Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Familie, ægteskab og børn » Besøg i Danmark
 Udskriv debat
Nægtet visum til DK
sudsakhon
Det er muligt, at der er noget "forkert" udfyldt.
Men Robert, som jeg skrev i indl. 36, kan myndighederne jf. forvaltningsretten jo ikke selv indfortolke motiver for en ansøgning.

Ordlyden i afslaget angiver specifikt, at der ikke antages, at der vil søges familiesammenføring efter UDL. §9.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Robert Kronberg
sudsakhon skrev:

Men Robert, som jeg skrev i indl. 36, kan myndighederne jf. forvaltningsretten jo ikke selv indfortolke motiver for en ansøgning.

Ordlyden i afslaget angiver specifikt, at der ikke antages, at der vil søges familiesammenføring efter UDL. §9.

Enig, eftersom begrundelsen er, at hun er ugift.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
keyfir
Hej, er det nogen det har erfaring med at de kan give visa eller afslag på en kort tid (kæreste). Vi har afleveret ansøgningen 24.1.2014 og den 29.1.2014:
TRACK YOUR APPLICATION ONLINE
You can track your application by entering your Receipt Number (App Ref) and your Date of Birth.
Your Passport Status Processed application has been received at the Denmark Visa Application Centre, Bangkok from The Royal Danish Embassy, Bangkok on 29/01/2014.
Selvfølgelig for os er mere interessant I om hun har fået visa eller nej. Da vi er i Phuket på ferie og kommer til Bangkok den 3.2.2014.
Tak.

keyfir
Hej igen,
vi kunne ikke vente med at komme til Bangkok. Vi ringede til ambassaden og fik ved at hun har fået visa. Ellers tak.

Lung Yao
sudsakhon skrev:

Men det kan også skrives på en "kryptisk måde" :
For snart 10 år siden søgt vi at invitere min kones ældste søster på ferie i 60 dage (ugift og med job som rengørings dame på et firma)". Den tog lang tid undervejs og da vi rykkede for et svar, kom den så :
Ordlyden var sådan nogenlunde:
<Visum til DK vil blive godkendt NÅR du har indsendt bevis på at tidligere opnået visa er blevet benyttet og ikke misligholdt >
Hvad f.... snakker de om, hun har ALDRIG søgt eller fået visum før. Men de var ikke til at rokke i deres beslutning. Men, 4 mnd senere blev hun inviteret at en herboende ungdoms veninde , og der var der ingen betingelser eller "grus" i maskinen og heller ikke da hun blev gift i DK og har nu varig opholdstilladelse.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

alphabravo
Civilstandsattesten blev først indhentet EFTER at visumansøgningen var indleveret, så ambasaden ved IKKE at den forefindes.
Alt jeg leverede var VU2 invitations formularen i udfyldt stand hvor jeg står inde for tranporten tur/retur og opholdet, samt kopi af datasiden på mit pas plus kopi af mine indrejse stempler i Thailand i Juni og November 2013.
Min opfattelse er at jeg og "Damen" lige p.t. er venner, derfor VU2, og hvis hun kunne komme her i 3 måneder og opholdet forløber posetivt for begge parter,ja, så kunne vi blive boyfriend/girlfriend og søge FS.
Jeg selv er 63 år, fraskilt og m. 4 ikke hjemmeboende børn, kun èt barn som modtager bidrag.
At finde en Thai Dame på 47 år som aldrig har været gift og uden børn, syntes jeg er heldigt for mig.
Hvis nogen har "det gyldne svar" på hvorledes at vi kan komme videre og min "ven" kan få visum....
Så vil jeg være dybt taknemlig.......

Bjarke85
alphabravo skrev:

Civilstandsattesten blev først indhentet EFTER at visumansøgningen var indleveret, så ambasaden ved IKKE at den forefindes.
Alt jeg leverede var VU2 invitations formularen i udfyldt stand hvor jeg står inde for tranporten tur/retur og opholdet, samt kopi af datasiden på mit pas plus kopi af mine indrejse stempler i Thailand i Juni og November 2013.
Min opfattelse er at jeg og "Damen" lige p.t. er venner, derfor VU2, og hvis hun kunne komme her i 3 måneder og opholdet forløber posetivt for begge parter,ja, så kunne vi blive boyfriend/girlfriend og søge FS.
Jeg selv er 63 år, fraskilt og m. 4 ikke hjemmeboende børn, kun èt barn som modtager bidrag.
At finde en Thai Dame på 47 år som aldrig har været gift og uden børn, syntes jeg er heldigt for mig.
Hvis nogen har "det gyldne svar" på hvorledes at vi kan komme videre og min "ven" kan få visum....

Okay, jamen så har vi fået opklaret hele postyret.

Du får næsten med 100% garanti IKKE en ven inviteret til Danmark fra Thailand.

Men du får næsen med 100% garanti et visum til din kæreste, hvis i udfylder boyfriend/girlfriend formularen, og anføre jer som kærester.

Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke gå så meget op i at du ikke syntes i måske er kærester, efter det begreb du tænker er en kæreste, men er i officielt kærester, og udfylder papirene herpå. Så bliver det hele meget nemmere :-)

Jeg ved dog ikke, om det får betydning at i lige har søgt uden at være kærester og fik afslag, og så nu søger som kærester. Men jeg ville prøve at søge som kærester.

Robert Kronberg
Bjarke85 skrev:

alphabravo skrev:

Okay, jamen så har vi fået opklaret hele postyret.

Du får næsten med 100% garanti IKKE en ven inviteret til Danmark fra Thailand.

Men du får næsen med 100% garanti et visum til din kæreste, hvis i udfylder boyfriend/girlfriend formularen, og anføre jer som kærester.

Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke gå så meget op i at du ikke syntes i måske er kærester, efter det begreb du tænker er en kæreste, men er i officielt kærester, og udfylder papirene herpå. Så bliver det hele meget nemmere :-)

Jeg ved dog ikke, om det får betydning at i lige har søgt uden at være kærester og fik afslag, og så nu søger som kærester. Men jeg ville prøve at søge som kærester.

Det er nemlig korrekt.

Og hvornår er man kærester? Jo ældre man bliver, jo større tendens har man nok til at undgå kæreste-ordet. Det har folk, hver deres egen forklaring på. Jeg har i al fald hørt mange forklaringer. Før i tiden kaldte man fx en kæreste for veninde i begyndelse, selv man reelt opførte sig som kærester, og det er sidstnævnte som er interessant for visum-praksis.

Hilsen, Robert

"

sudsakhon
Hej alphabravo

Jeg kan udmærket godt se dit synspunkt, og du skal vide, at der er intet i vejen med den måde at du har forholdt dig på.
Det virker faktisk velovervejet og fornuftigt

Problemet er, at myndighederne skal følge loven, og har en række kasser med mærkater på.

Din venindes ansøgning er så havnet i den forkerte kasse, da myndighederne ikke selv lovligt må tillægge de afgivne oplysninger en egenfortolkning. Gys, tænk hvis de gjorde det. Uanset hvad I skrev, digtede de selv videre.

Uanset dine fornuftige overvejelser, er den eneste vej at kalde Jer for et fast par, og lad hende ansøge igen som sådan.

Jeg svarede allerede tilbage i indlæg 10 på hvad I bør gøre... Copy/paster lige.
Men op på hesten igen, og held og lykke.

Husk, at selvom man ikke har retskrav på et visum, så er det ikke en benådning for en forbrydelse, man ansøger om.

Det er en helt normal begivenhed, der er bare nogle formelle krav, som skal være opfyldt.
Og en procedure for ansøgning, som skal overholdes.

I dette tilfælde ville det have været en væsentlig oplysning, at ansøger havde til hensigt at søge familiesammenføring efter UDL §9.
Baggrunden for dette, kan læses i afslagets ordlyd.

...

De hensyn ansøger tillægger vægt, tolkes helt anderledes af US.
Der SKAL gives afslag, hvis det skønnes, at ansøger ikke rejser hjem.

Jeg ved ikke om oplysninger om arbejde ville have ændret meget i dette konkrete tilfælde.

Igen, det afhænger af en konkret vurdering. Det anses ikke for normalt, f.eks. at kunne tage væk fra ”sit liv” i måske 3 måneder.

Man kan sidde hjemme ved kakkelbordet og have rigtig gode argumenter for det modsatte, men der er US’ fortolkning der i sidste ende er bestemmende. Ikke hvad man selv måtte synes og mene.
Udover at være ren gætværk er det også ligegyldigt nu.

Hvis der klages over afgørelsen, kan den trinhøjere myndighed ikke omgøre et skøn, udover hvis der er lagt vægt på usaglige hensyn eller der er lagt vægt på forkerte eller urigtige forhold. (det er magtfordrejning, som er en forvaltningsretlig grundsætning)

Mit gæt er, at der intet kommer ud af en klage, idet afslaget umiddelbart ser sagligt ud (ud fra givne oplysninger ).

Mit råd vil være at søge igen, med oplysninger (og især dokumentation) af fast forhold, herunder specielt oplysninger om ferier sammen. Det er meget vigtigt.

Alternativt, men det er ikke sikkert at man ”tør,” kunne være at indgå ægteskab i Thailand. Det er plan B, hvis alt andet fejler, og man stadig har mod på at gå videre.

zagreus
Jeg sidder også med papir der skal udfyldes lige pt har udfyldt girlfriend VU2 formulaen og Schengen visa forumlaren

Jeg har opført os som kærester på VU2 formularen

Men på Schengen VISA står der ikke kærester endten skal det værer kryds i Visting Family and frienden eller den anden Other så skrive kæreste ???

Bjarke85
bare vælg other og så skriv boyfriend (hvis du udfylder, skal det stå som om det er hende der skriver)

Bare så du ikke kommer til at skrive Girlfriend Pfft

Robert Kronberg
Der er tale om et schengen-visum, og der er Schengen-regler, og der er danske regler, så i Schengen er hun ven, men under de danske regler er hun kæreste. På ansøgningen skal hun derfor skrive ven, men gør du, som Bjarke skrive, så er det også fint nok. Same same, så længe hun er anført som kæreste eller forlovede på invitationen. Her er den danske ambassade ret fleksibel.

Hilsen, Robert

"

sudsakhon
Lidt generel info

Der er mange, som er forvirrede over reglerne for visum.
Så her er lidt baggrund for hvordan myndighederne tænker (eller rettere, hvordan virker loven)
Når en udlænding søger visum skal sagsbehandleren rent konkret vurdere, om der er ”fare” for at han/hun bliver i Danmark.
Enten ulovligt eller ved at søge asyl.
Til den vurdering er der et par værktøjer. Det kan godt være at man sidder ude ved kakkelbordet og er uenig i, eller ikke forstår hvorfor det er sådan. Jeg undrer mig også over mange ting, men givet er, at det er sagsbehandlingens gang.
Hvis det kan dokumenteres, at man er par/kærester betyder det at der er mulighed (fare for, vil nogen mene) for at søge ophold i Danmark. Dette sker efter udlændingelovens §9.
Og det er så her det bliver spændende.
Lige netop udlændingelovens §9 ”trumfer” alle de forbehold, der ellers er for at nægte visum på mistanken/vurderingen af at der kunne søges at tage ophold ulovligt eller ved at søge asyl.
Derfor er det så vigtigt, at man søger som kærester, hvis man faktisk er det.
Er der tvivl, kan der foretages check. F.eks. interview
Naturligvis kan man komme til Danmark som turist. Men så ryger man i den kasse, der skal vurderes.
Og her er myndighederne ret strikse.
Prøv at tænk oplysningen om at være kærester som en kontakt. Den skal tændes først, og så er en ny dør åben. Men først når der er trykket på rette knap. Det er ikke nok, at man har til hensigt at trykke.
Er døren åben, er der nye muligheder. De formelle ting skal stadig være opfyldt, men man har fået et forspring.
En plan B er altid at blive gift først. Det må man selv vurdere om er realistisk i sit eget forhold.
Der kan ikke stadig ikke søges familiesammenføring, hvis de formelle ting ikke er i orden (f.eks. at man har modtaget bare 1 kr i bistandshjælp indenfor 3 år)
Men visum er lettere at få (lille plaster på såret)

alphabravo
Tak for de mange indlæg og gode råd.........
jeg havde lige en lille snak m. udlændingestyrelsen i dag hvor jeg fremlagde problemet og spurgte om råd om "vejen viderer" så min "nu kæreste" kan få et Schengen visum.
Jeg blev rådet til at søge igen, men nu som kærester / forlovede, MEN hvis der bare var den mindste antydning i ansøgningen at hun ville opholde længere i DK end visum ville tillade, så ville vi få afslag IGEN.
Det var det som jeg fik at vide...
Jeg er så i den heldige sitiuation at min "kæreste" selv kan fremvise en bankbog m. 100.000 THB.
Min kæreste er IKKE straffet på nogen måde og ej heller er i gæld hverken privat eller offentlige i Thailand.
Ligeledes er det et absolut et plus at hun taler, læser og skriver også engelsk.
Det bliver så plan B, og hvis det så heller ikke lykkedes,ja, så må vi jo gå til plan C....................
og det må så blive at JEG så rejser derud og så bliver vi gift i Thailand, for hjem til DK skal hun altså.
I dagens Danmark er det jo lettere at blive skilt end at skaffe sig af m. en bil som man har fortrudt at have købt..........

Bjarke85
alphabravo skrev:

Tak for de mange indlæg og gode råd.........
jeg havde lige en lille snak m. udlændingestyrelsen i dag hvor jeg fremlagde problemet og spurgte om råd om "vejen viderer" så min "nu kæreste" kan få et Schengen visum.
Jeg blev rådet til at søge igen, men nu som kærester / forlovede, MEN hvis der bare var den mindste antydning i ansøgningen at hun ville opholde længere i DK end visum ville tillade, så ville vi få afslag IGEN.
Det var det som jeg fik at vide...
Jeg er så i den heldige sitiuation at min "kæreste" selv kan fremvise en bankbog m. 100.000 THB.
Min kæreste er IKKE straffet på nogen måde og ej heller er i gæld hverken privat eller offentlige i Thailand.
Ligeledes er det et absolut et plus at hun taler, læser og skriver også engelsk.
Det bliver så plan B, og hvis det så heller ikke lykkedes,ja, så må vi jo gå til plan C....................
og det må så blive at JEG så rejser derud og så bliver vi gift i Thailand, for hjem til DK skal hun altså.
I dagens Danmark er det jo lettere at blive skilt end at skaffe sig af m. en bil som man har fortrudt at have købt..........

Bare rolig, den eneste fejl du lavede var ikke at anføre jer som kærester i ansøgningen, og udfylde boyfriend/girlfriend checklisten. Som tidligere nævnt, er det næsten umuligt at få venner på visum fra Thailand. Det skal være kæreste eller familie.

Jeg undre mig i øvrigt over du så modvilligt vil kalde hende din kæreste, og nu er nød til at kalde hende det i anførselstegn. Men samtidig snakker du om at i må gifte jer, og hun SKAL med til Danmark.

Ja det rager jo ikke mig, men det virker sku underligt, og havde jeg været visa medarbejder så havde jeg nok også givet afslag :-)

Nahm
Faktisk tror jeg der er mange der er lidt bange for at skrive det er ens kæreste man vil hjælpe med at få visum ?, så kan man jo selvfølgelig netop her få den opfattelse at det vil blive opfattet som om der reelt et mistalke om at vedkommende vil blive i Danmark ved at blive gift !, så skriver nogle evt. også at det er fordi der er en vigtig fødselsdag el. lign. i Danmark som kæresten gerne vil til osv...

En anden historie, en kammerat ville gerne have sin søn med på ferie til Creta, det rakte lidt ud over den oprindelige skoleferie, hvad min kammerat gjorde var at skrive de sammen skulle til venners bryllup der, og oki, så fik sønnen lov til xtra ferie..begge ovenstående historier er opdigtede, men de virker ganske udemærket. Smile
Mvh,
Nahm

Bjarke85
Nahm skrev:

Faktisk tror jeg der er mange der er lidt bange for at skrive det er ens kæreste man vil hjælpe med at få visum ?, så kan man jo selvfølgelig netop her få den opfattelse at det vil blive opfattet som om der reelt et mistalke om at vedkommende vil blive i Danmark ved at blive gift !, så skriver nogle evt. også at det er fordi der er en vigtig fødselsdag el. lign. i Danmark som kæresten gerne vil til osv...

En anden historie, en kammerat ville gerne have sin søn med på ferie til Creta, det rakte lidt ud over den oprindelige skoleferie, hvad min kammerat gjorde var at skrive de sammen skulle til venners bryllup der, og oki, så fik sønnen lov til xtra ferie..begge ovenstående historier er opdigtede, men de virker ganske udemærket. Smile

Det der undre mig, er at han omtaler damen som sin kæreste i anførselstegn. Han ved jo godt det ikke er som i dit eksempel, de har jo lige fået nægtet visum, netop fordi han gjorde stik modsat, og ikke ville kalde dem kærester.

Nu er de så kærester i gåseøjne, og hvis det stadig ikke giver dem visum, så må de jo blive gift.

Er det kun mig det virker underligt på eller hvad ?

Ligefrem at blive gift, for at hun kan komme til Danmark. Men de er ikke så langt i forholdet, at han vil kalde dem kærester, kun i gåseøjne for myndighedernes skyld.

Det giver overhovedet ingen mening!

alphabravo
Jeg har nu været i kontakt m. Udlændigestyrelsen hvor visumansøgningen var endt, og det var også her fra at der blev givet det endelige afslag.
Efter som at der IKKE var givet forkerte eller falske oplysninger, så blev jeg opfordret til at indgive en ny ansøgning. men denne gang skulle jeg søge et kærestevisum.
Jeg er 63 år gammel, hun er 47 år og i MIN alder så er "man" sgu bare ikke så hurtige til at blive kærester med nogen, så vil JEG gerne at "vi" kan være venner èt stykke tid inden at "vi" så bliver kærester.
Jeg har èn del erfaring m. Thaièr, også m. Thailand gennem de sidste 10 år, og når at jeg så er så heldig at møde en dejlig Dame som aldrig har været gift, ikke har børn, ser godt ud, har èt anstændigt job og kan fremvise èn bankbog m. mere end 100.000 BTH..... ja, så syntes jeg selv at jeg er heldig......
Hvis så at Udlændingestyrelsen vil at jeg skal kalde hende for min kæreste, så vil jeg da gerne gøre det.
Måske skulle jeg hyre èn visa-agent i BKK så der ikke kommer "fod-fejl" i næste visa ansøgning....

Bjarke85
alphabravo skrev:

Jeg har nu været i kontakt m. Udlændigestyrelsen hvor visumansøgningen var endt, og det var også her fra at der blev givet det endelige afslag.
Efter som at der IKKE var givet forkerte eller falske oplysninger, så blev jeg opfordret til at indgive en ny ansøgning. men denne gang skulle jeg søge et kærestevisum.
Jeg er 63 år gammel, hun er 47 år og i MIN alder så er "man" sgu bare ikke så hurtige til at blive kærester med nogen, så vil JEG gerne at "vi" kan være venner èt stykke tid inden at "vi" så bliver kærester.
Jeg har èn del erfaring m. Thaièr, også m. Thailand gennem de sidste 10 år, og når at jeg så er så heldig at møde en dejlig Dame som aldrig har været gift, ikke har børn, ser godt ud, har èt anstændigt job og kan fremvise èn bankbog m. mere end 100.000 BTH..... ja, så syntes jeg selv at jeg er heldig......
Hvis så at Udlændingestyrelsen vil at jeg skal kalde hende for min kæreste, så vil jeg da gerne gøre det.
Måske skulle jeg hyre èn visa-agent i BKK så der ikke kommer "fod-fejl" i næste visa ansøgning....

Vil på det stærkeste fraråde at du hyre en visum agent. Det fraråder ambassaden i øvrigt også. De har ingen kompetencer overhovedet, og kan ikke gøre noget du ikke selv kan.

Din eneste fejl i din ansøgning, var at du ikke anførte jer som kærester, så lav en ny ansøgning hvor i er kærester og boyfriend/girlfriend checklisten er udfyldt.

Simple as that !

zapper
alphabravo skrev:

send en pb til Robert her på siden, så hjælper han dig da.Smile

Spring til debat: