Se indlæg
 Udskriv debat
Køb af jord
xxxx
Ok.
men så mangler vi jo bare en lille up-date om hvad og hvordan.

hvilke myndigheder skal man kontakte
hvilke papirer skal der bruges
kan hun bruge hendes danske adr. / id.. da hun jo ikke har hverken tabian eller thai Id.
Er det jord med eller uden Thanod.

fortæl vi kan aldrig lære for meget her.

paulsenp
Min gode ven(inde) er på arbejde nu, men jeg skal nok få fat i hende i løbet af weekenden for at skaffe de nødvendige oplysninger.

Min kone er heller ikke hjemme nu, hun ville ellers kunne svare på det meste, da hun selv var en tur gennem bureaukratiet sidste år i forbindelse med købet af vores hus i Bang Saen.

Det eneste, jeg umiddelbart kan svare på, er spørgsmålet om, hvilken type skøde vi (min kone) har. Det er Chanot.
Peter

plaza530
mit råd til jer alle find jer en god advokat og de findes

torben mustang
Efter en ny lov kan Farang godt købe jord 1 rai til hus eller andet, det blev bekentgjordt på mødet i kødbyen .Læs om intavition til Thai-Dansk her på siden. Dem der gad møde op fik denne besked og siden har jeg købt 1 rai i Isan billigt. Alt godkent af ampur og alle papirer er iorden stemplet og godkent fra ampur somdet og Kalasin Ampur.
[mail][/mail]

torben mustang skrev:
Efter en ny lov kan Farang godt købe jord 1 rai til hus eller andet, det blev bekentgjordt på mødet i kødbyen .Læs om intavition til Thai-Dansk her på siden. Dem der gad møde op fik denne besked og siden har jeg købt 1 rai i Isan billigt. Alt godkent af ampur og alle papirer er iorden stemplet og godkent fra ampur somdet og Kalasin Ampur.

kan du lige uddybe det.

de eneste regler jeg kender var personer fra usa som kunne købe jord, eller hvis man brugte 1million us doller på 1 rai med et hus, hvilke enkelte huse på fx phuket koster

xxxx
ja det bliver mere og mere interessant nu.

det med 1 rai har været gældende ved oprettelse af firma..

Er der nogen der har link til oplysninger om det ??

Gad møde op... jae men nu er der jo lidt langt fra lopburi til kødbyen, ik. Wink

Jake
Ja, det lyder helt vildt hvis man lige pludselig kan få lov til det. Jeg havde ellers hørt, at de i Phuket og andre steder var begyndt at stramme op for de firnurligheder, hvor en Farang erhverver sig jorden via et dækfirma - fremgangsmåden skulle principielt være et hul og ikke en mulighed for faranger....

paulsenp
rinpoche skrev:
Mangler dog stadig et meget klart svar på spørgsmålet om ens Thai fødte ægtefælle med Dansk statsborgerskab må stå som ejer af jorden under det hus, vi drømmer om at eje i Thailand.

Jeg mener dog at det er tilladt idag på helt lovlig vis, ifølge den første link, i afsnittet

Du læser teksten forkert. Der står thai nationalities married to foreigners....
Når man har dansk statsborgerskab er man selvfølgelig ikke thailænder mere (ud fra en juridisk betragtning) og er som sådan stillet fuldstændig som enhver anden udlænding i Thailand, det er soleklart.

At der så pt ikke er noget til hinder for at vedkommende ex-thailænder bibeholder sit bat prachachon og står opført i thabian baan og den vej fremdeles kan erhverve sig land, er så noget helt andet, men det er omgåelse af loven, og det er jo en hel anden snak.

mvh
rinpoche

En thailandsk statsborger, der får dansk pas, mister rigtigt nok sit thailandske pas, men ikke (retten til) sit thai id-kort. Set fra den thailandske lovgivnings side er den nu danske statsborger stadig thai.

Den oplysning har jeg fra flere sider, bl.a. fra Aneg på den thailandske ambassades konsulatsafdeling.
Peter

paulsenp
le-si,

Jeg har netop fået lidt flere oplysninger.

Det er, helt som ved køb/salg af fast ejendom, Land Registration Department (กรมทะเบียนทีดิน - grom tabian tii din), der står for papirarbejdet.

Både giver og modtager skal møde op med egne og ejendommens papirer. Egne papirer vil normalt være det thailandske id-kort for begge parter, også selvom modtageren nu har dansk pas (se kommentaren til rinpoche ovenfor). Hvis modtageren ikke længere har sit thailandske id-kort (smidt ud / tabt / stjålet / ikke fornyet), skal man bl.a. bruge sit danske pas samt den danske mands/kones accept.

Hvis man har spørgsmål eller problemer i forbindelse med overdragelse af fast ejendom, kan man kontakte rigsadvokatens kontor (afdelinger over hele landet). Jeg har endnu ikke kontakt-oplysninger (adresse, telefon, email), men vil prøve at få dem fra Aneg på ambassaden.
Peter

paulsenp
torben mustang skrev:

ShockShock

Du skrev det her den 1. marts, ikke den 1. aprilWink

Min thai ven(inde) deltog i mødet, men gik lidt før det sluttede, og hun kan ikke bekræfte dine oplysninger.

Hvis en sådan lov var blevet indført, ville det nok også være blevet offentliggjort i de thailandske medier. Det ville sikkert heller ikke gået upåagtet hen på [url]Thaivisa.com[/url].

Det kræver vist lidt mere dokumentation, af hvad det er du (tror du) har købt.
Peter

torben mustang
Jeg glemte hvist at skrive min kone også skulle underskrive alle parpirer så vi ejer jorden i fællesskab og ingen af os kan sælge uden den andens ok.
Men hæng jer ikke så højt op i detaljerne måske er det bare noget jeg har drømt?? Der er jo ikke nogle der tror på det, så lad det vile i fred tak.CoolCool
[mail][/mail]

xxxx
Ja det bliver vi så alle meget klogere af Grin

men en lille grad bøjning måske.. når hun skulle skrive.

Og ja så kan det vel være stort set ligegyldig, for hvis de håndhæver loven om at vi fraskriver os retten til konens jord, hva så ???
Eller er den lov også ændret ?

Der på være nogen der har noget på tryk om det her..
hvis ikke vil jeg nok fortsat gå ud fra de ( gamle ) regler gælder..

bangkoknielsen
Ja, lad det hvile i fred - der er ikke sket nogen ændring i lovgivningen! - En "farang" kan stadig ikke eje jord i Thailand, kun leje... - Så vær god ved din hustru Torben...
Redigeret af bangkoknielsen d. 02/03-2008 17:08

paulsenp
Hej Torben,

Ikke for at komme ind i en større diskussion, men jeg tror, du har misforstået det, du har skrevet under på.

En thailandsk, gift kvinde kan ikke købe eller sælge fast ejendom uden mandens samtykke, og jeg mener, at det er det, du har gjort med din underskrift. Nemlig givet dit samtykke til at din kone måtte købe jorden. Jeg tror ikke, at du kan være registreret som medejer, men eftersom I er gift, kan hun heller ikke sælge jorden igen uden dit samtykke.

Jeg mener også, som le-si, at du har fraskrevet dig retten til jorden, og at du derfor ikke har krav på en andel, hvis I skulle blive skilt, eller hvis du overlever din kone.
Peter

rinpoche
Samtidig kunne det jo være interessant at vide, hvilket sprog papirene var udfærdiget på.

Interessante oplysninger du kommer med paulsenp, der kan man bare se, det ser ud som intet er meslet i sten Smile

Min kone har både arvet jord og købt jord efter at være blevet dansk statsborger, men hun har stadig sit thai bat prachachon.
Jeg troede faktisk, at grunden til at dette kunne lade sig gøre, var et udtryk for mangel på registersamkørsel.
Glæder mig kun at det er mere legitimt end som så.
Takker for oplysningerne.

mvh
rinpoche

paulsenp
Så fik jeg svar fra Aneg på ambassaden.

Det kontor, man kan henvende sig til i tvivlsspørgsmål om tilsyneladende næsten alt, kan findes på

http://www.humanr...ago.go.th/

Det er desværre kun på thai, så de fleste af os, inklusive mig selv, har brug for en translatør. Men på den anden side er det jo et kontor for thailændere, så det er vel ikke så underligt.

og deres mail-adresse er

[mail]/[/mail]

Adresse, telefon, mm. for hovedkontoret i Bangkok:

Office of International Peoples’ Rights Protection
Department of Peoples' Rights Protection and Legal Aid,
Office of the Attorney General ,2nd floor, Rachadapisek Road,
Chatuchak District, Bangkok 10900

Tel : 02-5154061, 02-5154792
Fax : 02-5154792
Peter

Cxxxxsxxr
Hej,
Jeg kom bare lige forbi og skimmede tråden - har ikke nærlæst alle indlæggene. Alt er muligvis afklaret, men i såfald kan det jo ikke skade med et evt. overflødigt bidrag.

Jeg har hørt to ting:

Den ene er at Danmark ikke anerkender dobbelt statsborgerskab, mens Thailand ikke har problemer med dobbelt statsborgerskab ... Det vil så sige at hvis en Thai ønsker dansk statsborgerskab/pas - ja så må vedkommende selvsagt skrive under på at vedkommende fraskriver sig sit udenlandske statsborgerskab, men lyv mig om ikke Thailand er ret ligeglad med hvad dets statsborgere gør som følge af Danmarks interne lovgivning... Ifølge dette kan man jo sagtens være dansk statsborger/pas-ejer og alligevel (i Thailand, af Thailandske myndigheder) være anerkendt som Thailandsk statsborger.

Den anden ting, jeg har hørt om, er en Thailandsk lov fra forrige årtusinde der sagde at en udlænding, der investerede minimum 40 millioner Baht (på rette, foreskrevne, dokumenterede vis), derved erhvervede sig retten til at kunne købe 1 rai jord.

En tredje ting, jeg har hørt, er at det rent ud sagt er ævl at udlændinge kan eje jord i thailand ved at oprette et firma. Det man kan er at oprette et THAILANDSK firma, der så kan eje jorden. Udlændinge kan ganske vist eje op til 49% af aktierne i firmaet, men det ændrer nu altså ikke ved at det er det THAILANDSKE firma, der ejer jorden
Redigeret af Cxxxxsxxr d. 06/03-2008 18:52

Cxxxxsxxr
Tjekkede lige op på vilkårene. USA anerkender heller ikke dobbelt statsborgerskab, men det har skam ikke afholdt to damer i vores bekendtskabskreds, med USA-pas, fra at være anerkendt i Thailand som Thailandske statsborgere, med tilhørende ret til at eje Thailandsk jord. Enhver som betaler danske advokater for at fortælle tilsvarende, spilder sine penge.

wanthai
Ja, hej med jer alle sammen. Det er dejligt med denne debat. Man får lidt nye indput.

Kan min thailandske kone eje jord i Thailand?

Før 1998 ville enhver thailands kvinde der giftede sig med en udlænding miste retten til at købe jord i Thailand. Hun kunne dog beholde det jord hun ejede før ægteskabet med udlændingen. Efter sidste (1999) ministerielle lovregulering tillader nu Thai nationals, gift med udlændinge at købe jord i Thailand, men den thailandske ægtefælle skal kunne dokumentere at pengene der bliver brugt til opkøb af ledigt jord er deres, og at der ikke er nogen udenlandske krav på pengene. Dette krav er normalt opfyldt ved at den udenlandske ægtefælle udfylder en erklæring som dokumenterer at pengene der bliver brugt til opkøb af jorden tilhørte den thailandske ægtefælle før indgålsen af ægteskabet, og at han ikke kan gøre krav på dem.

Jeg har indhentet oplysninger omkring dette fra hos http://isaanlawyers.com/ og deres svar var:

Any Thais are allowed to own land, living here or abroad. We can also transfer some land with power of attorneys, meaning people are even NOT in Thailand when it's done.
Now, if you wife REVOKED her nationality, that's another thing.
In some countries, dual citizenship is NOT ALLOWED. But that is rare.

I know hundreds of Thais with dual citizenships. But I believe in Norway, that's impossible. I don't know about Denmark.

Be careful, some people born in Thailand do not have citizenship. That's rare but I just told you that Thai citizens are allowed, married or not, living abroad or not, to own land.

Enhver Thai kan eje jord, hvad enten de bor i Thailand eller ikke. Vi kan også overdrage noget jord med med enten, a) skriftlig fuldmagt; eller Cool prokura, som betyder at folk end ikke behøver at være tilstede, mens det foregår.

Jeg kender i hundredvis af Thai'er med dobbelt statsborgerskab. Men jeg mener at i Norge er det ikke muligt. Hvordan det er i Danmark ved jeg ikke.

Vær forsigtig, nogle mennesker født i Thailand har intet statsborgerskab. Det er underligt, men som jeg lige fortalte dig kan Thai statsborgere kan eje jord gifte eller ikke gifte , boende i udlandet eller ikke.

Brønderslev/Ubonratcathani/Khowang

http://www.thammawat.com
Spring til debat: