Se indlæg
 Udskriv debat
Smertegrænsen?
Conrad
buick skrev:

jeg skal heldigvis ikke forsørges af den danske stat så jeg har overført alt vi ejer til Thailand nu, så det betyder ikke meget om kursen ryger op eller ned jeg har det jeg har i baht og priserne her er det samme hver dag så mine penge er det samme værd hver dag

Om man kan kalde det heldigt eller ikke, saa er jeg da glad for folkepensionens grundbeloeb, som jeg modtager fra den danske stat.

Saa faar jeg da noget af den maanedlige skattebetaling retur.

Thomas72
Det har godt nok gået stærk på det sidste og det er nok kun spørgsmål om tid, hvornår vi når smertegrænsen og kommer over den.

Dog er der et lille håb.

Grækenland: Merkel er parat til græsk euro-exit

Den tyske forbundskansler, Angela Merkel, er klar til at lade Grækenland træde ud af eurosamarbejdet, hvis landet om tre uger får en regering, som forkaster den nuværende sparepolitik.

Det skriver det tyske nyhedsmagasin Der Spiegel, som henviser til kilder tæt på den tyske regering.

- Den tyske regering mener, at et græsk exit fra eurozonen vil være næsten uundgåeligt, hvis oppositionslederen Alexis Tsipras bliver regeringschef efter valget, dropper sparepolitikken og undlader at betale landets gæld tilbage, skriver Der Spiegel.

Tre uger før det græske valg 25. januar fører det radikale venstrefløjsparti Syriza, som ledes af Alexis Tsipras, i meningsmålingerne.

Ifølge det tyske magasin har både Angela Merkel og den tyske finansminister, Wolfgang Schäuble, ændret syn på et eventuelt græsk farvel til euroen og anser det ikke længere for at være så farligt. ...

http://www.euroin...n/13085029

Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

Anonym Bruger
ja, det ville ikke være dårligt hvis EU fanatikerne endelig indså at EU i sin nuværende form er håbløs og uden fremtid.

Når det så er sagt synes jeg hele 'smertegrænse' debatten mangler lidt nuancer...

Jeg mener ikke kun at Thailand er værd at besøge pga. valutaen. Hvis det er billige priser så kan jeg hurtigt finde andre lande at besøge. Men ja, det er dejligt med en billig THB for os som elsker landet, men jeg ser andre tendenser i Thailands udvikling som feriested som er langt mere negative og i sidste ende mere tungvejende end en dyrere THB.

Men hvad forskel gør det når jeg ligesom så mange andre jo allerede ramt af thai varianten af den gule feber. Vi bliver jo alligevel ved med at komme der.

Crafack
Som alm. turist i Thailand, skal der en hel del til, før smertegrænsen er nået mht. prisen på Baht.

Vores første rejse til LOS var i 2008, hvor prisen var på 16,25 THB/100 kr.

Det ser ud som om vinterens ferie bliver til ca 18,75 THB/100 kr. Det er stort set det samme som vinteren 2013 (18,7).

Men der er mange andre faktorer der spiller ind, såsom hotelpriser, flypriser (oliepriser) og prisen på mad og dagligvarer.

Det er svært at vurdere Baht-prisens indflydelse på lommepengene. Jeg har sat et max-beløb i min budgetlægning, men på nogle ture handler man for vildt i Siam Paragon i BKK, og andre gange forelsker man sig i et gadekøkken der leverer aftensmad til 200THB om dagen i en uge. Forbruget afhænger i nogen grad af hvad man "får for pengene". Hvis konen skal omregne med 20 kr pr 100 THB, købet hun måske lidt mindre end hvis hun skal regne med 15 Smile

Det er nemmere at kigge på selve rejsens pris, altså det nogle betaler et rejsebuerau for at arrangere. Hvis kursen i dag var den samme som i 2008, kunne vi have sparet ca 1000kr på rejsens pris (fly+hoteller+transfers). Det er ikke meget når man taler om tre uger og en samlet pris omkring de 20.000.

Ikke at jeg ikke gerne ville have sparet dem - man er vel jyde!

/Crafack

Thomas72
Ak ja, så nåede vi smertegrænsen, hæver man 10.000 THB fra ATM = 1939 DKR. Men der skal ligges 180 THB + 30 DKR oveni, dvs. 10.000 THB = 2000+ DKR.

Nu må vi se hvad fremtiden byder, men det lover ikke for godt.
Redigeret af Thomas72 d. 15/01-2015 15:32

maik
Smertegrænsen er nået for længst, men når det drejer sig om Thailand er jeg villig til at bide en hel del smerte i mig ;-)
I fiktionen findes adgangen til virkeligheden …

maikjensen.dk

http://www.maikjensen.dk
lincoln1242
For de danskere, der er bosat i TH og derfor får eventuelle pensioner fra Danmark kan jeg godt se at kursen betyder noget. Men som korttidsturist skal der meget til, før jeg går i panik. Og i øvrigt, så kan man alligevel intet gøre ved det!

Nu har jeg kun ”kendt” Thailand i ca. 2 år. Min første tur var i marts 2013, hvor kursen var ca. 1:5, og på den seneste tur i august 2014 var kursen vist tæt på 1:6. Det var kun en glædelig udvikling. At kursen nu går den anden vej, tja… Den tid, der er gået godt kommer ikke skidt igen. Og der har vist været andre "omstændigheder", der kostet mig flere penge end kursudsving Smile

Til gengæld kan vi glæde os over at den russiske rubel er styrtdykket. Det betyder færre spritstive, arrogante, anmassende, højlydte, selvcentrerede, grådige, kø-overspringende russere i Thailand! Intet er så galt…

Bade-Dyr
For de fastboende i Thailand, der bo i en af de område hvor Immigration går efter hvad man har udbetalt, Og hvad man overføre til Thailand hver måned.
Ja så begynder der nok snart at se trist ud med kursen.
Man kan kun håbe at disse personer har penge i banken også.

Kender en del folkepensionister der ikke kan nå op over de 65.000 baht udbetalt alene.

Jeg selv skal flytte til Bang Saen, og der er Immigration kontoret "Sriracha Immigration"
Kan se på thaivisa at de kræve bevis for at man overfør 65k/40k pr måned ud over indkomst papir fra den Ambassade. Så er dette korrekt, kan det jo godt tænkes at andre Immigration følge med ?

Men det er okay med mig, Da jeg også skulle bevise det over for Nonthaburi Immigration da jeg ansøgte om Married-Extension 40k pr måned.

Man kan læse på nettet at flere og flere Immigration kontor laver "random" check for at se om folk faktiske overføre 65k/40k pr måned. Og hvis de ikke opfylder dette krav, ingen forlængelse af deres Extension. Angry

Jeg selv tro at kursen kommer endnu længer ned, Men det går nok alt sammen, trods alt. Tuttelu Tralla

Mukke
Kan da godt undres over hvor du har fået dette belæg for slige ting, for jeg har da ikke set noget på skrift, fra de thailandske myndigheder, men jeg kan jo heller ikke vide alt, men men badedyr, du har selvfølgelig belæg for dine udtalelser, for ellers vil du vel ikke fremkomme med dem her...

Kunne være yderst interessant at vide, hvor det står, så vi andre også kan vejlede vores venner...

Vi er jo nok mange mange læsere der har været ude for kurssving der var værre end dette her nu, og vi har da aldrig skulle vise nogen bankudtog for at tilfredsstille de ansatte i emigrationen... men måske er der sket nyt... LAD OS HØRE BADEDYR, for det er da ganske interessant dette her, hvis det står til troende og ikke bare endnu engang er et rygte.

Det er jo snart ved at være sådan her på siden, som da jeg var i Afrika, fordi du var HVID så var dit ord lov.. Her er det jo næsten sådan, at fordi en eller anden på et tilfældigt emigrations kontor forlanger et eller andet, så gælder det for alle... hehe folk vil tages røven på... Tag jer dog sammen og forlang bevis for nye påstande som ikke er konstateret før....

Problemet er vel mange gange fordi folk er for nemme, ikke BADEDYR... og det koster ekstra arbejde for alle os der bare holder os inden for reglerne..
Redigeret af Mukke d. 16/01-2015 10:36

Bade-Dyr
Som sagt har jeg SELV været ud for det ved mit Married-Extension, 2 andre i MIT område fik ikke deres retirement-Extension pga de ikke overføre 65k pr måned da de brugte indkomst metoden, som jeg har beskrevet i en anden post her på siden, kørte den en af dem sagen hele vejen, Hvor svaret var klart ved "klageretten". At Immigration gerne bede om yderlige dokumention for at man faktiske har den indkomst som står i de papir fra ens ambassade = overførelse fra udlandet til ens Thai bank kontor på 65.000 baht for dem.
Så begge har været en tur ude af landet for nyt Visa og begynde forfra.
Det er dem jeg kende til 100%, og ved det er sådan, og der skal nok være en hel del andre end lige os 3 personer.

Omkring "Sriracha Immigration" hop over til thaivisa og se de mange indlæg der om.
Ud over man skal bevise man overføre det beløb hver måned de seneste 3 måned inden man ansøger.

Læg venligst mærke til at "Sriracha Immigration" også et af de 2 stede i Thailand de forlanger "CErtificate from Doctor". Og igen, som du kan læse på thaivisa, folk kan ikke slippe uden om denne.
Men jeg ved det Mukke, sådan er det ikke ved dig, og du tro hele verden er som ved dig. Headbanger

En anden bruger på thaivisa var ude for det samme ved "Bueng Kan immigration office "

Ubonjoe svar:

It seems they have taken the same position that Nong Kai immigration has taken that your money must be transferred to a Thai bank.

Så der er lige Nong Kai også hvor nogle har haft problemer.

Der er et hav mere af samme slags.

Læse man lidt på thaivisa, kan man se thaivisa og andre "tro" det kan være et led i, at Immigration sikker sig at folk ikke arbejder i landet, Og derfor tjekke om man overføre penge hver måned.
Synes selv der er "fair" nok, at hvis de ønsker bevis for at man har en indkomst der komemr fra udlandt, at se bevis for man overføre penge til landet.

Bare fordi dit Immigration kontor lad dig bestemme, betyder ikke at det er sådan i hele Thailand, Havde du nægte de ekstra kopi du skrev i en anden tråd du var blevet bedt om, ved Nonthaburi, har du bare ikke fået din Extension, og efter 2 gang de bede dig om det, Og du siger Nej, bliver din ansøgning afvist.

For lidt tid siden på side her, var der en der skrev at hjemme i Danmark var de blevet nægte NoN O Visa, da de ikke opfyldte kravet omkring 65.000 baht UDBETALT pr måned.

Ikke i Thailand, Men har da med Thailand at gøre.

Gider ikke bruger mere tid, Det er total spild på dig Mukke.
Til dem der vel vide mere, så brug thaivisa til at holde jer update.

Conrad
Hej Bade-dyr,

Normalt er det ikke det udbetalte beloeb som Immigration forlanger skal vaere 65.000 tbh/40.000 for henholdsvis pensionist og married extension, men bruttobeloebet, det er ogsaa bruttobeloebet som ambassaden/konsulatet skriver i brevet.

At der saa er Immigrations kontorer der har en anden mening end den officielle er da kedeligt for Jer som rammes af det, men ingen grund til at flertallet bliver nervoese.

Her paa Phuket vil de have en fotokopi af forsiden paa et haevekort, som bevis paa at man kan haeve penge til forbrug.

Bade-Dyr
Hej Conrad.

Nu er det som sagt ikke kun her, men mange steder i Thailand.
Og det er ikke nok bare at havde de 65k/40k udbetalt, De SKAL overføres til Thailand, De skriver 3 måned inden ansøgning ved nogle ad de andre Immigration, men ved ikke hvor langt tilbage det er ved os her i Nonthaburi, ud over de så på mine kopi af bank bog, og sagde det var ok / nok måneder.
Her ved Nonthaburi Immigration er det "Random Check" af folk.
Mit næste sted "Sriracha Immigration" skriver der om på nettet, At det er alle.
Men det finder jeg først ud af i 2016 om det er korrekt.

Da jeg første gang post det på thaivisa, var de svar jeg fik også, Det må være et særtilfælde, Nu er der så mange der har beskrevet det samme siden.
At svar til dem, er Sådan er det bare ved nogle Immigration.

Nu er jeg på Married-Extension. Men var jeg 50 år og ville bruge Retirement-Extension.
Og brugte mine egen tal for i år på 12.373 dkr udbetalt, og de 65.000 baht hvis det var til retirement-extension, Ja, Så skal kursen ikke under de 5.25 før jeg ville havde problemer her i Nonthaburi, HVIS jeg røg i "Random Check" igen.
Dog har retirement-extension den fordel at de kan bruge kombiner indkomst / formue.

Jeg forstå skam godt Immigration begynder på det, Der er mange her på forkert Extension der arbejde, Så at de ønsker dette mere bevis, har jeg det helt okay med.

dutling68
jeg skal bare vise et brev fra ambassaden som er på bruttobeløbet og det har været okej i mange år og jeg bor i hua hin.....
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

Hymmer
Nu spørger jeg nok dumt...

Men hvad nu hvis man ikke har behov for at overføre de 65.000 THB pr mrd. for at få tingene til at hænge sammen/leve...Bliver Visa så nægtet.

Jeg læser osse Thaivisa og har osse set de indlæg du nævner, men der bliver osse igen og igen nævnt at det ikke er et krav der kan dokumenteres nogen steder.

Sålænge der ikke i krav til visa står at man skal oprette en konto i en Thailandsk bank kan jeg heller ikke forestille mig at det er tilfældet.

At man hæver THB fra ens konto i udlandet er dokumentation nok.

Hvorimod det med om det er brutto eller netto indtægten der skal være min. 65.000 THB. pr mrd. det fremgår ikke af lovteksten, så det er helt op til den enkelte immigrations medarbejder at fortolke som de selv vil,så det er en gråzone.

