Se indlæg|
hvordan er det at blive skilt igen i thailand ?
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 29/09-2010 18:29
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Payanak skrev: Robert Kronberg skrev: Payanak skrev: Det er dybt indgroet i den thailandske kultur, at det er manden der er (hoved) forsørgeren. Men det er ikke ensbetydende med, at manden skal betale alt, hvis kvinden også har en indtægt. Når manden betaler alle udgifter, og måske tillige sender penge til hendes familie, så forventer kvinden stadig, at manden viser hende kærlighed på normal vis. Altså det er ikke nok at smide penge på bordet, og så forvente at kvinden elsker ham for det. Manden har pligt til at forsørge kvinden/konen(er endda stadfæstet ved lov) så det er så og sige helt basalt, og har ikke noget med kærlighed at gøre. I denne forbindelse er det nyttigt at lære lidt om begrebet 'nam jai' hvis man skal forstå vigtigheden i dette at give noget til andre. En farang vil oftest tænke at kvinden kun tager ham for pengene, hvorimod det for thai kvinden og thai manden er det naturligste i verden at manden forsørger kvinden. Kvinden skal efter min mening kun modtage et beløb, som modsvarer hendes reelle udgifter. Helt personligt har jeg været i forhold med forskellige setups; 1) Jeg betalte det meste, men hun hjalp til med nogle af udgifterne, da hun havde en indtægt der var meget lig min egen på det tidspunkt. 2) Vi betalte begge stort set lige meget via indtægterne i vores virksomhed. 3) Jeg betalte alt, og gav hende et beløb hver måned. Til gengæld hjalp hun lidt med i min virksomhed. Tror mit næste forhold vil blive meget lig med nummer 3, da det for mig virker fair at hun laver lidt for pengene, og så keder hun sig ikke... N.B. Hvis jeg indleder et forhold til en pige med en god indtægt, så vil hun ikke modtage kontanter, men jeg vil stadig betale de faste udgifter. Jeg har også snart prøvet de flere setups... Og er det ikke ofte sådan, hvis pigen har en god indtægt, så vil hun stille større krav til gavernes værdi samt standarden på hoteller og restauranter. Det, jeg forsøger at sige, er, at det kan blive dyrere at være kæreste/kone med en kvinde med en god indtægt/uddannelse, end med en kvinde uden indtægt/uddannelse, når man regner det hele sammen. Hilsen, Robert Jeg synes egentligt ikke jeg har haft problemer med netop det. Tværtimod har jeg ofte fået at vide, at jeg ikke skal bruge en masse penge på den slags. At spise på gaden var godt nok til dagligt, og almindelig restaurant når vi var ude. Har dog haft én, som forlangte en vis standard, men hun betalte selv en stor del af gildet, så det var ikke urimeligt. Men tingene kan kompliceres af en række faktorer. F.eks hvis hun er fundet i en bar eller lignende. Eller hvis hun har børn osv. En kontor pige skal også forsørges, men det er alligevel noget andet. Noget andet er, hvis man skal være fræk, at en barpige oftest er sjovest, men hun er også dyrere i drift end de 'gode piger'. Det er nok helt klart barpigen, som er sjovest, da hun får en masse indfald og vil en masse, men det kan også blive hårdt i længden, hvis man ikke er til sjov og ballade mindst hver anden eller trejde dag. Dog er jeg blevet så "gammel", at jeg efterhånden er blevet træt af sjov og ballade hele tiden, så jeg vil snart hellere sidde herhjemme og "stene". Hilsen, Robert |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 29/09-2010 18:41
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Jeg håber egentligt at jeg finder en kæreste rimeligt hurtigt. Men det skal selvfølgelig også nydes at være fri et stykke tid. Om det bliver en god pige eller en af de sjove skal være usagt indtil videre. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 29/09-2010 19:12
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Payanak skrev: Jeg håber egentligt at jeg finder en kæreste rimeligt hurtigt. Men det skal selvfølgelig også nydes at være fri et stykke tid. Om det bliver en god pige eller en af de sjove skal være usagt indtil videre. Det er klart, også hvis man bor i Danmark, at der er en vis spænding i tilværelsen, hvis man er på jagt, og bor man herude, som du gør, så er spændingen endnu større, da pigerne er ganske charmerende. På sigt, som jeg også tror, at du antyder, så er det nu alligevel rarest med een, der venter der hjemme eller kommer hjem hver dag. Desværre kan vi ikke både blæse og have mel i munden på samme tid. Dermed ikke sagt, at jeg ikke savner tiden med jagten, så god jagt. Hilsen, Robert |
|
|
|
|
Lagt på d. 29/09-2010 21:22
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Payanak skrev: Jeg håber egentligt at jeg finder en kæreste rimeligt hurtigt. Men det skal selvfølgelig også nydes at være fri et stykke tid. Om det bliver en god pige eller en af de sjove skal være usagt indtil videre. Kan en bar pige ikke også være en god pige???? Selvfølgelig kan hun det....hun er bare i baren fordi hun er fra fattige kår. Om hun er på soi4 el. i et supermarked ..det er vel svært at afgøre hvem der er en god pige???men selvfølgelig er der en pointe i at være mere skeptisk overfor en barpige.....men nogle kan være bedre på soi 4 måske end dem i supermarkedet......jeg mener bare ikke man kan udelukke en barpige fordi hun tilfældigvis arbejder der , det er jo hendes fattige baggrund der er skyld i det ikke. ![]() |
|
|
|
| Namprik |
Lagt på d. 29/09-2010 21:46
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 289 |
soi7 skrev: det er jo hendes fattige baggrund der er skyld i det ikke. ![]() Ja, eller griskhed, eller yabamisbrug, eller alkoholmisbrug, eller......... Redigeret af Namprik d. 29/09-2010 21:48 Jeg kan gaa paa vandet !
En pige jeg kender, hun er smuk...en picasso falmer i doend ! Et hjerte pigen har, saa stort som Eiffel........Tak fordi jeg maa kende dig. |
|
|
|
|
Lagt på d. 29/09-2010 21:51
|
|
Namprik skrev: soi7 skrev: det er jo hendes fattige baggrund der er skyld i det ikke. ![]() Ja, eller griskhed ja det er sku da svært at vide.....men der er grund til at være super skeptisk...det skriver jeg netop.- men der er da enkelte gode piger....der er jo mange ægteskaber med barpiger,,,men hvis man laver en statistik er det nok ikke så godt.... ..men Payanak er jo bevidst om alt som bosiddende i bkk..... |
|
|
|
| Namprik |
Lagt på d. 29/09-2010 21:55
|
|
Helt enige i at der findes enkelte gode, men der er daelme langt imellem. Da jeg var groen kendte jeg en del barpiger, og det var langt fra alle der havde opfundet den dybe. Naa, men nu er kl. mange og jeg vil liste ind til min barepige............. Hun er ioevrigt fra Bkk.Namprik den frelste..............
Redigeret af Namprik d. 29/09-2010 21:58 Jeg kan gaa paa vandet !
En pige jeg kender, hun er smuk...en picasso falmer i doend ! Et hjerte pigen har, saa stort som Eiffel........Tak fordi jeg maa kende dig. |
|
|
|
| Funnyboy |
Lagt på d. 29/09-2010 22:03
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 154 |
Eller simpelthen fordi hun ikke har andre reelle valg for at forsørge sig sig selv og hendes familie. Der er jo en væsentlig forskel på at få 5000 bath om måneden og så måske kunne tjene 20000 eller mere på en måned ved at arbejde i en bar. For lige at regne det hele lidt om til danske penge kunne det hele jo se sådan nogenlunde sådan her ud. Det ville jo egentlig svare lidt til at du kunne få 10000 dkr for at arbejde på en fabrik 50 timer om ugen her hjemme eller arbejde på en bar i måske 50 timer og så tjene 40000 dkr ved det her hjemme. Hvis nu man skulle smide lad os bare sige 4000 i husleje her hjemme for et lille værelse og der også lige skulle smide 4000 til jeres forældre som måske ikke tjener penge fordi de er for gamle til det eller fordi de skal betale noget til deres forældre. Hvor meget er der så i overskud på det? Ikke ret meget så vidt jeg kan regne ud. Så har man jo reel ikke ret mange andre muligheder. Jo arbejde 50 timer mere om ugen for at tjene 10000 mere til sig selv. Hvorimod hvis man kunne nøjes med at arbejde 50 timer og tjene 40000 eller mere istedet for. Og så stadig ha de samme udgifter. Så tror jeg faktisk godt jeg ved hvad jeg ville vælge. Og hvis i nu skulle være 100% ærlige. Så tror jeg også de fleste med en alm. tankegang ville vælge det sidste. Og nu skal det jo være med tanke på at der ikke er nogen form for social sikring eller hjælp fra det offentlige der ovre. Så skal der spares nogle penge op til alderdom og til kommende børns skole og hvad der nu eller måtte komme af udgifter i længden. Og de fleste thaier har jo ikke en reel uddannelse som vi har her i landet da det koster penge at gå i skole der ovre. Så det er absolut ikke kun griskhed der trækker i dem men også mangel på andre valgmuligheder og fordi de tænker på deres fremtid og familie frem for sig selv. |
|
|
|
|
Lagt på d. 29/09-2010 22:37
|
|
Funnyboy, helt enig, meeen der er nogle piger derude på jappa osv desværre som er heeelt uberegnelige. Jeg kendte en dansk mand (2 år siden)der nu bare er forsvundet i patty....han havde en thai pige som var på jappa....og hun var altså lidt mærkelig,,, og nu er den danske mand bare væk.....ingen ved hvor...hvad er der sket??ikke engang forældre i dk ved noget???jeg havde en kammerat som var ven med ham og han ringede forgæves til ham og ingen svar......det er sku skræmmende ik... |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 29/09-2010 22:39
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Funnyboy skrev: Eller simpelthen fordi hun ikke har andre reelle valg for at forsørge sig sig selv og hendes familie. Der er jo en væsentlig forskel på at få 5000 bath om måneden og så måske kunne tjene 20000 eller mer på en måned ved at arbeljde i en bar. For lige at regne det hele lidt om til danske penge kunne det hele jo se sådan nogenlunde sådan her ud. Det ville jo egentlig svare lidt til at du kunne få 10000 dkr for at arbejde på en fabrik 50 timer om ugen her hjemme eller arbejde på en bar i måske 50 timer og så tjene 40000 dkr ved det her hjemme. Hvis nu man skulle smide lad os bare sige 4000 i husleje her hjemme for et lille værelse og der også lige skulle smide 4000 til jeres forældre som måske ikke tjener penge fordi de er for gamle til det eller fordi de skal betale noget til deres forældre. Hvor meget er der så i overskud på det? Ikke ret meget så vidt jeg kan regne ud. Så har man jo reel ikke ret mange andre muligheder. Jo arbejde 50 timer mere om ugen for at tjene 10000 mere til sig selv. Hvorimod hvis man kunne nøjes med at arbejde 50 timer og tjene 40000 eller mere istedet for. Og så stadig ha de samme udgifter. Så tror jeg faktisk godt jeg ved hvad jeg ville vælge. Og hvis i nu skulle være 100% ærlige. Så tror jeg også de fleste med en alm. tankegang ville vælge det sidste. Og nu skal det jo være med tanke på at der ikke er nogen form for social sikring eller hjælp fra det offentlige der ovre. Så skal der spares nogle penge op til alderdom og til kommende børns skole og hvad der nu eller måtte komme af udgifter i længden. Og de fleste thaier har jo ikke en reel uddannelse som vi har her i landet da det koster penge at gå i skole der ovre. Så det er absolut ikke kun griskhed der trækker i dem men også mangel på andre valgmuligheder og fordi de tænker på deres fremtid og familie frem for sig selv. Godt indlæg...læser det lige igen når jeg er blevet ædru. ..hik... |
|
|
|
| Funnyboy |
Lagt på d. 29/09-2010 23:00
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 154 |
soi7 skrev: Funnyboy, helt enig, meeen der er nogle piger derude på jappa osv desværre som er heeelt uberegnelige. Jeg kendte en dansk mand (2 år siden)der nu bare er forsvundet i patty....han havde en thai pige som var på jappa....og hun var altså lidt mærkelig,,, og nu er den danske mand bare væk.....ingen ved hvor...hvad er der sket??ikke engang forældre i dk ved noget???jeg havde en kammerat som var ven med ham og han ringede forgæves til ham og ingen svar......det er sku skræmmende ik... Vi er da helt enig i dette også. Men sådan noget skidt bider jo sig selv i halen. Man kan til at starte med arbejde en hel del mere og har derved råd til at købe mere stof og så køre møllen jo for en. Og der er jo kun 24 timer på et døgn også selv om man bor i Thailand. Så det er stadig begrænset hvad der kan tjenes hjem af penge selv om man tager dobbelt skift på en fabrik. Men jo det virker nu underlig nok at han er forsvundet der ovre. Men det sker jo desværre ind imellem. Hvis det var mig der var "heldig" at falde over pige der var på stoffer ville jeg nok lige overveje tingene en ekstra gang inden jeg fortsatte sådan et forhold. Men OK er hun nu eller sød nok og mener der er noget godt i hende så ville jeg nok se om jeg kunne få hende på en klinik til afvænning og hvis ikke hun ville det så ville jeg nok løbe så hurtig jeg kunne bare for at komme væk inden hun lavede en masse rod i mit liv. Ved ikke hvordan Thai politi de ser på det hvis man går sammen og skulle være så uheldig at blive stoppe og hun har stoffer på sig. Men det er nu heller ikke noget jeg ønsker at finde ud af. Så heller leve i ensomhed end ha en kone/kæreste der er på sådan noget skidt. Man risikere jo at få 20 års fængsel for bare den mindste smule man er indblandet i stoffer der ovre. Så det er bare med at komme væk fra sådan en pige. Men yders sørgeligt for ham du kendte at der ikke er nogen der ved hvad der er blevet af ham. Og endnu mere sørgeligt for hans familie at de ikke ved noget om det også. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 01/10-2010 15:11
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Namprik skrev: Helt enige i at der findes enkelte gode, men der er daelme langt imellem. Da jeg var groen kendte jeg en del barpiger, og det var langt fra alle der havde opfundet den dybe. Naa, men nu er kl. mange og jeg vil liste ind til min barepige............. Hun er ioevrigt fra Bkk.Namprik den frelste.............. ![]() Ja hvad er det du plejer at skrive: "Krage søger mage..." ![]() |
|
|
|
| TigerZ |
Lagt på d. 02/10-2010 08:22
|
|
Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 59 |
Funnyboy skrev: Eller simpelthen fordi hun ikke har andre reelle valg for at forsørge sig sig selv og hendes familie. Der er jo en væsentlig forskel på at få 5000 bath om måneden og så måske kunne tjene 20000 eller mere på en måned ved at arbejde i en bar. For lige at regne det hele lidt om til danske penge kunne det hele jo se sådan nogenlunde sådan her ud. Det ville jo egentlig svare lidt til at du kunne få 10000 dkr for at arbejde på en fabrik 50 timer om ugen her hjemme eller arbejde på en bar i måske 50 timer og så tjene 40000 dkr ved det her hjemme. Hvis nu man skulle smide lad os bare sige 4000 i husleje her hjemme for et lille værelse og der også lige skulle smide 4000 til jeres forældre som måske ikke tjener penge fordi de er for gamle til det eller fordi de skal betale noget til deres forældre. Hvor meget er der så i overskud på det? Ikke ret meget så vidt jeg kan regne ud. Så har man jo reel ikke ret mange andre muligheder. Jo arbejde 50 timer mere om ugen for at tjene 10000 mere til sig selv. Hvorimod hvis man kunne nøjes med at arbejde 50 timer og tjene 40000 eller mere istedet for. Og så stadig ha de samme udgifter. Så tror jeg faktisk godt jeg ved hvad jeg ville vælge. Og hvis i nu skulle være 100% ærlige. Så tror jeg også de fleste med en alm. tankegang ville vælge det sidste. Og nu skal det jo være med tanke på at der ikke er nogen form for social sikring eller hjælp fra det offentlige der ovre. Så skal der spares nogle penge op til alderdom og til kommende børns skole og hvad der nu eller måtte komme af udgifter i længden. Og de fleste thaier har jo ikke en reel uddannelse som vi har her i landet da det koster penge at gå i skole der ovre. Så det er absolut ikke kun griskhed der trækker i dem men også mangel på andre valgmuligheder og fordi de tænker på deres fremtid og familie frem for sig selv. Første Post i en meget interessant tråd.Jeg er bestemt ikke enig, i det du skriver. Jeg kender INGEN danskere med normal tankegang, der ville prostituere sig selv for 30k dkk ekstra om måneden. I det område jeg bor i, her i Thailand (Rangsit Klong 4) kender jeg heller ikke mange der ville. Derimod har jeg mødt en del af min kones veninder der kommer fra fattige områder i Thailand, (Udon, Surin, Sakunakon etc) der har valgt den lange men ærværdige vej, med parttime jobs, for løbne at finansiere deres uddannelse. Det er rigtigt at de første mange år er med lav løn, men efter 6-7 år i arbejde har de alle via anccenitet kommet op på mellem 12-20k baht om måneden, og så med en mand der tjener lidt eller en del mere er deres famillie indkomst oppe omkring de 40k baht som du bruger i dit eksempel. Fælles for dem alle er at de kommer fra samme indkomst gruppe som barpigerne. Forskellen er bare at deres forældre ikke presser dem ind i en verden som er tæt på umulig at komme ud af når du først er inde i den. Ergo er det bestemt ikke umuligt at nå en hæderlig indkomst uden prostitution. det tager bare omkring 10 år længere, til gengæld kan du holde det løn niveau og ryge endnu højere op resten af livet, hvorimod en barpige er udslidt når hun rammer de ca. 35. Er meget overbevist om at det kun er en meget lille procentdel af barpigerne der reelt har valgt det job ud fra fremtidsmuligheder/indtjenings muligheder. Er dog ligeså overbevist om at deres landsbysamfund/familie har valgt deres job for dem. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 02/10-2010 09:20
|
|
TigerZ skrev: Funnyboy skrev: Eller simpelthen fordi hun ikke har andre reelle valg for at forsørge sig sig selv og hendes familie. Der er jo en væsentlig forskel på at få 5000 bath om måneden og så måske kunne tjene 20000 eller mere på en måned ved at arbejde i en bar. For lige at regne det hele lidt om til danske penge kunne det hele jo se sådan nogenlunde sådan her ud. Det ville jo egentlig svare lidt til at du kunne få 10000 dkr for at arbejde på en fabrik 50 timer om ugen her hjemme eller arbejde på en bar i måske 50 timer og så tjene 40000 dkr ved det her hjemme. Hvis nu man skulle smide lad os bare sige 4000 i husleje her hjemme for et lille værelse og der også lige skulle smide 4000 til jeres forældre som måske ikke tjener penge fordi de er for gamle til det eller fordi de skal betale noget til deres forældre. Hvor meget er der så i overskud på det? Ikke ret meget så vidt jeg kan regne ud. Så har man jo reel ikke ret mange andre muligheder. Jo arbejde 50 timer mere om ugen for at tjene 10000 mere til sig selv. Hvorimod hvis man kunne nøjes med at arbejde 50 timer og tjene 40000 eller mere istedet for. Og så stadig ha de samme udgifter. Så tror jeg faktisk godt jeg ved hvad jeg ville vælge. Og hvis i nu skulle være 100% ærlige. Så tror jeg også de fleste med en alm. tankegang ville vælge det sidste. Og nu skal det jo være med tanke på at der ikke er nogen form for social sikring eller hjælp fra det offentlige der ovre. Så skal der spares nogle penge op til alderdom og til kommende børns skole og hvad der nu eller måtte komme af udgifter i længden. Og de fleste thaier har jo ikke en reel uddannelse som vi har her i landet da det koster penge at gå i skole der ovre. Så det er absolut ikke kun griskhed der trækker i dem men også mangel på andre valgmuligheder og fordi de tænker på deres fremtid og familie frem for sig selv. Første Post i en meget interessant tråd.Jeg er bestemt ikke enig, i det du skriver. Jeg kender INGEN danskere med normal tankegang, der ville prostituere sig selv for 30k dkk ekstra om måneden. I det område jeg bor i, her i Thailand (Rangsit Klong 4) kender jeg heller ikke mange der ville. Derimod har jeg mødt en del af min kones veninder der kommer fra fattige områder i Thailand, (Udon, Surin, Sakunakon etc) der har valgt den lange men ærværdige vej, med parttime jobs, for løbne at finansiere deres uddannelse. Det er rigtigt at de første mange år er med lav løn, men efter 6-7 år i arbejde har de alle via anccenitet kommet op på mellem 12-20k baht om måneden, og så med en mand der tjener lidt eller en del mere er deres famillie indkomst oppe omkring de 40k baht som du bruger i dit eksempel. Fælles for dem alle er at de kommer fra samme indkomst gruppe som barpigerne. Forskellen er bare at deres forældre ikke presser dem ind i en verden som er tæt på umulig at komme ud af når du først er inde i den. Ergo er det bestemt ikke umuligt at nå en hæderlig indkomst uden prostitution. det tager bare omkring 10 år længere, til gengæld kan du holde det løn niveau og ryge endnu højere op resten af livet, hvorimod en barpige er udslidt når hun rammer de ca. 35. Er meget overbevist om at det kun er en meget lille procentdel af barpigerne der reelt har valgt det job ud fra fremtidsmuligheder/indtjenings muligheder. Er dog ligeså overbevist om at deres landsbysamfund/familie har valgt deres job for dem. Her omkring vores kolonihave er der vist INGEN af medarbejderne i 7-eleven, daglejerne på byggepladserne og i markerne, kommunalarbejderne på vejene, lottosælgerne etc. som tjener i nærheden af det du beskriver. Og de har heller ingen udsigt til det. Jo måske en enkel i ny og næ, som avancerer til leder, ellers ikke. Nu ved jeg ikke hvor mange du kender, når du skriver, at du ikke kender mange, som ville prostituere sig... Har du interviewet dem eller hur? Når jeg har snakket med konen og hendes to nære vendinder om det, så var det pengene som trak. De havde udsigt til et lavtlønsjob som ovennævnte, og de havde hørt om de mange penge de kunne tjene sydpå. Det de gerne ville opnå var at kunne stå på egne ben, hjælpe forældrene økonomisk, spare sammen til deres eget hus. Man kan diskutere om prostitution, minearbejde, fabriksarbejde,tuk-tuk-kørsel mm. burde være tilladt eller er moralsk forkert. Men ønsket om at tjene flere penge tror jeg er universelt. Hvem vil sige nej til en lønforhøjelse, som ikke indebærer yderligere ansvar, belastning eller opgaver? Hvis man kan tjene flere ved andre opgaver eller andet job, så overvejer man om det er det værd. Den overvejelse tror jeg mange barpiger har gjort sig. |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 02/10-2010 09:20
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1381 |
godt indlæg tiger og ellers welkommen.....
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| TigerZ |
Lagt på d. 02/10-2010 09:38
|
|
Frank skrev: TigerZ skrev: Funnyboy skrev: Eller simpelthen fordi hun ikke har andre reelle valg for at forsørge sig sig selv og hendes familie. Der er jo en væsentlig forskel på at få 5000 bath om måneden og så måske kunne tjene 20000 eller mere på en måned ved at arbejde i en bar. For lige at regne det hele lidt om til danske penge kunne det hele jo se sådan nogenlunde sådan her ud. Det ville jo egentlig svare lidt til at du kunne få 10000 dkr for at arbejde på en fabrik 50 timer om ugen her hjemme eller arbejde på en bar i måske 50 timer og så tjene 40000 dkr ved det her hjemme. Hvis nu man skulle smide lad os bare sige 4000 i husleje her hjemme for et lille værelse og der også lige skulle smide 4000 til jeres forældre som måske ikke tjener penge fordi de er for gamle til det eller fordi de skal betale noget til deres forældre. Hvor meget er der så i overskud på det? Ikke ret meget så vidt jeg kan regne ud. Så har man jo reel ikke ret mange andre muligheder. Jo arbejde 50 timer mere om ugen for at tjene 10000 mere til sig selv. Hvorimod hvis man kunne nøjes med at arbejde 50 timer og tjene 40000 eller mere istedet for. Og så stadig ha de samme udgifter. Så tror jeg faktisk godt jeg ved hvad jeg ville vælge. Og hvis i nu skulle være 100% ærlige. Så tror jeg også de fleste med en alm. tankegang ville vælge det sidste. Og nu skal det jo være med tanke på at der ikke er nogen form for social sikring eller hjælp fra det offentlige der ovre. Så skal der spares nogle penge op til alderdom og til kommende børns skole og hvad der nu eller måtte komme af udgifter i længden. Og de fleste thaier har jo ikke en reel uddannelse som vi har her i landet da det koster penge at gå i skole der ovre. Så det er absolut ikke kun griskhed der trækker i dem men også mangel på andre valgmuligheder og fordi de tænker på deres fremtid og familie frem for sig selv. Første Post i en meget interessant tråd.Jeg er bestemt ikke enig, i det du skriver. Jeg kender INGEN danskere med normal tankegang, der ville prostituere sig selv for 30k dkk ekstra om måneden. I det område jeg bor i, her i Thailand (Rangsit Klong 4) kender jeg heller ikke mange der ville. Derimod har jeg mødt en del af min kones veninder der kommer fra fattige områder i Thailand, (Udon, Surin, Sakunakon etc) der har valgt den lange men ærværdige vej, med parttime jobs, for løbne at finansiere deres uddannelse. Det er rigtigt at de første mange år er med lav løn, men efter 6-7 år i arbejde har de alle via anccenitet kommet op på mellem 12-20k baht om måneden, og så med en mand der tjener lidt eller en del mere er deres famillie indkomst oppe omkring de 40k baht som du bruger i dit eksempel. Fælles for dem alle er at de kommer fra samme indkomst gruppe som barpigerne. Forskellen er bare at deres forældre ikke presser dem ind i en verden som er tæt på umulig at komme ud af når du først er inde i den. Ergo er det bestemt ikke umuligt at nå en hæderlig indkomst uden prostitution. det tager bare omkring 10 år længere, til gengæld kan du holde det løn niveau og ryge endnu højere op resten af livet, hvorimod en barpige er udslidt når hun rammer de ca. 35. Er meget overbevist om at det kun er en meget lille procentdel af barpigerne der reelt har valgt det job ud fra fremtidsmuligheder/indtjenings muligheder. Er dog ligeså overbevist om at deres landsbysamfund/familie har valgt deres job for dem. Her omkring vores kolonihave er der vist INGEN af medarbejderne i 7-eleven, daglejerne på byggepladserne og i markerne, kommunalarbejderne på vejene, lottosælgerne etc. som tjener i nærheden af det du beskriver. Og de har heller ingen udsigt til det. Jo måske en enkel i ny og næ, som avancerer til leder, ellers ikke. Nu ved jeg ikke hvor mange du kender, når du skriver, at du ikke kender mange, som ville prostituere sig... Har du interviewet dem eller hur? Når jeg har snakket med konen og hendes to nære vendinder om det, så var det pengene som trak. De havde udsigt til et lavtlønsjob som ovennævnte, og de havde hørt om de mange penge de kunne tjene sydpå. Det de gerne ville opnå var at kunne stå på egne ben, hjælpe forældrene økonomisk, spare sammen til deres eget hus. Man kan diskutere om prostitution, minearbejde, fabriksarbejde,tuk-tuk-kørsel mm. burde være tilladt eller er moralsk forkert. Men ønsket om at tjene flere penge tror jeg er universelt. Hvem vil sige nej til en lønforhøjelse, som ikke indebærer yderligere ansvar, belastning eller opgaver? Hvis man kan tjene flere ved andre opgaver eller andet job, så overvejer man om det er det værd. Den overvejelse tror jeg mange barpiger har gjort sig. Dem du nævner valgte jo lige nøjagtigt ikke at gå den lange vej... De ville have mulighederne hvis de havde fået støtten hjemme fra. Der findes universiteter i Thailand der ikke koster mere end 5000 baht pr term. Problemet er jo at de fleste af dem du nævner er blevet trukket ud af skolen efter P.6 eller før, det er deres forældres valg. Jeg prøver bare at påpege at det ikke er umuligt at opnå en ordentlig indkomst selv hvis du komme fra fattige vilkår Jeg mener at familien og barpigerne ikke tænker særligt langsigtet, de vil have de gode penge nu og her, i stedet for at se uddannelse som en investering, der kommer mange gange tilbage i det lange løb. Det kan godt være din kone og hendes veninder siger det til dig, men jeg nægter at tro på at piger mellem 16-20 år forstår beslutningen af vælge et job som barpige og de konsekvenser det har. Tror ikke på nogen piger i den alders gruppe frivilligt vælger at have op til 50 mænd om måneden, at drikke sig fra sands og samling hver dag etc. Det er udefra manipulerende kræfter der tager den beslutning for dem. Og nej jeg har ikke gået rundt og interviewet folk, men har boet i området i knap seks år og kender mange Thaier. Men det kan godt være at mine meninger, er lidt farvet af der ikke bor mange fattige i området. Jeg har forresten intet mod barpiger, kun den kultur for dem ud i det. Redigeret af TigerZ d. 02/10-2010 09:45 |
|
|
|
| Namprik |
Lagt på d. 02/10-2010 10:01
|
|
TigerZ skrev: [quote] Jeg er bestemt ikke enig, i det du skriver. Jeg kender INGEN danskere med normal tankegang, der ville prostituere sig selv for 30k dkk ekstra om måneden. I det område jeg bor i, her i Thailand (Rangsit Klong 4) kender jeg heller ikke mange der ville. Derimod har jeg mødt en del af min kones veninder der kommer fra fattige områder i Thailand, (Udon, Surin, Sakunakon etc) der har valgt den lange men ærværdige vej, med parttime jobs, for løbne at finansiere deres uddannelse. Det er rigtigt at de første mange år er med lav løn, men efter 6-7 år i arbejde har de alle via anccenitet kommet op på mellem 12-20k baht om måneden, og så med en mand der tjener lidt eller en del mere er deres famillie indkomst oppe omkring de 40k baht som du bruger i dit eksempel. Fælles for dem alle er at de kommer fra samme indkomst gruppe som barpigerne. Forskellen er bare at deres forældre ikke presser dem ind i en verden som er tæt på umulig at komme ud af når du først er inde i den. Ergo er det bestemt ikke umuligt at nå en hæderlig indkomst uden prostitution. det tager bare omkring 10 år længere, til gengæld kan du holde det løn niveau og ryge endnu højere op resten af livet, hvorimod en barpige er udslidt når hun rammer de ca. 35. . Naar pigebarnet har naaet en loen som du skriver, saa gaar der ikke laenge inden hun bliver fyret, og et nyt og billigere foel kommer ind ! Jeg kan gaa paa vandet !
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 02/10-2010 10:14
|
|
TigerZ skrev: Frank skrev: TigerZ skrev: Funnyboy skrev: Eller simpelthen fordi hun ikke har andre reelle valg for at forsørge sig sig selv og hendes familie. Der er jo en væsentlig forskel på at få 5000 bath om måneden og så måske kunne tjene 20000 eller mere på en måned ved at arbejde i en bar. For lige at regne det hele lidt om til danske penge kunne det hele jo se sådan nogenlunde sådan her ud. Det ville jo egentlig svare lidt til at du kunne få 10000 dkr for at arbejde på en fabrik 50 timer om ugen her hjemme eller arbejde på en bar i måske 50 timer og så tjene 40000 dkr ved det her hjemme. Hvis nu man skulle smide lad os bare sige 4000 i husleje her hjemme for et lille værelse og der også lige skulle smide 4000 til jeres forældre som måske ikke tjener penge fordi de er for gamle til det eller fordi de skal betale noget til deres forældre. Hvor meget er der så i overskud på det? Ikke ret meget så vidt jeg kan regne ud. Så har man jo reel ikke ret mange andre muligheder. Jo arbejde 50 timer mere om ugen for at tjene 10000 mere til sig selv. Hvorimod hvis man kunne nøjes med at arbejde 50 timer og tjene 40000 eller mere istedet for. Og så stadig ha de samme udgifter. Så tror jeg faktisk godt jeg ved hvad jeg ville vælge. Og hvis i nu skulle være 100% ærlige. Så tror jeg også de fleste med en alm. tankegang ville vælge det sidste. Og nu skal det jo være med tanke på at der ikke er nogen form for social sikring eller hjælp fra det offentlige der ovre. Så skal der spares nogle penge op til alderdom og til kommende børns skole og hvad der nu eller måtte komme af udgifter i længden. Og de fleste thaier har jo ikke en reel uddannelse som vi har her i landet da det koster penge at gå i skole der ovre. Så det er absolut ikke kun griskhed der trækker i dem men også mangel på andre valgmuligheder og fordi de tænker på deres fremtid og familie frem for sig selv. Første Post i en meget interessant tråd.Jeg er bestemt ikke enig, i det du skriver. Jeg kender INGEN danskere med normal tankegang, der ville prostituere sig selv for 30k dkk ekstra om måneden. I det område jeg bor i, her i Thailand (Rangsit Klong 4) kender jeg heller ikke mange der ville. Derimod har jeg mødt en del af min kones veninder der kommer fra fattige områder i Thailand, (Udon, Surin, Sakunakon etc) der har valgt den lange men ærværdige vej, med parttime jobs, for løbne at finansiere deres uddannelse. Det er rigtigt at de første mange år er med lav løn, men efter 6-7 år i arbejde har de alle via anccenitet kommet op på mellem 12-20k baht om måneden, og så med en mand der tjener lidt eller en del mere er deres famillie indkomst oppe omkring de 40k baht som du bruger i dit eksempel. Fælles for dem alle er at de kommer fra samme indkomst gruppe som barpigerne. Forskellen er bare at deres forældre ikke presser dem ind i en verden som er tæt på umulig at komme ud af når du først er inde i den. Ergo er det bestemt ikke umuligt at nå en hæderlig indkomst uden prostitution. det tager bare omkring 10 år længere, til gengæld kan du holde det løn niveau og ryge endnu højere op resten af livet, hvorimod en barpige er udslidt når hun rammer de ca. 35. Er meget overbevist om at det kun er en meget lille procentdel af barpigerne der reelt har valgt det job ud fra fremtidsmuligheder/indtjenings muligheder. Er dog ligeså overbevist om at deres landsbysamfund/familie har valgt deres job for dem. Her omkring vores kolonihave er der vist INGEN af medarbejderne i 7-eleven, daglejerne på byggepladserne og i markerne, kommunalarbejderne på vejene, lottosælgerne etc. som tjener i nærheden af det du beskriver. Og de har heller ingen udsigt til det. Jo måske en enkel i ny og næ, som avancerer til leder, ellers ikke. Nu ved jeg ikke hvor mange du kender, når du skriver, at du ikke kender mange, som ville prostituere sig... Har du interviewet dem eller hur? Når jeg har snakket med konen og hendes to nære vendinder om det, så var det pengene som trak. De havde udsigt til et lavtlønsjob som ovennævnte, og de havde hørt om de mange penge de kunne tjene sydpå. Det de gerne ville opnå var at kunne stå på egne ben, hjælpe forældrene økonomisk, spare sammen til deres eget hus. Man kan diskutere om prostitution, minearbejde, fabriksarbejde,tuk-tuk-kørsel mm. burde være tilladt eller er moralsk forkert. Men ønsket om at tjene flere penge tror jeg er universelt. Hvem vil sige nej til en lønforhøjelse, som ikke indebærer yderligere ansvar, belastning eller opgaver? Hvis man kan tjene flere ved andre opgaver eller andet job, så overvejer man om det er det værd. Den overvejelse tror jeg mange barpiger har gjort sig. Dem du nævner valgte jo lige nøjagtigt ikke at gå den lange vej... De ville have mulighederne hvis de havde fået støtten hjemme fra. Der findes universiteter i Thailand der ikke koster mere end 5000 baht pr term. Problemet er jo at de fleste af dem du nævner er blevet trukket ud af skolen efter P.6 eller før, det er deres forældres valg. Jeg prøver bare at påpege at det ikke er umuligt at opnå en ordentlig indkomst selv hvis du komme fra fattige vilkår Jeg mener at familien og barpigerne ikke tænker særligt langsigtet, de vil have de gode penge nu og her, i stedet for at se uddannelse som en investering, der kommer mange gange tilbage i det lange løb. Det kan godt være din kone og hendes veninder siger det til dig, men jeg nægter at tro på at piger mellem 16-20 år forstår beslutningen af vælge et job som barpige og de konsekvenser det har. Tror ikke på nogen piger i den alders gruppe frivilligt vælger at have op til 50 mænd om måneden, at drikke sig fra sands og samling hver dag etc. Det er udefra manipulerende kræfter der tager den beslutning for dem. Og nej jeg har ikke gået rundt og interviewet folk, men har boet i området i knap seks år og kender mange Thaier. Men det kan godt være at mine meninger, er lidt farvet af der ikke bor mange fattige i området. Jeg har forresten intet mod barpiger, kun den kultur for dem ud i det. Du blander alle mulige ting sammen. Ét er at kunne gennemskue konsekvenser ved uddannelses- eller jobvalg tidligt i livet. Det er svært og vel egentligt umuligt. Det gælder i øvrigt uanset hvilket valg man træffer. Noget andet er mulighederne. Jeg har mødt flere som tydeligvis er intelligente, men ikke har en chance for at få en uddannelse på grund af økonomi. De lider ikke nød, men pengene er små, og forældrene har i mange tilfælde ikke en snebolds chance i helvede for at finansiere uddannelse. HVerken på universiteter eller andre steder. Det tredie handler om, at din tro. Nu er din beskrivelse nogen pigers valg ret så ekstrem. Man kunne lige så godt skrive, at ingen frivilligt går i lære som jord-og-beton-arbejder - knokler røven ud af bukserne på overtid hver dag, drikker sig en kæp i øret inden frokost, og så op kl.04:30 næste dag for at gentage det. Indtil kroppen ikke kan mere. Jeg kan heller ikke forstå, hvordan nogen frivilligt tager job ved kassen i Aldi. Jeg gætter dog ikke på at der en eller anden manipulerende kraft. Jeg tror de gør for at tjene penge. |
|
|
|
| TigerZ |
Lagt på d. 02/10-2010 10:20
|
|
Namprik skrev: TigerZ skrev: [quote] Jeg er bestemt ikke enig, i det du skriver. Jeg kender INGEN danskere med normal tankegang, der ville prostituere sig selv for 30k dkk ekstra om måneden. I det område jeg bor i, her i Thailand (Rangsit Klong 4) kender jeg heller ikke mange der ville. Derimod har jeg mødt en del af min kones veninder der kommer fra fattige områder i Thailand, (Udon, Surin, Sakunakon etc) der har valgt den lange men ærværdige vej, med parttime jobs, for løbne at finansiere deres uddannelse. Det er rigtigt at de første mange år er med lav løn, men efter 6-7 år i arbejde har de alle via anccenitet kommet op på mellem 12-20k baht om måneden, og så med en mand der tjener lidt eller en del mere er deres famillie indkomst oppe omkring de 40k baht som du bruger i dit eksempel. Fælles for dem alle er at de kommer fra samme indkomst gruppe som barpigerne. Forskellen er bare at deres forældre ikke presser dem ind i en verden som er tæt på umulig at komme ud af når du først er inde i den. Ergo er det bestemt ikke umuligt at nå en hæderlig indkomst uden prostitution. det tager bare omkring 10 år længere, til gengæld kan du holde det løn niveau og ryge endnu højere op resten af livet, hvorimod en barpige er udslidt når hun rammer de ca. 35. . Naar pigebarnet har naaet en loen som du skriver, saa gaar der ikke laenge inden hun bliver fyret, og et nyt og billigere foel kommer ind ! Ikke korrekt! Grunden til lønstigningen er jo at medarbejderen bliver et mere værdifuldt aktiv for firmaet, og kan varetage opgaver som mindre erfarne kollegaer ikke kan. Et eksempel da jeg flyttede til Thailand for seks år siden, var det som rejselysten, der havde fået et job på en billingual school her i området. En af lærerne som jeg stadig er venner med, har været på skolen i seks år nu hun fik en start løn på 8k baht om måneden, hun er nu avanceret til leder af thailærerne på engelsk programmet og får nu 12k om måneden + 8k fra privat timer i fritiden. Flere af hendes ældre kollegaer som alle også er avanceret er oppe på lønninger mellem 20-25 om måneden. Det meste af udskiftningen i lærestaben er folk der frivilligt går for at finde nyt arbejde. Kan nemt komme med flere eksempler fra andre typer af jobs. |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 02/10-2010 10:22
|
|
NB: Og så forefindes prostitution vist i de fleste kulturer Verden rundt. Og hvis du laver lidt research, så findes det nok også i din omegn. ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

..men Payanak er jo bevidst om alt som bosiddende i bkk.....
Hun er ioevrigt fra Bkk.