Se indlæg
 Udskriv debat
Giftes i Thailand eller Danmark
farao54
Tand skrev:

faro54

Ok mange tak for det jeg er godt nok noget forvirret over alle de informationer jeg har og får hele tiden så nu har vi hyret nogen til at tage sig af det så visum og gifte dokumenter er som de skal være. Syntes godt nok det er for vidrekommende det her så vi har valgt at betale os fra det

Inden på ulæningservices hjemmeside kan man jo heller ikke hente hjælp syntes jeg men sådan er det jo.

Føler ikke de er der for og hjælpe tværtimod.

Har man penge så kan man få.....

Pas på med diverse forretninger, der lover at kunne klare det hele for dig...
For det første er det ofte ret dyrt, og for det andet kan du ende med at det ikke bliver gjort til tiden, og måske endda forkert.

Men det er korrekt at det er let at blive forvirret, men absolut ikke umuligt.
Og jeg vil endda sige at det ej heller er så svært.
Men hvis din kæreste selv skal rende rundt og klare alt alene, så er det nok lidt op ad bakke.
Hvis du selv er med til at hjælpe til, så går det nok lidt lettere.
I bund og grund står alt hvad man har brug for på nettet, og der findes adskillige tråde her i dette forum, der udførligt forklarer hvad der skal til.
På Facebook findes der sågar en gruppe om visa til Danmark, for Thai'er.
Her kan der hentes mange informationer også.
Omkring dokumenterne så er det ikke svært, men tidskrævende.
Men også det findes der en tråd om herinde...

Søg og du skal finde.. .-)

farao54
Klovn skrev:

Med hensyn til SinSot,kan dette være både stort og småt,når man bliver gift i Thailand,jeg blev selv gift i Bangkok,og senere i Odense ( 1996 ) betalte ikke selv SinSot,men fest i fobindelse med bryllup i Bangkok,fik dengang at vide fra en anden Dansker at man ikke kun gifter sig med pigen,men med hele Familien,og at jeg godt kunne forberede mig på at skulle forsørge eller sende penge til moderen / søsteren / broderen...ha ha det bliver sgu'løgn tænkte jeg....men her tog jeg så fejl.....

Som sagt så handler det i sidste ende om hvor hårdnakket man er.
Min kæreste har fået at vide, at sådan og sådan bliver den fremtidige økonomi mht hendes familie, og jeg er RET hårdnakket. Giver mig ikke en millimeter.
Omvendt ved jeg også godt at fremtidige hospitalsregninger, nok risikerer at ende hos min til den tid kone... Og der vil jeg naturligvis være med til at hjælpe til. Og til det formål oprettes der en dansk ØREMÆRKET bankkonto, hvorpå der spares op til når den tid kommer...
Kridt banen op fra start af, og hold dig til det aftalte... :-)

farao54
energy skrev:

Girobank skrev:

Hej Energy

hvor meget måtte du så betale efter forhandling med svigerforældrene?

Jeg betalte 300000 THB iflg. aftale med min kone og så vidt jeg husker 2 baht guld til min kone i gave.

Min kæreste og jeg er blevet enige om et væsentligt lavere beløb, men til gengæld har vi aftalt at vi sparer et fast beløb op hver måned til hhv familien og fremtidige læge regninger (når den tid kommer).
Pengene der spares op hver måned, medbringes så når vi besøger familien hvert år... Eller ettere sagt, de indsættes på min kærestes konto, så hun fra Danmark via Thai netbank kan overføre efter behov, da hun ikke stoler på at moderen kan administrere pengene.. :-)
Opsparingen til fremtidige lægeregninger, står i mit navn, og hårdnakket som jeg er, vil der ikke blive frigivet en krone, med mindre det er nødvendigt. :-)

energy
farao54 skrev:

energy skrev:

Girobank skrev:

Hej Energy

hvor meget måtte du så betale efter forhandling med svigerforældrene?

Jeg betalte 300000 THB iflg. aftale med min kone og så vidt jeg husker 2 baht guld til min kone i gave.