Mukke
dutling68 skrev:

jeg skal bare vise et brev fra ambassaden som er på bruttobeløbet og det har været okej i mange år og jeg bor i hua hin.....

Det skal 99,99 procent af alle andre også, så var lige ved at tro det var den 1. april..

Thomas72
Så steg THB igen igen eller så er det bare EURO'en der faldt igen igen. Så nu er vi hverfald over smertegrænsen og som skrevet i replikboksen flere vekselhuse giver under 500 THB pr. 100'er lap.
Jeg fik dog løbet af efteråret skrabet knap 60.000 THB sammen i kontanter, da kursen lå på 18,00 til 18,15. Men de rækker ikke til knap syv uger.

Måske burde Danmark gøre det samme som Schweiz.

Bade-Dyr
Hymmer skrev:

Nu spørger jeg nok dumt...

Men hvad nu hvis man ikke har behov for at overføre de 65.000 THB pr mrd. for at få tingene til at hænge sammen/leve...Bliver Visa så nægtet.

Jeg læser osse Thaivisa og har osse set de indlæg du nævner, men der bliver osse igen og igen nævnt at det ikke er et krav der kan dokumenteres nogen steder.

Sålænge der ikke i krav til visa står at man skal oprette en konto i en Thailandsk bank kan jeg heller ikke forestille mig at det er tilfældet.

At man hæver THB fra ens konto i udlandet er dokumentation nok.

Hvorimod det med om det er brutto eller netto indtægten der skal være min. 65.000 THB. pr mrd. det fremgår ikke af lovteksten, så det er helt op til den enkelte immigrations medarbejder at fortolke som de selv vil,så det er en gråzone.

De 2 her hvor jeg bo, overførte ikke 65.000 baht pr måned, og fik derfor ikke fornyet deres Extension.
Den ene kørte hele klagesagen med Advokat hjælp, og tabte.
Begge har været en tur ude af landet efter nyt Visa og starte forfra.
Den ene påtænke at fraflytte Thailand nu.

Jeg spurgte selv om det samme, Da jeg fik mit Married-Extension, og svaret var klart, 40.000 baht pr måned eller ingen Married-Extension. Og ja, jeg havde indkomst papir fra den Danske Ambassade med, som de var total ligeglade med. Den røg bare med i bunken af papir, og de spurgte efter kopi af min bank bog.
De kopi havde jeg ikke med på forhånd, Men havde bankbogen med, Så vi måtte lige over og lave de kopi.

Der er masse ved Nonthaburi Immigration der får deres Extension uden at skal bevise noget.
Det ligger jo i ordet "Random Check" af folk som det er her ved os.

Om "Sriracha Immigration" forlanger det er af alle, Ja det finder jeg som sagt ud til næste år.

Læg venligst mærke til, at jeg ikke skriver nogle steder at sådan er det for alle i Thailand.
Er der nogle der tro det, er det på egen regning.
De steder de gøre lyder det mere som "Random Check", Altså bortset fra det der skrivers omkring "Sriracha Immigration".

Det er lidt sjovt at læse at folk ikke tro eller forstå at Immigration ikke følger loven til punkt og prikke.
Prøve at læs op på hvad mange Immigration gøre ved folk på ED-Extension, Der er vel stort set ikke et Immigration i Thailand der følger landet love på det område for tiden.

Men nu handler tråden her om Kursen. Det var bare for at fortælle om et "måske" problem for folk der røg i en "Random Check"

Ikke mere om Extension herfra i denne tråd fra mig.

DeeJ
Thomas72 skrev:

Så steg THB igen igen eller så er det bare EURO'en der faldt igen igen. Så nu er vi hverfald over smertegrænsen og som skrevet i replikboksen flere vekselhuse giver under 500 THB pr. 100'er lap.
Jeg fik dog løbet af efteråret skrabet knap 60.000 THB sammen i kontanter, da kursen lå på 18,00 til 18,15. Men de rækker ikke til knap syv uger.

Måske burde Danmark gøre det samme som Schweiz.

Smile

Tror nok lige exporten til Tyskland, Sverige o.a. er vigtigere for DK end kursen overfor ikke EU-lande

Webmaster
»Det er usædvanligt, at Nationalbanken sænker renten før vi kender ECBs politik. Men kronen har i en længere periode været markant styrket overfor euroen. Nationalbanken har købt massivt op af udenlandsk valuta og solgt ud af kronen for at svække den. Men nu er tiden altså kommet til at gribe til rentevåbnet, og det tyder jo på, at investorerne virkelig har kastet sig over kronen.

Læs nærmere på: http://www.busine...enten-igen
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
farao54
Så er det nemt at regne prisen ud... 1 DKK = 5 THB :-(

Spring til debat: