Se indlæg|
guld i thailand
|
|
| chaingmai |
Lagt på d. 29/10-2013 04:19
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 811 |
intet guld hverken dansk eller thailandsk = ingen problemer.............![]() |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 29/10-2013 12:21
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Guld kan skam sagtens være thailandsk. Og dansk for den sags skyld også. Vi har bare ikke ret meget af metallet i undergrunden. Chancen burde være størst på Bornholm. Om der så realistisk set kunne være en dansk udvinding, hænger sammen med opfattelsen af rigsfællesskabet med Grønland. Der er relativt meget guld på grønland |
|
|
|
| handy |
Lagt på d. 29/10-2013 12:55
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1057 |
Ja her i badebyen er der langt i mellem man ser nogen med guld på hvorimod i starter kunne farangerne kæmpe om hvem der havde den største med svedekluden hængene i med det er satme gået over.....og den der stadig påføre sig dem møder hurtigt 2 Thaier på motorcykel.....men i soi bj lille side soi fra gågaden har 2-3 guldværksteder ....MVH Handy ![]() |
|
|
|
| sony |
Lagt på d. 29/10-2013 13:30
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2037 |
sorry måske lidt udenfor tråd. Men hvordan f..... kan der være så mange guld forretninger? Man ser dem næsten over alt, selv i de små byer ligger der op til flere kæmpe store forretninger, ja i må meget undskylde mig men jeg fatter ikke hvordan de kan løbe rundt, måske der er en her der ved det. Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 29/10-2013 13:32
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1079 |
Mon ikke det maaske haenger sammen med at mange pantsaetter sit guld, og dermed skal betale x antal baht pr. md.
Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 29/10-2013 13:35
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
sony skrev: sorry måske lidt udenfor tråd. Men hvordan f..... kan der være så mange guld forretninger? Man ser dem næsten over alt, selv i de små byer ligger der op til flere kæmpe store forretninger, ja i må meget undskylde mig men jeg fatter ikke hvordan de kan løbe rundt, måske der er en her der ved det. Godt spoergsmaal. Mit bud vil vaere at vi forudsaetter at der er en masse kald det "tempelbryllupper" altsaa ikke paa Amphoe og her er det noedvendigt/paakraevet at der er guld tilstede. Guldet koebes og returneres naar ceremonien er overstaaet. Et andet bud er at det er en form for investering. Der er mange som foelger guldpriserne paa en daglig basis. |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 29/10-2013 13:48
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Longway skrev: Mon ikke det maaske haenger sammen med at mange pantsaetter sit guld, og dermed skal betale x antal baht pr. md. Det er formentligt et godt bud. Det er også normalt, at thaiere ikke går med (alt) deres guld, og derfor er det nemt og diskret at pantsætte det. Historisk set har thaiere også mere tillid til guld end til banker, så for nogle føles det mere rigtigt at købe guld frem for at sætte i banken. Hvis man derimod bor i en stråhytte på landet, så er det typisk mere sikkert at slæbe rundt på guldet, især fordi der i visse familie også forekommer tyveri fra hinanden. Det kan fx være en fattig fætter, som kommer på besøg. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 29/10-2013 22:00
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Helt ærligt, så mener jeg der ligger noget historisk i thailændernes forhold til guld, som vel også ændrer sig stille og roligt. Ligesom vi i dag investere i aktier og obligationer, var det tidligere og vel egentlig i dag også, en rimelig sikker måde at sikre sine penge på. I guldbutikkerne både køber og sælger man guld, det er ikke altid kun pantsætning. Det er vel egentligt ikke så svært at forstå, at modtage en guldkæde, er det samme som penge i banken. Problemet opstår jo først hvis giveren=farangen, i en forelsket rus, kommer tilbage og kan huske hvad han har givet som gave. ![]() PS i øvrigt har jeg altid fundet det lettere vulgært, at se faranger rende rundt med de der tunge guldkæder. Selvom man ser det mindre og mindre har jeg altid tænkt på, om de tror at kæderne er en potensforlænger: Fattig i Danmark, rig i Thailand. Det sjoveste jeg tidligere oplevede, var når de rejsende mænd havde brug for at vise "trofæet" frem på bodegaen i DK. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 29/10-2013 22:53
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
Det kan jeg kun give dig ret i, Natty. Jeg ser det på samme måde, men bevares smag og behag. Småt er godt, forstået på den måde at en diskret guldkæde da er nydelig, mens en kæde der ligner et kvælerhalsbånd til en Rottweiler ser temmelig vulgært ud. Og så vil jeg slet ikke komme ind på de farang der i selvsamme kvælerhalsbånd har x antal buddha-amuletter dinglende her i. Det tenderer det direkte latterlige. |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 29/10-2013 23:28
|
|
Der er vidst ikke meget kvaelerhalsbaand og rottweiler over min 5'er, men det kommer jo an paa laengen af kaeden..... [img]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/16257_381529438646820_827246582_n.jpg[/img] is not a valid Image. Ang. antal Phra i kaede, saa maa jeg dog lige sige, jeg fik en kaede af min svigerfar, der var isat 5 Phra, den bruger jeg til specielle tider...saa om det er ser latterligt ud, nej, det har noget at goere med at forstaa...De 5 phra fra min svigerfar er over 200 aar gamle, saa stop dog jeres vroevl...Rin. du skuffer mig. Til forskellige hoejtider baere jeg den med oprejst pande og respekt ! Antalet af Phra i en kaede skal altid vaere ulige. Her er et billede af min " gamle " kaede. [img]https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1376383_379970225469408_402981903_n.jpg[/img] is not a valid Image. Men altid nemt at doemme en farang som en idiot... Redigeret af Longway d. 29/10-2013 23:51 Mvh. Chiliposen.
At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ. ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 30/10-2013 00:13
|
|
Natty. " Penge i banken " hvem omgaaes du, hvis ludere saa har du sikkert ret...men hold dog kaeft og taenk lidt laengere...for helvede en tankegang der er paa thai piger, det viser jo blot hvor i selv staar, rimeligt ulaekkert...tal dog paent om thaier'ne..eller hold jer vaek. Man bliver med aarene traet af at hoere om fordomme, eller farang som ikke kan taenke, samt at man selv bliver stemplet som en idiot blot fordi man har sat sig ind i den thailandske kultur.......... Redigeret af Longway d. 30/10-2013 00:20 Mvh. Chiliposen.
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 30/10-2013 00:29
|
|
Beklager min skingre tone, men det er altsaa noget anstrengende at laese om. Isaer naar det kommer fra "gamle " rotter, som burde vide bedre..... Redigeret af Longway d. 30/10-2013 00:36 Mvh. Chiliposen.
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 30/10-2013 00:35
|
|
Nu var mit indlæg ikke møntet på dig, Longway. Og jeg ved intet om dine guldkæder med tilhørende buddha-amuletter, førend du selv kom ind herpå. Det var en hel generel og personlig betragtning fra undertegnede, og på ingen måde målrettet specifikke deltagere herinde. "Idiot"? Det udtryk må stå for din egen regning, det har jeg aldrig ytret. Om dine buddha-amuletter er 200 år gamle - hvilket jeg i parentes bemærket tvivler stærkt på - eller ej, er fuldstændig irrelevant. Om de så kom direkte fra støbeformen i går, gør da ingen forskel i denne sammenhæng. Det jeg er inde på er som så, jeg finder det latterligt at udlændinge der som oftest ikke aner en hujende fis om buddhismen, ej heller "bekender" sig hertil, ej heller efterlever denne, stolt fremviser deres dinglende amuletter i al deres salige uforstand, drevet af thai wannabe komplekset. De kender ikke historien bag deres amuletter, de kender ikke deres betydning, deres angivelige "kræfter", deres oprindelse, deres navne. Det er at smykke sig med "lånte fjer" om jeg så må sige, og det finder jeg latterligt. Jeg synes - og igen min egen personlige holdning, YMMV - at det ser da nydeligt ud med en enkelt amulet for enden af en kæde, men når man tropper op med et helt batteri af tingentangel, som man ikke aner en døjt om, sååå... ![]() mvh |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 30/10-2013 00:37
|
|
Longway skrev: Beklager min skingre tone, men det er altsaa noget anstrengende at laese om. Isaer naar det kommer fra "gamle " rotter, som burde vide bedre..... Det har ikke noget at gøre med at "vide", det har noget at gøre med at "mene". Og en mening har vi alle lov til at have, no? Mvh |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 30/10-2013 00:45
|
|
At mine amuletter er 200 gamle og du tvivler paa det, ja det er jo saa op til dig, jeg ved. At turisten efter en uge befaenger sig med x antal amuletter, ja, det er latterligt, det burde du have skrevet i dit indlaeg..... Saa vi er nok ikke saa uenige alligevel, jeg foelte mig blot ramt, da jeg mente at du generalisered alle turister/farang...jeg er jo stadig turist i landet..tror jeg nok. Jeg har set Aage nede paa den lokale som er ved at faa hold i nakken, jeg gaar blot forbi og taenker mit. Tak for svar Rin. Mvh. Chiliposen.
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 30/10-2013 00:53
|
|
rinpoche skrev: Longway skrev: Beklager min skingre tone, men det er altsaa noget anstrengende at laese om. Isaer naar det kommer fra "gamle " rotter, som burde vide bedre..... Det har ikke noget at gøre med at "vide", det har noget at gøre med at "mene". Og en mening har vi alle lov til at have, no? Mvh Folk kan mene hvad de vil, men at ytre sig om noget hvor man generalisere, det er ikke paent....Og jo, det har da bestemt noget at goere med at vide, gaetterier kan man da ikke bruge til noget. Man kan ikke mene foer at man ved ! Mvh. Chiliposen.
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 30/10-2013 01:47
|
|
Jeg kan se at du ikke er særlig velbevandret ud i pragmatik. Og jo, man kan mene hvad som helst uden nødvendigvis at have indgående kendskab til det pågældende emne. At det så er ikke er særlig lødigt er en hel anden sag. Nu nævner du også generalisering, og det tager så blot et par indlæg opad i tråden førend du selv kommer med et: " Penge i banken " hvem omgaaes du, hvis ludere saa har du sikkert ret Selektiv hukommelse er en vidunderlig ting. ![]() Nå, jeg indser at de sidste par indlæg ikke har ret meget med trådens emne at gøre, så dette indlæg bliver det sidste fra min hånd. Du er velkommen til at få det sidste ord, Longway. Det skal forblive ubesvaret fra min side. |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 30/10-2013 12:18
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Dansk guld eller thailandsk guld eller indisk guld er en alen ud af samme stykke da guld er guld. Der hvor man kan begynde at tale om forskelle er måden guldet er blandet op med andre metaller på og hvor store andele af andre metaller det er blandet op med. Når vesterlændinge køber guld ser man meget på forarbejdning og design da man køber det som smykker. Når asiater køber guld ses der på vægten da man her ser det mere som en opsparing og investering,-- design og forarbejdning går man ikke så meget op i. Der er selvfølgeligt også thailændere der køber guldsmykker alene for designets skyld og her betales der som i vesten ikke efter vægt. At en del vesterlændinge her bærer guldsmykker baseret mere på vægt end på æstetik tror jeg kommer af et misforstået When in Rome, do as the Romans do. Men gør man det fordi man personligt kan lide det så er det da i orden. Nogle stiver sig af ved at gå med slips og andre løber rundt med rygmærker. Hvad thailændere gør og ikke gør og går på i eller ikke går op i er forskelligt fra person til person, men man vel sige at det lidt er som i vesten at jo mindre man kommer fra jo mere har man behov for at vise frem. Det er facaden man ser først og den der får det hele til at tage sig bedre ud end det er. I Thailand inviterer man ikke folk ind i sit hjem, men viser hvem man er udefra. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| Longway |
Lagt på d. 30/10-2013 13:29
|
|
Her vil jeg give Clyde ret, dog mener jeg ikke at det er prangene at baere en kaede og en ring, og at en pige baere en kaede, et armbaand og en ring. En del af de piger som har glemt hvor de kommer fra, ja det er jo netop dem som er overfyldt med ballon guld. Rin. Beklager maaden jeg skrev paa, men godt at du forstod mit skrevne, jeg bruger et sprog som alle kan forstaa, andre bruger til tider et sprog som minder om ballon guld.
Redigeret af Longway d. 30/10-2013 13:31 Mvh. Chiliposen.
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 30/10-2013 13:30
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
Da jeg for adskillige aar siden blev gift med kone 1 blev jeg "begavet" af svigermor/svigerfar med en guldkaede med en amulet. Jeg aner ikke hvor mange Baht kaeden er det er ogssa ligegyldigt men det vigtigste er amuletten som skulle vaere en gammel svend fra Phitsanuloke. Hvorom alting er saa har jeg trofast haft guldkaede og amulet om halsen i over 40 aar og naar jeg har besoegt ex-svigermor bliver der lige kontrolleret om kaede med amulet stadigvaek haenger der. Jeg ved ikke hvor meget man skal laegge i det her men jeg betragter faenomenet mere som "good luck be with you" end som vaerende overbevist omkring den buddhistiske tro. Saa jeg kan da godt blive lidt "desperat" hvis jeg en dag ankommer paa kontoret og kaeden ikke er der. Med tiden er jeg saa blevet "begavet" med nogle amuletter mere plus endnu en guldkaede. Paa intet tidspunkt har jeg taenkt over vaerdierne (guld plus amuletter) men den gamle svend fra Phitsanuloke skulle ligge i million klassen. |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.