Se indlæg
 Udskriv debat
Folkepension for danskere bosat i '3. lande'
Hymmer
Enig men det fradrag der blev spurgt til forstod jeg at være det fradrag man kan få som alm. lønmodtager ved et helt års ophold i udlandet...hvis jeg har misforstået I'm so sorryFrown

milex
Bjarne - det er jo teknikaliter - kald det hvad du víl - det er en skat.

AMBU skulle på et tidspkt betales for at hjælpe for de arbejdsløse - og da arbejdsløsheden gik ned, kunne man jo så forvente at AMBU faldt.

Men - nej nej - kald det kriminelt eller whatever.

Skat er skat - nogle går så op i hvad man navngiver det - same same.

@conrad - stadig - mener ikke er er nogen speciel skat på udenlands-danskere.
Hvad du oplever, oplever danskere i Danmark også.

Glædelig jul!.

natty
Bare for at fåd det afklaret, sundhedsbidrabet er en erstatning for amtsskattet, da regionerne overtog sygehusvæsenet. Det hed bare noget andet da amterne eksisterede. Så reglerne er ikke ændret.
Synes jeg reglerne er hensigtsmæddige og gode.....nej
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

milex
Hymmer skrev:

Enig men det fradrag der blev spurgt til forstod jeg at være det fradrag man kan få som alm. lønmodtager ved et helt års ophold i udlandet...hvis jeg har misforstået I'm so sorryFrown

Du får dit alm. personfradrag - ca. 40,000dkk. skatteværdi ca 13.000 dkk.

Så - folkepension ca. 70.000dkk - (skat) 13.000dkk = 57.000dkk pr år.

Alt i alt - 57.000dkk/12 = 4.750 dkk pr. mdr. = 26.500 thb pr mdr.

Det kan lade sig gøre - på rismarken.

Bjarne
milex skrev:

Bjarne - det er jo teknikaliter - kald det hvad du víl - det er en skat.

"Kald det hvad du vil"... det er jo altså ikke mig, der kalder det sundhedsbidrag. Det er de højere magter, som omdøbte "amtsskat" til "sundhedsbidrag". Da skatterne til amterne hovedsagelig blev anvendt til sundhedsformål (hospitalsdrift), var der tale om en reel betaling til sundhedssystemet. Og da denne betaling nu hedder sundhedsbidrag, må det være i orden at formode, at den går til det formål, den har navn efter.
Men ok - jeg kalder det, hvad jeg vil: Svindel, humbug og bedrag.

milex
Du lader dig snyde - det er bare skatSmile

Fotofreak
Vedr. sundhedsbidrag:

http://www.folket...ng/360.pdf

M.v.h. Fotofreak

Kim Ludvigsen
Jeg er egentlig lidt nysgerrig, og jeg har ikke kunnet finde svaret med Googles hjælp. Hvad betalte man i skat før reformen og sundhedsbidraget? Betalte man kommuneskat, amtsskat og skat til staten? Eller betalte man en fast samlet skat?

Når nogle brokker sig over at skulle betale sundhedsbidrag, bør man jo nok sammenligne med, hvad man betalte tidligere.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
milex
Kim Ludvigsen skrev:

Jeg er egentlig lidt nysgerrig, og jeg har ikke kunnet finde svaret med Googles hjælp. Hvad betalte man i skat før reformen og sundhedsbidraget? Betalte man kommuneskat, amtsskat og skat til staten? Eller betalte man en fast samlet skat?

Når nogle brokker sig over at skulle betale sundhedsbidrag, bør man jo nok sammenligne med, hvad man betalte tidligere.

Du betalte - kommuneskat, amtsskat og skat til staten

Så - same same!

milex
Og - kommuneskat, afhængig af kommune. Amtskat, afhængig af amt.

Statskat - same same for alle - med mindre nedslag for topskat.

thongsala
Lister mig lige ind på denne tråd !
Jeg er lige gået på efterløn,er 3f medlem.
Men 3f trækker mig hver måned Kr. 696,00. Selvfølgelig er en del af det A-kassebidrag meeeeeen!
Sidder der nogle 3f-efterlønnere derude med andre erfaringer,hører jeg meget gerne fra jer.

hugoboerge
milex skrev:

Hymmer skrev:

Ingen særregler for pension.

Ingen fradrag ala det du nævner.

Du er fuldt skatteberettiget i Danmark og betaler et gennemsnit pt 36 % skat ( næste år 37 %) ingen AM bidrag

Bosætter du dig i et EU/EØS land får du det samme som en dansk folkepensionist Har du en pensionsordning udover folkepensionen skæres der gradvis i grundbeløbet alt afhængig af størrelsen på pensionsordningen

Bosat udenfor EU/EØS bortfalder grundbeløbet helt, og du skal selv sørge for dækning ved sygdom.
Er man så heldig at have en pensionsordning udover folkepensionen og grundbeløbet allerede er reduceret meget betyder det ikke så meget ved flytning til et ikke EU/EØS land. Men igen er der en privat sundhedsforsikring der skal tegnes.

Satser her 2015 :
http://www.aeldre...-2015.aspx

Undskyld mig - men har du haft din bopæl etc i 40 år i DK - så har du også ret til pensions-grundbeløbet.

Eller har vaeret udstationeret for et dansk firma i udlandet som ogsaa taeller med.

chaingmai
sundheds bidrag.....er en extra skat på os der f.eks. bor i thailand og som ikke kan gøre brug af det danske sundhedsvæsen, var i dk. 2 mdr. i sommer og spurte om det blå sygesikring bevis til brug i dk. men nej det kan du ikke få, selv for en kort periode................LOL LOL

rinpoche
John skrev:

Jeg er ENIG i at loven bør laves om så den gælder uanset hvor i verden men vælger at bosætte sig, loven er uretfærdig ingen tvivl om det.

Når det er sagt, så må man gå ud fra at det enkelte individ har undersøgt bare lidt omkring det land man vælger at rejse til eller bosætte sig i.

Det vil sige at man tager et bevidst valg, hvis man vælger ikke at tegne en rejse eller sygeforsikring. Der kan selvfølgelig være flere årsager til at man tager dette valg, men det er en bevidst handling helt at undlade forsikringen.

Efter min mening er det uanstændigt over for de pårørende at undlade forsikringen og dermed risikere at sætte dem i en situation, som de måske ikke har mulighed for at løse, men skal leve resten af deres liv med.

Amen til det. Fuldstændig enig i samtlige betragtninger.

Mange ville om nødvendigt gældsætte sig udover alle grænser for derved at redde livet for en af deres kære - ligegyldigt omstændighederne.

Conrad
Hvis man bor i bl.a. Thailand (har meldt folkeregisterflytning), har hovedparten af sine indtaegter fra Danmark og disse bliver beskattet der, saa kan man soege om at blive beskattet som "graensegaenger".

Naar det saa er gaaet i orden og hvis man er gift og hustruen ikke arbejder/har indtaegt saa, kan man soege om at faa overfoert hustruens personfradrag til en selv. Det har ingen betydning hvilken nationalitet hustruen har.
Det bevirker saa at man faar dobbelt personfradrag, det kan ogsaa aendres paa forskudsskemaet.

Hvis man i Danmark har pensionsordninger, hvor der betales PAL-skat paa 15,3 % (pensionsafkast skat), saa kan man soege om at blive fritaget for den, naar man er blevet fritaget, saa vokser ens pensionsordninger mere, da denne skat ikke fratraekkes mere.

http://gratis-hja...er-en.html

Desuden er evt. renteindtaegter i Danmark skattefrie, saa har man stadig penge paa bankbogen i Danmark, saa faar man lov til at beholde hele rentetilskrivningen.

Tidligere i traaden har der vaeret nogen uklarhed over hvad man kan faa i folkepension ved bosaettelse i Thailand.
Man kan kun faa folkepensionens grundbeloeb og dette faar man uanset hvad man maatte have af andre pensionsindtaegter.

Hvis man har arbejdsindtaegter der overskrider en vis graense, saa bliver der reduceret i grundbeloebet. Reglerne kan findes paa Borger.dk

milex
chaingmai skrev:

sundheds bidrag.....er en extra skat på os der f.eks. bor i thailand og som ikke kan gøre brug af det danske sundhedsvæsen, var i dk. 2 mdr. i sommer og spurte om det blå sygesikring bevis til brug i dk. men nej det kan du ikke få, selv for en kort periode................LOL LOL

Jeg har en julegave til dig!.

Sundhedsbidraget nedsættes løbende med 1 procent-point pr. år og vil i år 2019 være fuldstændig forsvundet.

Tro dog ikke du kommer til at betale mindre i skat af den grund.

Glædelig jul.

Skeptikeren
ja det er jo Pensionist debatten endnu engang, som desværre døde af skam i 2009, grundet alle de negative indlæg fra diverse ikke fastboende.

På trods af jeg og flere andre har bombarderet danske medier og politikere siden da, er der nu 5 år efter ikke sket en dyt, og det gør der nok heller aldrig. Vi må leve med den viden, at vi skulle, som utallige andre, have lavet en dobbeltadresse i Spanien eller Tyrkiet så havde vi haft det dobbelte i indtægt.

Men jeg foretrækker nu at leve i visheden om at jeg ikke er en af dem der snyder alle andre.

Somrak
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
Skipper Hans
Mange tak Conrad..

Du forstaar at fremlaegge fakta paa en kort og for mig ihvertfald saglig og let forstaaelig made, idet jeg har klikket rundt og spurgt mig for, og alle har en different forklaring/udlaegning blot for at jeg blev mere forvirret. Det har afklaret en del for mig da jeg snart skal igang med de ansoegninger naar jeg har klaret det halloej med nem id etc. etc. som jeg har haft en del problemer med, men det er saa en anden historie, men endnu engang mange tak for dit svar/udlaegning Conrad..

jydetampen
Skeptikeren skrev:

ja det er jo Pensionist debatten endnu engang, som desværre døde af skam i 2009, grundet alle de negative indlæg fra diverse ikke fastboende.

På trods af jeg og flere andre har bombarderet danske medier og politikere siden da, er der nu 5 år efter ikke sket en dyt, og det gør der nok heller aldrig. Vi må leve med den viden, at vi skulle, som utallige andre, have lavet en dobbeltadresse i Spanien eller Tyrkiet så havde vi haft det dobbelte i indtægt.

Men jeg foretrækker nu at leve i visheden om at jeg ikke er en af dem der snyder alle andre.

Somrak

Ja puds du bare glorien,med den vished om at du jo giver andre svar på hvordan du snyder dig til dit ophold.

Skeptikeren
Jydetamp, venligts forklar dig, dine evindelige påstande om at jeg snyder mig til ophold her er mig uforklarlige. Har jo fundet ud af at når du ser mit navn så skal du absolut til tasterne. Ellers er du tavs!

Jeg kan slet ikke fatte dine hentydninger, efter 15 år her burde Emigration jo have fundet ud af det for længst hvis jeg ikke fulgte reglerne, med 90 dage i så mange år og een gang årligt med alle tilbørlige stempler, så holder dine påstande jo ikke, men dette er jo typisk dig, du nyder at optræde som TROLL!

Det virker som om du er hamrende misundelig over at du må tilbringe det meste af året i DK og når du så kommer her ud på din årlige ferie så skal galden ud!!!!

Men som skrevet forklar dig på en let forståelig måde så alle kan følge med, du er jo noget gumpetung åbenbart!!!!!!

Somrak

PS! Forøvrigt burde du holde dig til trådens emne, nemlig pensioner fra DK, eller rettere mangel på samme. Du var jo en af dem der fik ødeligt pensionisttråden i 2009
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
Spring til debat: