Se indlæg|
Spis dig sundere i Thailand
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 17/04-2013 19:41
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 819 |
Rinpoche jeg er ikke heeelt enig med dig der. Vi snakker madsundhed, og ikke hvad vi hver i sær bruger i vores køkken. Og så længe et produkt ikke er bevist usundt (kræftfremkaldende) så er det lidt vagt, at bruge det som et af argumenterne for thaimad skulle være usundere. Angående ris er polerede, det er ris herhjemme også, da vores hovedleverandører er Thailand og Vietnam - altså samme ris :-) Edit : i øvrigt skulle det efter ny forskning også være kræftfremkaldende at spise ristet brød, den ristede effekt (det lidt brændte) på brødet, skulle angiveligt give kræft.. Og hvor mange i Danmark spiser lige ristet brød ? ;-) Og også ovnbagte/stegte kartofler http://ekstrablad...943229.ece Redigeret af Bjarke85 d. 17/04-2013 19:49 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 17/04-2013 20:02
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Nu sammenligner du fødevarer med et unødigt tilsætningsstof, MSG. Jeg har ikke på noget tidspunkt hævdet at thaimad er usundere end den danske, jeg stillede blot spørgsmålstegn ved det oprindelige indlæg, der hævdede som så: Der er en sund årsag til, at thaierne har et bedre helbred end os danskere. Maden. Angående ris er polerede, det er ris herhjemme også, da vores hovedleverandører er Thailand og Vietnam - altså samme ris :-) Ikke nødvendigvis, det er rig adgang til såkaldte "brune ris". Altså upolerede. De er sikkert også at købe i Thailand, men jeg har nu aldrig set nogle bruge disse. mvh |
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 17/04-2013 21:17
|
|
Det er også mest Health freaks i Danmark der bruger brune ris. Kender et par bodybuilders der gør.. Ellers bruger alle jeg kender og har mødt "almindelige" ris. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 17/04-2013 22:47
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Jeg har nu fået upolerede eller brune ris i Thailand om end sjældent. Men tilbage til spørgsmålet om thai mad generelt er sundere? Da jeg for 20 år siden satte mine ben første gang i Thailand, så jeg næsten ingen overvægtige indbyggere, og jeg tror sådan set at de brugte den samme mængde sukker, salt og msg allerede dengang. Jeg tabte faktisk et eller adskillige flere kilo på mine rejser. Jeg mener heller ikke at tilberedningen af maden er ændret afgørende mht til olie og andet. Nu ser jeg desværre overvægtige skolebørn i deres uniformer, tit og ofte i Bangkok. Er det thai-madens skyld? Jeg tvivler. Jeg mener det er den fancy populære Kentucky, McDonald osv som måske også har indflydelse på den daglige diæt. Dyrt men elendigt. At man nu også kan købe chips på hvert gadehjørne fra den nærmeste 7/11 tror jeg også har haft indflydelse for body størrelsen. Nå det var bare mit input, jeg tror ikke det specielt er thai madens skyld at der er flere overvægtige, men indflydelsen fra den vestlige verden. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Bjarke85 |
Lagt på d. 17/04-2013 22:57
|
|
natty skrev: Jeg har nu fået upolerede eller brune ris i Thailand om end sjældent. Men tilbage til spørgsmålet om thai mad generelt er sundere? Da jeg for 20 år siden satte mine ben første gang i Thailand, så jeg næsten ingen overvægtige indbyggere, og jeg tror sådan set at de brugte den samme mængde sukker, salt og msg allerede dengang. Jeg tabte faktisk et eller adskillige flere kilo på mine rejser. Jeg mener heller ikke at tilberedningen af maden er ændret afgørende mht til olie og andet. Nu ser jeg desværre overvægtige skolebørn i deres uniformer, tit og ofte i Bangkok. Er det thai-madens skyld? Jeg tvivler. Jeg mener det er den fancy populære Kentucky, McDonald osv som måske også har indflydelse på den daglige diæt. Dyrt men elendigt. At man nu også kan købe chips på hvert gadehjørne fra den nærmeste 7/11 tror jeg også har haft indflydelse for body størrelsen. Nå det var bare mit input, jeg tror ikke det specielt er thai madens skyld at der er flere overvægtige, men indflydelsen fra den vestlige verden. Lige præcis, helt enig ! |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 18/04-2013 09:13
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Brune ris, eller ข้าวกล้อง KHAO KLONG, kan købes alle steder og er ved ar blive mere og mere populære. Tidligere var det ufint at spise dem da det er de ris der serveres i fængslerne. De burde være billigere end polerede ris men er det ikke. At der er flere tykke børn i dag tror jeg skyldes at folk har fået flere penge mellem hænderne og at tykke børn nærmest er et statussymbol. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 18/04-2013 12:18
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
rinpoche skrev: Det kan ikke undgås, at når man har boet på landet i Thailand og deltaget i det daglige arbejde, at man får et vist indblik. Du skulle en dag prøve at prikke hul i din lille turistboble og stikke hænderne i mulden. Ja - havde heller ikke forventet andet svar fra dig. Nu er du jo ikke den eneste der har været ude i landbrugsområderne, ligger lige et billede fra min ex. bror, som arbejder i familiens landbrug. [img]https://lh5.googleusercontent.com/-595kMLf-THM/UW_E52BK7AI/AAAAAAAADas/vc-MHoGHB1I/s800/IMG_0216.jpg[/img] is not a valid Image. Fik tilbud om at hjælpe, turde ikke med alle de slanger som er i området. Men det jeg vil nævne er, at jeg ikke har set nogle landbrugskemikalier nær markerne, samt i familiens skure. På de omkringliggende markedspladser, har jeg på intet tidspunkt bemærket kemikalier til landbrug. Jeg bryder mig ikke om, at du gang på gang kritiserer kosten i Thailand, når så mange skriver at de trives bedre i Thailand. Oh nej! - det er jo kun dig der kender Thailand, vi andre har hængt ud på barer i Bangkok og Pattaya. ![]() |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 18/04-2013 14:07
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1381 |
ang kost se her.... http://www.nytime....html?_r=0 og lad os ikke glemme hvad maden bliver lavet I palme olie som er er rigtig skidt for dit heldbred men det er billigt så det er det man burger mest af her.... http://medblogcon...g/4/?p=893 http://voices.yah...10582.html http://www.nation...47249.html Redigeret af dutling68 d. 18/04-2013 14:24 Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 18/04-2013 14:20
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
vandango skrev: rinpoche skrev: Det kan ikke undgås, at når man har boet på landet i Thailand og deltaget i det daglige arbejde, at man får et vist indblik. Du skulle en dag prøve at prikke hul i din lille turistboble og stikke hænderne i mulden. Ja - havde heller ikke forventet andet svar fra dig. Nu er du jo ikke den eneste der har været ude i landbrugsområderne, ligger lige et billede fra min ex. bror, som arbejder i familiens landbrug. [img]https://lh5.googleusercontent.com/-595kMLf-THM/UW_E52BK7AI/AAAAAAAADas/vc-MHoGHB1I/s800/IMG_0216.jpg[/img] is not a valid Image. Fik tilbud om at hjælpe, turde ikke med alle de slanger som er i området. Men det jeg vil nævne er, at jeg ikke har set nogle landbrugskemikalier nær markerne, samt i familiens skure. På de omkringliggende markedspladser, har jeg på intet tidspunkt bemærket kemikalier til landbrug. Jeg bryder mig ikke om, at du gang på gang kritiserer kosten i Thailand, når så mange skriver at de trives bedre i Thailand. Oh nej! - det er jo kun dig der kender Thailand, vi andre har hængt ud på barer i Bangkok og Pattaya. ![]() Det er positivt at hoere at man trives bedre i Thailand. Er det paa grund af kosten ? eller er det fordi man har en behageligere og mere afslappet tilvaerelse her ? Det er nok snarere det sidste der goer sig gaeldende. Det er 47 aar siden jeg satte mine foedder paa Thailandsk jord foerste gang og fra min foerste tid i Thailand kan jeg ikke erindre at have set nogle fedladne lokale overhovedet. Thai damerne var ikke saa "fyldige" dengang som man ser dem i dag dvs at finde en dame med store forlygter var utrolig svaert. Saa der hvor det er gaaet helt galt er efter min mening den vestlige indflydelse i form af KFC og McDonalds. Hertil er der kommet utallige kaeder der tilbyder forskellige former for amerikanske soede sager saa som dough nuts plus cola epidemien har ogsaa gjort sit. Stegeolien betyder ogsaa meget. I princippet kan stegeolien hoejst bruges 1 - 2 gange og saa skal den kasseres. Men hvor mange restauranter praktiserer det ? |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 18/04-2013 14:25
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Vandango Rinpoche fortæller at han oplever at der bruges store mængder af kemikalier i det thailandske landbrug. Det er hvad han oplever og derfor fortæller han det. Du oplever det modsatte og du fortæller så hvordan du oplever det. Her er så hvordan jeg oplever det på baggrund af hvad jeg læser i avisen, hører i radioen, og ser i fjernsynet. Thailands landbrug har et enormt overforbrug af kunstgødning og skadedyrsgifte som til dels skyldes manglende uddannelse. Det er lidt tankegangen om at to vitaminpiller må sgu da være bedre end en. Det er så grelt flere steder at drikkevandet flere steder er truet. Jeg er ikke landmand men min kones familie opdrætter kyllinger i tusindvis og de fodres med foder tilsat væksthormoner. Den opdrætter også rejer og her er historien den samme. Ananas markerne sprøjtes med alskens giftstoffer og ukrudtet fjernes også med gift. Det er ikke sket kun en gang at EU eller andre lande har forbudt import at thailandske grøntsager på grund af rester af plantegifte og andet godt, det er sket mange gange. Det er ikke alt man kan se og det er ikke alting der er som man ser det, Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 18/04-2013 14:40
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Hvis jeg husker korrekt, har EU flere gange overvejet et totalforbud mod import af grøntsager og andre madvarer fra Thailand, så de en gang for alle kunne lære det. Vi er på en eller anden måde kommet ud i to forskellige diskussioner, en om hvorvidt thaimad i sig selv er sundere end den Vestlige. Her er vi flere som har erfaret, at der igennem årene er sket en betydelig kropsforstørrelse i befolkningen efter indflydelse af McD, cola, chips osv. Det ses ikke kun i Thailand. Uden at jeg er videnskabsmand, vil jeg mene at den originale thaimand nok generelt er bedre ernæringsmæssigt sammensat end den vestlige normalkost. Så er der en anden som omhandler, stort forbrug af pesticider, væktshormoner osv. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 18/04-2013 14:45
|
clydehaumann skrev: Vandango Rinpoche fortæller at han oplever at der bruges store mængder af kemikalier i det thailandske landbrug. Det er hvad han oplever og derfor fortæller han det. Du oplever det modsatte og du fortæller så hvordan du oplever det. Her er så hvordan jeg oplever det på baggrund af hvad jeg læser i avisen, hører i radioen, og ser i fjernsynet. Thailands landbrug har et enormt overforbrug af kunstgødning og skadedyrsgifte som til dels skyldes manglende uddannelse. Det er lidt tankegangen om at to vitaminpiller må sgu da være bedre end en. Det er så grelt flere steder at drikkevandet flere steder er truet. Jeg er ikke landmand men min kones familie opdrætter kyllinger i tusindvis og de fodres med foder tilsat væksthormoner. Den opdrætter også rejer og her er historien den samme. Ananas markerne sprøjtes med alskens giftstoffer og ukrudtet fjernes også med gift. Det er ikke sket kun en gang at EU eller andre lande har forbudt import at thailandske grøntsager på grund af rester af plantegifte og andet godt, det er sket mange gange. Det er ikke alt man kan se og det er ikke alting der er som man ser det, Og lige foer groentsagerne osv ryger ind paa markedet faar de lige en omgang mere (for friskhedens skyld) saa adskillige hundrede km transport ikke kan bemaerkes. |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 18/04-2013 18:50
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
vandango skrev: rinpoche skrev: Det kan ikke undgås, at når man har boet på landet i Thailand og deltaget i det daglige arbejde, at man får et vist indblik. Du skulle en dag prøve at prikke hul i din lille turistboble og stikke hænderne i mulden. Ja - havde heller ikke forventet andet svar fra dig. Nu er du jo ikke den eneste der har været ude i landbrugsområderne, ligger lige et billede fra min ex. bror, som arbejder i familiens landbrug. Fik tilbud om at hjælpe, turde ikke med alle de slanger som er i området. Du får vist ikke "hænderne i mulden" lige med det samme.Det kunne være såre interessant at høre Le-Si`s indspark her. Han er da vist om nogen een af de herinde der har mest hands on erfaring med thailandsk landbrug. Jeg bryder mig ikke om, at du gang på gang kritiserer kosten i Thailand, når så mange skriver at de trives bedre i Thailand. Det gør jeg nu ikke, kun i denne tråd og i visse henseender. Og kun fordi jeg fandt det oprindelige indlæg lidt vel unuanceret, for ikke at sige naivt. Jeg tror, at grunden til at så mange trives bedre i Thailand end i et koldt klima, simpelthen er varmen. Gigtplagede får det bedre, nogle respiratoriske problemer affødt af kulde undgås, og som en herinde tidligere har omtalt, græspollenallergikere får det betydeligt bedre. Det sidste er noget jeg kender fra min nærmeste omgangskreds. Jeg tror ikke maden spiller nogen som helst rolle i denne forbindelse. Oh nej! - det er jo kun dig der kender Thailand, vi andre har hængt ud på barer i Bangkok og Pattaya. ![]() Jamen, fred da være med det. |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 20/04-2013 07:54
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
![]() Ang. ris-snakken lidt tidligere i tråden. Så havde Bangkok Post i går en artikel om andre sorter ris end lige jasmin: - Going Against The Grain Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| savasava |
Lagt på d. 20/04-2013 10:24
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
Er det maden der gør at nogle får det bedre, jamen så er det såre nemt at få det lige så godt i Danmark eller andre steder. Thailændere er slet og aldeles ikke bevidste om sundhed endnu. |
|
|
|
| vandango |
Lagt på d. 20/04-2013 11:01
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3980 |
savasava skrev: Er det maden der gør at nogle får det bedre, jamen så er det såre nemt at få det lige så godt i Danmark eller andre steder. Thailændere er slet og aldeles ikke bevidste om sundhed endnu. Det er godt nok lidt af en påstand. Hjemme hos os går snakken på sundhed, skyldes især nok at jeg er overvægtig. Sund mad og fedtfattig mad, står højt på listen hjemme hos os. Kom engang til at lave brasede kartofler, fik en ordentlig omgang for det. Hos os står den på frugt hver dag, og alt efter hvad jeg har spist, står kosten derefter på grøntsagssupper. |
|
|
|
| Dalton |
Lagt på d. 20/04-2013 13:45
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 326 |
Der er så bare en ting jeg ikke forstår: Hvis thaierne har sådan et godt helbred, hvorfor bliver jeg så konstant bedt om at sende penge til min venindes syge familie medlemmer.... ![]() ![]() Go´ Week end Dalton |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 20/04-2013 14:06
|
vandango skrev: savasava skrev: Er det maden der gør at nogle får det bedre, jamen så er det såre nemt at få det lige så godt i Danmark eller andre steder. Thailændere er slet og aldeles ikke bevidste om sundhed endnu. Det er godt nok lidt af en påstand. Hjemme hos os går snakken på sundhed, skyldes især nok at jeg er overvægtig. Sund mad og fedtfattig mad, står højt på listen hjemme hos os. Kom engang til at lave brasede kartofler, fik en ordentlig omgang for det. Hos os står den på frugt hver dag, og alt efter hvad jeg har spist, står kosten derefter på grøntsagssupper. Det lyder godt Vandango, men der er en hulens masse sukker i frugt her i Thailand. Noget af det bedste frugt er (min mening) Star fruit (mah fueang) - har vi i haven. Mangosteen (Mongkut) Passion fruit (saovarot) Der er stort sukkerindhold i oranges til fruit juice, samt ananas og vandmelon skulle vaere en ren sukkerbombe. Jeg selv faar et frugtfad om morgenen plus til frokost koeber jeg frugt fra gaden og aftenen sluttes af med endnu et frugtfad foran fjerneren. Paa trods af alle de gode hensigter kniber det med at slippe af med kiloerne ![]() |
|
|
|
| dutling68 |
Lagt på d. 20/04-2013 16:03
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1381 |
ang frugt så se her http://iform.dk/k...feder-lidt Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
|
| savasava |
Lagt på d. 20/04-2013 16:11
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 114 |
vandango skrev: savasava skrev: Er det maden der gør at nogle får det bedre, jamen så er det såre nemt at få det lige så godt i Danmark eller andre steder. Thailændere er slet og aldeles ikke bevidste om sundhed endnu. Det er godt nok lidt af en påstand. Hjemme hos os går snakken på sundhed, skyldes især nok at jeg er overvægtig. Sund mad og fedtfattig mad, står højt på listen hjemme hos os. Kom engang til at lave brasede kartofler, fik en ordentlig omgang for det. Hos os står den på frugt hver dag, og alt efter hvad jeg har spist, står kosten derefter på grøntsagssupper. Det er glædeligt at du taber nogle kilo i Thailand Vandango, men det kan du sikkert gøre lige så nemt i Danmark. Selv var jeg nogle kilo lettere dengang jeg boede i Thailand, troede at det var min daglige løbetur på stranden i Hua Hin, fra Hilton hotel til Kao Takiab og tilbage igen. Foresten, mødte ikke mange thaiere på mine løbeture. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Du får vist ikke "hænderne i mulden" lige med det samme.