Se indlæg
 Udskriv debat
Artikel: Dansk Thailandske ægteskber
Robert Kronberg
rinpoche skrev:
goldfireson skrev:
Hej alle brugere, Jeg søger stadig casepersoner til en artikel om brudte dansk-thailandske ægteskaber

Det var dejligt i svarede på min forrige tråd, og jeg kan forstå, at det er et emne, der lægger jer meget på hjerte.

Blot for at bidrage til din sproglige og grammatiske kompetence, som vel et eller andet sted burde være en journalists adelsmærke, så kan jeg oplyse, at det hedder:"Ligger jer meget på hjerte".

At "lægge" er et transitivt verbum.

Der ligger et æg.

Den lægger et æg.

Sådan er min huskeregel...

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
hugoboerge
Hvorfor ikke lave et rundspoerge her i vores forum. Hvor mange medlemmer er blevet skilt og var deres davaerende kone dansk, thai eller anden nationalitet. Hvor mange er blevet gift igen eller er samboende med dansk, thai eller anden nationalitet.

Lung Yao
Rin skrev:
At "lægge" er et transitivt verbum

Så det næste spørgsmål du ville få er : HVAD er "transitivt verbum"=??? Angel Tuttelu Tralla

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

rinpoche
Det er et verbum der har et objekt tilknyttet Smile

Som illustreret af Roberts eksempel.
Ikke fordi han behøver at betjene sig af sådanne eksempler, han blev også heglet igennem med grammatik i sine latinklasser.
Der får man check på sin grammatik Smile

Men mon ikke vi skal lade dette hvile, det er vist ikke ligefrem relevant for tråden.

Beklager at jeg nævnte det. Jeg havde kun journalistens bedste interesser for øje Wink

hugoboerge
Interessant med dansk grammatik kursus.

Spring til debat: