Se indlæg
 Udskriv debat
Turistvisum, opholdstilladelse og penge...
high-tower
Hej Christian,

Jeg antager det var fordi jeg på daværende tidspunkt arbejdede som direktør i en virksomhed, og derfor havde indleveret nogle "pæne" lønsedler :-)

Dertil har jeg ejerlejlighed osv. så jeg vil mene at det er det de har kigget på.

Men ser man lidt isoleret på det, er det jo også det glade vandvid hvis man godkendes til at kunne forsørge de første 90 dage, og at man så efterfølgende ikke skulle være i stand til det, blot fordi man søger fornyelse.

Min kammerat som jeg omtalte, fik sin kæreste på besøg samtidig med min, han skulle heller ikke stille garanti.

De blev også gift i foråret, men hvor vores opholds tilladelse kom et par. mdr. efter vi var blevet gift, venter de stadig på deres.

Så de skal troligt stille på politi stationen og have udleveret en midlertidig opholds tilladelse hver gang den gamle udløber.

Det er hat og briller....

Conrad
Hej alle,

Jeg er ny på siden og har smugkigget nogle gange, men nu har jeg samlet mig sammen til at logge på.

Det lyder som om at mange har meget besvær med at få turistvisum og opholdstilladelse til konen/kæresten.

Min kæreste var her 2 gange på turistvisum før vi blev gift i Thailand og da vi var gift søgt vi både turistvisum og familiesammenføring samtidig.
Alle turistvisaerne blev bevilget i løbet af få dage og opholdstilladelsen tog ca. 3 mdr

Jeg har aldrig skullet deponere noget i udlændingestyrelsen, men det kan være at det er fordi jeg bor på Grønland.

Venlig hilsen
Conrad

falang yao
christian-s skrev:
Til high-tower:
Du er den første jeg kender (ud af ca. 10 sager) som ikke skulle stille anfordringsgaranti ved det første turist-visa til kæresten. Af ren interesse. fik du nogen besked på hvorfor du slap uden om den regel?

Hej Christian,

Nu er du lidt "uretfærdig" over for High Tower, han besvarede delvis mit spørgsmål om berørte periode og han svarede:
<<Hej Rasmussen,
Min kæreste kom til landet i september 2004, og vi søgte nyt visum i november 2004 og blev gift i marts 2005.>>,

Ergo var første turistvisa ansøgning til kæresten fra FØR 1-10-2004,"skæringsdatoen" for anfordringsgarantien, og heldigt for ham var han nok i "overgangsfasen" med hensyn til forlængelsen af de første 90 dage, eller har måske UDSL vurderet at i kraft af hans stilling(hvis det ikke var ironisk ment), var han "troværdig", og at hans kæreste vil nok rejse tilbage til Thailand efter visums udløb.
At UDSL behandler ansøgningssagerne individuelt og vildt forskeligt, skal ikke komme ham til last, selv om nogle måske vil synes at det er uretfærdigt . Det var måske den slags sager der kom frem i medierne ( APM-NOVO,m.m.), og for at være helt ærlig, så vil JEG også have benyttet mig af muligheden, hvis jeg det var tilfælde. (min kone kom til DK i 1996 som turist i 90 dage uden visum ansøgning, det var tider dengang Wink ).

M.v.h., M. Rasmussen Cool
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

mugge
Jeps Falang yao...det var tider DENGANG.Men stadig synd for alle dem der idag render rundt i måneders uvished om ens eneste er købt eller solgt.Jeg ser tit sådan på UDSL sagbehandlere, ligesom de var kejseren i et coluseum,tommeltotten op eller ned,kan man blive eller ej.Jeg fornemmer, at mange sager bliver behandlet helt forskelligt.Sagerne er lidt "afhængelige" af,om sagsbehandleren er en "god kejser" el en af de værre...men jeg ved det ikke,ren gæt .Min hest kom jo også herop før berlin muren kom til Danmark.

Moo Uan
Angående gæld til det offentlige:

Hos kommunen kan man gratis få en såkaldt "restanceattest", hvor der står om I har gæld eller ej. (lidt ligesom en straffeattest Grin)

Så er den diskussion ligesom ude, Ik'

christian-s
Det er hat og briller....
Enig Sad

Christian, Nu er du lidt "uretfærdig
Jeg havde overset den vigtige detalje Shock

"...vurderet at i kraft af hans stilling(hvis det ikke var ironisk ment), var han "troværdig" ..."
Den vinkel har jeg såmænd også prøvet at udnytte da jeg arbejder i et stort respekteret internationalt firma. Så den får med firma-kuverter, visit-kort osv. hver gang jeg indleverer papirer ... Nu får jeg at se hvor hurtigt min ægtefællesammenførings/opholdstilladelses-sag går.
Redigeret af christian-s d. 19/09-2005 13:17
Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift

high-tower
Hej Moo Uan,

Min pointe er stadig at selv om man har gæld til det offentlige, er det stadig nogle tåbelige principper at vurdere om man kan forsørge en kæreste/kone.

Hvis du f.eks. tjener en 5-700.000 kr. om året, og får en rest skat på 30-50.000 kr, er du så ikke i stand til at forsørge?

Eller en læge der tjener det samme og har en gammelt studie lån på 100.000, som afdrages regelmæssigt.

Men under alle omstændigheder syntes jeg det er forkasteligt at man kan udstede et visum, og så efterfølgende tilbageholde folk på et sådant grundlag.

Hvis gæld til det offentlige er sådan et stort spørgsmål, burde det være belyst inden visum overhovedet blev udstedt.

Tænk også på at man f.eks. sender kopi af lønssedler osv. så de også her har en idé om man kan forsørge sin kone/kæreste.

Men jo, jeg kan da kun anbefale alle at tjekke om man har gæld. Cool

Jeg vil ikke sige at jeg har benyttet mig af min stilling, men det er bare tankevækkende at sagsbehandlingen på min ansøgning og opholds tilladelse blev klaret på et par mdr., hvorimod min kammerat stadig venter på deres afgørelse - pigerne kom til landet præcis samme dag!

Så jo, jeg tror man i udlst kigger lidt på stilling, status osv.

Moo Uan
High_Tower
Tillad mig at tvivle lidt hvad du siger. Hvis du har gammel studiegæld har du ikke nødvendigvis gæld til det offentlige i denne forstand. Spørgsmålet er om du har overforfalden gæld, dvs ikke overholdt betalingsfrister. Jeg skylder f.eks 6.000 vedrørende restskat fra 2004, men derfor har jeg ikke overforfalden gæld til det offentlige. Jeg har jo ret til at lade det indgå i forskudsskatten for 2006.

Jeg vil dog give dig ret i at det er tåbeligt, at UDSL ikke undersøger det inden de giver visum

high-tower
Hej Moo,

Sagen er at min kammerat fik afvist sin kæreste i KBH lufthavn, med den begrundelse at de kunne se han havde gæld til det offentlige.

Det havde han.. ca 10.000 kr. på et gammelt SU lån, som han betalte til hver måned og som ikke var misligholdt.

Beskeden var at hun røg ud, med mindre han kunne forevise en kvitering.

Så han måtte pænt vente til posthuset i lufthavnen åbnede, og derefter overtrække dankortet og efterfølgende tage en snak med banken.

Så jo, det var hvad der skete - politiet kunne se at der var gæld, og derfor ville de ikke lukke hende ind.

Men som jeg skrev allerede tidligere, sagde den ene af betjentene mellem linierne at han ville have lukket hende ind hvis det var ham.

Så det er altså et spørgsmål om ens kæreste er så uheldig at blive snuppet i en stikprøve - min kæreste kørte de f.eks. ikke tjek på.

clydehaumann
Det verste ved denne historie er at ingen Thai nogen sinde vil tro paa den. Hun vil simpelt hen tro at fyren har faaet kolde foedder og ikke vil have hende ind.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring.
Visum Hjælp. GRATIS
Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE.
http://thaidanishservice.com

https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/

http://thaidanishservice.com
Moo Uan
High_Tower
Ærlig talt, så tror ikke din ven har fortalt dig hele sandheden. Tror du ikke det er muligt, at han har misligholdt lånet?
Moo Uan

rolan
Jeg vil ikke sige at jeg har benyttet mig af min stilling, men det er bare tankevækkende at sagsbehandlingen på min ansøgning og opholds tilladelse blev klaret på et par mdr., hvorimod min kammerat stadig venter på deres afgørelse - pigerne kom til landet præcis samme dag!

hej heitover
der kan være flere grunde til at det tar længere tid end dig
( allersforskællen - intjæning - økonomi - straffeatest -har haft dame herop før - eller hun har været i danmark med en anden eller i europa - papirene er forkert udført )
jeg kan blive ved
jeg har ikke haft problemer da min kone har været i danmark flere gange før vi blev giftWink

high-tower
Til Moo, jo, det var såmænd sandheden. Men igen, den ene af betjentene antydede også at hans kollega var "lidt for emsig".

Til Roland,

Umiddelbart er der ikke noget til hinder for at hun får opholds tilladelsen. De har været på den lokale politistation flere gange og alt taler for at det er i orden. - De mener der er tale om nøl fra udlst. side. (sagen har vist også skiftet sagsbehandler 2-3 gange nu).

Ellers råder over passende bolig, god fast indtægt og ikke tidligere straffet. Hun er over 24 og har aldrig tidligere været i dk og han har heller aldrig haft andre heroppe - det har jeg derimod.

Ja, bureukratiets veje er uransagelige.

Mvh

High-Tower

rolan
ja det er deSmile
men det er rigtigt at det har sikkert også noget at gøre med sagsbehandler at gøre

neonthai
Jeg har set flere skrive at de 51.000 kr er bundet i 18 måneder Det er de kun hvis man lader være med at dokumentere at hun er rejst ud igen . Når jeg tager tilbage med min kæreste til Bangkok skal vi bare en tur på ambasaden med boarding pass osv... så de ka se hun er rejst ud så melder de det til udlændingestyrelsen og så bliver de 51.000 frigjort af din bank,,,,,,,,,,, min bank (danske) har nu ikke låst nogle penge fast hos mig men det er vel lidt tilfældigt hvor hårde bankerne er ved folkWink

noidam
da jeg, godt nok for nogle år siden var sammen med min nuværende kone var inde på den danske amba. i bangkok for at søge om visum var der ingen problemer der. vi skulle vente ca. 3-4 uger så fik vi svar.
konen tog tilbage til lansbyen jeg tilbage til dk, en 3 uger senere blev jeg ringet op af min kone, hun havede fået et brev fra den danske amba. ( på dansk ) godt nok skal thaierne i dk. lære dansk men jeg ville nok mene at det var lidt tidligt. da hun ikke kunne læse hvad der stod, ringede jeg til udlænsty. men de kunnes ikke forstå at hun havede fået svar da sagen ikke var færdigbehandlet.
derefter ringede jeg til den danske amba. og bad dem faxe brevet til mig, det var så godt nok et afslag. med standardsvarene.
derefter faxede jeg afslaget til udlænsty. og igen kontaktede jeg dem og de ville så kigge på hvorfor der var kommet et afslag.og det kunne de ikke forstå da jeg opfulgte alle kravende.
en uge senere fik min kone igen et brev fra ambassaden, dennegang på engelsk, det var så en godkendelse af visumansøgningen.
da blev jeg glad, men også meget sur, så jeg ringede til den danske amba. og spurte hvorfor at de kunne sende svar ud når sagen ikke var færdigbehanlet.
det svar jeg fik var at der måtte være to der hedder det samme, og at der måtte være byttet om på papirerne. ja-ja igen standardsvar.
detteher er godt nok under den gamle ordning, men arbejdsgangen har ikke ændret sig. ælle-bælle-mig-fortælle-du-slap-fri
men tænk på pigen der får sådan et brev, hun er jo dybt ullykkelig i flere dage, og jeg er skide gal, og skal bruge extra tid og penge, på nogle ting som er unøvendige, da papirerne var ordnet på ambassaden.
pyha en smører. men har da snart ferie, tar afsted 6 uger fra d.29-9.
så god eftersommer til alle.Pfft

nicefarang
Hvis I bliver gift i Thailand, hvilket krav er der så til et turistvisum til Danmark ?

falang yao
PIHL har skrevet :

Hej igen, jeg tror jeg startede mit indlæg i den forkerte gruppe beklager dette.
Men jeg er kommet i tvivl om jeg bliver klogere eller mere forvirret!! Jeg har modtaget lidt oplysninger omkring familiesammenføring….

Og så er der den der invitation (er det én der skal printes ud (hvor fra?) eller skrives i hånden i så fald hvad skal der stå) når min KÆRESTE skal besøge mig i DK, hvor vi også skal giftes….. og jeg kan ikke finde ud af HVAD vi skal skrive i visum ansøgningen…..

Dette er taget ud fra indlæg:
<<Og nu til det Aller bedste da du har et barn som du har regelmæssig samkvem med så er du undtaget alle krav som f. eks tilknytning, bolig, forsørgelseskrav og ikke mindst skal du ikke stille bankgaranti for din kommende kone.jeg har selv været hele historien igennem for lidt over et år siden så se lyst på det du er også en af de heldige.
Og dette:
Jeg blev heller ikke krævet garanti i forbindelse med familiesammenføringen. Jeg fik at vide, at man havde frafaldet dette krav, fordi jeg – beviseligt – har jævnligt samkvem med mine børn i dk. Hvis man havde stillet kravet, og jeg ikke kunne have opfyldt det, ville man henvise mig til, at bo i et andet land, hvorved jeg kunne risikere, at miste kontakten til mine børn… -og det ville man altså ikke! (børnene skal selvfølgelig være under 18 år).

Hmm skal jeg forstå det på denne måde at fordi jeg har min dreng hver anden uge (deler ham 50 % med min ex) skal jeg IKKE stille anfordringsgaranti (54 k)??
Er der én der kan svare på det, og som er 100 % sikker??

Hilsen Pihl.
Thailand-You are always on my mind, even when sometimes it's S. S. but D. D.
falang-yao@dansk-thai.dk

high-tower
Hej Pihl,

Det er UDLST som afgør om garantien skal stilles, og det får du formentlig først at vide når sagen er færdig behandlet. - Husk at først søger man visum, så bliver man gift og herefter søger man om opholds tilladelse.

Det er først når sagen faktisk er færdigbehandlet at de afgør hvorvidt der skal stilles garanti eller ej - du får tilsendt en kæmpe spørgeskema, og vedlæg endelig alt relvant dokumentation - dåbsattest, udd. beviser, kopi af lønsedler, skøde på hus/lejlighed osv.

Personligt ville jeg IKKE skrive at det er jeres plan at gifte jer, det er nok bedre at skrive i invitationen at du ønsker at få din forlovede på besøg.

For mit vedkommende var det nok at sende en invitation via e-mail til ambassaden i Bkk.

Orlyden var som flg.:

Vedr. Invitation.

Jeg skal hermed bekræfte at jeg inviterer min kæreste xxx til et 3 mdr. besøg hos mig i Danmark.

Jeg påtager mig under hele hendes ophold at forestå både kost og logi, samt underhold i form af lommepenge og hvad der
måtte være af fornødenheder.

Ligeledes betaler jeg for flybillet til og fra Danmark.

Jeg råder over egen bolig, hvor xxx selvfølgelig vil opholde sig i perioden.

Jeg ville sætte uendelig stor pris på en hurtig sagsbehandling, da jeg skal have planglagt vores ferie i Danmark sammen.

xxx vil møde op på ambassaden Tirsdag eller Onsdag i indeværende uge.

Såfremt I måtte have spørgsmål, er I velkomne til at kontakte mig.

Med venlig hilsen

Stampe
Hvis Du har reglmessig samkvem med dit barn så frafales alle krav om Bolig og frosørgelse, og Bankgaranti.
100% sikkert
da danmark ellers vil overtræde meneskerettighederne , ved at sige at du skal flytte ned til din kone i thailand. ( fordi dit barn har krav på at se sine forældre ( din ex. & dig) )
i200.photobucket.com/albums/aa313/Stampe_dk/Stampe.gif
Hilsen Stampe

Spring til debat: