Se indlæg
 Udskriv debat
Dansk test
energy
Så er der endelig kommet et skriftligt svar tilbage efter ca. 4 måneder fra US.. Hurra hurra Sunflower

Her er lidt af det de skriver... Det vigtigste Cool

Ved brev af 25. februar 2013 orienterede vi jer om, at prøven nu var færdigudviklet. Ved en fejl fremstod det, at din ægtefælle på daværende tidspunkt allerede var indrejst i Danmark.

Vi kan bekræfte, at din ægtefælle har 6 måneder fra sin indrejse og tilmelding til Folkeregistreret til at bestå en prøve i dansk på A1-niveau.

Så nu kan min kone gå på skole sommerferie fra næste uge med lidt mere ro i sindet.. Grin

rinpoche
Tillykke Smile

Papa
energy skrev:

Så er der endelig kommet et skriftligt svar tilbage efter ca. 4 måneder fra US.. Hurra hurra Sunflower

Ved brev af 25. februar 2013 orienterede vi jer om, at prøven nu var færdigudviklet. Ved en fejl fremstod det, at din ægtefælle på daværende tidspunkt allerede var indrejst i Danmark.

Vi kan bekræfte, at din ægtefælle har 6 måneder fra sin indrejse og tilmelding til Folkeregistreret til at bestå en prøve i dansk på A1-niveau.

Så nu kan min kone gå på skole sommerferie fra næste uge med lidt mere ro i sindet.. Grin

Tillykke..... håber det er gået godt for konen! Smile

Lung Yao
Papa skrev:

..................................

Jep, forhåbentlig da det var i .............. Juni 2013. Wink

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

Papa
Lung Yao skrev:

Papa skrev:

..................................

Jep, forhåbentlig da det var i .............. Juni 2013. Wink

.

Ha ha. Ved godt det lød lidt mærkeligt Lung, men så 6 måneder i skole, så er vi jo tæt på nu... Og forhåbentlig godt overstået. Wink

Papa
zapper skrev:

Det kan godt være prøven er simpel, men hvorfor skal man til København for at tage den test ? Uanset hvor man bor i landet er det kun i København. Det er jo forrykt, at en computerprøve ikke kan fortages andre steder end i København.

Du har fuldstændig ret ang København Zapper, det er komplet tosset der kun er det ene sted, og så skriver de prøven kun tager mellem 20 & 25 minnutter.
Men vi skal da bruge det meste af en dag når vi kommer fra fastlandet, plus fridag fra arbejde, og så lige et par billetter hos DSB.

Hold da K... jeg har lyst til at sparke dem i R.... engang imellem Headbanger
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude.
I can assure you it is much, much more important than that." Wink

phom
Ja det er forrykt, at det kun er folk i København, der ikke skal bruge en hel dag på at rejse. især med den pris man betaler, så må det da være muligt at have nogle pc'er med internetforbindelse helt til København på diverse sprogskoler rundt omkring i landet.

energy
Papa skrev:

energy skrev:

Ser først nu du havde skrevet i januar.Shock

Ja,det gik godt. Bestod testen i første omgang. Så hun fik lov til at blive i Danmark. Hurra Grin
Har bestået modul 1 og 2 i dansk sidste år.
Hun er nu på barsel og går hjemme med vores barn indtil hun skal tilbage til sprogskolen.
Så det går fint allesammen.

Energy

Papa
energy skrev:

Papa skrev:

energy skrev:

Ser først nu du havde skrevet i januar.Shock

Ja,det gik godt. Bestod testen i første omgang. Så hun fik lov til at blive i Danmark. Hurra Grin
Har bestået modul 1 og 2 i dansk sidste år.
Hun er nu på barsel og går hjemme med vores barn indtil hun skal tilbage til sprogskolen.
Så det går fint allesammen.

Energy

STORT tillykke med den lille ny i familien. Og tillykke med fruen og hendes prøver Smile
Min kone skal bestå den første prøve inden 12 august. hmmmm
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude.

farao54
Er der nogen som kan give mig en ide om hvor lang tid det normalt tager at opnå nok dansk egenskaber til at kunne klare testen? Jeg er klar over at den skal tages indenfor 6 måneder, og at den første måned går med at US godkender FS. Og så selvfølgelig også at der er forskel på folk. Men jeg kunne godt tænke mig at få en ide om hvor meget tid og kræfter der skal lægges i sprogskolen for at kunne klare testen.
Har planer om at blive gift til februar, og så skal der bare kløs på mht at lære dansk.. Men hvor mange måneders effektiv undervisning er der normalt (i gennemsnit) før man er klar til at tage testen?

larschr5
Prøven er forholdsvis ny så der er nok ikke så mange der har erfaringer i hvad der kræves. Men vil tro at efter 3-4 måneders undervisning er man klar til at forsøge. Men alt afhænger selvfølgelig af individuelle forudsætninger og indsats.

Men din kæreste og dig kan læse mere og se konkrete eksempler på prøven her:
http://uvm.dk/Udd...rl404=true

Derudover kan du måske finde lidt mere informationer her:
http://www.aegtes...=6&t=11518

Skylder dig stadigvæk en kopi af DVD'en jeg købte i forbindelse med min kones forberedelse til den gamle danskprøve. Kaster mig over det i morgen! Smile

Papa
farao54 skrev:

Er der nogen som kan give mig en ide om hvor lang tid det normalt tager at opnå nok dansk egenskaber til at kunne klare testen? Jeg er klar over at den skal tages indenfor 6 måneder, og at den første måned går med at US godkender FS.

Hi farao.
De 6 måneder starter først når i modtager jeres opholdstilladelse.

farao54
Papa skrev:

farao54 skrev:

Er der nogen som kan give mig en ide om hvor lang tid det normalt tager at opnå nok dansk egenskaber til at kunne klare testen? Jeg er klar over at den skal tages indenfor 6 måneder, og at den første måned går med at US godkender FS.

Hi farao.
De 6 måneder starter først når i modtager jeres opholdstilladelse.

Jeg har ellers ladet mig fortælle at de 6 måneder starter fra den dato man ansøger om FS. Men hvis de 6 måneder først starter fra man får tilladelsen så har man jo den tid mere.. Så tak for den oplysning.
Det ændrer dog ikke på at jeg stadigvæk godt kunne tænke mig at høre fra andres personlige erfaringer mht hvor lang tid konen brugte på selve undervisningen før hun tog testen. Smile

sudsakhon
Farao..

Jeg skrev dette tidligere i tråden.
Det kan måske tage lidt af nervøsiteten.

Prøven er meget nem, og med et minimum af forberedelse kan den bestås.
Med det mener, at bare det at man som interesserer sig en lille smule for sproget, er den prøve nærmest bestået.

Men det er helt naturligt at være på stikkerne.

Det er nok vigtigt at huske, at den prøve måske ikke mest er lavet for udlændinge, som frivilligt er kommet til Danmark for at gifte sig.

Nok nærmere for de, som ankommer direkte fra en lerklinet jordhule til at blive installeret i en eller anden form for arrangeret ægteskabsaftale.

1: Niveau A1 er meget nemt. Det er et niveau, som er beregnet på analfabeter, og forudsætter ikke kendskab til latinske bogstaver.

2:
Består hun ikke, kan hun få forlænget fristen med 3 måneder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
farao54
sudsakhon skrev:

Farao..

Jeg skrev dette tidligere i tråden.
Det kan måske tage lidt af nervøsiteten.

Prøven er meget nem, og med et minimum af forberedelse kan den bestås.
Med det mener, at bare det at man som interesserer sig en lille smule for sproget, er den prøve nærmest bestået.

Men det er helt naturligt at være på stikkerne.

Det er nok vigtigt at huske, at den prøve måske ikke mest er lavet for udlændinge, som frivilligt er kommet til Danmark for at gifte sig.

Nok nærmere for de, som ankommer direkte fra en lerklinet jordhule til at blive installeret i en eller anden form for arrangeret ægteskabsaftale.

1: Niveau A1 er meget nemt. Det er et niveau, som er beregnet på analfabeter, og forudsætter ikke kendskab til latinske bogstaver.

2:
Består hun ikke, kan hun få forlænget fristen med 3 måneder.

Sudsakhon:
Tak for dit svar. Måske jeg ikke helt fik forklaret formålet med mit spørgsmål.
Vi er som sådant godt bekendt med at det er nemt, og at hun nok skal bestå.
Min kommende kone er meget opsat på at lære både sprog og kultur så hurtigt som muligt, samt meget gerne videre uddanne sig (hun har en 'universitets' uddannelse, og taler glimrende engelsk).
Det som har vores interesse er hvor lang tid det har taget andre at komme gennem de forskellige moduler, her iblandt det første modul.
Vores mål er at holde hende fri fra arbejdsmarkedet mens hun tager de 6 moduler, hvilket vil sige dagskole, sproglaboratorier osv. For tiden er hun hos mig her i DK, og deltager 4*2 timer ugentligt på IKS (indre mission) i københavn. Udbyttet er tvivlsomt, men hun er meget ihærdig og beslutsom.
Som nævnt i en anden tråd, er vores primære mål at hun kan opnå permanent ophold i DK, så hurtigt som muligt, for at stille hende bedst muligt, og ikke skulle være afhængig af mig, og dermed større kontrol over sit eget liv.
Da vi planlægger at blive gift til februar, så vi lige PT, blot ved at planlægge alle tingene, og heriblandt også om hvorvidt vi ville kunne regne med at kunne tage på sommerferie i 2015 Smile.
Vi er fuldt ud klar over at alle er individuelle, og mit indlæg var også blot ment som et forsøg på at få en rettesnor.

phom
Prøven burde kunne bestås efter 3-4 måneder, selv for personer der næsten ikke kan engelsk.

Der findes masser materiale på internettet hun allerade nu kan øve sig på, og du burde også kunne finde en del app.

Hun bør også allerade nu besøge

http://uvm.dk/Udd...kproeve-A2

Og begynde at arbejde med selve prøven,

Læs mere om prøven her

http://www.nyidan..._dansk.htm

Prøven skal tages indenfor 6 måneder fra den date hun få opholdtilladelse, der er normalt holdstart hver eneste måned, og man starter normalt i kalender måneden efter at sprogskolen har kontaktet en.
Få hun fx opholdtilladelse i slutningen af maj og skolen kontakter jer i starten af juni, skulle hun kunne starte i juli, men i juli er der normalt sommer ferie og hun vil så først kunne starte i midten af august, så man kan sagtens risikere kun at have 4 måneder til at bestå prøven.
Det tager endvidere normalt væsentligt mere end 1 måned af få en familiesammenførings sag igennem. Forvent 3 til 5 måneder fra ansøgning til opholdtilladelsen kommer.

sudsakhon
Jeg er lidt forvirret.
Grunden er måske, at jeg læste de som interesse "A1/A2" prøven.

Men med dit nyeste indlæg tyder det men på at du søger info om den egentlige dansk undervisning, og den prøve der skal være et af grundlagene for tidsbegrænse opholdstilladelse

Der vil de være nødvendig, efter omstændighederne og hendes sprogøre, at lægge et par måneders fuldtidsarbejde ind for hvert trin på modulerne. (Med hendes uddannelse bør hun tage spor 3)

For at vende tilbage til "A1/A2" prøven, vil de dygtige kunne tage den efter en uges undervisning.

Et par uger for de som skal arbejde lid med tingene

Og op til et par måneder hvis man er analfabet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
larschr5
farao54 skrev:
Sudsakhon:
Tak for dit svar. Måske jeg ikke helt fik forklaret formålet med mit spørgsmål.
Vi er som sådant godt bekendt med at det er nemt, og at hun nok skal bestå.
Min kommende kone er meget opsat på at lære både sprog og kultur så hurtigt som muligt, samt meget gerne videre uddanne sig (hun har en 'universitets' uddannelse, og taler glimrende engelsk).
Det som har vores interesse er hvor lang tid det har taget andre at komme gennem de forskellige moduler, her iblandt det første modul.
Vores mål er at holde hende fri fra arbejdsmarkedet mens hun tager de 6 moduler, hvilket vil sige dagskole, sproglaboratorier osv. For tiden er hun hos mig her i DK, og deltager 4*2 timer ugentligt på IKS (indre mission) i københavn. Udbyttet er tvivlsomt, men hun er meget ihærdig og beslutsom.
Som nævnt i en anden tråd, er vores primære mål at hun kan opnå permanent ophold i DK, så hurtigt som muligt, for at stille hende bedst muligt, og ikke skulle være afhængig af mig, og dermed større kontrol over sit eget liv.
Da vi planlægger at blive gift til februar, så vi lige PT, blot ved at planlægge alle tingene, og heriblandt også om hvorvidt vi ville kunne regne med at kunne tage på sommerferie i 2015 Smile.
Vi er fuldt ud klar over at alle er individuelle, og mit indlæg var også blot ment som et forsøg på at få en rettesnor.

Min kone startede på sprogskole hos KISS (Dansk 3) hvor hun gik ca. 1 år. På KISS var der ingen modultests overhovedet og da hun var ked af at gå i skole om aftenen og der samtidigt ikke var noget socialt eller kulturelt, skiftede hun til Hellerup Sprogskole.

På Hellerup Sprogskole blev hun indplaceret på Dansk 2 modul 4 og efter 6 måneder gik hun op til eksamen. Vi fremskyndte processen lidt du hun var ved at være skoletræt og hellere ville arbejde. Så i vores tilfælde gik hun i sprogskole i ca. 1 1/2 år.

På Hellerup Sprogskole er undervisningen tilrettelagt efter et pensum som de studerende skal igennem før de kommer op til en modultest. Hvert modul tager ca. 3-4 måneder og resultatet afgør om man går videre til næste modul eller skal gå modulet om. Så som rettesnor vil jeg sige at i skal regne med at bruge 1 1/2 til 2 år på at gennemføre sprogskolen.

Hvis du gerne vil planlægge mere detaljere, så tag fat i den sprogskole i forventer at hun skal gå på og få oplyst hvordan de tilretteligger undervisningen. Det er nemligt forskelligt.

energy
For at vende tilbage til "A1/A2" prøven, vil de dygtige kunne tage den efter en uges undervisning.

Og op til et par måneder hvis man er analfabet.[/quote]

LOL LOL

Farao. Regn med at hvis hun kun går på sprogskolen som kommunen tilbyder, at hun er klar ca efter 3-4 mdr. til dansk testen.
Mht modulerne så har min kone taget de 2 første på ca 6 mdr. Minus diverse ferier.
Redigeret af energy d. 13/04-2014 23:03

farao54
energy skrev:

Og op til et par måneder hvis man er analfabet.

LOL LOL

Farao. Regn med at hvis hun kun går på sprogskolen som kommunen tilbyder, at hun er klar ca efter 3-4 mdr. til dansk testen.
Mht modulerne så har min kone taget de 2 første på ca 6 mdr. Minus diverse ferier.[/quote]

@energy & @Lars
Det var netop den slags tilbagemeldinger jeg håbede på at få. Lidt konkret at gå efter.
@sudsakhon: Kan godt forstå din forvirring. Jeg ved godt at jeg spreder mine spørgsmål lidt.. Jeg er både interesseret i at høre om hvor lang tid man skal bruge for at klare danskprøven efetr modul 1 (A1), således at hun kan få tidsbegrænset ophold. Men også resten af forløbet. Mijn særlige interesse for A1, er at vi jo rammer ind i sommerferien, hvor skolen har lukket. Så det giver jo en smule grobund for tanker omkring tidshorisonten.
Har snakket med sprogskolen i Glostrup, hvor det er tænkt at hun skal gå. Her lød det som om hun bare starter når hun er klar.. sådan en slags 'flyvende indskiftning', og at de sneder hende til test, når de mener hun er klar.
Men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om hvorfor du mener at hun skal bruge så meget længere tid på kommunens skole ifht andre skoler. Er det baseret på egne erfaringer? Er de så dårlige på disse skoler, eller ligger der økonomiske motiver bag den langstrukne undervisning?
Da jeg snakkede med sprogskolen, sagde hun at de fleste tog et deltidsjob samtidig med skolen, men vi kunne jo godt tænke os at suse gennem modulerne med ekspresfart.
Min kæreste har sprogøre, men sjusker lidt med udtalen.

Spring til debat: