Se indlæg
 Udskriv debat
Officials to slash number of foreign English teachers
JohnBKK
Jeg har hørt at hele holdet fra The Julekalender som et "Danish/Thai Goodwill Projekt" vil komme til Thailand og undervise i Jynglish!

The Kartoffel Avler

The Kartoffel Avler Woman

The Kjøwenhavner og...

Hansi!!

Det bli´r bår sjov gjø´red..

Rolll

Anonym Bruger
LOL LOL

sludder, wi ar worlds best to spik ænlish

hugoboerge
Indledningsvis skriver Burin Kantabutra foelgende:

I'm not surprised that the Education Ministry found that of its 43,000 teachers of English as a second language, only six are fluent in English.

http://www.nation...72953.html

Burin Kantabutra er en utrolig velbegavet laeser skribent til baade The Nation og Bangkok Post.

Mukke
hugoboerge skrev:

I'm not surprised that the Education Ministry found that of its 43,000 teachers of English as a second language, only six are fluent in English.

Burin Kantabutra er en utrolig velbegavet laeser skribent til baade The Nation og Bangkok Post.

Der er nok ingen tvivl om hun har ret. Jeg har endnu ikke herude i provinsen mødt en thai lærer der underviser i engelsk, der ikke også taler engelsk meget dårligt....

hugoboerge
Mukke skrev:

hugoboerge skrev:

Der er nok ingen tvivl om hun har ret. Jeg har endnu ikke herude i provinsen mødt en thai lærer der underviser i engelsk, der ikke også taler engelsk meget dårligt....

Burin er faktisk et hankoens vaesen.

Mukke
sorryAngel

hugoboerge

Never mind Mukke.

Her er interviews med 3 kendte laeser skribenter heriblandt Burin Kantabutra.

http://www.bangko...nt/358713/

Amerikaneren Eric Bahrt kan kun skrive om hvor sundt det er at vaere vegetar, bl.a. og den sidste Dom Dunn er der ikke blevet hoert fra i meget lang tid.

Anonym Bruger
JS, jeg synes du er noget ekstrem i dine udtalelser omkring engelsk og Thailand. Der er jo ingen der har påstået at det at kunne engelsk er det samme som at være intelligent, det er dig der har prøvet at postulere det gennem tråden. Jeg mener også du skyder ved siden af når du sammenligner Thailand med filippinerne da de 2 lande ikke har ret meget at gøre med hinanden udover at de ligger i Asien. Samtidig mener jeg også at det er direkte forkert at Engelsk ikke er vigtigt for thai’er (om de så selv kan se det er en anden sag) for en rimelig forståelse af engelsk gør dem jo i stand til at læse ting som de thailandske medier aldrig ville skrive.

Nej hele diskussionen handler jo om at Thailand vil gå væk fra at bruge udlændinge til engelsk undervisning ikke at de vil opgive at undervise i engelsk. Det er i sig selv ikke nogen dårlig ting såfremt man faktisk har lærere der kan engelsk, jeg mener 99% af alle engelsklærere i Danmark er også danske og vi klarer os rimeligt fint selvom vi kunne blive lidt bedre til accenten. Jeg er dog ikke uenig i at selvom at jeg taler engelsk på relativt højt niveau at jeg automatisk ville blive en god lærer. Men når man erstatter dem med lærere som slet ikke forstår det fag de skal undervise i så er det ikke e fremgang.

Så i praksis vil det nok betyde at kvaliteten af den undervisning børn får i Thailand falder og det er det vi der er emnet ikke om de skal lære engelsk, for det er besluttet at det er Engelsk de satser på. Man kan naturligvis altid diskutere om Engelsk nu er så vigtig for Thailand for der er jo massere af markeder i nærheden. Men når man nu engang har valgt at det er engelsk man satser på så bør man gøre det ordenligt.

Anonym Bruger
@TomDK

tak for respons, til at starte med vil jeg gøre det klart at min holdning ikke nødvendigvis er "lov", jeg prøver bare at anskue emnet fra andre sider end de sædvanlige "thaierne er dumme, fordi de ikke gør som farang".

Dette gør jeg fordi jeg er lidt træt af det typiske "thaibashing" på divs. fora hvor os perfekte farangs gang på gang fortæller de næsten 70 mio. thaier hvordan man opbygger et samfund.

I Norden skiller vi os ganske pænt ud...vi har god økonomi, lighed, lav arbejdsløshed, lav korruption og så er vi mildt sagt veluddannet. Alle disse ting prøver vi så at belære resten af verden om, i en nærmest hoverende facon. Og jeg oplever at i fx en diskussion som denne bliver det hurtigt nedladende overfor thaierne...og det er derfor jeg spørger? hvorfor er det så vigtigt at de skal snakke et europæisk sprog? Hvis vi vil have noget at gøre med dem kan vi da snakke thai.

Som jeg har sagt før så er vores kultur mere amerikansk en mange andre ikke-engelsktalende lande og dette påvirker vores syn på et emne som dette i helt ekstremt grad. Desuden skal vi ikke undervurdere hvor meget vores engelskegenskaber skyldes vores kulturelle tilknytning til engelsksproget kultur, jeg vil påstå at jeg har lært mere engelsk af denne vej end via undervisning. Dette ses bl.a. tydeligt i lande hvor uddannelsesniveauet ligger på ca. samme niveau som hos os, men hvor engelsk/amerikanske popkultur ikke er anvendt i ligeså højt grad, fx Tyskland og ja, Thailand. Så bare fordi vores land er mentalt 'overtaget' af USA/England så behøves alle andre ikke følge trop, selvom idéen om ét fælles verdenssprog er flot i denne globaliseret tid.

Grunden til at I gerne vil have thaierne til at lære engelsk er jo ud af gode intentioner, det er jeg udmærket klar over. Vi kan selv mærke hvor meget det har hjulpet os selv at kunne det, men hvor meget af dette der så skyldes at vi er et lille mini land ved jeg ikke. Samtidig er jeg også klar over at der sidder nogle patrioter i den thailandske undervisningsministerium som ikke vil lade deres land og kultur overtage af 'vesterlandsk', dette kan jo føre andre grimme ting med sig, som fx krav på øget frihed og andre grusomme ting.

Som JohnBKK nævner, så er jeg gået 'native' for længst og det erkender jeg. Men skal man øget engelskniveauet, skal man også øget resten af det thailandske uddannelsessystem, og igen mine damer og herre snakker vi om et liberalt land hvor den gode undervisnings gives til dem som har $$$ og dette kan nogle udenlandske ajarns ikke ændre på.

Hvad fanden, de bedste udenlandske engelskundervisere med de store diplomer gør det jo selv på de fine universiteter...de render jo ikke rundt til 20.000 THB pr. måned på en lokal landsby skole. Hvis de tror at de ændrer noget tager de fejl, de er jo blot med til at fastholde klasseopdelingen i det thailandske samfund ved at give undervisning til de velstillet elever. Hvis du har intentioner om at ændre noget, så start i bunden.

Dernæst siger jeg at folk undervurdere thaiernes engelsk niveau, og her er min påstand at folk skal prøve ikke at vurderer dette efter hvad en tjener, fisker, taxichauffør el. barpige kan, for det er ikke repræsentativt for befolkningen. Husk nu på at Thailand har et klasseinddelt samfund, men det er svært fordi de fleste danskere fra vores generationer er vant til folkeskolen uden forskelsbehandling (dette er dog gradvist ved at ændre sig efter folkeskolens forfald pga. boom i privatskoler, dette betyder at vores engang så gode og omfavnende folkeskole i dag kun består af socialt dårligt stillede samt indvandrere, mens middel- og overklassen benytter skræddersyet privatskoler).

Og som en bruger nævner er der faktisk mange danskere som ikke er så gode til engelsk som de tror.

Der er jo ingen der har påstået at det at kunne engelsk er det samme som at være intelligent, det er dig der har prøvet at postulere det gennem tråden.

Det med intelligens og engelsk niveau, det er netop det jeg prøver at modbevise, fordi jeg oplever at folk ser ned på thaiernes generelle intelligens blot fordi de ikke kan engelsk. Sådan er det efterhånden blevet idag, kan du ikke engelsk er du dum...Men prøv at læse tråden igen, for du misforstår mig hvis du tror at jeg finder dem uintelligente af denne grund.

Sammenligningen med Filippinerne finder jeg relevant fordi jeg gerne vil spørge folk, om de selv tror det hjælper Thailand hvis befolkningen var ligeså gode til engelsk som Filippinerne? økonomisk klarer Thailand sig jo langt bedre? Jeg synes det med sprog er et levn fra koloniseringstiden. Sprog er noget man skal værne om og være stolt over, ikke bruges som et fordummende våben til at nedgøre en befolkning.

Til syvende og sidst mener jeg bare ikke (modsat dig) at tiltaget som tråden handler om vil ændre noget, modsat andre som mener det er landets undergang. Der findes mange gode engelsklærere i Thailand, og der findes også dårlige, det kommer an på hvor du kigger, ligeledes er det med sproget.

hugoboerge
Her et laeser indlaeg fra The Nation i dag.

http://www.nation...73066.html

For JS:

Jeg tror du evt har misforstaaet mht at pensionister giver undervisning full time hver dag. Hensigten er at der afgives 2 - 3 timer et par gange om ugen.

hugoboerge
Blind leading the blind - spot on.

http://www.nation...73067.html

Jeg mener det er totalt misforstaaet at Thai befolkningens evner ud i det engelske sprog eller mangel paa samme har noget at goere med "Thai bashing" at goere.

De erkender jo selv at de er totalt bagud.

hugoboerge
Saa er der engelsk lektion.

http://www.gotefl...on-parody/

lek
hugoboerge skrev:

Jeg mener det er totalt misforstaaet at Thai befolkningens evner ud i det engelske sprog eller mangel paa samme har noget at goere med "Thai bashing" at goere.

thaier engelsk kundskaber og måden Thaier ellers opfører sig på er jo som sol og måne.
Sorry til jer der mener andet.

Pensionister der skal undervise i Engelsk... Altså vågn nu op..
hvis man ikke taler thai.. hvordan så undervise ungerne... man kan jo ikke forklare dem hvad det er man siger.
ergo.. bliver det en times enetale og ungerne .. taler i phone eller siger de sidder på lukum,,, altså dem der ikke sover.
Det er sgu da farang egoisme af rang...

hugoboerge
lek skrev:

hugoboerge skrev:

thaier engelsk kundskaber og måden Thaier ellers opfører sig på er jo som sol og måne.
Sorry til jer der mener andet.

Pensionister der skal undervise i Engelsk... Altså vågn nu op..
hvis man ikke taler thai.. hvordan så undervise ungerne... man kan jo ikke forklare dem hvad det er man siger.
ergo.. bliver det en times enetale og ungerne .. taler i phone eller siger de sidder på lukum,,, altså dem der ikke sover.
Det er sgu da farang egoisme af rang...

Med andre ord Lek du mener at det bedste er status quo som det er lige nu og som det har vaeret de sidste igennem den seneste tid ?

I et laeserbrev i dag - jeg kan ikke huske om det var BP eller The Nation - var der stor ros til Assumption College for den effort der blev givet for at laere eleverne engelsk - det gaar mange aar tilbage. Desvaerre kom undervisningsministeriet med et dekret der dikterede hvordan undervisningen skulle foregaa. Thailand halter soergeligt bagud hvad engelsk undervisning angaar. Hvad "pensionister" angaar saa skal man ikke se ned paa dem. Der er nogle som har evnerne til at undervise og de som har boet i Thailand et stykke tid har garanteret ogsaa erhvervet et nogenlunde kendskab til det thailandske sprog.

Anonym Bruger
@hugo bobs, link #1 er en persons dystre spådom om thailands undergang pga. tiltaget, ham om det....link #2 er faktisk ret sjov, men man kan jo spørge hvordan så mange åbenbart fatter de jokes hvis de er så dårlige til engelsk? kig fx. på facebook, næsten dagligt ser jeg thaier kommentere dagligdags emner på fornemt engelsk...men det er klart at hvis man basere sin mening på nogle generte børn el. ældre mennesker hjemme i konens landsby så får man et andet billede, visse steder kan de ikke engang snakke thai, kun 'lao'.

@lek, husk nu på at farang altid ved bedre...

men jeg har vidst også udtrykt min mening nok i denne tråd, gider ik gentage mig selv mere med mindre der kommer noget nyt input.

Eneste råd er: Lad være med at have så travlt med hvad thaierne kan af sprog og hvad de ikke kan. Især fordi I er 'biased' i forhold til så mange ting når I danner holdning i denne debat. Thaierne er hverken dummere el. klogere end os...det er vores eget selvfede opfattelse der skinner igennem, så hvis de ikke gør som os er de partout dummere. Det eneste vi snart kun respekterer dem for er Muay Thai og deres evner i sengen...ved alt andet er vi dem overlegne...dette er den gense holdning blandt turister og expats...hvilket nedladende syn at have, men på en eller anden måde skal pøblen jo have tanket det årlige selvværd op...det jo ikke sofistikeret og fissefornemme steder som Cannes og Toscana middelklassen rejser til...vi vil jo ikke udstille vores manglende kulturforståelse og middelmådige økonomi...

Nyd nu bare Thailand som det er, ell. tag til Filippinerne el, Singapore hvis det er så vigtigt kun at omgås dannede mennesker.
Redigeret af Anonym Bruger d. 20/11-2015 12:35

hugoboerge
JS skrev:

@hugo bobs, link #1 er en persons dystre spådom om thailands undergang pga. tiltaget, ham om det....link #2 er faktisk ret sjov, men man kan jo spørge hvordan så mange åbenbart fatter de jokes hvis de er så dårlige til engelsk? kig fx. på facebook, næsten dagligt ser jeg thaier kommentere dagligdags emner på fornemt engelsk...men det er klart at hvis man basere sin mening på nogle generte børn el. ældre mennesker hjemme i konens landsby så får man et andet billede, visse steder kan de ikke engang snakke thai, kun 'lao'.

men jeg har vidst også udtrykt min mening nok i denne tråd, gider ik gentage mig selv mere med mindre der kommer noget nyt input.

Eneste råd er: Lad være med at have så travlt med hvad thaierne kan af sprog og hvad de ikke kan. Især fordi I er 'biased' i forhold til så mange ting når I danner holdning i denne debat. Thaierne er hverken dummere el. klogere end os...det er vores eget selvfede opfattelse der skinner igennem, så hvis de ikke gør som os er de partout dummere. Det eneste vi snart kun respekterer dem for er Muay Thai og deres evner i sengen...ved alt andet er vi dem overlegne...dette er den gense holdning blandt turister og expats...hvilket nedladende syn at have, men på en eller anden måde skal pøblen jo have tanket det årlige selvværd op...det jo ikke sofistikeret og fissefornemme steder som Cannes og Toscana middelklassen rejser til...vi vil jo ikke udstille vores manglende kulturforståelse og middelmådige økonomi...

Nyd nu bare Thailand som det er, ell. tag til Filippinerne el, Singapore hvis det er så vigtigt kun at omgås dannede mennesker.

JS - ked at at maatte skrive det - men du har ikke fattet en dyt af det her.

Mukke
Nu er jeg ikke så klog ud dette med undervisning i og på engelsk. På min datters universitet nord for Chiang Rai er der flere af universitetslærerne der slet ikke taler thai.

Undervisningen foregår på engelsk.

Det er et offentligt universitet, men alligevel meget dyrt for forældrene at få deres børn undervIst på dette, og der kræves noget.

Mange ryger ud det første år og må starte forfra igen på andre universiteter.
Redigeret af Mukke d. 20/11-2015 13:00

Anonym Bruger
hugoboerge skrev:

JS skrev:

jeg har fattet at du mener at Thailand er på randen af undergang med mindre rødskjorte-segmentet bliver verdensmestre til 'verdenssproget' engelsk som kolonisterne tog med til asien, og dette skal naturligvis kun ske via undervisning af ægte udlændinge i hvide skjorter, sorte bukser og skuldertaske i sort kunstlæder.

Ret mig hvis jeg tager fejl. Tak for god debat.

hugoboerge
JS skrev:

hugoboerge skrev:

JS skrev:

jeg har fattet at du mener at Thailand er på randen af undergang med mindre rødskjorte-segmentet bliver verdensmestre til 'verdenssproget' engelsk som kolonisterne tog med til asien, og dette skal naturligvis kun ske via undervisning af ægte udlændinge i hvide skjorter, sorte bukser og skuldertaske i sort kunstlæder.

Ret mig hvis jeg tager fejl. Tak for god debat.

JS - saet dig ned her over weekenden og taenk dig rigtig godt om. Saa kan vi evt diskutere emnet igen paa mandag. God weekend.

Det har intet med roed/gul osv at goere. Det det drejer sig om er UNDERVISNING og det er emnet som traaden drejer sig om. Taenk lige over det. Tak.

Min kones barnebarn skal i morgen laese hoejt fra Bangkok Post og det blive meget interessant. Han gaar for oevrigt paa Assumption College som har faaet meget ros for den tidligere undervisning i engelsk men som det "udmaerkede" undervisnings ministerium fik skudt i saenk.

Som en side bemaerkning saa er det Undervisnings ministeriet som modtager vist ikke den stoerste del af budgettet, saa ihvertfald som nummer 2. Meget rart at vide, men daarlig undervisning.

JohnBKK
"Min kones barnebarn skal i morgen laese hoejt fra Bangkok Post og det blive meget interessant. Han gaar for oevrigt paa Assumption College som har faaet meget ros for den tidligere undervisning i engelsk men som det "udmaerkede" undervisnings ministerium fik skudt i saenk."

- og hvorfor gjorde de så det?

Som kronisk conspiracy nutcase, så er det min opfattelse at der nok ligger en skjult dagsorden bag, måske at holde standarden lav, ikke gøre dem istand til hverken at lære ell. udtrykke sig på engelsk, eller søge information f.eks. via Google på engelsk. Det er bekvemt for fascist-juntaen at alle holdes i uvidenhed, især de yngre generationer, som senere kan udgøre en trussel mod den etablerede orden.

Spring til debat: