Se indlæg
 Udskriv debat
Drikkepenge ja/nej?
hugoboerge
JanH skrev:

Hvorfor tror I at priserne på alt muligt i f.eks. Phuket er røget så meget i vejret at det ligger på niveau med Europa?

Priserne paa oel, vin og spiritus fik et paent gok opad paa et tidspunkt sidste aar i form af afgifter. Det gaelder selvfoelgelig over hele Thailand og ikke kun Phuket.

Singha har ladet deres 630ml flaske udgaa af sortimentet og ladet den erstatte af en 500ml flaske. Hermed har de sendt en prisstigning paa 21.4% videre til forbriugerne baseret paa priser fra BigC.
630ml foer THB 55.- nu 500ml THB 53.-. Underlig form for markedsfoering.

Kim Ludvigsen
Var det ikke kun vin over en vis prisgrænse, der fik sat afgiften op?

Jeg er for øvrigt enig i, at overdreven gavmildhed er med til at få priserne og forventningerne op. Et fingerpeg til drikkepenge for dem, som ikke har styr på værdien af pengene: Giv samme beløb, som du ville give hjemme i Danmark. Altså: baht = kroner.

Jeg kan finde på at runde op til nærmeste seddel, også fordi jeg ikke bryder mig om at rende rundt med mønter i lommen. Men forsøg på at opnå drikkepenge ved at give mange mønter tilbage vil typisk resultere i ingen drikkepenge.

Jeg har et enkelt sted, hvor jeg giver pæne drikkepenge, 20 procent. Min frisør i Patong har ikke sat prisen op i over ti år, selvom alle andre priser i området er steget ganske pænt i samme periode. Han forlanger 100 baht, men får 120 baht.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Bade-Dyr
Cheap Charlie er det ikke bare som at sige nærig Jyde ?? (jeg joke her)

Jeg er en nærig Jyde med stort J, som om der er nogle der kalde mig det, så er det okay.

Heller det end de kalde mig total skør i låget, dum som en buffalo pga man går over gevind og giver alt for meget.
Men sådan er vi jo så forskellige.

I øveriget tro jeg også der er forskel på om folk kommer som Tourist i nogle uger/måned eller om man bo her nede fast ??

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

Var det ikke kun vin over en vis prisgrænse, der fik sat afgiften op?

Afgifterne steg for alle kategorier mellem 7 - 16%. September 2013.

Men der er noget omkring afgift paa vin over en vis prisgraense.

Afgifterne kalkuleres baseret paa produktvaerdi samt alkohol procent sats

A. Beer: price will increase by about 3-7 baht per bottle and 2-3 baht per can, maximum tax remains at 60% of product value, effective tax rate per litre of pure alcohol rose to 300 baht from 100 baht before.

B. Wine: Product value below 600 baht exempt from product value-based tax. Product value above 600 baht taxed at 36% of retail value. All wine taxed at 1000 baht per litre of pure alcohol, up from 100 baht.

C. Liquor: price will increase by about 7-15% depending on type and alcohol content.

GAMBIT
number1kk skrev:

når konen er i byen med veninderne, giver de ikke en satang i drikkepenge, men når jeg er med skal der altid tippes, tror det har noget at gøre med at hun vil vise at hun har giftet sig til penge og spille den rige dame overfor personalet

Med al respekt
Det virker ret overfladisk og klamt i mine øjne.

Desuden er der ingen Thaier som ærer nogen som har giftet/kneppet sig til penge, Specielt ikke hvis det er en farang der er giftet sig til.

natty
GAMBIT skrev:

number1kk skrev:

når konen er i byen med veninderne, giver de ikke en satang i drikkepenge, men når jeg er med skal der altid tippes, tror det har noget at gøre med at hun vil vise at hun har giftet sig til penge og spille den rige dame overfor personalet

Med al respekt

Desuden er der ingen Thaier som ærer nogen som har giftet/kneppet sig til penge, Specielt ikke hvis det er en farang der er giftet sig til.

Det kommer da helt an på om de tilhører samme kategori Shock
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

vandango
JanH skrev:

Det er nok mig Vandango har set rage løs på pigerne uden at betale særlig meget, eller bedst:

Intet!

Jeg er en gnier, min mentor var J. von And.

Tuttelu Tralla

Ja sikkert JanH - forstår så bare ikke, at du taler flydende engelsk, når du fedtspiller på barerne.
En anden gang må du godt låne af mig til den 1'ste. Wink

Det skal lige siges, at dengang arbejdede jeg i vikarbureau og tjente kassen, ikke fordi at en socialpædagog løn er super høj, men med 16 timers arbejde om dagen, så skæpper det godt i kassen, derfor kunne jeg også skeje godt ud i Pattaya.

Nu er jeg igen offentlig ansat lige som jeg var før, endda med en bedre pensionsordning.

Mht. priser når vi rejser rundt på forskellige feriedestinationer i Thailand, vil man jo ofte som turist ikke være lokal kendt.
De fastboende ved godt hvor man skal gå hen, og få autentisk kvalitetsmad, uden at det koster ret meget, lige som jeg også gør i Korat.

Her er der ikke store forventninger til drikke penge, men jeg opfordrer min hustru til at give lidt, hvilket hun så også gør.

Var fornylig i Pattaya, og besøgte restauranter jeg før kunne lide at spise på, jeg blev dybt skuffet såvel som min hustru. Enten er niveauet højere i Korat, eller også er det dalet i Pattaya.
Jeg overlod check bin og drikkepenge til min hustru - gik ud og tog en røg i mens.

På hotel:
Mht. drikke penge, lægger jeg altid mellem 20-30 baht alt efter størrelse til rengøringspersonalet.
Et sted fik jeg rent på hver dag, fordi jeg lod computeren spille Thaimusik til arbejdet.
Manden der tager vores kufferter op og viser hotelværelset får 50 baht.

Bangkok taxi på taxameter får også noget, er stadig forbløffet over hvor billigt det er.

Giver også lidt til taxa'en i Korat, det er billigt og vi kommer og går på underlige tidspunkter.

hugoboerge
natty skrev:

GAMBIT skrev:

number1kk skrev:

Med al respekt

Det kommer da helt an på om de tilhører samme kategori Shock

Her taenker du vel paa veninderne naar du naevner kategori ?

@Gambit, det du skriver her er noget af en paastand vil jeg sige:
Desuden er der[b] ingen Thaie[/b]r som ærer nogen som har giftet/kneppet sig til penge, Specielt ikke hvis det er en farang der er giftet sig til.

Med andre ord saa ser Thaierne ned paa de thai kvinder som har giftet sig med en farang ?

Det mener jeg ikke er tilfaeldet.

Her i vores Moo Baan bestaaende af ca. 200 husstande (ca. 350 naar Phase II er faerdig) er her 15 husstande hvor Thai kvinder er gift med faranger af alle mulige nationaliteter, dansk, svensk, tysk, fransk, oestrig, schweiz, engelsk, amerikansk og efter min bedoemmelse er der ingen af de kvinder som har "kneppet" sig til hvad de er i dag. Mig bekendt er der ingen lokale som ser ned paa hverken min kone eller de andre farang koner her i Moo Baan.

Omvendt kunne man saa sige at de Thai kvinder her i Moo Baan gift med Thai maend ogsaa har "kneppet" sig til det de er i dag.

Nu drejer det her sig om tips/drikkepenge og som naevnt tidligere er min kone meget generoes over for de mindre bemidlede i samfundet og det uanset om jeg er med eller ej.

GAMBIT
@HB
Mit postulat er bygget på person typen som ikke selv giver drikke penge, men gerne vil føre sig frem nå de har deres farang mand med.

Almindelige mennesker har ikke behov for at vise sig rige i forhold til tjenere mm.

Det jeg mener er at en sådan opførsel for det meste er at finde i barpiger, og almindelige Thaier kan godt identificere den slags. Derfor vil jeg våge at postå at der ikke er meget at repektere ved en sådan opførsel.

Og det er rigtigt at almindelige mennesker der opfører sig når de er ude ikke bliver set skævt til.

hugoboerge
GAMBIT skrev:

@HB
Mit postulat er bygget på person typen som ikke selv giver drikke penge, men gerne vil føre sig frem nå de har deres farang mand med.

Almindelige mennesker har ikke behov for at vise sig rige i forhold til tjenere mm.

Det jeg mener er at en sådan opførsel for det meste er at finde i barpiger, og almindelige Thaier kan godt identificere den slags. Derfor vil jeg våge at postå at der ikke er meget at repektere ved en sådan opførsel.

Og det er rigtigt at almindelige mennesker der opfører sig når de er ude ikke bliver set skævt til.

@Gambit - tak for forklaring. Vi er helt enige.

vandango
I Danmark bliver vi/kan vi blive forsørget fra vugge til død.

I Thailand er livsbetingelserne noget anderledes.

At få en farang kæreste eller sågar en ægtemand er et scoop i Thailand. Vi der er gift, har også dokumenteret over for myndighederne i Thailand, at vi har penge nok til at forsørge vores ægtefælle.

Venner og arbejdskammerater spørger ikke ind til vores forhold/kærlighed, men til hvad farangen yder.
Det er ikke en rar tankegang, men det er sådanne det er.
Take it or leave it - up to you?

Til gengæld er vores Thaifamilie mere retsynet, glæder sig over at vi har fundet sammen, glæder mig over den accept og opbakning vi har, ingen tænker i penge her.

I øvrigt anerkender min hustru, at fattige kvinder via prostitution kan forbedre sin livssituation, og ligesom når jeg har stået og set, at familiens jordbesiddelser er sluppet op, og ikke kan brødføde de sidste generationer, så accepterer jeg det også, har selv rejst med fra barerne i Pattaya, og ud på landet i Esarn.

Ved godt at indlægget intet har at gøre med drikkepenge, men er skrevet i forhold til de sidste indlæg.

chaingmai
hold da op for en tråd det er 100 % op til jer selv,hvordan i sidder og fedter med jeres penge..............3 sider her på dtw, og så siger man thaierne kun tænker på penge.............ak, ja..................LOL LOL

JanH
Det må være jyder der kommenterer, de er nogle fedterøve, lissom mig sæ´l !

Wink
Redigeret af JanH d. 23/06-2014 17:26

Robert Kronberg
Naturligvis er der piger fra landet, der opfører sig, som de har giftet sig til penge, når de begynder at smide omkring sig med penge.

Men der er også piger fra landet, der gør det som en slags karma, fordi nu har de fået lidt, og så vil de gerne hjælpe dem, som ikke har.

Man skal kende pigen, før man ved, om hun gør det af den ene eller anden årsag, men det kan thaiere hurtigt regne ud, for det kommer an på hendes attitude.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
vandango
Sommerferie: Sådan er reglerne for drikkepenge i udlandet:

http://www.bt.dk/...i-udlandet

Thailand:

Stuepige: 4-7 kr. pr. dag
Piccolo: 4-7 kr. pr. bagage
Tjener: Der vil som regel være inkluderet 10 pct. service charge i regningsbeløbet. Sad

Kim Ludvigsen
En anden avis havde en lignende oversigt for nylig. Her fremgik det, at de 10 % var inkluderet de fleste dyre steder.

Jeg har ikke tjek på de andre lande, men Thailand er i hvert fald forkert i både denne og den anden avis.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

farao54
På hvilken måde forkert Kim Ludvigsen?
Jeg spurgt for en del år siden rengøringspersonalet hvor meget de fik i løn på mit hotel, og det var forbavsende lidt... Jeg føler mig overbevist om at de ikke fik fingrene i de eventuelle 10% service charge.
Jeg lægger 100 baht med nogle dages mellemrum.
Fyren på dette hotel, der bærer kufferten op, er en ganske usympatisk fyr, og da jeg sagtens kan håndtere min egen baggage, så er der ingen penge til den sure fætter...
På restauranterne efterlader jeg som regel 20-30 baht uanset hvor mange vi er ved bordet...

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

En anden avis havde en lignende oversigt for nylig. Her fremgik det, at de 10 % var inkluderet de fleste dyre steder.

Jeg har ikke tjek på de andre lande, men Thailand er i hvert fald forkert i både denne og den anden avis.

@Kim Ludvigsen - maaske vil du vaere rar at forklare.

Med andre ord de to avisers oversigt versus dine egne erfaringer.

Mvh

Kim Ludvigsen
Forkert på den måde, at der normalt ikke forventes drikkepenge til rengøring og piccolo, og at de 10 procent service charge som regel er inkluderet på de billige restauranter, men ikke altid på de dyre.

Med hensyn til piccolo, så bærer jeg også altid selv min bagage, hvis ikke piccoloen er for hurtig, men de følger mange steder alligevel en op til værelset den første gang. Jeg har kun én gang været ude for, at piccoloen forventede drikkepenge, mange gange har de været væk så hurtigt, at det ikke engang har været muligt at give drikkepenge.

Den ene gang var på On 8, Sukhumvit 8 i Bangkok. Han var til gengæld lige så slem som man nogle gange ser i amerikanske film. Han blev stående med hånden fremme. Jeg fattede simpelthen ikke, hvad meningen var, så han fik lov at stå et stykke tid. Han endte med at få 20 baht, hvilket jeg stærkt fortryder, til gengæld har jeg ikke tænkt mig at sætte mine ben der mere.

At lønnen er lav er så en helt anden ting, og det står naturligvis alle frit at give noget, hvis man er tilfreds med ydelsen, men det er som sagt ikke noget, der forventes. Man skal nok også tænke lidt på pengenes værdi. Ville du give 100 kroner i drikkepenge med nogle dages mellemrum til rengøringen på et dansk hotel?
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

Forkert på den måde, at der normalt ikke forventes drikkepenge til rengøring og piccolo, og at de 10 procent service charge som regel er inkluderet på de billige restauranter, men ikke altid på de dyre.

Med hensyn til piccolo, så bærer jeg også altid selv min bagage, hvis ikke piccoloen er for hurtig, men de følger mange steder alligevel en op til værelset den første gang. Jeg har kun én gang været ude for, at piccoloen forventede drikkepenge, mange gange har de været væk så hurtigt, at det ikke engang har været muligt at give drikkepenge.

Den ene gang var på On 8, Sukhumvit 8 i Bangkok. Han var til gengæld lige så slem som man nogle gange ser i amerikanske film. Han blev stående med hånden fremme. Jeg fattede simpelthen ikke, hvad meningen var, så han fik lov at stå et stykke tid. Han endte med at få 20 baht, hvilket jeg stærkt fortryder, til gengæld har jeg ikke tænkt mig at sætte mine ben der mere.

At lønnen er lav er så en helt anden ting, og det står naturligvis alle frit at give noget, hvis man er tilfreds med ydelsen, men det er som sagt ikke noget, der forventes. Man skal nok også tænke lidt på pengenes værdi. Ville du give 100 kroner i drikkepenge med nogle dages mellemrum til rengøringen på et dansk hotel?

Nu bor jeg i Thailand og naar vi er ude i provinsen og bor paa et up-country hotel vil der altid falde en tip af til piccolo eller bagagebaereren som regel THB 20 baade ved ankomst og afrejse. Det er ikke noget de er forvaent med, saa derfor.

Ellers generelt naar vi er ude og spise paa de steder vi normalt kommer og vi faar en fin og god betjening saa er tips ogsaa derefter og det er der en grund til. For naar man kommer naeste gang vil man stadigvaek faa en tip top betjening, saa de steder hvor vi faar en god betjening giver vi ogsaa paene tips.

Drikkepenge til arbejdere der kommer og servicerer f.eks. air condition i ens hus ?

Her er svaret nej. Fordi man betaler et fast beloeb per air-con om det saa er et stykke arbejde der udfoeres indenfor en time eller fire.

Det er individuelt hvad man oensker mht drikkepenge, hvis daarlig service - nul drikkepenge - hvis helt i top saa skal tips ogsaa vaere derefter.

Spring til debat: