Se indlæg|
Smyli...es i Thailand
|
|
| olejensen |
Lagt på d. 08/07-2011 17:17
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 276 |
Ja måske er renlighed i fødevareindustrien noget forgøglet pladder, og køle og fryseskabe er kun nødvendige til kolde øl og isterninger. At lære folk brug af vand og sæbe tror jeg ikke skader, og slet ikke med de høje temperaturer vi har her i Thailand. Men forskellige kemikalier og tilsætningsstoffer kan jo sagten slå en masse bakterier i knæ. At man her på siden nærmest føler sig som idiot fordi man mener den vestlige verden, altså I landene er lidt foran U landene og også foran lande som Thailand med hensyn til opbevaring og forarbejdning af fødevarer. Men måske er sådan noget som opvask, helt forkert i varmt vand som vi normalt gør i vesten. Så denne tråd rykker godt nok noget i min tidligere lærdom om renlighed. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 08/07-2011 19:22
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Som pølsemager ved man forhåbentligt noget om eksponentielle vækstkurver, patogener, toxiner og sporer.. Du burde kende farerne ved halofile og halostabile mikroorganismer, og have hørt noget om inkubationstiderne for forskellige fødevarebårne udbrud. Du kender også meget til de forskellige clostridiumstammer, og ved hvordan du undgår disse infektioner i din produktion Jeg må bare sige, at de som mener at fødevare hygiejne er overvurderet i den vestlige verden ikke aner hvad de snakker om..!!!!!!! Man kan godt sidde og skråle op om noget, som man ved noget om perifert, men deres argumenter mangler hold i den videnskabelige teori! (Ja, grænsende til noget fordrukkent sludder) Man kunne spørge..Er fødevare bårne sygdomme slet ikke farligere, eller et problem?? Hvis man mener, at det fokus på området over hele verden er et hysteri, der har til formål at holde embedsapparatet i gang og er en hemmelig alliance blandt fagkundskaben, bør man søge læge og få noget stærkt virkende.. |
|
|
|
| chacha |
Lagt på d. 08/07-2011 21:58
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 81 |
sudsakhon skrev: Som pølsemager ved man forhåbentligt noget om eksponentielle vækstkurver, patogener, toxiner og sporer.. Du burde kende farerne ved halofile og halostabile mikroorganismer, og have hørt noget om inkubationstiderne for forskellige fødevarebårne udbrud. Du kender også meget til de forskellige clostridiumstammer, og ved hvordan du undgår disse infektioner i din produktion Jeg må bare sige, at de som mener at fødevare hygiejne er overvurderet i den vestlige verden ikke aner hvad de snakker om..!!!!!!! Man kan godt sidde og skråle op om noget, som man ved noget om perifert, men deres argumenter mangler hold i den videnskabelige teori! (Ja, grænsende til noget fordrukkent sludder) Man kunne spørge..Er fødevare bårne sygdomme slet ikke farligere, eller et problem?? Hvis man mener, at det fokus på området over hele verden er et hysteri, der har til formål at holde embedsapparatet i gang og er en hemmelig alliance blandt fagkundskaben, bør man søge læge og få noget stærkt virkende.. Nu skriver folk i tråden at de har fx. 10 år boet i LOS og aldrig været syge....hvordan kan du forklare det så ? du skriver "livsfarligt" Selvfølgelig er hygiejnen meget dårligere i LOS, men som rinpoche fx. skriver bliver de fleste retter lynstegt og så går det uden problem. Nu ved jeg ik meget om emnet, men jeg vil gætte på at de varer der sælges ved strandene fx. rejer og fisk, det må være lidt med risiko...de går jo med varerne i timevis i solen....nå men jeg kunne også godt synes det var interessant at høre hvordan du selv undgår problemer med at undgå farlige madvarer....det er jo vigtigt, jeg spiser dog alt og har aldrig været syg. Vi kan sku nok tåle mere i LOS end når vi er i dk..... ![]() |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 08/07-2011 22:17
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Man kan ikke bruge personlige erfaringer med sygdom til ret meget. Det er, som en anden skrev tidligere i tråden, som at skrive, at det ikke er farligt at køre på motorcykel i Thailand, bare fordi man aldrig selv har haft en ulykke. Hovedsagen må være, om der er flere tilfælde af madforgiftning i Thailand end i Danmark pr. 100.000 indbyggere, og om der er flere dødsfald i Thailand som følge af madforgiftning end i Danmark. Begge dele er tilfældet i henhold til den tidligere fremlagte dokumentation. Betyder det, at man dør, hvis man spiser i Thailand? Nej, men det betyder, at risikoen er større end den er i Danmark. Nogle dør af det, mange flere bliver syge. Det kan være tilfældigheder, der afgør, om det er en selv eller en anden, det går ud over. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 08/07-2011 22:23
|
|
Nemlig, Kim! Og fordi man har boet i LOS og ikke været syg, ændrer jo ikke på problemet, og at der er nogen der anser det for at være at overreagere.. Jeg har skam også boet i LOS i mange år, og været forskånet for de værste ting.. (Var meget syg i Vietnam og måske et par gange i Thailand) Bl.a. fordi jeg tænker mig lidt om. Men hvis "tvivlerne" på god hygiejne's argumenter skulle stå til trone, ville det også være at overreagere, ar "tænke sig lidt om"... Igen kan man sammenligne med trafikken.. Jeg har aldrig (7-9-13) været indblandet i et uheld i Thailand, skønt jeg har kørt frem og tilbage fra arbejde i mange år.. Gør det så, at man kan konkludere, at det er hysteri at advare om det livsfarlige i at færdes på Thailands landeveje?????? Min onkel Åge har også kørt på scooter i Pattaya uden at falde af.. Så det er heller ikke farligt.. Man er hysterisk, hvis man advarer mod dette...?? Man kunne jo vende hele historien om... Turde man selv spise på en restaurant, hvor personalets holdning var at hygiejnestandarderne i vesten er hysteriske..Og dem ville man da undgå at følge...???? Det må jo være en restaurant, med hygiejnestandarder, nogle her på DTW kan stå inde for. Redigeret af sudsakhon d. 08/07-2011 22:30 |
|
|
|
| mr tirak |
Lagt på d. 09/07-2011 06:03
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 345 |
Hvornår har man været for længe i Thailand. Det er der mange tegn på, et kunne være man man sidder uanfægtet på et food marked som det jeg besøgte i går. Udonthani: down town med små fine hvide borde med små hyggelige køkkner hele vejen rundt om. Da vi fik serveret meden som så super lækker ud, kom der straks 7 kakkelakker op af bordbenet og ville spise sammen med os, lidt senere så jeg 2 store rotter løbe langs kanten, de borde som står ude ved vejen står lige op af 3 overfyldte skraldespande med en åben kloark der stinker som ?. Jeg sprang over maden skulle jeg hilse at sige, men der var næsten fyldt at stor glade gæster, som nød deres aften ude, fint nok men kom ikke og fortæl mig at i syntes at det er på højde med Dk og at det forøvrigt er helt ok. Jeg ved fra mit køkken på mit tidliger resort og nuværend Coffe shop samt spisested på stranden, hvor svært det har været og er at opret holde en rimelig standard. Bare at få vasket op i varmt vand, at få dem til at bruge forskellige skærebrædder til kød-brød og grønt samt fisk, forskellen på rå og færdig behandlede vare, ikke at blande kød og grønt. osv. Jeg mener helt basale regler for fødevare. Ja ja i ved bedre og har aldrig været syg, det har jeg forstået, men har i kikket med andre øjne end dem der bare elsker Th. Vi har tidliger diskuteret brugen af MSG, det har ikke noget med denne tråd at gøre, men alligevel noget med standarden at gøre. Venligst Mr Tirak Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker
Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje. Blue Top Coffee Shop Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand. Koh Pha Ngan. Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak |
|
|
|
| olejensen |
Lagt på d. 09/07-2011 07:10
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 276 |
Mr Tirak Godt og fyldestgørende indlæg. Det er nok det bedste der er skrevet om den normale standart i thailand. |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 09/07-2011 09:58
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1381 |
har selv været syg af mad forgifning 4 gange og det er bestemt ikke sjovt og har 2 venner som røg på sygehuset af samme grund..og når jeg snakker om når jeg har været syg så er der en del som har haft samme problemmer som mig 3 dage på tønden og kastet op og feber ikke sjovt.....så nu laver jeg selv min mad da jeg har en lille datter..men vi går da nogle gange ud og spiser men ser nøje på stedet først....
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| mussehund |
Lagt på d. 09/07-2011 11:08
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 145 |
Det kan da godt være, at jeg bare har været heldig, men mine mange år uden for Danmark, har indtil nu ikke kostet mig maveproblemer, altså hvis jeg har spist de lokale steder. Jeg fik en slem maveforgiftning med en PIZZA... Jeg bestilte en HAWAI pizza, og fik alt andet som skaldyr og andet, som jeg ikke havde bestilt. I stedet for som jeg plejer i sådan tilfælde at give den til en thaier med stærk mave, valgte jeg selv at spise det serverede. Det var en fejl.. Jeg blev bare så syg.. De lokale køkkener har ikke ud over de første par uge i Thailand voldt mig problemer. Siden da.. har jeg bare spist der mange gange... Ikke med tanke på hvor de har haft fingrene sidst, men den vel smagen hed, som trods alt er disse hårdt arbejdende mennesker forundt.. Det smager bare godt ved disse gadekøkkener, og ikke som i KFC, Mcdonnal og andet nymodens i Thailand. Varmt er der her i Thailand.. Regn mangles lige nu.... så man må jo leve med disse ulidelige temperaturer på de 39 grader i skyggen, selv poolen er for varm. . Kan i alle have en god weekend ![]() |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 09/07-2011 14:16
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Der er jo flere vinkler i det her - hvis der blev lavet regler i Thailand, som i Danmark, så ville alle gadekøkkener stort set forsvinde, og de gadekøkkener og smårestauranter, som ikke ville forsvinde, ville blive nødt til at sætte prisen voldsomt op, og så ville den jævne thai ikke længere have råd til frokost, og en masse ville miste deres arbejde (i de lukkede gadekøkkener og smårestauranter). Man kan ikke på den ene side have et land, hvor alt er billigt, og så på den anden side indføre danske regler. Iøvrigt er der en levnesmiddelkontrol, der fx tjekker nye restauranter, så der er regler, men at de så ikke helt virker endnu, er noget andet., men det går vel fremad. Jeg hører tit folk, der ikke er rejsevant uden for Europa, brokke sig især over tjenere - jamen, to personer kan da ikke blive bespist på en god restaurant downtown Sukhumvit for 50 kr (uden øl), og så forlange, at tjeneren skal være lige så godt uddannet som i Danmark. det samme gør sig gældende med en receptionist. Og så er der paradokset med prostitution, hvor der sjovt nok flere kunder blandt thai-mænd end blandt turister - hvis det blev forbudt (hvad det allerede er), hvor mange mennesker ville så miste deres levebrød - her tænker jeg på hele fødekæden, og ikke kun den enkelte prostituerede. Det, som jeg siger, er, at der er mange ting, som man ikke bare kan lave om på, da det vil ramme store dele af befolkningen, og i sidste ende hele landets økonomi. Se, hvorfor kan jeg godt lide Thailand - ja, der er faktisk pga. de mange manglende eller løse love, da jeg synes, at Danmark er blevet et, lad os paradoksalt nok kalde det for et "retsamfund". Alt er pakket ind i love og forordringer, men de kan I, som bor i Danmark, ikke se. I min barndom kaldte man Sverige for forbudssverige, men sådan er Danmark også blevet. Jeg har godt set, hvordan man "vasker op" i et gadekøkken, men det rager mig, så jeg spiser der stadig, men jeg er så også klar over risikoen. I de få år, hvor jeg har boet her, oplever jeg uheldigvis, at også Thailand får flere og flere love, og i de få år oplever jeg også, hvordan blot Bangkok har ændret sig meget i den forkromede retning. Men sådan er det i hele verden, at alt er i udvikling... Hilsen, Robert |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 09/07-2011 14:57
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Singapore er renset for gadekoekkener. Dem saa er aeldre i gaarde kan maaske huske parkerings pladsen over for Robinsons hvor der om aftenen blev aabnet op. Nuomstunder er der food courts og de samt alle hoteller/restauranter bliver aarligt udstyret med et certifikat, A, B. C. D og E, hvor A er toppen af renlighed og hygiejne. Det pudsige er dog at der ved nogle food courts er lange koer ved koekkener udstyret med et C certifikat. Men selv i Singapore kan man blive syg og daarlig ved at spise paa et hotel som har et A. Jeg selv fik en ordentlig omgang en gang ved ankomst til Danmark. |
|
|
|
| mr tirak |
Lagt på d. 11/07-2011 04:11
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 345 |
Lige en opfølgning på mit tidligere indlæg. Vi er jo på besøg hos familien i udonthani og var i går en tur rundt med hele slæbet, dette indebar besøg hos flere templer for at bede om good luck, bla et bestemt tempel i Nong Kai, vi var her en smut ved floden og spiste på en af de mange restauranter der, maden var super lækker og jeg lage jo et vågent øje på problemerne vedr. denne tråd, men var faktisk positiv overrasket, der blev af samtlige staff vasket hænder ved toilet besøg, mit korte blik ud i køkkenet var ikke skræmmende, så der spiste jeg med ro i sindet. Senere på dagen endte vi i Udonthani igen, den lokale succes historie en nu ca 3 år gammel (mookata) BBQ, det viser sig at der her er en historie alene, det er venner, til min kone og det brager frem for dem de har lige købt 2 rai for at undå den sædvanlige land leje stigning. 5000- første år så 20.000- og nu 60.000- fordi de faktisk har kunder. Vi har været der en gang før, men nu med brillerne fra denne tråd. En meget positiv oplevelse, træ kullet er skiftet ud med gas, her er der ingen ta selv buffet hvor råvarerne står hele dagen, alt bliver serveret ved bordet i små plast bakker direkte fra fryseren. Affaldet bliver stadig sat ved vejen, men inde ved naboen, så man ikke lugter det og rotterene bliver hos samme nabo (vi er jo i Thailand) Der er rundt hele spise området en ca 80 cm beton mur, der holder kryb og affald ude. Toiletter var rene og med virkende håndvask og der var papir til at tørre hænder Generelt virkede stedet rent friskt og betryggende. Så jo der findes steder der forsøger, og deres omkostninger er faktisk ikke meget højere end de steder hvor jeg ser ligelighed/uvidenhed, så det er ikke et spørgsmål om at lukke de små steder for at opnå renlighed, og bare nogenlunde fornuftig opbevaring af råvare. De små gade køkkener hvor alle vare er dags friske og opbevare på is er også helt ok i min opfattelse, alting skæres småt op og steges lige inden servering. Der hvor jeg ser de største problemer er mellem store steder med fast køkken og ingen rengøring og ingen holdning til behandling af råvare, håndtering af affald osv. På vores lille ø går vi ofte ud og spiser men kaster lige blikket på toilet og køkken, inden vi bestiller, værst er det nu lige før højsæsonen, vi kalder den bunden af fryseren = den tid hvor de rammer bunden af samme. Der er ikke mange steder der smider noget ud (har råd til) så når der ingen omsætning er ligge varene i fryseren og bliver udsat for utallige optøninger ved strøm afbrud, og det er i mine øjene livsfarligt. Dette indlæg bliver lidt lang da jeg har tiden i dag mens konen råber og spiser på isan med hele slænget af fam. Naboer osv. Jeg bakker helt op om Roberts indlæg, som konen siger vi skal huske hvorfor vi er i Thailand. Det er for mig også netop alle de dejlige forskelligheder fra Dk/europa, hvor jeg også har fået nok af regler og forordninger, men derfor kan man nu godt bruge lidt fornuft og prøve at undgå de dårlige sider af Thailand (dem er der mange af, ikke blot maden, man skal generelt passe rigtigt godt på sig selv hvis man vil overleve her) Men undskyld mig det er ikke raket videnskab at konstatere at dem der kommer direkte fra et alm køkken i Dk bliver udsat for livsfare hvis de ukritisk spiser løs. Ikke at jeg ved det men jeg tror på at man opbygger en bakterie flora/forsvar der gør at man kan modstå de fleste problemer, lige som man faktisk kan drikke vandet de fleste stede, hvis man starter med lidt af gangen. Som skrevet er vi hjemme i ris hytten, der er lige slagtet en høne, der for 10 minutter siden sked på det skære bræt hvor den nu bliver hakket i smadder, dette er for øvrigt ende træ, altså skåret på tværs af årene, jeg ønsker ikke at vide hvad der lever nede i dette skærebræt. Med ønsket om mange smagelige måltider ude og hjemme uden ondt i maven, med en dejlig fast afføring. Mr Tirak Bare fordi din far hedder gud,- behoever du ikke gaa paa vandet her hvor jeg fisker
Du skal bare gifte dig med en Thai, så er der ingen døje. Blue Top Coffee Shop Nok det stoerste udvalg af impoteret kaffe i Thailand. Koh Pha Ngan. Et besoeg vaerd ogsaa selv om du ikke er kaffe freak |
|
|
|
| Wittaya |
Lagt på d. 11/07-2011 07:01
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 161 |
Har selv vaeret meget syg for et par aar side, det var dog ikke Thai mad, men en stor tyk frankfurter fra Foodland her i Bkk.......Gadekoekkener er nok ikke de mest sterile, men mon ikke man bliver imum efterhaanden..........Jeg faar det mere daarligt hvis jeg har spist paa McDonalds........junk food
Med venlig hilsen Wittaya.
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 11/07-2011 14:02
|
|
Man bliver ikke immun overfor patogener og toxindannende mikroorganismer. Men man bliver tilvendt det generelle høje totalkimforhold. Mange vil opleve lidt tynd mave når de vender tilbage efter ferie, og naturligvis den anden vej ligeså. Det er ikke her problemerne ligger. Mange af vores nyttige mikroorganismer bliver lige pludselig farlige, når de er udenfor deres normale reservoir. Tarmbakterier, f.eks. vi kunne ikke overleve uden, men når der overføres en frisk fækal forurening (det hedder lort på fingrene, nede på vinstuen), så er den ellers meget nyttige bakterie pludselig en potentiel livsfare. Tænk på E.colistammen VTEC, der lige har forsaget 14 ellers raske menneskers død. Problemet er som det helt korrekt er beskrevet f.eks. hvor der ikke er styr på krydskontamineringen. At en høne lige har skidt på et spækbræt, hvor der nu hakkes både friske og færdig tilberedte råvarer. Der skal ikke mere end en beskidt kniv til før vi har problemet.. Et andet meget aktuelt problem er når man ikke har styr på sin indfrysning. Mikroorganismer bliver ikke dræbt ved frysning. DVS. at antallet kan være overraskende meget højere end man troede, når man tager en ”frisk” råvare op. 1!! (Coli) bakterie bliver til 1 million på 7 time, 1 milliard på 10 timer og 1.000.000.000.000.000.000.000 på 24 timer. Fryses varen ned, starter væksten ikke ved gentaget optøning fra 1, men fra der de var nået sidst. Og selvom kernen i en vare stadig er frossen, er der vækst på den delvist optøede overflade. Er der tale om forrådnelses bakterier, kan man være heldig at kunne (pga. lugten eller udseendet) identificere problemet. Er det en Salmonella, som er en tarmbakterie, der ikke er holdbarhedsødelæggende, kan den hverken ses, lugtes eller smages. Salmonella dør heldigvis ved temp. Over 85 grader C. Og den er ikke toxindannende. Men det er der MANGE andre, der er. Thailand (og hele den 3. verden) er ikke Danmark. Det er korrekt. Men den basale viden om smitteforekomst og krydskontaminering, og den basale viden om forhold ved opbevaring (Nedkøling og varmebehandling) er nødvendig både at kende og følge. Forskellen på vores lande, er ikke disse basale regler. Den ligger i dokumentationen af atdisse regler bliver fulgt. (Egenkontrolprogrammet) Den er der mange som hader som pesten, idet det giver en masse ”papirarbejde”.. Prøv at gå ind på: [url] http://www.findsm.../index.htm [/url] og se hvad der gives bøder for.. Det er skræmmende læsning mange stader. Man kan diskutere, om en bøde for at have undladt at hænge en kontrolrapport op er et stort problem, men prøv at læse hvad der egentligt er problemet rundt omkring. Disse problemer kræver så uendelig lidt at gøre noget ved. Og det er lige gyldigt om det er i Farum, Nørrebro eller Bangkok. Det ødelægger ikke det thailandske eksotiske miljø at følge disse basale retningslinjer for basal god hygiejne. Heller ikke selvom man står på gaden i BKK. Redigeret af sudsakhon d. 11/07-2011 14:07 |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 11/07-2011 18:14
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Hold da op sikken en lang smøre om krydsbakterie overførsel og meget andet godt. Dette skrevet helt uden at ville nedgøre den viden som ligger bag indlægget. Var det ikke H. C. Andersen som skrev "At rejse er at leve"?. Jeg mister sgu helt lysten til at opleve nye horisonter, nye kulturer og ny mad. Hver eneste skridt vi tager i livet kan være livsfarligt, jeg kan få en tagsten i hovedet, når jeg går ud af min gadedør. Ja det kan være livsfarligt at rejse og bevæge sig og det kan også være livsfarligt at ånde. Partikelos specielt fra diesel, menes at være direkte årsag til 5000 dødsfald om året,, i byerne i Danmark. Jeg prøver ikke at sætte det op imod hvor mange som dør af madforgiftning her eller der. Selvfølgelig skal man have øjnene åbne og bruge sin smags- og lugtesans når man handler ind, kokkererer eller spiser ude. Det gælder alle steder. det sker da også i Danmark at hele festselskaber bliver syge og en del af dem bliver indlagt. Kunder i restauranter får diare osv. Det er farligt at ryge, det er farligt at drikke, det kan være farligt at have sex , det kan være farligt at spise og meget andet godt her i livet kan være farligt, jeg tror sgu jeg springer af karusellen, og lukker mig inde i en osteklokke. Nå nej det hjælper sgu heller ikke noget, livet i sig selv er jo også livsfarligt, man dør jo i sidste ende af det skidt. Bare nogle løse tanker her i ulvetimen.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 11/07-2011 19:03
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
natty skrev: Hold da op sikken en lang smøre om krydsbakterie overførsel og meget andet godt. Dette skrevet helt uden at ville nedgøre den viden som ligger bag indlægget. Var det ikke H. C. Andersen som skrev "At rejse er at leve"?. Jeg mister sgu helt lysten til at opleve nye horisonter, nye kulturer og ny mad. Hver eneste skridt vi tager i livet kan være livsfarligt, jeg kan få en tagsten i hovedet, når jeg går ud af min gadedør. Ja det kan være livsfarligt at rejse og bevæge sig og det kan også være livsfarligt at ånde. Partikelos specielt fra diesel, menes at være direkte årsag til 5000 dødsfald om året,, i byerne i Danmark. Jeg prøver ikke at sætte det op imod hvor mange som dør af madforgiftning her eller der. Selvfølgelig skal man have øjnene åbne og bruge sin smags- og lugtesans når man handler ind, kokkererer eller spiser ude. Det gælder alle steder. det sker da også i Danmark at hele festselskaber bliver syge og en del af dem bliver indlagt. Kunder i restauranter får diare osv. Det er farligt at ryge, det er farligt at drikke, det kan være farligt at have sex , det kan være farligt at spise og meget andet godt her i livet kan være farligt, jeg tror sgu jeg springer af karusellen, og lukker mig inde i en osteklokke. Nå nej det hjælper sgu heller ikke noget, livet i sig selv er jo også livsfarligt, man dør jo i sidste ende af det skidt. Bare nogle løse tanker her i ulvetimen. ![]() Ja, det er livsfarligt at blive født, da vi er dødsdømt fra det øjeblik, vi blev undfanget. Uagtet, hvor meget vi bliver helbredt, så er der stadig kun tale om livsforlængelse. Så er der den klassiske diskussion om, hvor meget det forkorter livet fx at drikke øl - eller endnu værre at ryge - og endnu slemmere, at have sex med en Thai. Hvad er livet værd, hvis vi lever et par år længere, men gik glip af livet. Og som bonden i Bibelen, der samlede rigdomme sammen i sin lade, men døde (der siges dog kun, i nat skal han dø). Man kan have levet sundt og korrekt hele sit liv, men så blive ramt af en lastbil som 37-årig. Min mor sagde altid, lev stærkt og dø ung - hun døde som 45-årig af kræft. Jeg er sikker på, at hun fortrød sine udtalelser, især den sidste dag, hvor hun levede, men hun kunne være blevet kørt over den næste dag. Nuvel, jeg vil også fortryde dette indlæg, når jeg ligger dødsyg, men sådan er betingelserne på denne jord. Hilsen, Robert |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 11/07-2011 19:53
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
natty skrev: Selvfølgelig skal man have øjnene åbne og bruge sin smags- og lugtesans når man handler ind, kokkererer eller spiser ude. Det gælder alle steder. det sker da også i Danmark at hele festselskaber bliver syge og en del af dem bliver indlagt. Kunder i restauranter får diare osv. Det sker ganske rigtigt - omend sjældent- og som oftest med massiv mediedækning til følge, sønderlemmende kritik og foranstaltninger til at sikre, at dette ikke sker igen. Og dit eksempel tåler ingen sammenligning med de episoder der dagligt finder sted i Thailand. Utallige er de turister, der har fået deres ferie mere eller mindre ødelagt. Man kan så indvende, at de ikke er vant til den lokale bakterieflora. Jo, men jeg tvivler alvorligt på at det samme er tilfældet den anden vej rundt. Altså thailændere på besøg i DK. Jeg synes, det er overordentlig relevant at belyse de potentielle risici for mad- og drikke-kontaminering i Thailand, således at rejsende kan gøre sit til at undgå maveonder. Jeg er ikke hys, jeg drikker regnvand i landsbyen og spiser alt hvad der bliver stillet på dørken. (med mindre det er noget der er råt) Vandhane vand har jeg ligeledes drukket utallige gange, uden det ringeste tilløb til problemer. Hvad jeg derimod ikke gør, er at købe tilberedt mad fra de handlende der stiger op i busser og tog og falbyder deres varer ved stop undervejs på rejsen. Guderne alene må vide, hvor længe disse fødevarer har stået og "simret" i 40 graders varme, indhyllet i avispapir med tryksværte. Og hvis de handlende ikke får solgt ud af de produkter de falbyder den ene dag, mon de så smider dem ud til den næste dag? Næppe. Jeg er også noget loren ved de restauranter man typisk finder ved busrejser. Hvor bussen stopper undervejs på en lang tur og drejer ind ved en af de store hovedvejs-restauranter, der cater til rejsende. Her er maden ofte noget der er tilberedt om morgenen, og så står på display hele dagen indtil der er udsolgt. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.