Se indlæg|
Hjælp til turist steder i det nordlige ..
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 16/08-2011 20:48
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
rinpoche skrev: Hmm. Og det kan du vurdere? Jeg er ikke flydende på thai, blot på hverdagsprog, om jeg så må sige. Hvis vi bevæger os ind på politik, videnskab osv. Så må jeg stå af. Men jeg bor ikke i Thailand, og har ikke gjort det i 15 år, det gør Sudsakhon heller ikke. Kender ikke hans time frame. MEN vi kan læse og skrive thai, selvom vi bor i DK. DET var min pointe. Og jeg synes det er sørgeligt så lidt de fastboende ved og kan. Og det er ikke noget jeg finder på, det har jeg oplevet så mange gange. Jeg kan da heller ikke snakke videnskab på Thai og kommer aldrig til det... Det er vanskeligt nok på dansk og engelsk... Jeg kommer heller aldrig til at lære at læse Thai, men min kone er i gang med at lære at skrive på Thai (hun kan læse Thai), men hun kan hverken dansk eller engelsk. Men jeg kan se og høre, at Bangkok-danskere fører forretningssamtaler på Thai, også telefonisk, men om det er til et 8-tal eller et 11-tal, nej, det kan jeg ikke vurdere... Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| NoiNarak |
Lagt på d. 16/08-2011 21:28
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
Jeg vil sige slut herfra ang. råd osv. vedrørende Nord Thailand-må blot konstanterer endnu engang, at det er folk fra Danmark-eller folk,der bor helt andre steder, end det man taler om, der er -eller vil vaere de klogeste.Men dette er jo langt fra noget nyt. Og Robertjeg tror snart,at vi alle ved,hvor laenge du har boet hernede-det fortaeller du jo i snart hver eneste tråd-men med hensyn til din viden og forståelse af landet,stiller jeg mig nu alligevel tvivlende-det er jo ikke ligefrem IQ til top karakter du har fremvist på det sidste,med dine påstande. Men ok-når man skal sidde på facebook og samle på venner-mellem 60 0g 100 nye hver dag,kan der vel ikke blive meget overskud til at saette sig ind i andre forhold. Til snakken om at tale thai,vil jeg medgive, at jeg også er forundret over det-møder mennesker, der har boet her i 15-20 år,der kun formår at sige tak og farvel osv.-og grunden til dette,tror jeg skyldes,at både mand og kone taler engelsk og det så bliver deres hverdags sprog. Min dame tilbød også at gå på engelsk kursus,men det sagde jeg nej til-ud fra disse betragtninger-og at jeg så var klar over at jeg aldrig ville laere thai. Men derfra og så tale om hvorvidt fastboende og folk der bor i Danmark,er bedst til at tale thai-det er jo håbløst-for uanset hvor i verden man bor-hvis man har interressen og viljen til at laere det,så laerer man det da. Jeg tror at mange er havnet i den faelde med det engelske-og igen andre,er for dovne eller ligeglade+de der på grund af, en eller anden grund-ordblindhed eller indlaeringsproblemer, af naturlige årsager finder det uoverskueligt,at laere. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 16/08-2011 21:45
|
NoiNarak skrev: Jeg vil sige slut herfra ang. råd osv. vedrørende Nord Thailand-må blot konstanterer endnu engang, at det er folk fra Danmark-eller folk,der bor helt andre steder, end det man taler om, der er -eller vil vaere de klogeste.Men dette er jo langt fra noget nyt. Og Robertjeg tror snart,at vi alle ved,hvor laenge du har boet hernede-det fortaeller du jo i snart hver eneste tråd-men med hensyn til din viden og forståelse af landet,stiller jeg mig nu alligevel tvivlende-det er jo ikke ligefrem IQ til top karakter du har fremvist på det sidste,med dine påstande. Men ok-når man skal sidde på facebook og samle på venner-mellem 60 0g 100 nye hver dag,kan der vel ikke blive meget overskud til at saette sig ind i andre forhold. Til snakken om at tale thai,vil jeg medgive, at jeg også er forundret over det-møder mennesker, der har boet her i 15-20 år,der kun formår at sige tak og farvel osv.-og grunden til dette,tror jeg skyldes,at både mand og kone taler engelsk og det så bliver deres hverdags sprog. Min dame tilbød også at gå på engelsk kursus,men det sagde jeg nej til-ud fra disse betragtninger-og at jeg så var klar over at jeg aldrig ville laere thai. Men derfra og så tale om hvorvidt fastboende og folk der bor i Danmark,er bedst til at tale thai-det er jo håbløst-for uanset hvor i verden man bor-hvis man har interressen og viljen til at laere det,så laerer man det da. Jeg tror at mange er havnet i den faelde med det engelske-og igen andre,er for dovne eller ligeglade+de der på grund af, en eller anden grund-ordblindhed eller indlaeringsproblemer, af naturlige årsager finder det uoverskueligt,at laere. Ok, jeg tager til efterretning, at netop du mener, at jeg har en lille IQ. Men det er naturligvis muligt, at har du ret. Jeg beklager mine personlige udtalelser, meninger og anbefalinger om Chiang Rai for turister. Hilsen, Robert |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 16/08-2011 21:47
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2627 |
Jeg tror at mange er havnet i den faelde med det engelske-og igen andre,er for dovne eller ligeglade+de der på grund af, en eller anden grund-ordblindhed eller indlaeringsproblemer, af naturlige årsager finder det uoverskueligt,at laere. Undskyld, at jeg fortsætter ad dette sidespor, vi burde vel egentlig oprette en ny tråd. Jeg tror, du har ganske ret med det engelske. Det er så let at klare sig på engelsk, og så bliver det ved det. Jeg må med skam erkende, at jeg heller ikke har fået lært ret meget efter næsten 12 måneder sammenlagt i Thailand. Og problemet er også, at for en "turist" som mig, glemmer man de fleste af de få ord, man trods alt får lært, når man kommer hjem til Danmark. Jeg har faktisk sat mig for at prøve at lære noget mere på min næste tur, og jeg har overvejet, om det bedste måske er at finde en arbejdsløs thai og så tilbyde vedkommende fuldtidsarbejde i nogle uger med at lære mig noget thai. Altså ikke en uddannet sprogunderviser, men en der kan følge mig rundt i dagtimerne og så lære mig undervejs. Lyder det som en dum ide? Og hvis det ikke lyder som en dum ide, hvordan i alverden finder jeg sådan en person? Det skal jo helst være en, som er tålmodig til at fortælle en tonedøv person for tyvende gang, at udtalen er forkert, og som også har lyst til at hænge ud med en kedelig farang, som drøner rundt for at tage billeder til sin hjemmeside, og hvad han ellers kan finde på. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 16/08-2011 22:00
|
Kim Ludvigsen skrev: Jeg tror at mange er havnet i den faelde med det engelske-og igen andre,er for dovne eller ligeglade+de der på grund af, en eller anden grund-ordblindhed eller indlaeringsproblemer, af naturlige årsager finder det uoverskueligt,at laere. Undskyld, at jeg fortsætter ad dette sidespor, vi burde vel egentlig oprette en ny tråd. Jeg tror, du har ganske ret med det engelske. Det er så let at klare sig på engelsk, og så bliver det ved det. Jeg må med skam erkende, at jeg heller ikke har fået lært ret meget efter næsten 12 måneder sammenlagt i Thailand. Og problemet er også, at for en "turist" som mig, glemmer man de fleste af de få ord, man trods alt får lært, når man kommer hjem til Danmark. Jeg har faktisk sat mig for at prøve at lære noget mere på min næste tur, og jeg har overvejet, om det bedste måske er at finde en arbejdsløs thai og så tilbyde vedkommende fuldtidsarbejde i nogle uger med at lære mig noget thai. Altså ikke en uddannet sprogunderviser, men en der kan følge mig rundt i dagtimerne og så lære mig undervejs. Lyder det som en dum ide? Og hvis det ikke lyder som en dum ide, hvordan i alverden finder jeg sådan en person? Det skal jo helst være en, som er tålmodig til at fortælle en tonedøv person for tyvende gang, at udtalen er forkert, og som også har lyst til at hænge ud med en kedelig farang, som drøner rundt for at tage billeder til sin hjemmeside, og hvad han ellers kan finde på. Jeg har en gammel ide, som delvist er baseret på uvidenskabelig observation. Yngre mennesker lærer nemmere, mens de ældre, herunder mig, halter, og det er, selvom jeg har lært mange sprog, men ikke asiatisk med tonationer. Min observation således, der muligvis er ukorrekt, er, at man skal lave/få en barn, og så lære samtidig med barnet. Projektet er uafsluttet, da der går nogle år, inden min søn kan snakke thai på højt niveau :-) Hvis jeg stadig snakker Thai på lavt niveau til den tid, så er min teori forkert. Hilsen, Robert |
|
|
|
| NoiNarak |
Lagt på d. 16/08-2011 22:19
|
Hej Kim! Hvis du til den tid,er interreseret,kender jeg en-mener han bor på Phuket,som har tilbudt,at undervise over Skype eller messenger-de første to timer gratis,hvorefter man kan vurderer om det er ok. eller ikke noget-derefter kan man få 30 timers undervisning-en eller to timer af gangen til ialt-mener det var 5000 baht. Bare giv besked ,så skal jeg finde hans kontakt info. til dig. Skal lige sige-hans engelske er noget rustent-men han er thai og har da forudsaetningerne dermed-men dermed kan jeg jo ikke sige, om han er god nok til at undervise-og det må man jo så prøve at vurderer ud fra de to gratis timer. |
|
|
|
| chacha |
Lagt på d. 16/08-2011 22:30
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 81 |
NoiNarak skrev: Hej Kim! Hvis du til den tid,er interreseret,kender jeg en-mener han bor på Phuket,som har tilbudt,at undervise over Skype eller messenger-de første to timer gratis,hvorefter man kan vurderer om det er ok. eller ikke noget-derefter kan man få 30 timers undervisning-en eller to timer af gangen til ialt-mener det var 5000 baht. Bare giv besked ,så skal jeg finde hans kontakt info. til dig. Skal lige sige-hans engelske er noget rustent-men han er thai og har da forudsaetningerne dermed-men dermed kan jeg jo ikke sige, om han er god nok til at undervise-og det må man jo så prøve at vurderer ud fra de to gratis timer. Hvem er det du anbefaler ??? Jeg kender også en fra Phuket som reklamerer......har du et navn???? Jeg har nogle advarsler om personen måske........ præsis det samme med de 2 timer gratis osv........ klap lige hesten....hvem er det ?????? Jeg har ihvertfald kendskab til en svindler der.... |
|
|
|
| chacha |
Lagt på d. 16/08-2011 22:34
|
@Noinarak, Bortset fra det har du vist anbefalet ham før ikke ???? og han er helt værdiløs...en svindler.... Du anbefalede ham under dit tidligere nick også ik ???? hvad er navnet............ok na krap....reo reo..... ![]() Mvh, chacha, ,,,, osv.... see yah...
Redigeret af chacha d. 16/08-2011 22:43 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/08-2011 22:58
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Kim Ludvigsen skrev: Jeg tror at mange er havnet i den faelde med det engelske-og igen andre,er for dovne eller ligeglade+de der på grund af, en eller anden grund-ordblindhed eller indlaeringsproblemer, af naturlige årsager finder det uoverskueligt,at laere. Undskyld, at jeg fortsætter ad dette sidespor, vi burde vel egentlig oprette en ny tråd. Jeg tror, du har ganske ret med det engelske. Det er så let at klare sig på engelsk, og så bliver det ved det. Jeg må med skam erkende, at jeg heller ikke har fået lært ret meget efter næsten 12 måneder sammenlagt i Thailand. Ingen skam, Kim. Men jeg kan forsikre dig for, at hvis du havner i Mubaan Pitak, ampur baan muang, jangwat sakon, så er det swim or drown.. Forstået på den måde, at der er der godt nok ikke nogle der kan tale engelsk, og de fleste har endda en utilbøjelighed mod at tale central thai. Dette kender Leif og Claus også til. Og for nu at vende tilbage til tråden, så siger Robert: Jeg beklager mine personlige udtalelser, meninger og anbefalinger om Chiang Rai for turister. Ingen grund til det, Robert. Du referer blot til dine personlige oplevelser, og sådan er vi alle så forskellige. Den ene kan lide moderen og den anden kan lide datteren ![]() mvh rinpoche Redigeret af rinpoche d. 16/08-2011 23:07 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/08-2011 23:14
|
|
NoiNarak skrev: Men derfra og så tale om hvorvidt fastboende og folk der bor i Danmark,er bedst til at tale thai-det er jo håbløst-for uanset hvor i verden man bor-hvis man har interressen og viljen til at laere det,så laerer man det da. Jeg tror at mange er havnet i den faelde med det engelske-og igen andre,er for dovne eller ligeglade+de der på grund af, en eller anden grund-ordblindhed eller indlaeringsproblemer, af naturlige årsager finder det uoverskueligt,at laere. Ordblindhed har intet at gøre med at lære at tale thai. Jeg kender mere end et par "sprogspassere" (tilgiv mig udtrykket) som er særdeles gode til at tale thai. |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 16/08-2011 23:17
|
|
NoiNarak skrev: Hvis du til den tid,er interreseret,kender jeg en-mener han bor på Phuket,som har tilbudt,at undervise over Skype eller messenger Jeg er ikke interesseret i den slags. Jeg tror, det er meget bedre "live", fordi man husker det bedre, når peger på en krabbe og får at vide, at den hedde "boo" på thai. Eller når man sammen går ud og spise og øver på "khao pad gai" og "pad thai" for så at bestille og så håbe, man får noget spiseligt ;-) Det er noget helt andet ved en skærm. Jeg tror ikke, det fæster så godt ved skærmen. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/08-2011 23:20
|
|
Enig, Kim. Nothing beats a longhaired dictionary ![]() |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 16/08-2011 23:27
|
|
Robert Kronberg skrev: Jeg har en gammel ide, som delvist er baseret på uvidenskabelig observation. Yngre mennesker lærer nemmere, mens de ældre, herunder mig, halter, og det er, selvom jeg har lært mange sprog, men ikke asiatisk med tonationer. Min observation således, der muligvis er ukorrekt, er, at man skal lave/få en barn, og så lære samtidig med barnet. Projektet er uafsluttet, da der går nogle år, inden min søn kan snakke thai på højt niveau :-) Hvis jeg stadig snakker Thai på lavt niveau til den tid, så er min teori forkert. Hilsen, Robert Dette er en kendsgerning, Robert. At yngre mennesker indlærer sprog bedre end ældre. Men jeg føler mig tilsvarende overbevist om, at du vil kunne løfte dit thai på nye niveauer i takt med din søn. Og din teori vil næppe vise sig at være forkert ![]() mvh rinåoche |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 17/08-2011 00:14
|
rinpoche skrev: Robert Kronberg skrev: Jeg har en gammel ide, som delvist er baseret på uvidenskabelig observation. Yngre mennesker lærer nemmere, mens de ældre, herunder mig, halter, og det er, selvom jeg har lært mange sprog, men ikke asiatisk med tonationer. Min observation således, der muligvis er ukorrekt, er, at man skal lave/få en barn, og så lære samtidig med barnet. Projektet er uafsluttet, da der går nogle år, inden min søn kan snakke thai på højt niveau :-) Hvis jeg stadig snakker Thai på lavt niveau til den tid, så er min teori forkert. Hilsen, Robert Dette er en kendsgerning, Robert. At yngre mennesker indlærer sprog bedre end ældre. Men jeg føler mig tilsvarende overbevist om, at du vil kunne løfte dit thai på nye niveauer i takt med din søn. Og din teori vil næppe vise sig at være forkert ![]() mvh rinåoche Takker, så om 20 år kan jeg snakke videnskab på Thai på DTW? ![]() Hilsen, Robert |
|
|
|
| Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 17/08-2011 00:19
|
|
rinpoche skrev: Enig, Kim. Nothing beats a longhaired dictionary ![]() Hæ, ja jeg havde overvejet en sleeping dictionary, men Jessica Alba er optaget, suk! |
|
|
|
| NoiNarak |
Lagt på d. 17/08-2011 01:30
|
chacha skrev: NoiNarak skrev: Hej Kim! Hvis du til den tid,er interreseret,kender jeg en-mener han bor på Phuket,som har tilbudt,at undervise over Skype eller messenger-de første to timer gratis,hvorefter man kan vurderer om det er ok. eller ikke noget-derefter kan man få 30 timers undervisning-en eller to timer af gangen til ialt-mener det var 5000 baht. Bare giv besked ,så skal jeg finde hans kontakt info. til dig. Skal lige sige-hans engelske er noget rustent-men han er thai og har da forudsaetningerne dermed-men dermed kan jeg jo ikke sige, om han er god nok til at undervise-og det må man jo så prøve at vurderer ud fra de to gratis timer. Hvem er det du anbefaler ??? Jeg kender også en fra Phuket som reklamerer......har du et navn???? Jeg har nogle advarsler om personen måske........ præsis det samme med de 2 timer gratis osv........ klap lige hesten....hvem er det ?????? Jeg har ihvertfald kendskab til en svindler der.... Rolig rolig nu-hvis han er svindler,har jeg mindst lige så stor interesse i at vide det og få ham stoppet. Han kalder sig:-Come Phuket ask Una og florerer på facebook siden-Thailand Travel Guide. Vil meget gerne vide om det er samme person-for så skal jeg lige have sendt nogle advarsler-og snakket med ham der står for-Thailand Travel Guide,så han bliver stoppet. |
|
|
|
| chacha |
Lagt på d. 17/08-2011 07:19
|
Det er samme person, han kalder sig Unna. Han overholder ikke aftaler og blir væk efter betaling. "Giver"! 2 timer fri, men tager alle penge og refunderer ikke . en svindler. |
|
|
|
| NoiNarak |
Lagt på d. 17/08-2011 07:59
|
Ok. takker for info.-vil jeg lade gå videre,så ikke han tager røven på flere. |
|
|
|
| jydetampen |
Lagt på d. 17/08-2011 09:31
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 355 |
Hej Kim. Angående bo sang så er det en lille by udenfor cm,som har en stor paraply fabrik hvor mange turister kommer for se hvordan de bliver lavet,og så godt som alle butikker sælger paraplyer og malerier. Cafeen coffee time er et rigtig hyggeligt sted som let bliver overset,da jeg tror folk vender om inden de kommer til den fordi de tror kun det handler om paraplyer og malerier. Ejeren(angkana) er som sagt en meget rar og sødt menneske,som gerne hjæper alt og alle,hun kender en masse mennesker deroppe,hun kender til mange steder og hvis hun ikke kender det så ved hun hvem eller hvor man skal tage hen. Hun kender også til rigtig mange gode spise steder og det er alt fra gode gade køkkener til fine resturanter og altsammen til en meget rimelig pris. Jeg har mange gange boet på et hotel i cm som hedder lai-thai, som igen er billig og med et venligt personale og en pool som bliver gjort rent hverdag,og udenfor holder en lokal taxa som kan kører jer til bo sang og han vil meget gerne lave nogle stop under vejs ved teaktræ -sølv-silke fabrikker da han får et tilskud til benzin hver sted,så man kan vælge at sige ja eller nej tak til at stoppe. Jeg har taget nat toget derop nogle gange og det kan være en sjov tur især hvis man er flere.fordelen ved toget er at man bliver transporet og samtidlig sparer man en overnatning på hotel,men tag 2 klasses sovevogn,da 1 klasse bliver låst af om natten og der kan være så koldt pga ac. Håber det gav lidt blod på tanden. |
|
|
|
| kro90 |
Lagt på d. 17/08-2011 10:20
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 561 |
Hej Jyde Tak for info. glæder mig. Kim
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.