Se indlæg|
Pension
|
|
| Mads_T |
Lagt på d. 15/11-2005 23:18
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 115 |
Ja, jeg lovede jo at skrive lidt mere om emnet folkepension, så her kommer lidt mere: Jeg har arbejdet en del år i grønland og overvejer nu at flytte til Thailand. Da jeg ikke har nået pensionsalderen endnu, skal jeg selvfølgelig klare mig selv derude indtil jeg kan få pension. For nu at være sikker på forholdene omkring folkepension rettede jeg henvendelse til Den Sociale Sikringsstyrelse (DSS) for at få afklaret reglerne for at søge om folkepension, når man bor i Thailand. Det er nemlig DSS, der behandler alle ansøgninger om dansk folke/førtidspension til danskere i udlandet. Til min store overraskelse kom DSS til den konklusion, at jeg, der er først i 50-erne endnu ikke har ”opsparet ” ret til dansk folkepension, angiveligt fordi jeg har opholdt mig nogle år i Grønland. Det betyder så, siger DSS, at hvis jeg flytter til Thailand nu, så vil jeg ikke være berettiget til at få folkepension, når jeg bliver 65 år ( efter de regler, DSS påstår er gældende) Efter at have brugt rigtig megen tid på at undersøge love og regler er jeg kommet til den konklusion, at DSS fortolker loven forkert. Ja, faktisk henviser de ikke til et konkret punkt i loven i forbindelse med vejledningen til mig, de henviser til vejledning nr. 66 af 10. Marts 1998, og siger: citat: ” så fremgår det klart af Socialministeriets vejledning nr. 66 af 10. Marts 1998 i kapitel 1.2.2 punkt 11 og i kapitel 12, at bopælstider på Grønland og Færøerne ikke medregnes ved opgørelse af bopælstid ” Der er bare lige det problem med den udlægning, at der ikke står noget i loven om, at ophold i Grønland ikke tæller med ved opgørelse af bopælstid ! Og så spørger jeg: Er det loven ( som er vedtaget i folketinget ) eller vejledningen ( som efterfølgende er skrevet i Socialministeriet ) der gælder ??? Jeg er ikke i tvivl, det må være loven, der gælder ! Men det er ikke sådan lige at komme igennem med sine synspunkter hos den mægtige styrelse DSS. Så indtil videre har jeg skrevet en klage til Folketingets Ombudsmand, der har bedt DSS om at vurdere sagen igen, idet DSS ikke dengang gav mig adgang til at anke sagen til Socialministeriet, for, som de sagde, der er jo ikke tale om en afgørelse, kun en vejledning. Denne skrivelse fra ombudsmanden har fået DSS til at ændre holdning, og DSS har derfor nu sendt sagen til Socialministeriet, som i nærmeste fremtid vil tage stilling til ” vejledningen” Jeg ved godt, at jeg ikke p.t. er berettiget til folkepension, men der kan være mange andre danskere, der har opholdt sig i Grønland eller Færøerne i en del år og som på den baggrund kan have fået et forkert svar fra Den Sociale Sikringsstyrelse (DSS), derfor har jeg i sinde at føre sagen så langt som muligt. Der er såmænd mange flere detaljer, jeg kunne skrive om her, men det er hvad jeg når i aften. Mvh. Mads |
|
|
|
| Conrad |
Lagt på d. 15/11-2005 23:56
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 959 |
Hej, Ja jeg bor også på Grønland og har gjort det det meste af mit arbejdsliv og bliver 60 til næste år og derfor har jeg også korresponderet med DSS og deres svar til mig var at når jeg havde betalt ATP, så var jeg berettiget til folkepensionens grundbeløb hvis jeg flyttede til Thailand og tilbragte alderdommen der. Jeg har også en PFA pension som Mister M. hvis genvordigheder med myndighederne jeg har fulgt med interesse, PFA siger at pensionen bliver beskattet i DK og på Toldskat kan jeg læse at det er 37.700 i fradrag pr. år og 37,5 % i skat af resten og det er billigere end Grønland. Så der vil blive ca. 70.000 THB efter skat til mig ved 60 år og det skulle jeg jo så kunne leve for i følge mange andre indlæg, men jeg er i tvivl for i ferierne løber det godt nok op, til orientering er jeg thai gift, måske er konen af de dyre. Hvis nogen er interesseret i mit svar fra DSS, så kontakt mig og jeg vil sende det privat. Hilsen Conrad |
|
|
|
| Mads_T |
Lagt på d. 16/11-2005 01:05
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 115 |
Hej Conrad, Iflg. de informationer, jeg har fået fra Den Sociale Sikringsstyrelse (DSS), så er det ikke sikkert, at dine bopælsår på Grønland vil blive medregnet ved opgørelsen af bopælstid, blot fordi du har betalt ATP. Iflg. DSS er det afgørende, om du har haft ansættelse i danske firmaer der arbejder i Grønland. I så fald tæller årene med, ellers gør de ikke iflg. DSS. Jeg mener stadig, at denne fortolkning er forkert, men der kan nok gå lang tid, inden der foreligger en endelig afgørelse af det spørgsmål. Mvh. Mads |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/11-2005 02:10
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
hej Når vi nu taler om pension , kunne jeg da godt tænke mig at vide , hvorfor nogle kan blive skattefri fordi de flytter til Spanien , har for god ordens skyld ikke sat mig ind i betingelserne for dette , men det undre mig bare , at hvis man flytter til Thailand ja så skal man betale skat , de skulle da hellere belønne os der gør dette , de har jo ingen udgifter af nogen art på os herude , skal hverkan have det ene eller det andet betalt af det offenlige , skulle efter min mening hellere belønne os med en meget lavere trækprocent måske 20 procent , så støtter ve da en lille smule til dem derhjemme. hilsen jeppe |
|
|
|
| helosan |
Lagt på d. 16/11-2005 02:39
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 53 |
hej Jeppe, du skriver nøjagtig det jeg har påpeget hele tiden. Tiden må være inde til at så mange som muligt slår sig sammmen og skriver sådanne indlæg til den danske presse. Det fører ingen steder hen at vi sidder her ude og skriver kloge ord til hinanden. Den danske presse skal gøres interesseret i problematikken det er den eneste måde der giver en chance for at få ændret loven på sigt. Til orientering har jeg sendt mit indlæg til mit netværk der hjemme, iblandt er der en kendis som har fødderne inden for i TV og presseverdenen, han giver måske, jeg siger måske, en mulighed for at åbne nogle døre. Men det i denne debat som undrer mig mest er, at når der er så mange utilfredse her ude hvorfor skjuler de sig så bag anonymitet, det fremmer ikke vor sag, hvis der er brådne kar må de se at få ryddet op i deres bagland så vi der ikke bryder loven med fiktive adresser skal straffes på deres bekostning. Men holdningen er vel den sædvanlige: "Hvad rager det mig, bare jeg får mit, så skide være med alle jer andre". Med venlig hilsen Hans Sønder, Pattaya |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 16/11-2005 06:42
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Hejsa.. Jeg har forsoegt at faa en forklaring fra Anders Fogh.. Men han sendte sagen videre til Social ministeriet ok fair nok.. § 5 i pensionsloven for Danskere i udlandet siger.. Hvis man har boet i danmark 40 aar er man berettiget til fuld pension... Men se det er DSS som administrerer pensionen og de omskriver loven til.. Man skal have boet 40 aar i DK fra det fyldte 15. aar.. Ellers nedskrives pensionen med 1/40 del pr aar.. saa jeg spurgte nok saa naivt om det var loven der var gaeldende eller DSS havde befoejelser til at omgaa den efter behag.. Det fik jeg saa ikke ret meeget ud af for der var den saedvanlige ... Tager ikke stilling til konkrete sager og henviste ioevrigt ellers bare til DSS.... Jeg spurgte saa endnu engang om det ville sige at Dansk lov ikke var til troende... det har jeg aldrig faaet svar paa... ![]() Vedr. Groenland ja der er nogle andre regler... Har man arbejdet for et dansk firma taeller det med.. Ellers skal man rette henvendelse til hjemmestyrelsen for at faa en del pension derfra... Maaske lidt boevlet, men man faar trods alt sin pension. Vi andre naive som gik ud fra Dansk lovgivning, ja vi faar en lang tud. saa et eller andet sted er det vel ikke saa underlig hvis nogen foeler sig fristet til at snyde, for naar vi ikke kan regne med loven, hvad skal vi saa kalkulere med. Ikke fordi jeg mener det er rigtigt at snyde, men havde jeg vidst dette inden tiden havde jeg sgu ogsaa haft en fiktiv adr i DK de par aar der mangler. Le-si |
|
|
|
|
Lagt på d. 16/11-2005 07:44
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hejsa Ja jeg har sendt mails til Dansk folke parti venstre socialdemokratiet og de radikale om netop det problem om hvorfor vi ikke kan få lov til at leve i thailand som er bedre for nogle af os og få vores pension med,så ligger vi da ikke læger,hospitaler,og andre til byrde og viskal heller ikke ha bolig tilskud og andre tilskud så det må da være bedre for danmark at give os denne ret til at leve hvor vi vil bamsen |
|
|
|
| Mads_T |
Lagt på d. 16/11-2005 09:53
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 115 |
Hej Le-si, Jeg mener, at du er på vildspor i dit seneste indlæg her, du refererer til § 5 og skriver, at DSS omskriver loven. Det mener jeg ikke de gør. Det er rigtigt, at § 5 siger 40 år i riget , ikke i Danmark, men,- i § 10 står så teksten om, hvordan bopælstiden opgøres, og den tekst er vedtaget i folketinget, ikke skrevet af DSS. Hvis vi er uenige med DSS og ønsker at gøre noget ved det, så er det vigtigt at vores kritik er 100 % saglig og korrekt. Lidt længere nede i dit indlæg skriver du: " Vedr. Groenland ja der er nogle andre regler... " Nej, der er jeg ikke nødvendigvis enig med dig, men lad os først blive enige om, hvad vi her taler om. Jeg skriver ud fra mit eget eksempel, hvor jeg har boet i Grønland i en årrække, men nu bor i Danmark. I et sådant tilfælde er det min opfattelse, at der er samme regler for mig som for en person, der aldrig har været i Grønland. Med venlig hilsen Mads |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 16/11-2005 09:59
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
MisterM skrev: Hvis man deltager her i forummet er der ofte megen daarlig response hvis man opgiver sin e-mail. Hej MisterM, Jeg forstår godt, at nogle ønsker at være anonyme, men jeg har aldrig selv været ude for at få kedelige reaktioner i min mail. Jeg har faktisk endnu aldrig modtaget mails fra nogen i dette forum. Til gengæld har jeg fået en del PB'er, men ikke af den ubehagelige slags. Peter
|
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 16/11-2005 11:00
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Hej le-si, Der er vist ikke noget at komme efter mht bopælskravet. Se "Bekendtgørelse af lov om social pension", Lovbekendtgørelse nr 759 af 2. august 2005 : http://www.social...ac409f7685 Peter
|
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 16/11-2005 11:30
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
Det bliver vist svært at gøre noget ved beskatningen af de danske pensioner for pensionister med bopæl i Thailand. Spanien er en af få undtagelser, selv indenfor EU/EØS og de såkaldte konventionslande (heriblandt Tyrkiet). Jeg har set på nogle af de dobbeltbeskatningsaftaler Danmark har med tredjelande (heriblandt Thailand), og har endnu ikke fundet nogen, hvor Danmark fraskriver sig retten til at beskatte danske pensioner. Peter
|
|
|
|
| helosan |
Lagt på d. 16/11-2005 12:15
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 53 |
Kære Jeppe, jamen er det ikke lige det det hele drejer sig om. Du er født dansk stastborger, du har arbejdet for danske eller udenlandske firmaer DK eller Grønland som amneg har. Givet deres halve liv eller mere for danske interesser og - BETALT SKAT TIL DEN DANSKE STAT - af hver evig eneste oplyste krone - og nu hvor vi pensioneres er vi alle lige pludselig pariaer i det danske system. Hvor er retfærdigheden, hvem er det knudehoved i det danske embedsvælde der har udtænkt denne skattefidus for den danske regering. Vi betaler alle sammen skat af vore surt opsparede pensioner til det danske samfund, som dem der har valgt EU som retræte land ikke skal. Vi har valgt Thailand, eller Afrika, eller Sysamerika eller Austarlien, væk fra kulde/gigt/astma og hvad vi alle ellers lider af aldersskavanker, og så kan vi ikke få een krone, vi kan end ikke rejse hjem som de andre EU-borgere og få plads på hospitalerne, vi må pænt vente i karantæne i mindst 6 mdr. du kan ikke bruge dit sygesikringskort som ander EU-borgere, du får ikke reduktion på bus/togbilletter o.s.v. Hvorfor denne forkskel? Jeg kan ikke med min bedste vilje forstå hvorfor nogen syntes det er acceptabelt. Slet ikke vensterfløjen, som jo råber op om at vi alle er lige for loven. At en instans som DSS med ganske almindelige ansatte under den danske regering kan selvbestaltet gå ind og ændre lovregler efter forgodtbefindende, tyder på at de er aflønnet efetr antal besparede pensionskroner. Jeg er ikke færdig med min ansøgning endnu da jeg har knapt et år til jeg går på pension, men jeg får fra mit 67. år 2.768 kroner udbetalt, men som en "venlig" sjæl oplyste mig om sidst vi mailede: "jeg kunne søge varmetilskud" - Hvortil jeg efter at mine latterkramper havde lagt sig, spurgte tilbage: "Kan jeg få vekslet dem til Air-con. tilskud. Det er det niveau vi er oppe imod, Det bliver en drøj kamp, men der er gudskelov noget der hedder ombudsmand i DK. og jeg tror fuldt og fast på at han vil kunne gennetvinge en lovændring - men igen, vi må stå sammen. Hvis nogen her i Pattaya området har lyst til en mere personlig debat så sig frem så finder vi tisd og sted for en diskussion og om hvad vi hver især kan gøre. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 16/11-2005 12:44
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
ja ja hvad ved jeg . Jeg skrev til Anders Fogh i juni.. le-si |
|
|
|
| John |
Lagt på d. 22/12-2005 15:03
|
|
Administratorer ![]() Antal indlæg: 2171 |
Tillykke med det Mister M Det var da en god julegave at få, tænk at julemanden har tid til at tage til Thailand på dette tidspunkt ![]() ![]() ![]() John john@dansk-thai.dk
|
|
|
|
|
Lagt på d. 22/12-2005 15:06
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Hejsa mister M Ja stort tillykke med det og det er dejligt at se og høre du nyder livet i thailand god jul og rigtigt godt nytår bamsen |
|
|
|
| MisterM |
Lagt på d. 22/12-2005 16:34
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 471 |
John skrev: Tillykke med det Mister M Det var da en god julegave at få, tænk at julemanden har tid til at tage til Thailand på dette tidspunkt ![]() ![]() ![]() John Ja, julemanden har vist tid og gode gaver til alle gode mennesker over hele jorden Eller maaske er det Buddha som ogsaa har hjulpet mig![]() Jeg troede ellers at jeg var et daarligt menneske da jeg elsker at ryge, drikke og de smukke damer ![]() Jo, jeg har det godt ![]() |
|
|
|
| helosan |
Lagt på d. 23/12-2005 02:21
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 53 |
et stort til lykke oven i købet. Jeg har jo tidligere her i dette forum efterlyst sammenhold så vi samlet kunne lave en pressionsgruppe mod det danske system. Men - SUK - ikke en eneste har lyst til at deltage. Så nu har jeg givet op. Skal selv i gang med ansøgning så nu spørger jeg i al min enfold kunne du - ganske privat - sende mig oplysninger om din fremgangsmåde. Jeg lover dig at jeg ikke vil dele den med andre. Du kan under min profil se min adresse her i Pattaya. Med mange og store jule- og nytårshilsener fra Hans Sønder, Pattaya |
|
|
|
| thaikurt1 |
Lagt på d. 23/12-2005 03:14
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2882 |
MisterM Et stor tillykke med at de fik de pension, saa nu har du raad til at det sjove. |
|
|
|
| isaan |
Lagt på d. 23/12-2005 16:28
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 289 |
Hej MisterM Tillykke med det , det må nok være den bedste julegave du kan få iår mon ikke . ![]() Held og lykke til i Thailand .selvom det må ha været en hård kamp at skulle hele møllen igennem . Hilsen Isaan ![]() |
|
|
|
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 


















