Se indlæg|
skal man fortaelle hvad man ved
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 05/11-2005 11:53
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Hej le-si, Selvfølgelig kan man ikke give faste regler, for hvad man bør gøre. Det er forskelligt fra det ene tilfælde til det andet. Man er nødt til at bedømme, hvad man ser og hører, og så handle derefter. Selvfølgelig kan man vælge konsekvent ikke at blande sig ind i noget, men det synes jeg heller ikke er det rigtige. I Ebbesens oprindelige indlæg synes jeg, at det lød mere som om manden søgte at fornægte sandheden, end at pigen havde holdt det hemmeligt for ham. Derfor er der ikke grund til at fortælle ham, at man har hørt, at hun er barpige. Situationen havde været anderledes, hvis f.eks. begge parter havde sagt, at hun arbejdede i et stormagasin, og at Ebbesen havde set hende på arbejde i en bar. Men så igen, det kunne jo være, at de to havde aftalt historien om stormagasinet. Og i de to tilfælde du beskriver, ville jeg nok advare manden om, at han skulle passe på, hvad han var ved at rode sig ind i. Peter
|
|
|
|
| jorn |
Lagt på d. 05/11-2005 12:58
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
Tja! vi er jo danskere og vi tror jo altid vi er meget bedere end alle andre og hvad skulle verden dog goere uden os til at gribe ind og afvaerge andres selskabte katastrofer. (dansk kultur) Hvis man er stor nok til at rejse ud i verden, saa er man vel ogsaa stor nok til at klare sig selv! Jeg ville blive pisse sur hvis nogen begyndte at blande sig i hvad jeg selv har valgt at rode mig ind i! Hvis jeg foelte jeg havde et problem og jeg bad om et raad, saa ville jeg da blive glad for erfaren vejledning. Men at gribe ind i andres liv kan have oedelaeggende konsekvenser og det kan vaere paa bag grund af en helt forkert opfattelse af en situation! Please............stay out untill you are invited in! ![]() ![]() ![]() Jeg kunne ikke droemme om at blande mig i hvad andre danskere (bare fordi de er danskere) fortager sig her i Thailand, den side af sagen klare ekstrabladet, den danske ambasade og dansk indvandre politik jo helt fint uden mig ![]() !Hvis han(hun) er ved at blive taget ved naesen, saa maa han(hun) jo laere af sin fejltagelse. alting har en pris ogsaa kaerligheden! ![]() “Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 05/11-2005 17:36
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Hej Jorn, Grundlæggende er jeg enig med dig i, at man ikke skal blande sig i andres forhold, men... i de to eksempler le-si beskriver, synes jeg det er ganske indlysende, at pigerne er ude på at tage r... på mændene. Så ser jeg ikke noget forgjort i at advare dem, og de behøver ikke nødvendigvis at være danskere. Peter
|
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 05/11-2005 18:27
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
jorn skrev: Tja! vi er jo danskere og vi tror jo altid vi er meget bedere end alle andre og hvad skulle verden dog goere uden os til at gribe ind og afvaerge andres selskabte katastrofer. (dansk kultur) Der har det vist slået klik for dig jorn. Det har intet at gøre med en tro på, at danskere er bedre end andre. Det er noget du selv opfinder. For en del år siden har jeg såmænd også advaret en thai-pige mod en dansk mand. Når sprog og kultur er så forskellige, som det er tilfældet med thai og dansk, er det meget let at narre "modparten", hvis det er det, man er ude på. Peter
|
|
|
|
| mugge |
Lagt på d. 05/11-2005 21:29
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 389 |
Blande sig i alt det her?? Hvorfor? Lad dog andres ægteskaber køre som de nu selv vil. En bar pige er helt på lige fod med en højt uddannet bangkok pige,det handler vel om kærlighed,et eller andet sted. Min kone er fra Patpong og JA hun har nok set mange andre mænd end jeg....men det er mig hun har valgt at få fire børn med.Hvorfor snage i andres liv.Men ok,jeg kender godt til problemet,thaierne elsker at sætte andre på plads så de selv bliver "lidt mere". Jeg er laaaaaangt fra flov over at min kone har arbejdet hårdt i patpong...hvorfor skulle jeg??? Det var jo der at jeg fandt lykken. |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 06/11-2005 01:40
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
En stor sjerne til mugge
det er sq noget man kan forstå !!!!!!Mvh. Suk.................... ![]() ![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 06/11-2005 08:40
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Hej Mugge, Jeg er ganske enig med dig i, at barpiger kan være lige så gode som alle andre, og at man ikke behøver skamme sig over det, men det var jo ikke det, der var pointen. Det var spørgsmålet om løgn og bedrag. Jeg havde overset, at parret i le-si's andet eksempel var gift, og så ville jeg nok ikke gøre noget, hvis ikke jeg i forvejen kendte manden godt. I det første eksempel var der ifølge le-si tale om en mand og hans "såkaldte veninde", så der synes jeg ikke der er noget i vejen for at advare manden, hvis det er indlysende, at pigen kun er ude på at fuppe ham. Peter
|
|
|
|
| jorn |
Lagt på d. 07/11-2005 06:40
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
Jeg er som men ikke anderledes end andre danskere og jeg har som men, de samme tendenser. Det ligger dybt i vores kultur og jeg har brandt fingerene et par gange gennem livet.![]() ![]() ![]() ![]() Jo! vores maade at se situationen paa er meget dansk og hvis man ligger de samme spoegsmaal ud paa andre internationale hjemmesidder, saa vil der komme helt andre reaktioner paa problem stillingen. Hvis de overhovdet vil forstaa problemstillingen. ![]() Plattenslager og svindlere er overalt i verden. Nu taler vi her om Thai specifikt, men hvad hvis det var barpiger der var danske? Ville man saa over hovedet overveje at blive kaerster og gift etc. ![]() Penge, status, og kaerlighed kan ikke adskilles i Thai kulturen. En Thai taender ikke paa en sexet roev i et par stramme jeans! De fleste Thai taender paa En god tegnedreng i par loese beige farvet ny stroeget bukser, og det vil kun vaere et plus hvis bukserne sider paa en velnaeret 40 - up. endnu bedere hvis han ikke har spildt sin tid paa at blive solbrandt! Hvidt er renhed! ![]() ![]() Men det goer jo ikke kaerligheden mindre aegte!![]() Thai ved godt hvad vi taender paa! hvis en kvinde gaar klaedt paa den maade og ioverigt har sex foer aegteskabet, saa kan hun have det meget svaert, hvis hun senere oensker at finde en Thai og leve et normalt liv. Saa konsekevnserne ved at hun moeder en farang og har sex, er ernorme. Og mon ikke der er en der foeler sig godt og grundigt snydt, naar farangen efter to ugers liv i luksus, saetter sig i en flyvemaskine og efterlader hende paa samfundets laveste trin? ![]() Hvem var det lige der snoed hvem? Hvis hun skal have en chance for en fornuftig tilvaerelse, naar hun er for gammel til bar livet. Saa er det vigtigt at der kommer en lind stroem af penge til landsbyen evt. et lille hus paa hendes families jord og penge i Banken til at overleve for. hvis hun, saa bare ikke snakker om, hvad hun egentlig har fortaget sig, saa snakker landbyen heller ikke om det! (de tre aber) Men den gode danske ven spolerede det hele! men "den gode danske vaen" var der ikke til at fortaelle hende, at en farang rejser hjem! at sex er noget andet i vores kultur, ingen advarede hende om at farangen var ved at stjaele hendes liv! ![]() ![]() ![]() Jo! det hele handler om kultur! og naar nogle proever at fratage os voeres penge. Saa foeler vi at vi bliver snydt og bedraget! ![]() ![]() ![]() ![]() Men naar vi med voeres penge fratager en Thai deres livsvaerdier, saa har vi ikke gjort noget forkert????? “Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 07/11-2005 08:03
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Hvor er det rart at se at der er nogen der har oegnene aabne og forstaar lidt af hvad det sker i det thailandske samfund.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 07/11-2005 08:18
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
Hvis en Dansker kom til mig og sagde " din kæreste er sådan og sådan " tror jeg der ville ske det, at jeg ville blive pissesur på vedkomende, for kærlighed gør blind.
Jeg tror det sundeste er, at drage sine egne erfaringer. Mvh. Suk................ ![]() Af skade bliver man klog, men sjældent rig, men hva' man er jo kun et menneske ![]() ![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| jorn |
Lagt på d. 07/11-2005 08:55
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
Jeg er helt enig med dig Suk! At blande sig andres liv er en meget farlig leg!
“Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 07/11-2005 09:43
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Hej jorn, Jeg er meget enig med dig, men lige for at få essensen ud af det jeg har skrevet tidligere i denne tråd: Hvor en af parterne åbenlyst (for udenforstående) forsøger at snyde og bedrage den anden, mener jeg stadig, at der kan være god grund til at lade et ord falde om det. Men selvfølgelig skal man ikke bare braldre ud med hvadsomhelst man har hørt, man skal tænke sig godt om, før man evt. blander sig. Snyd og bedrag er gift for alle forhold. Selvfølgelig forsøger de thailandske kvinder at sikre sig økonomisk, det gør alle andre også. Gennem alle årene (27) i mit eget ægteskab har jeg selv sørget for at sikre min kone og hendes familie en god fremtid, i tilfælde af at der skulle ske mig selv noget. Mht hvordan man i Thailand ser på sex inden ægteskab, er det meget forskelligt. Forholdene har ændret sig meget. Det er ganske normalt i Bangkok, at unge af ganske almindelige familier har sex inden de bliver gift. Det sker også ofte, at de flytter sammen, f.eks. hos den enes forældre, i forventning om at de bliver gift indenfor en overskuelig fremtid. Peter
|
|
|
|
| jorn |
Lagt på d. 07/11-2005 12:48
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
Naturligvis er livet ikke kun hvidt og maghoni farvet Unge i Bangkok af "gode" foraeldre, har helt andre muligheder for at leve sammen paa en alternativ maade! Men det ogsaaa sjaeldent dem der arbejder i sex industrien i turist omraaderne! og deres liv er ofte sikret via foraeldrenes "gode position" i det thailandske samfund.Der er masser af thailaendere der lever i "papir loese" aegtesskaber ogsaa Thailaendere af den gamle skole. "papir" er ikke lig med at vaere gift i Thailand. Man kan sagtens vaere gift uden papir. Mange har flere koner men de haengere paa dem og manden betaler for deres forsoergelse! ![]() og ja! vores vestlige livstil er paa vej ind i stor byerene. Men det giver dem p-piller, ikke socialhjaelp og tryghed i tilvaerelsen! ![]() Aendringer af kultur og syn paa aegteskaber vil tage mange generationer. Jeg husker stadig mine foraeldres diskussioner, om det papirloease aagteskab, i slutningen af tressener og min far's (maa han hvile i fred) holdninger aendrede sig aldrig! Han var foedt uden for aegteskab i 1920 og han voksede i fattigdom paa landet. Gade vide hvordan vi ville se paa det hvis vi ikke havde et velfaerdssamfund, med hoeje loenniger, socaialhjaelp, foertidpension, folkepension, frie hosipitaler og fri abort! Vi har "raad" til vores holdninger! Hvergang en dansker kommer hjem og graeder ud i medierne over hvordan han blev snydt og bedraget i thailand, han mistde alt, Saa kan jeg ikke lade vaere at taenke paa at han kommer hjem til sympati, psykolog hjaelp, bistandshjaelp osv. Hver gang en dansker rejser til Thailand og koeber sig til sex, saa ligger der en Thai skaebne ned! Hvem samler den op! Men tilbage til emnet: Jeg mener ikke man skal blande sig! ![]() Jeg har tit overvaeret en gadesaelger der lige har solgt et kopi ur til enThai or 150 bath for bagefter at saelge praesis det samme ur til en ferie brun dansker for 1000,- bath ![]() ![]() ![]() jeg ku faa nok at goere hvis jeg skulle bland mig i det og hvis danskeren er tilfrads med handlen og ikke foeler sig snydt, hvorfor skulle jeg saa oedlaegge det for begge parter? Nope jeg lader som ingenting og lusker videre!![]() “Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
|
| rolan |
Lagt på d. 07/11-2005 15:00
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 669 |
hej jorn tak for velformulerende indlæg delv en dum analfabeht kan forstå det hvis vi snakker om at en turist gir mere for en vare end andre så gir jeg dig ret der er det ikke spil at blande sig selv om at det naturligvis også er derfor befolkninger i andre lande syntes vi er dumme og blir ved med at tage røven på os men drejer det sig om et forhold mellem 2 menesker syntes jeg det er rigtigt at blande sig alt efter sitiotationen da det kan få fatale følger for den inpliserede personen kan jo derefter så i det minste få en snak om tingene jeg tror at det ville være nemere hvis det var en dansker i viste var et røvhul så har alle så travelt med at hjælpe det stakkels pus bare min mening |
|
|
|
| jorn |
Lagt på d. 07/11-2005 16:46
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
Jeg vil lige - kort - sige Tak for roserne! Det er en god og vigtig diskusion! jeg er glad for at vi kan vaere uenige og saa aligevel tale paent til og om hinanden.![]() ![]() ![]() Hvergang jeg hoere om et Thai/dansk forhold som fungere hvor begge parter foeler sig godt tilpas og lykkelig, saa varmer det mit vikinge hjerte. ![]() ![]() Jeg er selv i et Thai forhold og jeg ved godt hvad mange forhold gennemgaar for at faa det til virke. ![]() ![]() og lad det vaere sagt med det samme: jeg fordoemmer ingen! hverken bar pigen, den rige eller fattige. ![]() Jeg vil ikke blande mig, andre ville! Det vigtigste er vel nok at man goer hvad man foeler der er rigtigt og af godt hjerte, saa kan det vel naeppe gaa helt
“Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 07/11-2005 17:38
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Penge, status, og kaerlighed kan ikke adskilles i Thai kulturen. En Thai taender ikke paa en sexet roev i et par stramme jeans hmmm, jeg kan se at du ikke har spildt din tid med at tale med thai-fyre ![]() Men naar vi med voeres penge fratager en Thai deres livsvaerdier, saa har vi ikke gjort noget forkert????? Tager? Det er vist ligeså meget et spørgsmål om at nogen har solgt ud! Hver gang en dansker rejser til Thailand og koeber sig til sex, saa ligger der en Thai skaebne ned! Hvem samler den op! Nu er du melodramatisk og det forekommer mig at du befinder dig i den grøft der siger: Alt thai er rigtigt og alt farang er dårligt. Du maler med en altfor bred pensel. ' paulsenp: Mht hvordan man i Thailand ser på sex inden ægteskab, er det meget forskelligt. Forholdene har ændret sig meget. Det er ganske normalt i Bangkok, at unge af ganske almindelige familier har sex inden de bliver gift. Det sker også ofte, at de flytter sammen, f.eks. hos den enes forældre, i forventning om at de bliver gift indenfor en overskuelig fremtid. Fuldstændig rigtigt, eller endda uforpligtende, ordet "gig" på thai betyder "bolle-ven" pardon my french og det var da godt nok ikke et ord jeg hørte for en 10 år siden. Jeg har nevøer der går på universitet i bkk og de har nydelige ting at fortælle ![]() rinpoche |
|
|
|
| jorn |
Lagt på d. 07/11-2005 18:16
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 307 |
Hver gang en dansker rejser til Thailand og koeber sig til sex, saa ligger der en Thai skaebne ned! Hvem samler den op! Nu er du melodramatisk og det forekommer mig at du befinder dig i den grøft der siger: Alt thai er rigtigt og alt farang er dårligt. Du maler med en altfor bred pensel. Tja! Der er mange maader at laese "biblen" paa! Det var saa en af dem! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
“Music is the only language I whirly understand"
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 07/11-2005 19:09
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
whirly? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 07/11-2005 19:53
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
rinpoche hejsa Sjovt ord du har opfundet der bamsen ![]() ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 08/11-2005 09:16
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
hej Bamse, Ja, jeg blev inspireret ![]() rinpoche |
|
|
|
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 




















