Se indlæg|
Bliver man dum?
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 19/12-2010 12:06
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Det er en underholdende tråd, du har startet her, Doktor. En stor del af kommentarerne går godt nok direkte på deltagerne i debatten, men på relativt fredelig vis, uden ondskabsfuldheder. Jeg har lænet mig tilbage og nydt underholdningen, men har dog en enkelt bemærkning. Robert Kronberg skrev: ... Hvis thaierne er dumme, hvorfor er der så over ti gange så mange theiere end der er danskere. Set i det store billede har de derved klaret sig bedre, da evolutionen ikke vægter viden, men overlevelse. ... Jeg har lidt svært ved at se, hvad det har med klogskab eller dumhed at gøre. Eller mener du, at de folkeslag, der - ifølge nogen - "formerer sig som rotter", er klogere end folk fra f.eks. Luxembourg? Det er vist lidt langt ude, hvis man vil sige, at de klogeste er dem, der er flest af. Man kan også vælge at sige, at vi har været bedre til at kontrollere vores formering. Peter
|
|
|
|
| Djan |
Lagt på d. 19/12-2010 12:53
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 176 |
Gokinok skrev: Djan skrev: "Respekterer hendes buddhisme og kongetro." Har-har! Hvordan kan du respektere det nonsens som "oplyst" rationel vesterlænding? Thai-buddhismen - som efter min mening er en degenereret version - er da fyldt med idiotisk overtro! Kongehuset? Hører da ikke hjemme i 2010, hverken i LOSG (Land of Smiling Gooks) eller i Danmark. Så din respekt er da hykleri, intet andet... Doc Gonzo Respekterer det naturligvis, fordi det er hende. Hendes valg. Personligt er jeg mere til Zen-Buddhismen, som er lettere at praktisere for vesterlændinge. Det er først hykleri, hvis man opgiver/fornægter sin kristne baggrund (vi er alle kultur-kristne), Jeg kan have mine meninger om dette og hint, men starte unødige diskussioner med hende gider jeg ikke. Kan nok heller ikke ene mand lave Thailand om ![]() Rejser mig gladeligt for kongen, hvis man skal det i en eller anden sammenhæng (teatret, biografen whatever) Er det ikke det, vi forventer af muslimerne i Danmark. At man indordner sig? Eller er det okay, at muslimerne kalder os vantro hunde, de danske piger for ludere osv.? Opfører du dig virkeligt i Thailand som muslimerne opfører sig i Danmark? "Nogle påstår at de ikke behøver diskutere eller ha´et intellektuelt fællesskab med kvinden, det har de venner til! Et underligt forhold efter min mening..." Mine forældre har været sammen i over 30 år. De har aldrig haft noget behov for at diskutere den ny finanslov. Min mor er helt apolitisk. Det kan den gamle diskutere med mig eller hans andre familiemedlemmer/venner/kolleger. Min mor har så alle mulige andre interesser. Redigeret af Djan d. 19/12-2010 13:02 |
|
|
|
| Gokinok |
Lagt på d. 19/12-2010 13:36
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Hvorfor er Zen lettere at praktisere for vesterlændinge? Alle religiøse systemer fra Østen er da umulige at anvende i et vestligt sind. Når du forsøger det, fornægter du jo netop din kristne baggrund, om den så er mere kultur-kristen end troende, det er ligegyldigt, du gør da vold mod din fødte natur! Jeg respekterer ikke kongehuset i Thailand, hvorfor skulle jeg det? Jeg bor der ikke, jeg er turist, og går aldrig i biffen/teatret osv., det er sgu´ for koldt... Buddhismen? Samme... Men siger jeg det højt, kæfter op og laver ballade som Mujaffaer´ne i DK? Næh, selvfølgelig ikke! Doc Gonzo PS: At dine forældre åbenbart lever i et "Morten Korch" ægteskab er da helt fint, men den går ikke for min egen generation, og heller ikke din... Wake up pal! Redigeret af Gokinok d. 19/12-2010 13:42 |
|
|
|
| Djan |
Lagt på d. 19/12-2010 14:02
|
Gokinok skrev: Hvorfor er Zen lettere at praktisere for vesterlændinge? Alle religiøse systemer fra Østen er da umulige at anvende i et vestligt sind. Når du forsøger det, fornægter du jo netop din kristne baggrund, om den så er mere kultur-kristen end troende, det er ligegyldigt, du gør da vold mod din fødte natur! Jeg respekterer ikke kongehuset i Thailand, hvorfor skulle jeg det? Jeg bor der ikke, jeg er turist, og går aldrig i biffen/teatret osv., det er sgu´ for koldt... Buddhismen? Samme... Men siger jeg det højt, kæfter op og laver ballade som Mujaffaer´ne i DK? Næh, selvfølgelig ikke! Doc Gonzo PS: At dine forældre åbenbart lever i et "Morten Korch" ægteskab er da helt fint, men den går ikke for min egen generation, og heller ikke din... Wake up pal! Fordi Zen-Buddhismen ikke er så tekst-baseret som Theravada. Praktiserer i øvrigt ikke Zen-Buddhisme. Ser mig selv som kultur-kristen/ateist. Omkring kongehuset i Thailand - "when in Rome do as the romans do". PS: Det er da kedeligt for dig, at du har giftet dig med en dum gås; men mon ikke dine tidligere koner/kærester af dansk/vestlig oprindelse har været på samme niveau? Ellers må du lade dig skille og gifte dig med Mette Frederiksen ![]() Man ligger som man reder. Man får som fortjent.... Redigeret af Djan d. 19/12-2010 14:09 |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 19/12-2010 14:10
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
paulsenp skrev: Det er en underholdende tråd, du har startet her, Doktor. En stor del af kommentarerne går godt nok direkte på deltagerne i debatten, men på relativt fredelig vis, uden ondskabsfuldheder. Jeg har lænet mig tilbage og nydt underholdningen, men har dog en enkelt bemærkning. Robert Kronberg skrev: ... Hvis thaierne er dumme, hvorfor er der så over ti gange så mange theiere end der er danskere. Set i det store billede har de derved klaret sig bedre, da evolutionen ikke vægter viden, men overlevelse. ... Jeg har lidt svært ved at se, hvad det har med klogskab eller dumhed at gøre. Eller mener du, at de folkeslag, der - ifølge nogen - "formerer sig som rotter", er klogere end folk fra f.eks. Luxembourg? Det er vist lidt langt ude, hvis man vil sige, at de klogeste er dem, der er flest af. Man kan også vælge at sige, at vi har været bedre til at kontrollere vores formering. Tja, nu mente jeg ikke noget med at formere sig som rotter, men Thailand er stadig noget større end Danmark (dog er rigsfællesskabet større end Thailand, men man kan ikke helt medregne dette). Det er fint med lidt "klogskab" for evolutionen, da udviklingen har givet os visse fordele i overlevelse. Men det, jeg mener, er, at såkaldt klogskab ikke nødvendigvis fører til overlevelse eller succes. Naturligvis er det godt at være lidt smart. Inden for evolutionen er det den stærkste som overlever, og det kan i visse tilfælde være den klogeste, men ikke altid. Generelt set har danskere lavet så få børn, at vi har måttet importere arbejdskraft, og nu er der atter problemer inden for visse erhvervsområder, og der er formentlig slet ikke nok mennesker til at betale skat til alle de ældre, som snart skal på pension og senere passes. Så jeg ved ikke, hvor kloge vi danskere er? Jeg vil i al fald hellere, som gammel, passes af min familie i en landsby end på et dansk plejehjem. Okay, mit indlæg falder en smule ved siden af, men jeg forsøger blot at pege på, at det slet ikke er sikkert, at vi danskere er så ganske kloge, som vi selv tror, når vi kommer til Thailand. Hilsen, Robert |
|
|
|
| Djan |
Lagt på d. 19/12-2010 14:17
|
Robert Kronberg skrev: paulsenp skrev: Det er en underholdende tråd, du har startet her, Doktor. En stor del af kommentarerne går godt nok direkte på deltagerne i debatten, men på relativt fredelig vis, uden ondskabsfuldheder. Jeg har lænet mig tilbage og nydt underholdningen, men har dog en enkelt bemærkning. Robert Kronberg skrev: ... Hvis thaierne er dumme, hvorfor er der så over ti gange så mange theiere end der er danskere. Set i det store billede har de derved klaret sig bedre, da evolutionen ikke vægter viden, men overlevelse. ... Jeg har lidt svært ved at se, hvad det har med klogskab eller dumhed at gøre. Eller mener du, at de folkeslag, der - ifølge nogen - "formerer sig som rotter", er klogere end folk fra f.eks. Luxembourg? Det er vist lidt langt ude, hvis man vil sige, at de klogeste er dem, der er flest af. Man kan også vælge at sige, at vi har været bedre til at kontrollere vores formering. Tja, nu mente jeg ikke noget med at formere sig som rotter, men Thailand er stadig noget større end Danmark (dog er rigsfællesskabet større end Thailand, men man kan ikke helt medregne dette). Det er fint med lidt "klogskab" for evolutionen, da udviklingen har givet os visse fordele i overlevelse. Men det, jeg mener, er, at såkaldt klogskab ikke nødvendigvis fører til overlevelse eller succes. Naturligvis er det godt at være lidt smart. Inden for evolutionen er det den stærkste som overlever, og det kan i visse tilfælde være den klogeste, men ikke altid. Generelt set har danskere lavet så få børn, at vi har måttet importere arbejdskraft, og nu er der atter problemer inden for visse erhvervsområder, og der er formentlig slet ikke nok mennesker til at betale skat til alle de ældre, som snart skal på pension og senere passes. Så jeg ved ikke, hvor kloge vi danskere er? Jeg vil i al fald hellere, som gammel, passes af min familie i en landsby end på et dansk plejehjem. Okay, mit indlæg falder en smule ved siden af, men jeg forsøger blot at pege på, at det slet ikke er sikkert, at vi danskere er så ganske kloge, som vi selv tror, når vi kommer til Thailand. Hilsen, Robert Danskere er kloge. Vi har ingen naturressourcer, der batter noget. Alligevel er vi et af de rigeste lande i verden. Se hvordan finanskrisen smadrer det meste af Europa i øjeblikket - Euro'en er ved at kollapse osv. Vi brokker os over, at indvandrene stjæler kaffe og kage på hospitalerne... I Danmark er man fattig, hvis man ikke kan give sin unge en playstation til jul. Julegaver til ungen, der snildt kan løbe op i et halvt års løn for en thai. Vi er rige. Stinkende rige. Men ja, på det menneskelige plan (sende den gamle på plejehjem) halter vi nok lidt. Jeg vil dog til hver en tid foretrække Danmark. Det vil de fleste thai-kvinder nok også - ellers var der ikke så mange heroppe. Tvivler lidt på, at alle dansk-thai ægteskaber er baseret på kærlighed.
Redigeret af Djan d. 19/12-2010 14:26 |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 19/12-2010 14:21
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
@gokkinok: Når du forsøger det, fornægter du jo netop din kristne baggrund, om den så er mere kultur-kristen end troende, det er ligegyldigt, du gør da vold mod din fødte natur! Interesant synspunkt at man er født med en bestemt natur/kultur, og det ikke er noget der læres i opdragelsen. Den tror jeg ikke en fis på, hvis du var født ind i et hovedjager samfund, ville din medfødte natur da ikke gøre dig født kristen. Det har da noget med opdragelse, den sammenhæng og kultur man er i, om man ender som den ene eller anden. Men nu forstår jeg bedre den i mange sammenhænge stærke fundementalisme du så ofte giver udtryk for. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 19/12-2010 14:35
|
Djan skrev: Robert Kronberg skrev: paulsenp skrev: Det er en underholdende tråd, du har startet her, Doktor. En stor del af kommentarerne går godt nok direkte på deltagerne i debatten, men på relativt fredelig vis, uden ondskabsfuldheder. Jeg har lænet mig tilbage og nydt underholdningen, men har dog en enkelt bemærkning. Robert Kronberg skrev: ... Hvis thaierne er dumme, hvorfor er der så over ti gange så mange theiere end der er danskere. Set i det store billede har de derved klaret sig bedre, da evolutionen ikke vægter viden, men overlevelse. ... Jeg har lidt svært ved at se, hvad det har med klogskab eller dumhed at gøre. Eller mener du, at de folkeslag, der - ifølge nogen - "formerer sig som rotter", er klogere end folk fra f.eks. Luxembourg? Det er vist lidt langt ude, hvis man vil sige, at de klogeste er dem, der er flest af. Man kan også vælge at sige, at vi har været bedre til at kontrollere vores formering. Tja, nu mente jeg ikke noget med at formere sig som rotter, men Thailand er stadig noget større end Danmark (dog er rigsfællesskabet større end Thailand, men man kan ikke helt medregne dette). Det er fint med lidt "klogskab" for evolutionen, da udviklingen har givet os visse fordele i overlevelse. Men det, jeg mener, er, at såkaldt klogskab ikke nødvendigvis fører til overlevelse eller succes. Naturligvis er det godt at være lidt smart. Inden for evolutionen er det den stærkste som overlever, og det kan i visse tilfælde være den klogeste, men ikke altid. Generelt set har danskere lavet så få børn, at vi har måttet importere arbejdskraft, og nu er der atter problemer inden for visse erhvervsområder, og der er formentlig slet ikke nok mennesker til at betale skat til alle de ældre, som snart skal på pension og senere passes. Så jeg ved ikke, hvor kloge vi danskere er? Jeg vil i al fald hellere, som gammel, passes af min familie i en landsby end på et dansk plejehjem. Okay, mit indlæg falder en smule ved siden af, men jeg forsøger blot at pege på, at det slet ikke er sikkert, at vi danskere er så ganske kloge, som vi selv tror, når vi kommer til Thailand. Hilsen, Robert Danskere er kloge. Vi har ingen naturressourcer, der batter noget. Alligevel er vi et af de rigeste lande i verden. Se hvordan finanskrisen smadrer det meste af Europa i øjeblikket - Euro'en er ved at kollapse osv. Vi brokker os over, at indvandrene stjæler kaffe og kage på hospitalerne... I Danmark er man fattig, hvis man ikke kan give sin unge en playstation til jul. Julegaver til ungen, der snildt kan løbe op i et halvt års løn for en thai. Vi er rige. Stinkende rige. Men ja, på det menneskelige plan (sende den gamle på plejehjem) halter vi nok lidt. Jeg vil dog til hver en tid foretrække Danmark. Det vil de fleste thai-kvinder nok også - ellers var der ikke så mange heroppe. Tvivler lidt på, at alle dansk-thai ægteskaber er baseret på kærlighed. ![]() Ja, netop, hvordan kan vi være så rige og kloge og alligevel mene, at vi mangler noget... I øvrigt tror jeg ikke, at thai-kvinder reelt ønsker at bo i udlandet, og undersøgelser viser også, at en væsentlig del ender med at bo i Thailand igen, men så har de også en pose penge med retur. Men for alle kulturer gælder det, at man typisk kan tage et spring op ad den sociale rangstige ved at flytte til udlandet, og det gælder så både til Thailand og til Danmark. Hilsen, Robert Redigeret af Robert Kronberg d. 19/12-2010 14:36 |
|
|
|
| Djan |
Lagt på d. 19/12-2010 14:39
|
Robert Kronberg skrev: Djan skrev: Robert Kronberg skrev: paulsenp skrev: Det er en underholdende tråd, du har startet her, Doktor. En stor del af kommentarerne går godt nok direkte på deltagerne i debatten, men på relativt fredelig vis, uden ondskabsfuldheder. Jeg har lænet mig tilbage og nydt underholdningen, men har dog en enkelt bemærkning. Robert Kronberg skrev: ... Hvis thaierne er dumme, hvorfor er der så over ti gange så mange theiere end der er danskere. Set i det store billede har de derved klaret sig bedre, da evolutionen ikke vægter viden, men overlevelse. ... Jeg har lidt svært ved at se, hvad det har med klogskab eller dumhed at gøre. Eller mener du, at de folkeslag, der - ifølge nogen - "formerer sig som rotter", er klogere end folk fra f.eks. Luxembourg? Det er vist lidt langt ude, hvis man vil sige, at de klogeste er dem, der er flest af. Man kan også vælge at sige, at vi har været bedre til at kontrollere vores formering. Tja, nu mente jeg ikke noget med at formere sig som rotter, men Thailand er stadig noget større end Danmark (dog er rigsfællesskabet større end Thailand, men man kan ikke helt medregne dette). Det er fint med lidt "klogskab" for evolutionen, da udviklingen har givet os visse fordele i overlevelse. Men det, jeg mener, er, at såkaldt klogskab ikke nødvendigvis fører til overlevelse eller succes. Naturligvis er det godt at være lidt smart. Inden for evolutionen er det den stærkste som overlever, og det kan i visse tilfælde være den klogeste, men ikke altid. Generelt set har danskere lavet så få børn, at vi har måttet importere arbejdskraft, og nu er der atter problemer inden for visse erhvervsområder, og der er formentlig slet ikke nok mennesker til at betale skat til alle de ældre, som snart skal på pension og senere passes. Så jeg ved ikke, hvor kloge vi danskere er? Jeg vil i al fald hellere, som gammel, passes af min familie i en landsby end på et dansk plejehjem. Okay, mit indlæg falder en smule ved siden af, men jeg forsøger blot at pege på, at det slet ikke er sikkert, at vi danskere er så ganske kloge, som vi selv tror, når vi kommer til Thailand. Hilsen, Robert Danskere er kloge. Vi har ingen naturressourcer, der batter noget. Alligevel er vi et af de rigeste lande i verden. Se hvordan finanskrisen smadrer det meste af Europa i øjeblikket - Euro'en er ved at kollapse osv. Vi brokker os over, at indvandrene stjæler kaffe og kage på hospitalerne... I Danmark er man fattig, hvis man ikke kan give sin unge en playstation til jul. Julegaver til ungen, der snildt kan løbe op i et halvt års løn for en thai. Vi er rige. Stinkende rige. Men ja, på det menneskelige plan (sende den gamle på plejehjem) halter vi nok lidt. Jeg vil dog til hver en tid foretrække Danmark. Det vil de fleste thai-kvinder nok også - ellers var der ikke så mange heroppe. Tvivler lidt på, at alle dansk-thai ægteskaber er baseret på kærlighed. ![]() Ja, netop, hvordan kan vi være så rige og kloge og alligevel mene, at vi mangler noget... I øvrigt tror jeg ikke, at thai-kvinder reelt ønsker at bo i udlandet, og undersøgelser viser også, at en væsentlig del ender med at bo i Thailand igen. Men for alle kulturer gælder det, at man typisk kan tage et spring op ad den sociale rangstige ved at flytte til udlandet, og det gælder så både til Thailand og til Danmark, men så har de også en pose penge med retur. Hilsen, Robert Tror det er menneskets natur, at den næste generation skal have det endnu bedre. Det er muligt, at vi smadrer Jorden i den proces, men så har vi bare forsket og udviklet os så meget, at vi flytter til andre planeter. Mennesket vil fremad. Stagnation er ikke en mulighed. (med mindre du er en Buddha) Jeps, der er en del, der bliver skilt, når det danske statsborgerskab er i hus
Redigeret af Djan d. 19/12-2010 14:54 |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 19/12-2010 14:50
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Nu handler tråden velsagtens om os, der har boet herude i langt tid. Men for at gå tilbage til start, så begynder eventyret oftest med, at hjernen deponeres i Kastrup, hvorefter vi kaster os i armene på ludere, forelsker os og gifter os med dem. Og så er der alle de andre idiotiske ting vi foretager os, så som at købe bil og hus i prinsessens navn. Jeg har dog været i Dk og hente hjernen igen, da jeg finder den praktisk at have herude, og har derfor også undgået det beskrevede. Hvis man gør en indsats for at forstå sammenhængen, og man forsøger at tilegne sig sproget, så får hjernen den gymnastik den har brug for, og man undgår at blive dummere. |
|
|
|
| Djan |
Lagt på d. 19/12-2010 14:57
|
Payanak skrev: Nu handler tråden velsagtens om os, der har boet herude i langt tid. Men for at gå tilbage til start, så begynder eventyret oftest med, at hjernen deponeres i Kastrup, hvorefter vi kaster os i armene på ludere, forelsker os og gifter os med dem. Og så er der alle de andre idiotiske ting vi foretager os, så som at købe bil og hus i prinsessens navn. Jeg har dog været i Dk og hente hjernen igen, da jeg finder den praktisk at have herude, og har derfor også undgået det beskrevede. Hvis man gør en indsats for at forstå sammenhængen, og man forsøger at tilegne sig sproget, så får hjernen den gymnastik den har brug for, og man undgår at blive dummere. Ja, syv år i Danmark (er det ikke det der kræves?) er bedre end 7 år på bar - og så får man det danske statsborgerskab og så ud med idioten ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 19/12-2010 15:02
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Dum? Hvad skal lægges i ordet? Ubegavet, uintelligent? Jeg oplever mange thailændere som "ofre" for såvel et skolesystem som en kultur der ikke fremmer hverken vidensbegær eller personligt initiativ. Prøv at tænk efter hvor mange thailændere har i set sidde og læse i en bog? Og japanske manga tegneserier tæller ikke. Det er godt nok ikke nysgerrighed der dræbte smedens kat på disse breddegrader. Social climbing er ikke særligt udbredt, det skulle da lige være ved et giftemål. Klasseopdelingen forekommer rigid. Og jeg ser langt større tilbøjelighed til at man affinder sig med den plads i tilværelsen man nu en gang er kommet til verden i. Når det så er sagt, så mener jeg absolut ikke man bliver fordummet af at omgås thailændere. Tværtimod. Man kan få indblik i en ikke vestlig religion, kultur, sprog og livsanskuelse. Hvis man selv udviser interesse og åbenhed. Det kan da være lidt af en øjenåbner for en dansker, som tror at Danmark er verdens navle og den eneste rigtige måde at indrette sig på er dansk. Jeg føler selv, at jeg i en vis forstand er blevet "klogere" af samværet med thailændere. Og om ikke "klogere" så med et udskældt ord, "beriget". Jeg har mødt thailændere, der har boet og studeret i udlandet. De har formået noget så eftertrykkeligt at sætte den sociale arv til vægs og tilegnet sig nogle af de bedste ting fra begge kulturer. mvh rinpoche |
|
|
|
| AL 48 |
Lagt på d. 19/12-2010 15:06
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 868 |
Hvad med overskriften i denne tråd? Man kan sgu da ikke blive noget, man er født som ![]() Dum,-eller bare uintilligent?? That´s the question. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 19/12-2010 15:58
|
rinpoche skrev: Dum? Hvad skal lægges i ordet? Ubegavet, uintelligent? Jeg oplever mange thailændere som "ofre" for såvel et skolesystem som en kultur der ikke fremmer hverken vidensbegær eller personligt initiativ. Prøv at tænk efter hvor mange thailændere har i set sidde og læse i en bog? Og japanske manga tegneserier tæller ikke. Det er godt nok ikke nysgerrighed der dræbte smedens kat på disse breddegrader. Social climbing er ikke særligt udbredt, det skulle da lige være ved et giftemål. Klasseopdelingen forekommer rigid. Og jeg ser langt større tilbøjelighed til at man affinder sig med den plads i tilværelsen man nu en gang er kommet til verden i. Når det så er sagt, så mener jeg absolut ikke man bliver fordummet af at omgås thailændere. Tværtimod. Man kan få indblik i en ikke vestlig religion, kultur, sprog og livsanskuelse. Hvis man selv udviser interesse og åbenhed. Det kan da være lidt af en øjenåbner for en dansker, som tror at Danmark er verdens navle og den eneste rigtige måde at indrette sig på er dansk. Jeg føler selv, at jeg i en vis forstand er blevet "klogere" af samværet med thailændere. Og om ikke "klogere" så med et udskældt ord, "beriget". Jeg har mødt thailændere, der har boet og studeret i udlandet. De har formået noget så eftertrykkeligt at sætte den sociale arv til vægs og tilegnet sig nogle af de bedste ting fra begge kulturer. mvh rinpoche Det er velkendt, at thaiere ikke læser ret meget, hverken i aviser eller bøger - det siges, at en thai gennemsnitlig læser 7 linier om året... Men her har thaierne, måske pga. mængden af mennesker i en bolig, ikke vor tradition med at sidde om søndagen og bruge timer på at læse avisen, mens vi spiser rundstykker og drikker kaffe. De har ej eller traditionen med at læse, når man går i seng eller sætte sig i en god stol om aftenen. Jeg har altid læst meget og fortsatte et stykke tid, da jeg kom herud, men så gik det langsomt i stå? Jeg ved ikke hvorfor mit læseri gik i stå, men det er ligesom der er noget herude i den daglige rytme, som gør, at det ikke er oplagt. Jeg prøver dog at huske at få en bog med, når jeg drager til Laos, men selv dette har jeg glemt de sidste to gange, men det er ellers dejligt at sidde i svigerforældrernes hus og læse. Hilsen, Robert |
|
|
|
| joensen |
Lagt på d. 19/12-2010 16:26
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 142 |
Nu ved jeg ikke om man biler dum af at leve i Thailand, men jeg vaelger at tro at det bliver man ikke. Den der lever sit liv uden daarskab er ikke saa klog som han selv tror. Der er masser af daarskab i Thailand, eller hvordan man kan sige det. O den der ikke dummer sig lever slet ikke. Og fonuften stiller sig i vejen for visdommen erhvervelse. Saa daarskab foerer til visdom. Synden kommer foer saligheden, ihvertfald arvesynden. Saa konklusionen maa vaere at man bliver klogere af a leve i Thailand ![]() |
|
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 19/12-2010 16:54
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
ja men i danmark har vi en undervisningsminister, der ikke kan regne og stave![]() |
|
|
|
| Gokinok |
Lagt på d. 19/12-2010 17:01
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Det fornemste indlæg - indtil videre - er kåret: Joensen i nr. # 55! Man sku´ tro du havde læst Carlos Castaneda. Dårskab er godt, kontrolleret dårskab er bedre. ![]() Here is a piece of conversation Castaneda has with the Yaqui Shaman… “I am happy that you finally asked me about my controlled folly after so many years, and yet it wouldn’t have mattered to me in the least if you had never asked. Yet I have chosen to feel happy, as if I cared, that you asked, as if it would matter that I care. That is controlled folly!” We both laughed very loudly. I hugged him. I found his explanation delightful although I did not quite understand it... With whom do you exercise controlled folly, don Juan?” I asked after a long silence. He chuckled. With everybody!” he exclaimed, smiling. When do you choose to exercise it, then?” “Every single time I act.” I felt I needed to recapitulate at that point and I asked him if controlled folly meant that his acts were never sincere but were only acts of an actor. “My acts are sincere,” he said, “but they are only acts of an actor.” “Then everything you do must be controlled folly!” I said truly surprised. Yes, everything,” he said. “But it can’t be true,” I protested, “that every one of your acts os only a controlled folly.” “Why not?” he replied with a mysterious look. “that would mean that nothing matters to you and don’t really care about anything or anybody. Take me, for example. Do you mean that you don’t care whether or not I become a man of knowledge, or whether I live, or die, or do anything?” “True!” I don’t. You are like Lucio, or everybody else in my life, my controlled folly.” I experienced a peculiar feeling of emptiness… I Thailand er det hele et kæmpe skuespil. Spil spillet, men bliv ikke alt for grebet af det! Doc Gonzo Redigeret af Gokinok d. 19/12-2010 17:06 |
|
|
|
| Djan |
Lagt på d. 19/12-2010 17:14
|
Gokinok skrev: I Thailand er det hele et kæmpe skuespil. Spil spillet, men bliv ikke alt for grebet af det! Doc Gonzo Her er vi så helt enige. Jeg har så også spillet poker i mange år, hvor det gælder om at virke svag, når man har esserne på hånden. Mange thai'er bliver helt opslugt af sig selv som snobberne i Danmark (der har lidt, men er røv og nøgler), hvis de kommer lidt til penge (fx. gifter sig med en dansker). Show og "big face" er altså morsomt at iagttage. Har dated en thai-pige, som efter et par dates ændrede fuldstændigt karakter - ikke overfor mig som hun smiskede for, men begyndte at tale grimt/hårdt til andre thai'er (kunne ikke sproget, men tonen og ansigtsudtrykket hos ofrene afslørede en del..). Altså "big face".. Hun holdt ikke så længe
Redigeret af Djan d. 19/12-2010 17:27 |
|
|
|
| joensen |
Lagt på d. 19/12-2010 17:19
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 142 |
Tak skal du fandeme have Gokinok |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 19/12-2010 17:32
|
Djan skrev: Gokinok skrev: I Thailand er det hele et kæmpe skuespil. Spil spillet, men bliv ikke alt for grebet af det! Doc Gonzo Her er vi så helt enige. Jeg har så også spillet poker i mange år, hvor det gælder om at virke svag, når man har esserne på hånden. Mange thai'er bliver helt opslugt af sig selv som snobberne i Danmark (der har lidt, men er røv og nøgler), hvis de kommer lidt til penge (fx. gifter sig med en dansker). Show og "big face" er altså morsomt at iagttage. Har dated en thai-pige, som efter et par dates ændrede fuldstændigt karakter - ikke overfor mig som hun smiskede for, men begyndte at tale grimt/hårdt til andre thai'er (kunne ikke sproget, men tonen og ansigtsudtrykket hos ofrene afslørede en del..). Altså "big face".. Hun holdt ikke så længe ![]() Det er desværre et velkendt fænomen - jeg har set det mange gange. Hilsen, Robert |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.