Se indlæg
 Udskriv debat
Forskudsopgørelse SKAT
Mukke
Conrad skrev:

Nu har jeg også fået en ny forskudsopgørelse.

Foroven står der stadig at mit personfradrag er kr. 44.000, men heldigvis er det månedlige fradrag fordoblet længere nede i opgørelsen Yo baby

Conrad når du får din årsopgørelse vil der til sidst eller næsten til sidst være en rubrik, hvor du skal udfylde din kones navn, fødsels dato, personnummer og mere. Det er jo en forskudsopgørelse hvor du bare gør skat opmærksom på, at du er gift, så er det op til dig på din årsopgørelse at bevise dette. Hvis du ikke kan dette skal du jo bare betale pengene tilbage plus 8 procent i rente...

Conrad
Mukke,

Skat ved godt at jeg er gift, det er registreret i cpr. reg. og jeg skal ikke bevise det over for Skat når jeg udfylder årsopgørelsen, min hustru har heller intet dansk personnummer.

Med hensyn til forskudsopgørelsen, så har jeg da ikke lyst til at låne Skat 37% af kr. 44.000, derfor vil jeg have min hustrus personfradrag på skattekortet. det er da rigeligt at de næsten tager 1 % mere i forskud end de skal have.

Mukke
Conrad skrev:

Mukke,

Skat ved godt at jeg er gift, det er registreret i cpr. reg. og jeg skal ikke bevise det over for Skat når jeg udfylder årsopgørelsen, min hustru har heller intet dansk personnummer.

Med hensyn til forskudsopgørelsen, så har jeg da ikke lyst til at låne Skat 37% af kr. 44.000, derfor vil jeg have min hustrus personfradrag på skattekortet. det er da rigeligt at de næsten tager 1 % mere i forskud end de skal have.

Vi bliver åbenbart behandlet forskelligt hos skat. Jeg bliver hvert år bedt om at bruge den rubrik hustrufradrag. Ikke fordi de to minutter betyder noget, men det har jeg nu gjort en del år.

Conrad
Mukke skrev:

Conrad skrev:

Mukke,

Vi bliver åbenbart behandlet forskelligt hos skat. Jeg bliver hvert år bedt om at bruge den rubrik hustrufradrag. Ikke fordi de to minutter betyder noget, men det har jeg nu gjort en del år.

Ja Mukke, det er helt sikkert.

Nogle har let ved at blive beskattet som grænsegængere og for andre grænser det til en umulighed.

hugoboerge
hugoboerge skrev:

cali111 skrev:

Hvordan foregår det med dette dobbelte personfradrag? Kan man få det, uden ens kone har dansk personnummer? Er det nok at være gift og ægteskabet er registreret i Danmark?

Man skal soege om at komme under graensegaenger ordningen.

Det kraever:

1. SKAT vil se en vielsesattest.
2. At ens hustru ikke har indkomst i Thailand eller andetsteds.
3. 75% af ens egen indtaegt har oprindelse i DK. Saa hvis man har pensionsindtaegeter fra DK som udgoer 100% saa er det i orden.

Vedr. punkt 2 saa er der ingen myndighed i Thailand som kan attestere at ens hustru ikke har indtaegt i Thailand eller andetsteds og det er vigtigt at man fortaeller det forhold til SKAT.

Hvad angaar min egen situation saa har min hustru et kunstigt cpr-nummer i Danmark saa hun er registreret.

Jeg oensker selv at overgaa til graensegaenger ordningen saa jeg talte med en venlig person hos SKAT og naevnte at jeg havde dokiumentation at min hustru var registreret hos Udbetaling Danmark saa det ville de gerne have som dokumentation plus vielsesattest plus navneaendring til mit efternavn.

Hvad angaar dokumentation for ingen indtaegt fik jeg fortalt at det skal forklares at det er umuligt at opnaa saadan et dokument.

Saa i loebet af ugen vil jeg fremsende den noedvendige dokumentation til SKAT.

Naa men jeg maa indroemme at jeg tog mig god tid til at fremsende den noedvendige dokumentation.

Det gjorde jeg saa i dag her til morgen thailandsk tid.

Saa der roeg et 2 siders foelgebrev samt 4 bilag afsted til SKAT.

Faa timer senere modtog jeg besked at min opgoerelse for 2014 ville blive justeret samt at justering ville finde sted for forskudsopgoerelserne for 2015 og 2016.

Bemaerk at det ikke var noedvendigt at indsende nogen formularer fra SKAT.

De fire bilag jeg sendte per e-mail var:
1. Vielsesattest (paa Thai)
2. Attest for aendring af efternavn for min hustru (paa Thai)
3. ID kort for min hustru hvoraf fremgaar hun har mit efternavn plus vores adresse fremgaar ogsaa af ID kortet.
4. Pensionsmeddelelse fra UD hvoraf fremgaar min hustru er blevet tildelt et kunstigt cpr nummer som indgaar i UD's registrerings system.

I mit foelgebrev naevnte jeg at der ikke findes en offentlig institution i Thailand som kan dokumentere at ens hustru ikke har en indtaegt.

SKAT er i mange traade blevet skaeldt ud for det ene og det andet. Jeg vil sige jeg har modtaget en fantastisk god behandling og god service.

Til orientering for andre som har planer om at indgaa i graensegaenger ordningen.

cali111
hugoboerge skrev:

hugoboerge skrev:

cali111 skrev:

Hvordan foregår det med dette dobbelte personfradrag? Kan man få det, uden ens kone har dansk personnummer? Er det nok at være gift og ægteskabet er registreret i Danmark?

Man skal soege om at komme under graensegaenger ordningen.

Det kraever:

1. SKAT vil se en vielsesattest.
2. At ens hustru ikke har indkomst i Thailand eller andetsteds.
3. 75% af ens egen indtaegt har oprindelse i DK. Saa hvis man har pensionsindtaegeter fra DK som udgoer 100% saa er det i orden.

Vedr. punkt 2 saa er der ingen myndighed i Thailand som kan attestere at ens hustru ikke har indtaegt i Thailand eller andetsteds og det er vigtigt at man fortaeller det forhold til SKAT.

Hvad angaar min egen situation saa har min hustru et kunstigt cpr-nummer i Danmark saa hun er registreret.

Jeg oensker selv at overgaa til graensegaenger ordningen saa jeg talte med en venlig person hos SKAT og naevnte at jeg havde dokiumentation at min hustru var registreret hos Udbetaling Danmark saa det ville de gerne have som dokumentation plus vielsesattest plus navneaendring til mit efternavn.

Hvad angaar dokumentation for ingen indtaegt fik jeg fortalt at det skal forklares at det er umuligt at opnaa saadan et dokument.

Saa i loebet af ugen vil jeg fremsende den noedvendige dokumentation til SKAT.

Naa men jeg maa indroemme at jeg tog mig god tid til at fremsende den noedvendige dokumentation.

Det gjorde jeg saa i dag her til morgen thailandsk tid.

Saa der roeg et 2 siders foelgebrev samt 4 bilag afsted til SKAT.

Faa timer senere modtog jeg besked at min opgoerelse for 2014 ville blive justeret samt at justering ville finde sted for forskudsopgoerelserne for 2015 og 2016.

Bemaerk at det ikke var noedvendigt at indsende nogen formularer fra SKAT.

De fire bilag jeg sendte per e-mail var:
1. Vielsesattest (paa Thai)
2. Attest for aendring af efternavn for min hustru (paa Thai)
3. ID kort for min hustru hvoraf fremgaar hun har mit efternavn plus vores adresse fremgaar ogsaa af ID kortet.
4. Pensionsmeddelelse fra UD hvoraf fremgaar min hustru er blevet tildelt et kunstigt cpr nummer som indgaar i UD's registrerings system.

I mit foelgebrev naevnte jeg at der ikke findes en offentlig institution i Thailand som kan dokumentere at ens hustru ikke har en indtaegt.

SKAT er i mange traade blevet skaeldt ud for det ene og det andet. Jeg vil sige jeg har modtaget en fantastisk god behandling og god service.

Til orientering for andre som har planer om at indgaa i graensegaenger ordningen.

Og så spørger jeg lige igen. Er det et krav at ægtefællen har et kunstigt cpr nummer?
Jeg kan godt se din kone har det.
Min hustru fik det ikke, fordi jeg ikke kunne stille garantien til vores ellers godkendte familiesammenføring. Jeg vil gerne vide det, inden jeg meddeler folkeregistret jeg er udrejst.
Jeg kan ikke søge om grænsegængerordningen førend jeg er udrejst, og hvis jeg ikke kan få min kones fradrag bliver jeg ved med at pendle hvert halve år.
Minder lige om at vi samler underskrifter, for at få lavet loven om.
Du kan underskrive på www.skrivunder.net siden hedder pension udenfor Europa
Redigeret af cali111 d. 08/12-2015 13:40

http://www.aseanmctour.dk
hugoboerge
[/quote]

Og så spørger jeg lige igen. Er det et krav at ægtefællen har et kunstigt cpr nummer?
Jeg kan godt se din kone har det.
Min hustru fik det ikke, fordi jeg ikke kunne stille garantien til vores ellers godkendte familiesammenføring. Jeg vil gerne vide det, inden jeg meddeler folkeregistret jeg er udrejst.
Jeg kan ikke søge om grænsegængerordningen førend jeg er udrejst, og hvis jeg ikke kan få min kones fradrag bliver jeg ved med at pendle hvert halve år.
Minder lige om at vi samler underskrifter, for at få lavet loven om.
Du kan underskrive på www.skrivunder.net siden hedder pension udenfor Europa[/quote]

Ikke noget krav ang. det "kunstige" cpr nummer. Det var mere en dokumentation over for SKAT at hun er inde i systemet. Grunden til jeg fremsendte den dokumentation var efter aftale med SKAT for at vise dem at min hustru er registreret som min hustru hos UD.

Som jeg ser det kan du melde dig ud af folkeregistret og samtidig soege om graensegaenger status mod behoerig dokumentation. Nu er jeg ikke ekspert paa dette omraade saa jeg sparker bolden videre.

Maaske Conrad kan komme op med en kommentar omkring udmeldelse af folkeregistret og ansoegning om graensegaenger ordningen. Conrad har erfaring indenfor dette.

Conrad
Hej cali111,

Her er hvad jeg skrev i #10:

Hvis man har fået registreret på et folkeregister i Danmark at man er gift, så skal man ikke vise Skat en vielsesattest, da de kan se det i cpr. reg.

Og hustruen behøver ikke at have været i Danmark eller have dansk cpr. nr.
----------

Jeg vil foreslå at du skriver til SKAT via deres hjemmeside og spørger hvordan du skal forholde dig når du nu flytter til Thailand og bosætter dig og at du har en thai hustru. Spørg hvilke skemaer du skal udfylde osv. for at blive beskattet som grænsegænger og få din hustrus personfradrag også på forskudsopgørelsen. Hvis din eneste indtægt er din pension, så skriv det, da din indtægt skal være mindst 75 % fra DK, for at blive grænsegænger.
Da andre har skullet udfylde andre skemaer end mig, så vil jeg ikke opliste de skemaer jeg brugte, men for at du opfylder hvad de ønsker af dig, så spørg SKAT!

Hvis du opfylder reglerne for grænsegængere, så kan du få din hustrus personfradrag når du er bosat i bl.a. Thailand, men om SKAT vil behandle din sag inden du har meldt flytning til Folkeregisteret ved jeg ikke, da jeg først ansøgte efter at jeg boede her.

Ellers er jeg hjemme i Kantharalak igen, hvis du skulle komme forbi.

Hilsen
Conrad

hugoboerge
@cali111

SKAT har et telefonnummer vedr. udlandet : 72 22 28 92

Spring til debat: