevisning. Om danskere er bedre? det vil jeg mene. Vi magter da at tage en debat uden at skulle komme med dødstrusler til dem vi er uenige med. Om det er smart gjort af Jyllandsposten? det er vel en smags sag. Man kan altid diskuttere om det er hensigtsmæssigt at komme benzin på et bål, men faktum er i hvert fald at avisen ikke bryder nogen som helst lov. At muslimerne ikke er i stand til at se at det er en avis der laver sådan et stunt, men at der ikke ligger nogen politisk linie derfra og til vores lands politik i almindelighed, det vidner vel bare om deres beskedne fatte evne. At man tilmed nærmeste forlanger at regring/statsminister skal tage åben afstand til det, hvorfor dog det? - de har INTET med sagen at gøre. |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 07/01-2006 10:40
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Hej high-tower, Så mener du måske også, at det var helt fint med de nazistiske karikatur-tegninger af jøder tilbage i 1930'erne? Peter
|
|
|
|
| rolan |
Lagt på d. 07/01-2006 10:53
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 669 |
jeg så revy i går der blir lavet sjov med gud eva og adam jeg tror jeg vil sende en delegation til rom og få dem til at samle resten af troende til at gå imod danmark det land hvor jeg bor og har det godt |
|
|
|
| rolan |
Lagt på d. 07/01-2006 10:57
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 669 |
i danmark har vi frisind med hensyn til relegion og laver sjov med alle men vi er danmark og vi er danskere så hvis udlæninge der ikke kan lide den måde vi bor på og er ii danmark så ser jeg altså kun en løsning på det |
|
|
|
| rolan |
Lagt på d. 07/01-2006 10:57
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 669 |
REJS |
|
|
|
| high-tower |
Lagt på d. 07/01-2006 12:57
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 214 |
paulsenp skrev: Hej high-tower, Så mener du måske også, at det var helt fint med de nazistiske karikatur-tegninger af jøder tilbage i 1930'erne? Nu er det måske hensigtsmæssigt at holde æbler og pærer for sig. Jøderne var en forfulgt befolkningsgruppe som bl.a. var genstand for både hetz og nazi tysklands propaganda maskine. Jeg mener på ingen måde at datidens Tyskland kan sammenlignes med DK, da både demokrati og ytringsfrihed var sat ud af funktion. Med andre ord, da pressen var ensidig kunne jøderne altså ikke tage til genmæle og forsvare sig. Det kan muslimer i Danmark, så jeg har ualmindeligt svært ved at forstå din analogi. |
|
|
|
| rolan |
Lagt på d. 07/01-2006 18:46
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 669 |
ja det er desvære også en måde at prøve og holde folk nede på 2 verdenskrig og jøderne den blir også ofte brugt da mange træker sig tilbage da de blir bange om de skal mistænkes men ungdommen i dag er for langt fra det redsels årti så den fanger ikke så meget mere eller er så er der blevet råbt ulv for mange gange ![]() |
|
|
|
| jorn |
Lagt på d. 07/01-2006 19:08
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
jorn helt ærlig kan du ikke bruge andre ting end pia og dansk folkeparti det er som om det er det eneste du kan bruge som argumentation lidt nytænkning tak Saa vidt jeg ved har DF, rolan og Pia ikke aendret paa deres tanke gang, hvor sku jeg? Jeg begynder ikke at taanke andledes...det kunne nemt blive mistolket! ![]() High-tower: For mig at se handler sagen om en debat hvor profeten er blevet afbilledet i JP af 12 forskellige tegnere. Dette er helt legitimt og i orden i forhold til vores ytringsfrihed. Efterfølgende bliver både avis og tegnere udsat for trusler på livet m.m. Din analogi forstår jeg ikke. Der er ikke foretaget nogen skænding af noget fysisk helligt. Så hvordan du overhovedet kan sammenligne fysisk skænding af en helligdom med, med tegninger af en profet er mig ubegribeligt. Ja, i så fald er der sikkert noget fundamentalt forket i min opfattelsesevne, hvilket jeg i så i givet fald skal beklage. Det behoever du ikke beklage! Men jeg vil da gerne hjaelpe lidt: I foelge Islam ar det et groft skaenderi at afbillede Muhamed og det viste jyllands posten godt. Vi skal ikke forbyde jylland posten at handle som de har gjort, men det er ikke en opfoersel og holdning som Danmark staar for (hvis man da lige se bort fra et enkelt ektremiske mindretals parti), saa derfor boer vores Statsminister klart ligge afstand til den opfoerelse som JP har udvist. Det er ikke lovligt at fremsaette trusler etc. og natuligvis skal politiet tage sig af den sag, og hvis jeg var en af de uskyldige tegnere som, i al uvidenhed, deltog i den konkurence, saa ville jeg anmelde JP for at have udsat mig for "unoedfare af grov karakter" helt aerligt, JP vidste hvad de gjorde! Hvis en dansker har loest til skaende folke kirken, saa er det en ting, men hvad sker der naar andre -udefra- goer det? Folkekirken er beskyttet af den dankse lov om blasfemi! At paastaa at muslimer i Danmark ikke er forfulgt, det er vist en sandhed med modifikationer, efter min mening! ![]() ![]() ![]() “Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
|
| jorn |
Lagt på d. 07/01-2006 19:18
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
Hvor alle de tov traekkerier om ost kaldet "feta"!![]() Vi maa vel gerne vores ost for "pheta" eller har "graekerne ogsaa patent paa den Engelske "ph"= "f" lyd??? ![]() Graeken land?? det er da foeoevrigt katolsk, ikke muslimsk, saa vidt jeg ved???
“Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 07/01-2006 20:16
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
og hej igen high-tower, Selv om Danmark nu og Tyskland dengang er to helt forskellige størrelser, er udtryksmåden den samme: Tegninger der virker stærkt krænkende på en befolkningsgruppe. At der ikke var samme grad af ytringsfrihed i Tyskland da, som der er i Danmark nu, har såmænd ikke den store betydning. Hvilken interesse skulle jøderne f.eks. have haft i at have lov til at publicere tegninger af pølsetyskere i lederhosen? Og så havde de jo faktisk også demokrati i Tyskland i 30'erne. Peter
|
|
|
|
| high-tower |
Lagt på d. 07/01-2006 20:22
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 214 |
jorn skrev: jorn helt ærlig kan du ikke bruge andre ting end pia og dansk folkeparti det er som om det er det eneste du kan bruge som argumentation lidt nytænkning tak Saa vidt jeg ved har DF, rolan og Pia ikke aendret paa deres tanke gang, hvor sku jeg? Jeg begynder ikke at taanke andledes...det kunne nemt blive mistolket! ![]() High-tower: For mig at se handler sagen om en debat hvor profeten er blevet afbilledet i JP af 12 forskellige tegnere. Dette er helt legitimt og i orden i forhold til vores ytringsfrihed. Efterfølgende bliver både avis og tegnere udsat for trusler på livet m.m. Din analogi forstår jeg ikke. Der er ikke foretaget nogen skænding af noget fysisk helligt. Så hvordan du overhovedet kan sammenligne fysisk skænding af en helligdom med, med tegninger af en profet er mig ubegribeligt. Ja, i så fald er der sikkert noget fundamentalt forket i min opfattelsesevne, hvilket jeg i så i givet fald skal beklage. Det behoever du ikke beklage! Men jeg vil da gerne hjaelpe lidt: I foelge Islam ar det et groft skaenderi at afbillede Muhamed og det viste jyllands posten godt. Vi skal ikke forbyde jylland posten at handle som de har gjort, men det er ikke en opfoersel og holdning som Danmark staar for (hvis man da lige se bort fra et enkelt ektremiske mindretals parti), saa derfor boer vores Statsminister klart ligge afstand til den opfoerelse som JP har udvist. Det er ikke lovligt at fremsaette trusler etc. og natuligvis skal politiet tage sig af den sag, og hvis jeg var en af de uskyldige tegnere som, i al uvidenhed, deltog i den konkurence, saa ville jeg anmelde JP for at have udsat mig for "unoedfare af grov karakter" helt aerligt, JP vidste hvad de gjorde! Hvis en dansker har loest til skaende folke kirken, saa er det en ting, men hvad sker der naar andre -udefra- goer det? Folkekirken er beskyttet af den dankse lov om blasfemi! At paastaa at muslimer i Danmark ikke er forfulgt, det er vist en sandhed med modifikationer, efter min mening! ![]() ![]() ![]() Vi er helt enig i at JP umuligt kan have været så blå øjede at tro at sagen ikke ville skabe ballade i muslimske kredse. Danmark er mig bekendt stadig et kristent land, hvor vi automatisk betaler kirkeskat (med mindre vi vælger det fra). Med andre ord er vi altså ikke underlagt Islam. At en gruppe mennesker bliver trådt over deres tæer og religion fordi vi har ytringsfrihed, det må de jo desværre bare finde sig i - i dette land står hensynet til Islam heldigvis ikke højere end ytringsfriheden. Hvis en udefra skænder folkekirken hvad der sker??? - ja, foregår det i Danmark så bliver vedkommende nok straffet efter dansk lovgivning, så kan personen jo påberåbe sig en anden tros retning og se om det hjælper på straf udmålingen. Mig bekendt er JP et stats uafhængigt medie, og hverken folketing, regering eller statst ministeren står som afsender af budskabet. Hvorfor i himlens navn skal Danmark så tage afstand fra en holdning som aldrig er lagt for dagen???? Hvad bliver så det næste, skal vi have Anders Fog uden på Bacon pakker med en undskyldning til muslimer fordi Steff Houlberg sælger urent kød???? Hvis nogen endelig skulle beklage sin opførsel er det JP - og det afgør de jo helt selv om de vil. Er muslimer forfulgt i Danmark? For mig at se bliver der taget det ene sær hensyn efter det andet til denne befolkningsgruppe. |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 08/01-2006 10:46
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
high-tower skrev blandt andet: For mig at se handler sagen om en debat hvor profeten er blevet afbilledet i JP af 12 forskellige tegnere. Dette er helt legitimt og i orden i forhold til vores ytringsfrihed. Efterfølgende bliver både avis og tegnere udsat for trusler på livet m.m. Ja! Ikke af "muslimerne", men af yderligtgående personer/grupper. Ret kritikken, protesterne osv mod dem istedet for mod "muslimerne" som gruppe. Der er ikke foretaget nogen skænding af noget fysisk helligt. Så hvordan du overhovedet kan sammenligne fysisk skænding af en helligdom med, med tegninger af en profet er mig ubegribeligt. Hvad vil det sige, at noget er "fysisk helligt"? Det er jo blot et spørgsmål om hvilke idéer folk har. Om man skænder en religion i ord og billede, eller om det gøres ved f.eks at lave et kors om til et hagekors, er der i begge tilfælde tale om skænding af symboler. Så kan der naturligvis være tale om evt erstatning for fysiske skader, men det er jo ikke så meget det, der er problemet her. Med andre ord er vi altså ikke underlagt Islam. At en gruppe mennesker bliver trådt over deres tæer og religion fordi vi har ytringsfrihed, det må de jo desværre bare finde sig i - i dette land står hensynet til Islam heldigvis ikke højere end ytringsfriheden. Det er heller ikke det, der er tale om. Det er snarere et spørgsmål om hvor grænserne for ytringsfriheden ligger. Jeg er ganske enig i, at der er og skal være vide grænser, men JP's tegninger blev jo bragt vel vidende, at de ville være voldsomt stødende og provokerende. Det synes jeg ikke er særlig klogt gjort, og det uanset hvilken målgruppe der er tale om, jøder, muslimer, katolikker eller andre. Hvis en udefra skænder folkekirken hvad der sker??? - ja, foregår det i Danmark så bliver vedkommende nok straffet efter dansk lovgivning, så kan personen jo påberåbe sig en anden tros retning og se om det hjælper på straf udmålingen. Samme regler gælder uanset hvilken religion, der er tale om. Mig bekendt er JP et stats uafhængigt medie, og hverken folketing, regering eller statst ministeren står som afsender af budskabet. Hvorfor i himlens navn skal Danmark så tage afstand fra en holdning som aldrig er lagt for dagen???? Det skal Danmark/Anders Fogh heller ikke, men når han bliver bedt om et møde med ambassadørerne fra en række lande, så kunne han vel tage sig tid til at bruge en time på at forklare Danmarks og regeringens holdning til ytringsfriheden, og hvordan den administreres her i landet. Er muslimer forfulgt i Danmark? Det er vel et spørgsmål, om hvad man lægger i ordet "forfulgt". Prøv f.eks. at læse læserbrevene i JP. Peter
|
|
|
|
| high-tower |
Lagt på d. 08/01-2006 19:49
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 214 |
paulsenp skrev: high-tower skrev blandt andet: For mig at se handler sagen om en debat hvor profeten er blevet afbilledet i JP af 12 forskellige tegnere. Dette er helt legitimt og i orden i forhold til vores ytringsfrihed. Efterfølgende bliver både avis og tegnere udsat for trusler på livet m.m. Ja! Ikke af "muslimerne", men af yderligtgående personer/grupper. Ret kritikken, protesterne osv mod dem istedet for mod "muslimerne" som gruppe. Med muslimer mener jeg personer som tror på Islam. Hvis man ikke tror på profeten og Islam, er der vel næppe den store grund til at lave et større nummer ud af det. Ergo må der være tale om muslimer. - At det er yderliggående muslimer er vi helt enige om. Der er ikke foretaget nogen skænding af noget fysisk helligt. Så hvordan du overhovedet kan sammenligne fysisk skænding af en helligdom med, med tegninger af en profet er mig ubegribeligt. Hvad vil det sige, at noget er "fysisk helligt"? Det er jo blot et spørgsmål om hvilke idéer folk har. Om man skænder en religion i ord og billede, eller om det gøres ved f.eks at lave et kors om til et hagekors, er der i begge tilfælde tale om skænding af symboler. Så kan der naturligvis være tale om evt erstatning for fysiske skader, men det er jo ikke så meget det, der er problemet her. Havd jeg mener med noget fysisk helligt er f.eks. et kors i en kirke, et tæppe i en moske. Med andre ord, ved at lave en tegning har man ikke vandaliseret noget fysisk. Med andre ord er vi altså ikke underlagt Islam. At en gruppe mennesker bliver trådt over deres tæer og religion fordi vi har ytringsfrihed, det må de jo desværre bare finde sig i - i dette land står hensynet til Islam heldigvis ikke højere end ytringsfriheden. Det er heller ikke det, der er tale om. Det er snarere et spørgsmål om hvor grænserne for ytringsfriheden ligger. Jeg er ganske enig i, at der er og skal være vide grænser, men JP's tegninger blev jo bragt vel vidende, at de ville være voldsomt stødende og provokerende. Det synes jeg ikke er særlig klogt gjort, og det uanset hvilken målgruppe der er tale om, jøder, muslimer, katolikker eller andre. Grænserne for ytringsfriehden er op til domstolene at afgøre. Bringer man løgne historier, injurier eller racistiske udtalelser kan man blive retsforfulgt. Jeg syntes heller ikke det er særligt klogt gjort at træde en befolkningsgruppe over tæerne som JP har gjort - det er med andre ord at skide i nællerne. Men det sker jo dagligt i ytringsfrihedens hellige navn. Tag f.eks. den hetz som dagblade typisk kører inden en sag ef asluttet ved domstolene. F.eks. er Brixtofte allerede i pressen udråbt som en alkoholiseret og utilregnelig bykonge. Hvis en udefra skænder folkekirken hvad der sker??? - ja, foregår det i Danmark så bliver vedkommende nok straffet efter dansk lovgivning, så kan personen jo påberåbe sig en anden tros retning og se om det hjælper på straf udmålingen. Samme regler gælder uanset hvilken religion, der er tale om. Mig bekendt er JP et stats uafhængigt medie, og hverken folketing, regering eller statst ministeren står som afsender af budskabet. Hvorfor i himlens navn skal Danmark så tage afstand fra en holdning som aldrig er lagt for dagen???? Det skal Danmark/Anders Fogh heller ikke, men når han bliver bedt om et møde med ambassadørerne fra en række lande, så kunne han vel tage sig tid til at bruge en time på at forklare Danmarks og regeringens holdning til ytringsfriheden, og hvordan den administreres her i landet. Her er jeg ikke enig.Hvis de pågældende grupper personer er utilfredse kan de f.eks. klage til presse klagenævnet, eller til domstolene. Det er efter min mening decideret naivt at tro vores regering skal stå skoleret over et uafhængigt dansk medie og dette medies gøren og laden. Det vidner nærmest om at de mennesker tror at stat og medier hænger sammen - som man ofte ser det i diktatur stater. Er muslimer forfulgt i Danmark? Det er vel et spørgsmål, om hvad man lægger i ordet "forfulgt". Prøv f.eks. at læse læserbrevene i JP. Ved forfulgt forstår jeg en gruppe borgere der er blevet frataget deres demokratiske rettigheder. F.eks. som jøderne i 2. verdenskrig. |
|
|
|
| rolan |
Lagt på d. 08/01-2006 20:13
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 669 |
det samme mener jeg |
|
|
|
| jorn |
Lagt på d. 09/01-2006 06:47
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
Ved forfulgt forstår jeg en gruppe borgere der er blevet frataget deres demokratiske rettigheder. F.eks. som jøderne i 2. verdenskrig Det er en konsekvens af forfoelgelsen! Hvis medierne og borgene i et samfund opbygger fordomme om en bestemt etnisk grupppe, naar man istedet burde nedbryde fordomme . Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en bestemt etniske grupppe. Hvis medierne og borgene i et samfund konstant beskylder en etnisk gruppe for at ligge til grund for alverdens problemer. og goer den samme etniske gruppe til syndebuk for andres handlinger Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en bestemt etnisk gruppe. Hvis medierne og borgene i et samfund udfoere/akceptere eller opfordre til handligner som f.eks skaende regilioese symboler, nedgoerlse af kuturelle traditioner (klaededragt) eller til direkte over greb paa bolig, bygning og indvider der tilhoere eller repraesentere den etniske gruppe, Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en betamt etnisk gruppe. Hvis staten, under daekke af at beskytte vores "ytringsfrihed",ikke tager afstand fra fra ovenfor beskrevet handlinger, hvis staten ikke bruger den eksisterne lov til at beskytte for eksempel en betamt etnisk religion, paa ligefod med folkekirken og hvis staten udarbejder lovgivning som hindre en bestemt etnisk gruppe i frit, at kunne bevare traditioner, praksisere religion, og sprog, saa har man frataget den etniske gruppe deres demokratiske rettigheder i samfundet. Perspektiverne og konsekvenserne af disse handlinger, behoever man ikke at vaere "krigsbarn" for at kunne forudse. Det fandme uhyggeligt, som dansker, at side her og taenke paa at det er hvad der foregaar i ens eget land! “Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
|
| high-tower |
Lagt på d. 09/01-2006 16:51
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 214 |
Der er et gammelt ordsprog der hedder at der sjældent går røg af en brand uden der er ild! Det er jo lidt tankevækende at det tilsyneladende kun er muslimer dar har problemer med at praktisere deres tro i vestlige lande. Tag f.eks. herboende thai´er som har flere templer i DK - hvad problem er der med dem? de praktiserer deres religion i fred og fordragelighed med den danske kultur. Fordomme opstår efter min mening når der er en gruppe mennesker der gør sig uheldigt bemærket. Hvis en lille gruppe autonome laver ballade på Nørrebro og det bliver vist i medierne, ja så er der givetvis nogen der vil mene at alle der bor på nørrebro er unge forstyrrede autonome. Dem der så har en anelse mere omløb i hovedet vil måske gøre sig den tanke, at der måske også bor almindelige børnefamilier osv. Er der nogen medier eller borgere der har opfordret til at skænde eller nedgøre religiøse symboler, traditioner eller andet? For mig at se var der tale om en debat og ikke en opfordring til at skænde andres helligdomme - at det så er både taktløs og tåbeligt er en anden sag. Jeg mener vi har en ganske fin lovgivning hvor folk kan drages til ansvar for de ting praktiserer. For mig kan alle praktiserer deres traditioner, religioner og sprog - de skal bare lære at det land de opholder sig i er det demokratisk land der er styret med love og ikke religion. - og forstår de ikke det har jeg ualmindeligt svært ved at se hvordan de nogen sinde kan blive integreret. Med andre ord skal praktiseren af ens religion gribe uhensigtsmæssigt ind i andres liv, jamen så er Danmark måske ikke stedet at praktisere denne religion. Tag et tænkt eksempel - skal en dansk arbejdsgiver f.eks. indrette bede rum fordi han har muslimer ansat? Skal en muslim have lov at klæde sig som det passer ham/hende i et job hvor der er uniforms tvang? - Det ville da være nydeligt med politi betetjen og postbude med slør! Der skal selvfølgelig ikke være nogen der på nogen måde skal hetzes fordi de praktiserer en anden religion. - Men det har vi faktisk også et udemærket rets system til at forhindre. Jeg syntes efterhånden også det er ved at være uhyggeligt at være vidne til at en lille befolkningsgruppe gentagne gange skal behandles som rådne æg. Hvis en gruppe af befolkningen føler sig uretfærdigt behandlet kan de klage på demokratisk vis. |
|
|
|
| jorn |
Lagt på d. 09/01-2006 18:05
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
High-tower Skrev: Der er et gammelt ordsprog der hedder at der sjældent går røg af en brand uden der er ild! Det er jo lidt tankevækende at det tilsyneladende kun er muslimer dar har problemer med at praktisere deres tro i vestlige lande. Tag f.eks. herboende thai´er som har flere templer i DK - hvad problem er der med dem? de praktiserer deres religion i fred og fordragelighed med den danske kultur. Fordomme opstår efter min mening når der er en gruppe mennesker der gør sig uheldigt bemærket. Hvis en lille gruppe autonome laver ballade på Nørrebro og det bliver vist i medierne, ja så er der givetvis nogen der vil mene at alle der bor på nørrebro er unge forstyrrede autonome. Dem der så har en anelse mere omløb i hovedet vil måske gøre sig den tanke, at der måske også bor almindelige børnefamilier osv. Jeg skrev: Hvis medierne og borgene i et samfund opbygger fordomme om en bestemt etnisk grupppe, naar man istedet burde nedbryde fordomme . Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en bestemt etniske grupppe. High- tower skrev: Vi er helt enig i at JP umuligt kan have været så blå øjede at tro at sagen ikke ville skabe ballade i muslimske kredse. og: Er der nogen medier eller borgere der har opfordret til at skænde eller nedgøre religiøse symboler, traditioner eller andet? For mig at se var der tale om en debat og ikke en opfordring til at skænde andres helligdomme - at det så er både taktløs og tåbeligt er en anden sag. Jeg skrev: Hvis medierne og borgene i et samfund udfoere/akceptere eller opfordre til handligner som f.eks skaende regilioese symboler, nedgoerlse af kuturelle traditioner (klaededragt) eller til direkte over greb paa bolig, bygning og indvider der tilhoere eller repraesentere den etniske gruppe, Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en betemt etnisk gruppe High-tower skrev: Jeg mener vi har en ganske fin lovgivning hvor folk kan drages til ansvar for de ting praktiserer. For mig kan alle praktiserer deres traditioner, religioner og sprog - de skal bare lære at det land de opholder sig i er det demokratisk land der er styret med love og ikke religion. - og forstår de ikke det har jeg ualmindeligt svært ved at se hvordan de nogen sinde kan blive integreret. Med andre ord skal praktiseren af ens religion gribe uhensigtsmæssigt ind i andres liv, jamen så er Danmark måske ikke stedet at praktisere denne religion. Jeg skrev: hvis staten ikke bruger den eksisterne lov til at beskytte for eksempel en betemt etnisk religion, paa ligefod med folkekirken High-tower skrev: Med andre ord skal praktiseren af ens religion gribe uhensigtsmæssigt ind i andres liv, jamen så er Danmark måske ikke stedet at praktisere denne religion. Tag et tænkt eksempel - skal en dansk arbejdsgiver f.eks. indrette bede rum fordi han har muslimer ansat? Skal en muslim have lov at klæde sig som det passer ham/hende i et job hvor der er uniforms tvang? - Det ville da være nydeligt med politi betetjen og postbude med slør! Der skal selvfølgelig ikke være nogen der på nogen måde skal hetzes fordi de praktiserer en anden religion. - Men det har vi faktisk også et udemærket rets system til at forhindre. Jeg skrev: hvis staten udarbejder lovgivning som hindre en bestemt etnisk gruppe i frit, at kunne bevare traditioner, praksisere religion, og sprog, saa har man frataget den etniske gruppe deres demokratiske rettigheder i samfundet. High-tower skrev: Jeg syntes efterhånden også det er ved at være uhyggeligt at være vidne til at en lille befolkningsgruppe gentagne gange skal behandles som rådne æg. Hvis en gruppe af befolkningen føler sig uretfærdigt behandlet kan de klage på demokratisk vis. Jeg skrev: Perspektiverne og konsekvenserne af disse handlinger, behoever man ikke at vaere "krigsbarn" for at kunne forudse. Det fandme uhyggeligt, som dansker, at side her og taenke paa at det er hvad der foregaar i ens eget land! Doem selv............... “Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
|
| high-tower |
Lagt på d. 09/01-2006 20:03
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 214 |
jorn skrev:
High-tower Skrev: Der er et gammelt ordsprog der hedder at der sjældent går røg af en brand uden der er ild! Det er jo lidt tankevækende at det tilsyneladende kun er muslimer dar har problemer med at praktisere deres tro i vestlige lande. Tag f.eks. herboende thai´er som har flere templer i DK - hvad problem er der med dem? de praktiserer deres religion i fred og fordragelighed med den danske kultur. Fordomme opstår efter min mening når der er en gruppe mennesker der gør sig uheldigt bemærket. Hvis en lille gruppe autonome laver ballade på Nørrebro og det bliver vist i medierne, ja så er der givetvis nogen der vil mene at alle der bor på nørrebro er unge forstyrrede autonome. Dem der så har en anelse mere omløb i hovedet vil måske gøre sig den tanke, at der måske også bor almindelige børnefamilier osv. Jeg skrev: Hvis medierne og borgene i et samfund opbygger fordomme om en bestemt etnisk grupppe, naar man istedet burde nedbryde fordomme . Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en bestemt etniske grupppe. [b] Og som jeg skrev at der går som regel aldrig røg af en brænd uden der er ild. Men vi skal altså have en presse der skal kontrolleres så ikke vi risikerer at træde nogen over tæerne? En etnisk gruppe har også et ansvar for at få aflivet diverse fordomme.[/b] High- tower skrev: Vi er helt enig i at JP umuligt kan have været så blå øjede at tro at sagen ikke ville skabe ballade i muslimske kredse. og: Er der nogen medier eller borgere der har opfordret til at skænde eller nedgøre religiøse symboler, traditioner eller andet? For mig at se var der tale om en debat og ikke en opfordring til at skænde andres helligdomme - at det så er både taktløs og tåbeligt er en anden sag. Jeg skrev: Hvis medierne og borgene i et samfund udfoere/akceptere eller opfordre til handligner som f.eks skaende regilioese symboler, nedgoerlse af kuturelle traditioner (klaededragt) eller til direkte over greb paa bolig, bygning og indvider der tilhoere eller repraesentere den etniske gruppe, Saa er der, for mig, tale om forfoelgese af en betemt etnisk gruppe [b] Javel, det er jo interessant. Nu mener jeg stadig der er stor forskel på en debat og et decideret angreb på folks religion eller traditioner. Her var tale om en debat og ikke et angreb.[/b] High-tower skrev: Jeg mener vi har en ganske fin lovgivning hvor folk kan drages til ansvar for de ting praktiserer. For mig kan alle praktiserer deres traditioner, religioner og sprog - de skal bare lære at det land de opholder sig i er det demokratisk land der er styret med love og ikke religion. - og forstår de ikke det har jeg ualmindeligt svært ved at se hvordan de nogen sinde kan blive integreret. Med andre ord skal praktiseren af ens religion gribe uhensigtsmæssigt ind i andres liv, jamen så er Danmark måske ikke stedet at praktisere denne religion. Jeg skrev: hvis staten ikke bruger den eksisterne lov til at beskytte for eksempel en betemt etnisk religion, paa ligefod med folkekirken [b[b]] Jeg mener fortsat at erindre at Danmark er et officielt kristent land hvor vi bl.a. betaler kirkeskat. Det er vores officielle religion og derfor ser jeg ingen grund til hvorfor i alverden vi skulle støtte andres. [/b][/b] High-tower skrev: Med andre ord skal praktiseren af ens religion gribe uhensigtsmæssigt ind i andres liv, jamen så er Danmark måske ikke stedet at praktisere denne religion. Tag et tænkt eksempel - skal en dansk arbejdsgiver f.eks. indrette bede rum fordi han har muslimer ansat? Skal en muslim have lov at klæde sig som det passer ham/hende i et job hvor der er uniforms tvang? - Det ville da være nydeligt med politi betetjen og postbude med slør! Der skal selvfølgelig ikke være nogen der på nogen måde skal hetzes fordi de praktiserer en anden religion. - Men det har vi faktisk også et udemærket rets system til at forhindre. Jeg skrev: hvis staten udarbejder lovgivning som hindre en bestemt etnisk gruppe i frit, at kunne bevare traditioner, praksisere religion, og sprog, saa har man frataget den etniske gruppe deres demokratiske rettigheder i samfundet. Aha! så man er altså frataget sine demokratiske rettigheder når man ikke må bære tørklæde som en del af en af arbejdsgiveren udleveret uniform. Jamen så skal en ung hip hopper så også kunne være betjent, og iklæde sig pose bukser og bagvendt kasket?? - Det er jo en del af hans image og levevis. Man burde vel kunne formode at opholder man sig i et fremmed land. så er det primære vel at agere i forhold til det pågældende lands love og traditioner. Med andre ord skik følge eller land fly.. High-tower skrev: Jeg syntes efterhånden også det er ved at være uhyggeligt at være vidne til at en lille befolkningsgruppe gentagne gange skal behandles som rådne æg. Hvis en gruppe af befolkningen føler sig uretfærdigt behandlet kan de klage på demokratisk vis. Jeg skrev: Perspektiverne og konsekvenserne af disse handlinger, behoever man ikke at vaere "krigsbarn" for at kunne forudse. Det fandme uhyggeligt, som dansker, at side her og taenke paa at det er hvad der foregaar i ens eget land! Ja! Doem selv............... Redigeret af high-tower d. 09/01-2006 20:08 |
|
|
|
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 