Min kæreste og jeg er blevet enige om et væsentligt lavere beløb, men til gengæld har vi aftalt at vi sparer et fast beløb op hver måned til hhv familien og fremtidige læge regninger (når den tid kommer).
Pengene der spares op hver måned, medbringes så når vi besøger familien hvert år... Eller ettere sagt, de indsættes på min kærestes konto, så hun fra Danmark via Thai netbank kan overføre efter behov, da hun ikke stoler på at moderen kan administrere pengene.. :-)
Opsparingen til fremtidige lægeregninger, står i mit navn, og hårdnakket som jeg er, vil der ikke blive frigivet en krone, med mindre det er nødvendigt. :-)

Og som jeg skrev...

Og i bund og grund, så betaler de faranger, der ikke betaler Sin Sod, bare penge til konen/familien på anden måde
Det bliver bare kaldt noget andet.

Girobank
sjov lille historie om hospitalsregning fra thaiskonen forældre til farlang,der havde lovet at betale.

pludselig opdagede han, at det var den samme regning,der blev fremsendt- han bemærkede endelig datoen!

Men det er jo desværre rigtig, at det er ikke en billig fornøjelse at være thaigift!
Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com

Tand
farao54

Dem vi bruger har hjulpet en masse thaier til dk og og min forlovet har fundet meget hjælp inden den fb gruppe du omtaler så jeg tro vi er på rette kurs.

larschr5
Kære Tand,

Mht. Sinsod kunne du lige så godt have spurgt om hvilket parti du skulle stemme på til næste folketingsvalg. Svaret afhænger af hvem man er, og derfor er der heller ikke noget klokkeklart svar på spørgsmålet.

Det bedste råd jeg kan give dig et det samme du har fået af farao54, nemlig at du selv tager stilling til hvad du synes er acceptabelt. Herinde vil du finde nogle der absolut aldrig ville betale en bøjet 5-øre i Sinsod, og andre der ikke har noget problem med at betale det familien beder om. Det rigtige svar er du skal betale det du synes er rimeligt, og det afhænger af hvem du er. Farao54 skriver helt rigtigt, at det er vigtigt at du kridter banen af og får talt med hende om de økonomiske forventninger. Før du tager den diskussion bør du dog selv være afklaret med hvad du vil acceptere. Det tror jeg bestemt vil være gavnligt i det lange løb.

Forstår så udemærket af papirarbejdet med at blive gift/FS i Danmark virker uoverskueligt, men så søg råd og vejledning her eller hos Ægteskab uden grænser. Personligt ville jeg aldrig selv forlade mig på en ekstern konsulent i så vigtig en sammenhæng, for der er en risiko for at tingene ikke går op i en højere enhed. Og det ville da være ærgerligt at stå i Danmark og opdage at papirerne ikke er i orden eller mangler.

buick
For at sige det kort hvis man gifter sig med en thai pige som ikke har været gift og selvfølgelig ikke har børn så betaler man sin sod ellers er man et dumt svin som ikke respektere ens kone og hendes traditioner

Størrelsen på sin sod afhænger af hendes status og skolegang

Er hun højt uddannet så skal du til lommerne og af med 200.000 til flere millioner
( penge i den høje ende sker hvis hendes familie er rig og disse penge får man igen eller man får land og andre værdier som overstiger beløbet)

Er hun en fattig risfarmers datter så skal du af med 20-50.000 baht alt over dette betyder din kone og hendes familie tager dig i røven
(Her får du ikke pengene retur)

I thaiernes øjne er det kun dumme faranger der betaler sin sod for en brugt kvinde så det at gøre det giver absolut ingen respekt men i stedet det modsatte
Ønsker man allivel at give noget så hold en fest, byg lidt på svigerforældrenes hus eller giv dem noget de mangler
Det vil give dig respekt i landsbyen som en der forstår og respektere traditionerne
Ellers er man ikke andet end endnu en dum farang atm

Det at sende penge herned er giftigt
Men har konen børn så ja det er ens pligt at sende lidt og her taler vi 3-500 kr max om måneden i tiden til man får dem til Danmark
HVIS! Kones forældre er så gamle de intet kan så hjælper man og forventer andre søskende gør det samme så samlet 6-8.000 baht om måneden er mere end rigeligt

I alle andre tilfælde så sender man ikke penge man hjælper evt med at lette hverdagen ved opstart/ udvidelse af deres virksomhed, landbrug osv så de kan klare sig bedre end før
Men husk nu kræv at de selv starter en opsparing så de har til en dårlig dag for pengene fra dig kommer kun til absolut ikke selvforskyldte ting

FarangDingDong
buick skrev:

For at sige det kort hvis man gifter sig med en thai pige som ikke har været gift og selvfølgelig ikke har børn så betaler man sin sod ellers er man et dumt svin som ikke respektere ens kone og hendes traditioner

Er hun højt uddannet så skal du til lommerne og af med 200.000 til flere millioner
( penge i den høje ende sker hvis hendes familie er rig og disse penge får man igen eller man får land og andre værdier som overstiger beløbet)

Er hun en fattig risfarmers datter så skal du af med 20-50.000 baht alt over dette betyder din kone og hendes familie tager dig i røven

I thaiernes øjne er det kun dumme faranger der betaler sin sod for en brugt kvinde så det at gøre det giver absolut ingen respekt men i stedet det modsatte
Ønsker man allivel at give noget så hold en fest, byg lidt på svigerforældrenes hus eller giv dem noget de mangler
Det vil give dig respekt i landsbyen som en der forstår og respektere traditionerne

Men har konen børn så ja det er ens pligt at sende lidt og her taler vi 3-500 kr max om måneden i tiden til man får dem til Danmark
HVIS! Kones forældre er så gamle de intet kan så hjælper man og forventer andre søskende gør det samme så samlet 6-8.000 baht om måneden er mere end rigeligt

I alle andre tilfælde så sender man ikke penge man hjælper evt med at lette hverdagen ved opstart/ udvidelse af deres virksomhed, landbrug osv så de kan klare sig bedre end før
Men husk nu kræv at de selv starter en opsparing så de har til en dårlig dag for pengene fra dig kommer kun til absolut ikke selvforskyldte ting

Godt skrevet.
Jeg har en lille tilføjelse. Størrelsen på sin sod kan også afhænge af hvor smuk hun er.

Hvis hun ikke opfatter sig selv som særlig smuk kan hun finde på i hemmelighed at spare op til sin sod og sige til forældrene at pengene er fra ham.

Derudover har jeg set tilfælde af at manden fik adgang til pengene og skred med dem.
Redigeret af FarangDingDong d. 03/02-2015 07:14
Livet er for kort til lange underbukser

lek
buick skrev:

Hurra for det indlæg. det viser at nogen trods alt har fattet hvordan.
Men for pokker da det slutter aldrig med farang der tager til Thailand og bliver taget i hoved og røv..
Og de griner af manden. Men hva han forstår ikke Thai, så tror de smiler til ham.

Klovn
lek skrev:

buick skrev:

Hurra for det indlæg. det viser at nogen trods alt har fattet hvordan.
Men for pokker da det slutter aldrig med farang der tager til Thailand og bliver taget i hoved og røv..
Og de griner af manden. Men hva han forstår ikke Thai, så tror de smiler til ham.

Tja vi har vel alle været i Thailand ( første gang ) men efterhånden som tiden går lære man mere og mere Thai,og pludselig en dag kan man forstå det meste ( rigs-Thai ) nogle gange ville jeg ønske jeg ikke forstod hvad de talte om ,og at jeg var den glade naive farang,der blev taget i hoved og røv,for det er ikke altid godt at forstå Thai,og det er bestemt ikke altid søde og kærlige ord der kommer ud ! Ikke at din Thai-pige ikke må være sur,det er du jo også ind i mellem,men man bliver aldrig helt accepteret i Thailand,uanset hvor længe du opholder dig i landet,du er jo kun en Farang og slet ikke oppe på deres nevau ( ikke mensa ) men det samme gælder vel også her i Danmark ? Vi acceptere heller ikke andre end os selv som være rigtig Danske,selv om passet er blevet Dansk,min pointe er at vi er to vidt forskellige kulture der kolidere på grund af liderlighed ! Men den forsvinder også med årene 😎

vandango
Girobank skrev:

sjov lille historie om hospitalsregning fra thaiskonen forældre til farlang,der havde lovet at betale.

pludselig opdagede han, at det var den samme regning,der blev fremsendt- han bemærkede endelig datoen!

Men det er jo desværre rigtig, at det er ikke en billig fornøjelse at være thaigift!

Jeg er så heldig, at mine svigerforældres tidligere statslige arbejdsplads betaler deres hospitalsregninger.

Fik ellers en lille klump i halsen da jeg blev præsenteret for en af de månedlige regninger, men det var kun fordi min hustru skulle sende den videre til refusion. Smile

larschr5
Ifølge buick er jeg så åbenbart et dumt og uanstændigt svin. Det må jo stå for din egen regning, men er da imponeret over at du kan komme til den konklusion uden at vide andet om min person eller ægteskab. Men mere skal der åbenbart ikke til. Det må være dejligt at leve i en verden der er sort og hvid.

Jeg har ingen dårlig samvittighed over ikke at have betalt sinsod og jeg er fuldstændig ligeglad med hvad holdningen til det er. Vi har også traditioner og kultur her i Danmark, og heri medgår ikke en medgift til ens kone.

Jeg elsker, ærer og respekterer min kone i dagligdagen og hun er ikke det mindste i tvivl om at jeg elsker hende. For mig betyder det bl.a. at man ikke "køber" sig til kærlighed ved at sende penge til Thailand med mindre det virkelig er væsentligt, eller forkæler hende med dyre gaver i tide og utide, men i stedet for gennem handling og omtanke viser hende hvad hun betyder for en. Det er den kultur jeg kommer fra.

Ellers finansierer jeg intet i Thailand, men skulle det ske at der opstår et behov vil jeg selvfølgelig træde til hvis jeg synes det er rimeligt. Og i de foreløbig 3,5 år vi har været gift har der ikke været nogle anmodninger om bath til dit eller dat.

Selvfølgelig har vi også afholdt et bryllup i Thailand for familie, venner mv.. Selve festen var en gratis omgang da mad, drikke, leje af lokale og musikalsk underholdning blevet dækket ind af gæsterne, men havde selvfølgelig betalt hvis det ikke gik sådan. Mindes faktisk at vi havde omkring 2.500 bath i overskud.

Jeg tror ikke at mit ægteskab var gået så smertefrit hvis ikke min kone var så atypisk thai som hun er. For jeg havde ikke kunne indordne mig under at skulle finansiere familien i Thailand uanset det er normen. Og det er så et valg jeg har taget, og jeg respekterer selvfølgelig at andre gør tingene på en anden måde. Det vigtigste må være at man kan se sig selv i øjnene og ikke have dårlig samvittighed. Og derfor synes jeg sgu' det er mærkeligt at man skal bedømmes ud fra om man har betalt sinsod eller ej.

Gapao2000
larschr5 skrev:

Ifølge buick er jeg så åbenbart et dumt og uanstændigt svin. Det må jo stå for din egen regning, men er da imponeret over at du kan komme til den konklusion uden at vide andet om min person eller ægteskab. Men mere skal der åbenbart ikke til. Det må være dejligt at leve i en verden der er sort og hvid.

Jeg har ingen dårlig samvittighed over ikke at have betalt sinsod og jeg er fuldstændig ligeglad med hvad holdningen til det er. Vi har også traditioner og kultur her i Danmark, og heri medgår ikke en medgift til ens kone.

Jeg elsker, ærer og respekterer min kone i dagligdagen og hun er ikke det mindste i tvivl om at jeg elsker hende. For mig betyder det bl.a. at man ikke "køber" sig til kærlighed ved at sende penge til Thailand med mindre det virkelig er væsentligt, eller forkæler hende med dyre gaver i tide og utide, men i stedet for gennem handling og omtanke viser hende hvad hun betyder for en. Det er den kultur jeg kommer fra.

Ellers finansierer jeg intet i Thailand, men skulle det ske at der opstår et behov vil jeg selvfølgelig træde til hvis jeg synes det er rimeligt. Og i de foreløbig 3,5 år vi har været gift har der ikke været nogle anmodninger om bath til dit eller dat.

Selvfølgelig har vi også afholdt et bryllup i Thailand for familie, venner mv.. Selve festen var en gratis omgang da mad, drikke, leje af lokale og musikalsk underholdning blevet dækket ind af gæsterne, men havde selvfølgelig betalt hvis det ikke gik sådan. Mindes faktisk at vi havde omkring 2.500 bath i overskud.

Jeg tror ikke at mit ægteskab var gået så smertefrit hvis ikke min kone var så atypisk thai som hun er. For jeg havde ikke kunne indordne mig under at skulle finansiere familien i Thailand uanset det er normen. Og det er så et valg jeg har taget, og jeg respekterer selvfølgelig at andre gør tingene på en anden måde. Det vigtigste må være at man kan se sig selv i øjnene og ikke have dårlig samvittighed. Og derfor synes jeg sgu' det er mærkeligt at man skal bedømmes ud fra om man har betalt sinsod eller ej.

Jeg er enig med dette. Buick er måske ærgerligt over, hvad han selv render og betaler til, men blot fordi han (og andre) betaler Sin sot er det ikke ensbetydende med, at alle andre også betaler det. Det handler om ens kone og hendes families forventninger. De tal Buick slynger ud er fri fantasi. Spørgsmålet er individuelt og ligesom larschr5 betalte jeg intet, og det er helt normalt. Ligesom det også er normalt at betale det.

farao54
Gapao2000 skrev:

larschr5 skrev:

Jeg er enig med dette. Buick er måske ærgerligt over, hvad han selv render og betaler til, men blot fordi han (og andre) betaler Sin sot er det ikke ensbetydende med, at alle andre også betaler det. Det handler om ens kone og hendes families forventninger. De tal Buick slynger ud er fri fantasi. Spørgsmålet er individuelt og ligesom larschr5 betalte jeg intet, og det er helt normalt. Ligesom det også er normalt at betale det.

Jeg er helt i tråd med larschr5. Jeg ville så inderligt gerne slippe for at betale noget som helst, hvilket min kommende kone også godt ved. Hun ville absolut ikke have nogle problemer med at gifte sig med mig hvis jeg havde nægtet, men efter at have besøgt familien, sat mig ind i deres økonomiske situation, samt min kærestes forklaring om hvordan det hele hænger sammen i deres lokale samfund, så besluttede jeg mig for at betale en lille sin sot. Samtidig har jeg gjort hende det klart hvordan jeg, og formentlig en del andre danskere, har det med at skulle betale for kærlighed. Beslutningen om at betale sin sot, er helt og holdent min egen, og hun kunne have plaget og grædt nok så meget såfremt jeg havde nægtet, så ville jeg ikke have betalt hvis jeg først havde besluttet mig for det. Men som sagt, så ombestemte jeg mig efter at have fulgt med i hvordan økonomien ser ud i familien. Mht månedlige penge, så er der her tale om 500,-, som jeg tager mig af i den første tid, indtil hun selv får et job, hvorefter hun selv overtager den del.
Som jeg tidligere skrev, så handler det om at aftale og fastsætte den fremtidige økonomi, inden man indgår ægteskabet. På den måde så ved i begge hvad i går ind til. Personligt har jeg affundet mig med mine beslutninger, selvom jeg som udgangspunkt havde sagt 'aldrig i livet'.

Tand
Tak alle sammen for jeres indlæg til mit spørgsmål, det er jeg glad for.

Men nu syntes jeg at vi kommet helt væk fra det , det hel handler om nemlig: Hvad er bedst og gøre inden man rejser til dk gifte sig i Thailand eller Danmark og nu er vi over i sin sot og syntes at der er en dårlig tone her så jeg skriver de sidste ord i denne tråd her nu,

Mvh tand

GAMBIT
Jeg kan ikke forstå hvorfor nogen stejler over at betale in Sin Sod når det er tradition, en skik og en del af deres kultur.

Jeg betalte glædeligt da min kone hverken før har været gift, ingen børn har og universitets uddannelse (ja, vi kan blive enige on at den ikke er så høj som dk)

For mig var det ligeså meget for at kræve den respekt jeg fortjener, og har fået blandt forældre og landsbyens folk, og ikke mindst at vise min kone at jeg respekterer hendes kultur samt at jeg gerne giver hende den ære at kunne være stolt over at have giftet sig med en som har betalt denne sin sod til sine forældre.

Kort efter døde hendes mor ( her kan nogen af Sin Sod pengene have været til hjælp)

Hvad er pengene brugt til ?

Nu er min kones familie en meget traditionel Thai/Khmer familie som er yderst stolte. Dvs at de ikke gambler, drikker sig i hegnet, bagtaler andre eller misunder andre.
De er mennesker som finder lykke i familie og ikke det materielle - Der bliver sparet og gemt penge til regnvejrsdage og der bliver ikke fråset med noget. (Den hjemmefixede vandkoger var ikke skiftet ud, stadig ikke noget køleskab i hjemmet eller andre nye ting)

Noget som jeg véd at Sin Sod pengene har hjulpet med er at der er blevet bygget på huset, med nye vægge på overetagen samt udbygget med tag i underetagen så vores bil ikke skal stå uden tag.

Hvad har jeg så fået ud af det ?

Nu er jeg ret ung (29) og vil gerne sikre at jeg har en god kontakt samt udviser og modtager en behandling på lige fod med andre i familien.

Jeg bliver respekteret af hendes far som behandler mig på lige fod som hans sønner og der bliver sørget for at der er øl i mit glas og han præsenterer mig stolt til andre når vi er på visit forskellige steder.

Min kones søster og brødre har jeg et super godt forhold til og vi bruger meget tid sammen når vi mødes i Isaan >> vores<< hjem.

I landsbyen er jeg kendt og respekteret fordi jeg er en eventyrer - jeg sidder ikke bare på familiens matrikel, men bevæger mig ud på egen hånd og går rundt og hilser på - Alle ved hvem jeg er og hvilken familie jeg hører til. Jeg bliver altid mødt med størst gæstfrihed.

Jeg går gerne de her ture for at komme lidt væk fra konen så jeg kan få en kæp i øret med de lokale der sidder i grupper og drikker det meste af dagen Smile - Svigerfar kommer gerne forbi til et lille glas i ny og næ (vores hemmelighed)

En anden farang er flyttet til og har bygget hus - Men ham bryder de sig ikke så meget om fordi han virker afvisende og "hellig" eller "bedre" end dem - så hvergang snakken går på ham er jeg farrang dee som uden problemer drikker af samme glas, spiser af samme tallerken og sørger for at der er is og øl i glasset.

Er jeg så en Thai romantiker eller en dum Farang der tror han er en del af deres fælleskab ?

Nej - men jeg respekterer deres kultur og viser mit hjerte til dem som blotter sit.
Og uanset kultur forskelle eller sprog barrierer så det noget som alle kan se, mærke og forstå.

Ved at følge kulturen vinder du respekten, via respekten vinder du glæden ved Thai kulturen og bliver en del af den - og den er priceless!

Jeg siger ikke alle familier er sådan og selvfølgelig er der folk som bliver snydt, men man kan godt tage chancen for de beløb man betaler er altså ikke så høje.

GAMBIT
Tand skrev:

Tak alle sammen for jeres indlæg til mit spørgsmål, det er jeg glad for.

Men nu syntes jeg at vi kommet helt væk fra det , det hel handler om nemlig: Hvad er bedst og gøre inden man rejser til dk gifte sig i Thailand eller Danmark og nu er vi over i sin sot og syntes at der er en dårlig tone her så jeg skriver de sidste ord i denne tråd her nu,

Mvh tand

Sorry Tand - var selv ved at skrive at der ligger andre tråde der omhandler Sin Sod og der er også en afstemning om man har betalt eller ikke betalt sin sod.

Jeg fik lige lyst til at dele det nu da emnet var oppe Smile

buick
Hvis din kone ikke har været gift før osv så ja jeg vil kalde dig et dumt svin
Du forventer din kone skal respektere din danske traditioner men du vil skide på hendes thailandske traditioner hurra for et ægteskab og stakkels pige men det skal nu nok ændre sig når hun får permanent opholdstilladelse men det lyder som om hun kender dig og selvfølgelig ikke beder om noget hun skal jo have overstået visumperioden inden hun igen er et frit menneske

Havde du som du skriver elsket og respekteret din kone så havde du også respekteret hendes traditioner og det at hun nu vil føle skam hver gang hun er hjemme men det vil du jo skide på

Det med at sende penge har jeg forklaret men du har åbenbart ikke læst det

larschr5 skrev:

buick
Hvor er det uhyggeligt så lidt i gider sætter jer ind i og respektere hvad jeres kone kommer fra
Og hvor lidt i kan læse
Selvfølgelig har du ikke betalt sin sod kun tåber betaler for en fraskilt bar luder

PS til din info min kone har ikke været gift før men er forældreløs så nej jeg kunne ikke betale sensod men ville gerne have gjort det hvis det var muligt for jeg ville sku skamme mig hvis ikke jeg kunne respektere hendes baggrund her i Thailand ligesom hun respektere min da vi boede i Danmark

Gapao2000 skrev:

larschr5 skrev:

Spring til debat: