Se indlæg|
Folkepensionistkontrol. Afgørelse fra Pensionsstyrelsen.
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 04/11-2012 14:28
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
sudsakhon skrev: taxidriver990 Enig. Det kan vi to godt blive enige om at mene. Desværre er det ikke os, der definerer reglerne. Myndighedernes grænser for hvor "bredt" begrebet samboende fortolkes er desværre således at der i begge tilfælde vil blive afgjort status som "ikke reelt enlig". Og det er uanset hvad vi måtte mene. Desværre. mit råd er derfor at få dokumenteret sit krav. Man taber hvis man forsøger at stille spørgsmålstegn ved myndighedernes grænser Det har du naturligvis fuldstændig ret i. Føler blot trang til lige at bemærke - i relation til din sidste sætning "Man taber hvis man forsøger at stille spørgsmålstegn ved myndighedernes grænser": Desværre aldeles rigtigt - men det må ALDRIG få os til at acceptere urimeligheder. Heller ikke fra myndighedernes side. Og de forekommer i rigt mål. Så hvis vi mener, at grænserne er forkerte, bør vi altid forsøge at flytte dem. |
|
|
|
| bitten |
Lagt på d. 04/11-2012 15:45
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 58 |
Nej jeg kunne ikke drømme om at bestemme hvem der skal arbejde. Det at være samboende har 1. ikke noget med sex at gøre . 2. i Danmark kan en mor på førtidspension ikke være samboende med en søn eller, datter hvis denne også får udbetalt penge på den ene eller anden måde. uden det får indflydelse på pensionen. 3. Lars´ s problem er at forklare , at han bor sammen med en person, som må formodes, at tjene penge. som ikke bidrager til husholdningen. 4. bare lige før I river håret af mig , jeg har ikke lavet reglerne , men kan ikke blive forarget over , at vi alle skal overholde dem. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 04/11-2012 19:54
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Jeg fik nok udtrykt mig lidt unuanceret, idet jeg var på vej ud af døren. da emnet har stor konsekvens for mange i kontakt med myndighederne, vil jeg lige præcisere hvad der skal ligges i det jeg skrev. Bjarne nævnte det i sit indlæg: Det har du naturligvis fuldstændig ret i. Føler blot trang til lige at bemærke - i relation til din sidste sætning "Man taber hvis man forsøger at stille spørgsmålstegn ved myndighedernes grænser": Desværre aldeles rigtigt - men det må ALDRIG få os til at acceptere urimeligheder. Heller ikke fra myndighedernes side. Og de forekommer i rigt mål. Så hvis vi mener, at grænserne er forkerte, bør vi altid forsøge at flytte dem. Når jeg skriver, at man vil tabe hvis man fører sin "ideologiske" kamp i sine svar og sin kontakt til myndighederne, er det også med baggrund i det der står herover. Man skal huske, at hvad end man synes at nogle regler er urimelige, hvor uenig man er eller hvor gode ideer man har om hvorledes forvaltningen ellers kunne foretage kontrol eller anden myndighedsudøvelse, er det et rigtigt dårligt udgangspunkt for svarangivelse på en forespørgsel. I LarsMahogs konkrete tilfælde som eksempel, er det en yderst usikker vej at stille de foreslåede spørgsmålstegn ved grænserne for kontrollen, og i hvilken grad der overhovedet kan stilles de beskrevne spørgsmål. Hvis LarsMahog ikke er enig i det som er beskrevet må han meget nøgternt dokumentere at det ikke forholder sig sådanne. Min umiddelbare vurdering er at det nok er op ad bakke, men en start ville være som tidligere beskrevet. Hvis man vælger at stille spørgsmålstegn ved lovmæssigheden af kontrollen har man tabt på forhånd. Lidt hårdt sagt, så har ens personlige holdninger til hvad myndighederne bør og kan ikke meget at gøre i en konkret sag, hvor der uden tvivl er hjemmel for kontrollen og måden den varetages på. Det ændrer dog ikke Bjarnes synspunkt, at man naturligvis både kan og skal bide myndighederne i haserne. Det er fint, at forsøge at ændre det man opfatter som urimeligheder. Det er bare en forkert slagmark, hvis man vælger at føre den under konkret sagsbehandling, hvor der afkræves lovlig dokumentation på et forhold hvor man efter loven ville have modtaget en uberettiget ydelse. Redigeret af sudsakhon d. 04/11-2012 20:00 |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 04/11-2012 22:41
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Jeg kan kun give sudsakhon ret, på den måde, at man skal tage sine kampe med omhu. Jeg orker ikke rigtig at komme ind på min egen sag, som intet har med Thailand at gøre, men efter 2-3 år fik jeg ret, fordi jeg vidste og kunne bevise at jeg havde ret. Og det var ikke kun fordi jeg følte mig uretfærdig behandlet, sagsbehandleren var bare en tumpe. Tag uretfærdigheds kapslen af jer, se og undersøg hvordan reglerne er, så er jeres sag meget bedre. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| ban-chang |
Lagt på d. 05/11-2012 06:15
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 173 |
Har lige et par tekster ang. at være enlig eller ej. Måske er der noget brugbart imellem. "Der foreligger et ægteskabslignende forhold, når parterne gennem kontante bidrag, arbejde i hjemmet eller på anden måde bidrager til den fælles husførelse, og der er tale om et samlivsforhold, der kan føre til ægteskab eller registreret partnerskab efter dansk ret". kan være overordentlig svært at afgøre. Den sociale Ankestyrelse har truffet principielle afgørelser om spørgsmålet, og der er i forbindelse med en lovændring i 1998 fremsat følgende bemærkningerne til lovforslag (nr. 89 af 1997): Nogle af de faktorer, der især må lægges vægt på ved kommunens vurdering af, om pågælden-de er enlig forsørger, er, om pågældende skriftligt har erklæret sig som enlig forsørger, om der kan indgås ægteskab eller registreret partnerskab, om der er fælles folkeregisteradresse, bolig, økonomi, bankkonto, husholdning og fælles biologiske børn Vurdering af samliv Pension udbetales efter forskellige takster afhængig af om man er enlig eller samlevende. Inden indberetning skal det derfor vurderes, hvilket samlivsforhold pensionen fremover skal beregnes ud fra. Borgeren betragtes ikke som enlig, hvis der bor andre på adressen, hvor der er tale om: - Fælles økonomi - Fælles husholdning - Gensidig hjælp til husholdning - Andre forhold efter vurdering. Hvorfor sondres der mellem enlige og samlevende? De offentlige ydelser skal udbetales til de personer, der har det største behov. Hvis man er samlevende, har man de samme økonomiske fordele ved at bo sammen, som man har, hvis man er gift. Derfor er ydelserne til enlige på nogle områder højere, end de er til gifte/samlevende. Derfor har Folketinget fx besluttet, at enlige skal have en højere pension end samlevende og gifte, så enlige har mulighed for at klare sig økonomisk. Derfor bliver pensionen også reguleret efter parrets samlede indtægter, ligesom retten til helbredstillæg og ældrecheck afgøres ud fra størrelsen af parrets samlede formue. Ydelserne er dermed målrettet de pensionister, der har det største behov. Men reglerne hindrer ikke enlige i at mødes eller overnatte hos hinanden eller at et fraskilt forældrepar kan have et godt samarbejde om deres børn. Man betragtes kun som samlevende, hvis der er tale om et egentligt samlivsforhold, som svarer til et ægteskabslignende forhold, hvor parterne bidrager til den fælles husførelse, har fælles økonomi mv. En pensionist vurderes som enlig, hvis den pågældende bor alene og der ikke er andre på adressen, som bidrager til den fælles husførelse i hjemmet, fx ved at betale til husholdningen eller ved at arbejde i hjemmet. Hvis der fx er tale om søskende, der har fælles husførelse, vil de også blive anset som enlige, da samlivet skal kunne føre til ægteskab eller registreret partnerskab efter dansk ret, for at man kan blive anset som samlevende. 3-4. sag. Begge parter havde oplyst, at de ikke havde nogen fælles økonomi og heller ikke ydede gensidig hjælp til madlavning, rengøring mm. Kvinden havde på grund af boligmangel lejet et værelse hos sin tidligere ægtefælle, og hun havde sine egne møbler opmagasineret. Ankestyrelsen lagde desuden vægt på, at kvinden havde eget fjernsyn, køleskab, kogeplader mv. Hvornår er jeg reelt enlig? Du skal være reelt enlig for at kunne få ordinært eller ekstra børnetilskud til enlige forsørgere. Når kommunen vurderer, om du er enlig, ser kommunen bl.a. på, om du har fælles økonomi, fælles husholdning osv. med en eventuel partner. |
|
|
|
| Happy Frog |
Lagt på d. 05/11-2012 07:09
|
|
Begynder ![]() Antal indlæg: 22 |
Hej, Hermed siger jeg tak til alle der har kommenteret paa min sag. Til at starte med har pensionister i udlandet ingen stemmeret.....just saying Til gengaeld har vi pligt til at meddele om meget personlige forhold til pensionsstyrelsen(kontrolteam). Idag vil jeg citere fra "Speciallaegeerklaering vedr. (mig altsaa mit navn)" Opvaekstforhold og sociale forhold: Fodt paa Frederiksberg,boede sammen med sin mor,far og 3 aar aeldre soster.Faderen havde en ledende stilling paa en avis og senere kobte faderen "Frederiksberg Bladet".okonomien var god,familien flyttede paa et senere tidspunkt til en stor lejlighed paa Frederiksberg.Havde en god,tryg og stabil opvaekst indtil moderen i 1962,da lm er 11 aar gammel,udvikler en svaer affektiv sygdom.Har tilsyneladende hyppige svaere depressioner,som medforer hyppige indlaegelser.Tilvaerelsen for lm bliver derfor betydelig mere ustabil og utryg.Lm var meget paavirket af moderens sygdom og var meget knyttet til moderen.Lars flytter hjemmefra i 1971.Har aldrig vaeret gift og har ingen born.I 1975 begaar moderen selvmord. Har aldrig haft nogen parforhold. Socialt klarede LM sig daarligt,har vaeret praeget af sin kromosonsygdom rent fysisk og blev derfor holdt uden for faellesskabet. Jeg vil i mit brev til kontrolteamet bruge mit syndrom som aarsag til mine handlinger. Derudover vil jeg kritisere teamet for daarlig planlaegning og kommentere paa de enkelte krav,som foreligger. Hvis nogen er interesseret i flere sagsakter,er I velkomne her i Prasat.Vi kunne lave et lille seminar med hygge og diskussion LarsMahog fra Prasat |
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 05/11-2012 17:13
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
sudsakhon skrev: taxidriver990 Enig. Det kan vi to godt blive enige om at mene. Desværre er det ikke os, der definerer reglerne. Myndighedernes grænser for hvor "bredt" begrebet samboende fortolkes er desværre således at der i begge tilfælde vil blive afgjort status som "ikke reelt enlig". Og det er uanset hvad vi måtte mene. Desværre. mit råd er derfor at få dokumenteret sit krav. Man taber hvis man forsøger at stille spørgsmålstegn ved myndighedernes grænser Ligesom mange også her på Dansk Thai Website blænder disse 2 begreber sammen: Samboende og "samleje". Derfor den fejlagtige fortolkning hos de fleste, hvor myndighederne har en anden "synsvinkel", som du beskrev : Samboende(under samme tag/adresse, uanset hvilken sexuel relation man havde) kontra Enlig (reelt Enlig), det samme som gjorde sig gældende i DK med diverse proforma skilsmisser. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| OleH |
Lagt på d. 05/11-2012 17:43
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 458 |
Lung Yao skrev: sudsakhon skrev: taxidriver990 Enig. Det kan vi to godt blive enige om at mene. Desværre er det ikke os, der definerer reglerne. Myndighedernes grænser for hvor "bredt" begrebet samboende fortolkes er desværre således at der i begge tilfælde vil blive afgjort status som "ikke reelt enlig". Og det er uanset hvad vi måtte mene. Desværre. mit råd er derfor at få dokumenteret sit krav. Man taber hvis man forsøger at stille spørgsmålstegn ved myndighedernes grænser Ligesom mange også her på Dansk Thai Website blænder disse 2 begreber sammen: Samboende og "samleje". Derfor den fejlagtige fortolkning hos de fleste, hvor myndighederne har en anden "synsvinkel", som du beskrev : Samboende(under samme tag/adresse, uanset hvilken sexuel relation man havde) kontra Enlig (reelt Enlig), det samme som gjorde sig gældende i DK med diverse proforma skilsmisser. . Sambo og samleje ![]() Mon ikke i mener samlever, det er det ord, der bruges i loven. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 05/11-2012 18:06
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Hvis det er samleje du vil udskifte med samlever, så tager du fejl - som flere andre. Staten er ligeglad, om der er samleje. Ellers kunne det være fedt som gift i et et sexløst ægteskab at kontakte kommunen og bede om flere penge.
|
|
|
|
| Lung Yao |
Lagt på d. 06/11-2012 14:39
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3992 |
OleH skrev: .................................................... ......................................... Sambo og samleje ![]() Mon ikke i mener samlever, det er det ord, der bruges i loven. NEJ, jeg mener hvad jeg skrev,og det var om hvad mange generelt fejlagtigt fortolker samlivet med (ikke myndighederne). Der ligger humlen ved det hele, at samboende og samlevende kan være identiske udtryk uden at der kan være tale om samleje/sex i forholdet. To mænd kan godt være samboende eller samlevende uden at nogen af dem er bøsse (heller ikke skabs eller sparebøsse )Derfor er myndighederne ligeglade med HVAD der sker under dynerne men holder fast ved Hvad der sker under samme tag: deraf = samboende/samlevende. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
|
| Happy Frog |
Lagt på d. 07/11-2012 08:53
|
|
Saa i 1977 bliver jeg vognmand i Frederiksberg Taxi.Jeg elsker at kore bil og fortsatte indtil 1999,hvor min fader afgaar ved doden og jeg flipper ud og begynder at drikke kraftigt.Jeg arver en stor sum penge,og lever nu et liv i overhalingsbanen. 5 aar og fem dage tog det at bruge hele molevitten. I august 2001 opsoger Jeg "Laenken" sammen med min ven Magnus,og faar antabus og jeg inviterer ham paa en tur til Thailand.Vi bor paa "den Jyske ambassade" og jeg bliver forelsket I Kombar en motorcykeltaxichauffor og vi har et godt forhold.Jeg lejer et hus og mangler en til rengoring og moder saa Sau en lille tyksak og hun gor rent som en flyvende tornado. Hun tibyder mig saa at flytte op til hendes moder i Prasat,og i hendes baghave faar jeg bygget et hus.det var i 2003,hvor det var rimeligt billigt at bygge og der var stadig penge paa kontoen.Jeg betalte og satte moderens hus istand osse. Aaret efter er pengene sluppet op og jeg kober en enkeltbillet til Danmark og soger om pension,der bevilges i Maj 2006.Under det ophold i Danmark boede jeg foerst hos Magnus og siden paa drengehjemmet "Laerkehoy". Jeg flytter saa ind i mit hus,der var betalt med arven.Sau boede et andet sted og kom saa og gjorde rent og jeg gav hende 10.000 baht pr maaned.Jeg rejste rundt i Thailand og var ikke meget hjemme.Jeg lider osse af sukkersyge og gik til kontrol paa sygehuset hver 3 maaned.man bliver jo aeldre,og jeg besluttede saa at flytte sammen med Sau og det skete 1-7- 2012. Hun accepterer at jeg er homoflexible Og nu formoder folkepensionistkontrollen....beskylder i min termologi mig for at vi har vaeret sammen laengere. LarsMahog fra Prasat |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 07/11-2012 15:15
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
jeg kan godt se du har et forklaringsproblem,du bygger hus i 2003 hos din,,svigermor" og aflønner din rengøringskonre/kærste med 10.000 tbt pr. mdr.det ligner lidt forsørgelse og det er nok det de er faldet over,det kan måske være svært, at bevise ................held og lykke![]() |
|
|
|
| bitten |
Lagt på d. 07/11-2012 18:19
|
Hallo Lars Hvis alt det du skriver ikke bare er gas , så læs lige alle dine indlæg igen . Du bor hos din pige , i dit eget hus ?? du har kørt som vognmand i 25 år , men er kendt meget dårlig i sindet , med så svære lidelser , at du er udenfor fællesskab. Undskyld men der er nogen ting der ikke passer helt sammen, du formøbler en stor formue, samtidig med , at du er på druk og stoffer , som en thai pige så redder dig fra. |
|
|
|
| Happy Frog |
Lagt på d. 07/11-2012 19:38
|
|
Hej Bitten, Alle mine 3 indlaeg lol Jeg korte taxa i 25 aar ja,og det var ingen fornojelse.Jeg blev ydmyget af kunder,folk lob fra regningen osv.i min fritid drak jeg og rog hash ja. I 2002 bygger jeg hus paa laant jord ja Jeg var paa druk ja og formoeblede min formue paa 5 aar og 5 dage ja Taipigen redder mig ikke,fordi jeg fortsatte med at drikke og ryge hash |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 07/11-2012 20:02
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 10 |
Hej Bitten Jeg tror bare du skal tage det som en oplevelse. Måske kan en anden inden for branchen fortælle lidt? Taxi Driver 990 plejer at vide lidt om alt. |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 08/11-2012 02:45
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
@Virgil... Jeg er lidt i tvilv om, om dit indlaeg skal tolkes ironiskt....Men... Med hensyn til Bitten, kender hende ikke, men ved gennem hendes indlaeg at hun har svaert ved at tro paa folk er aerlige naar de skriver indlaeg her. Jeg synes Lars har udleveret sig selv ret meget og jeg tror at han skriver det virkelige forloeb. Og at Lars har koert taxa i 25 aar saar jeg absolut ingen tvilv om og at han har kunnet baade roege hash og drikke mens han var i branchen er absolut inget nyt. Jeg kan fortaeller meget fra min tid i branchen, som jeg afsluttede i marts 2012, men det toer jeg ganske enkelt ikke skrive om her...Jeg har et andet sted skrevet lidt om taxi og at politikerne ser det som et integrations job, og derfor er branchen hvor den er i dag, desvaerre. Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| bitten |
Lagt på d. 08/11-2012 12:22
|
Ja men det er " betrykkende" . at vide , at den chauffør man kører med er enten på stoffer eller sprut. Jeg er nok færdig med at køre taxi.![]() |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 08/11-2012 13:13
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Skaer nu ikke alle over en kam....og ikke saa doemmende Hvis du arbejdede ville der sikkert paa din arbejdsplads ogsaa vaere folk som havde roeget aftenen foer eller drukket lidt for meget i weekenden og derfor maaske ikke fuldt i stand til at passe jobbet om mandagen Lars skrev :i min fritid drak jeg og rog hash ja. Dengang kunne man godt slippe afsted med alkohol i kroppen, indstillingen i samfundet var ogsaa anderledes da. Og sikkert ogsaa ryge en pibe fjolletobak. Jeg vil meget gerne diskutere taxa med hvem som helst men det er ikke det traaden handler om. Og faktiskt hvad mange ikke ved, er det da der var bevilliger at " faa " nemmere for en med " handicap " Lige som man skulle vaere handicappet for at have stadeplads til poelsevogn... Redigeret af taxidriver990 d. 08/11-2012 13:18 Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| Peder1968 |
Lagt på d. 08/11-2012 14:08
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 852 |
taxidriver990 skrev: Skaer nu ikke alle over en kam....og ikke saa doemmende Hvis du arbejdede ville der sikkert paa din arbejdsplads ogsaa vaere folk som havde roeget aftenen foer eller drukket lidt for meget i weekenden og derfor maaske ikke fuldt i stand til at passe jobbet om mandagen Lars skrev :i min fritid drak jeg og rog hash ja. Dengang kunne man godt slippe afsted med alkohol i kroppen, indstillingen i samfundet var ogsaa anderledes da. Og sikkert ogsaa ryge en pibe fjolletobak. Jeg vil meget gerne diskutere taxa med hvem som helst men det er ikke det traaden handler om. Og faktiskt hvad mange ikke ved, er det da der var bevilliger at " faa " nemmere for en med " handicap " Lige som man skulle vaere handicappet for at have stadeplads til poelsevogn... Hash kan spores i kroppen min. 3 døgn efter du har røget det. Med det nyeste udstyr politiet har fået ville han (forhåbentligt) have mistet kørekortet for mange år siden..... |
|
|
|
| Happy Frog |
Lagt på d. 08/11-2012 21:04
|
|
Bitten, Du skal da bare blive ved med at kore med taxa,be' centralen om at sende en muslimsk chauffor,De drikker slet ikke |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.