Se indlæg|
penge for brud, for 3. gang prøver jeg
|
|
| manse |
Lagt på d. 13/08-2007 09:00
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Kære Henrik Tak for dit svar på dette emne. Det er rart at konstatere, at der er andre end jeg, der ønsker at overholde de traditioner der forbundet med et giftemål i Thailand. Min kone kommer fra Nakhon Sawan, hvor hun er selvstændig. mange hilsener manse |
|
|
|
| latour82 |
Lagt på d. 13/08-2007 10:18
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 377 |
Gab så er den oppe igen, denne evindelige aldrig stoppende diskution om at betale medgift. Og dem som er blevet afkrævet Sin sot har travlt med at gøre os som ikke har betalt Sin sot til [UPASSENDE ORD]er som ikke følger Thailandsk kultur og skik, og konen græder og familien taber ansigt og bla bla. Jjeg ved ikke om man forsvarer det så aggresivt fordi at man har måttet til lommerne, selvom ens partner måske har været gift før og ovenikøbet har børn med anden partner. På et udenlandsk forum, har jeg sågu læst om en fyr som har betalt i omegnen af 150.000 bath for en barpige med 2 børn som hun havde med en Englænder som vel og mærke også havde betalt Sin sot. Well jeres penge og gør ved dem hvad i lyster. For mange år siden inden mit bryllup med en Thailandsk kvinde, der spurgte jeg hende om jeg skulle betale medgift. Hun var i sine sansers fulde brug og forstod hvad jeg spurgte om da hun svarede. NEJ fordi at hun havde været gift før med en Thailandsk mand som havde betalt Sin sot, så der skulle ikke betales igen, selvom hun på det tidspunkt kun var 26 og uden børn, og iøvrigt skulle vi både giftes og bo i Danmark. Så min kone sagde det altså selv uden nogen form for pres fra min side, hvis familien på nogen måde er skuffet over den manglende betaling af medgift så skjuler de det exeptionelt godt, fordi jeg bliver altid modtaget med venlighed når vi er dernede, og vi har da været gift i 8 år. Men det er vel op til den enkelte kvinde/familie og vudere om du skal til lommerne. Spar mig blot for disse pege fingre og bedre videne kommentarer ![]() Niels |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 13/08-2007 10:26
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Kære Niels Jeg har nu ikke prøvet på at være bedre vidende, men bare undret mig over dette her med sin sot. Dette var hvorfor jeg egntlig spurgte her, for jeg mente, at jeg nok ikke var den eneste i verden, der stod over dette. Jeg kan også forstå på alle de svar der er kommet, at der er ligeså mange meninger om dette, som der er mennesker, specielt os danske, som jo ikke er vandt til noget sådant. Hvis du har følt at jeg pegede fingre af dig, har du min uforbeholden undskyldning, for dette har slet ikke været min intention. kan du have en god dag manse |
|
|
|
| latour82 |
Lagt på d. 13/08-2007 11:01
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 377 |
Hej Manse. Nej det var overhovedet ikke møntet på dig. Du var/er i din gode ret til at være i tvivl, da du som du skriver har læst lidt af hvert om emmnet. pegefingrene kom et helt andet sted fra ![]() Niels |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 13/08-2007 11:27
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Hej Niels Tak for det, men skal vi ikke blive enige om, at dette emne her om SIN SOT, nok er et emne, der til stadighed vil vende tilbage til denne side, for jeg er overbevist om, at når man kommer ud på landet, som man jo egentlig godt kan kalde Nakhon Sawan, ja så er der helt andre traditioner for noget sådant, hvilket både du og jeg og andre kan være for eller imod, men jeg har fået mange forskellige svar, hvilket er positivt, for dette giver mig den ballast, at uanset hvad jeg gør, ja så er jeg ikke den eneste der har gjort det. Jeg vil ikke sige mig fri for, at jeg er en traditionernes mand, og jeg husker engang da jeg arbejdede i Afrika og en af mine venner blev gift, der havde de også SIN SOT, hvilket var frivilligt næsten, for forældrene forlangte mindst 5 køer, så min ven forklarede mig, at han vil give hans svigerforældre 10 køer, så de ikke ville tabe ansigt, ja som du kan se, er det ikke kun i Thailand de har denne form for tradition, men jeg er også overbevist om, at det mange gange bare er et show, for at vise omverden, at den nye svigersøn er en der kan tage vare på familien. Det er nu sådan jeg tænker, og jeg tror ikke det er helt ved siden af. For at gøre en lang diskusition kort, vil jeg bare sige uanset hvad, ja så glæder jeg mig enormt meget til denne store fest den 25. august, og ikke 10 vilde heste ville kunne få mig fra dette ægteskab med eller uden traditionen SIN SOT. Da jeg jo skal bo derude det meste af året, og da jeg ved, at der også fremover vil dukke nogle spørgsmål op, som jeg ønsker hjælp til, håber jeg , at vi som i denne tråd, kan få noget positivt ud af det. Kan i alle have det godt, og endnu tak for jeres bidrag til hjælp til denne tråd. Den meget lykkelige manse |
|
|
|
| Hep |
Lagt på d. 13/08-2007 11:55
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 510 |
latour82 skrev: Hej Manse. Nej det var overhovedet ikke møntet på dig. Du var/er i din gode ret til at være i tvivl, da du som du skriver har læst lidt af hvert om emmnet. pegefingrene kom et helt andet sted fra ![]() Niels Hej Niels, Hvis du hentyder til mit indlæg er det ikke ment for at pege fingre af nogen. Det er 100% helt op til folk selv hvad de ønsker at gøre eller ikke gøre, men jeg mener bare ikke at man kan sætte lighedstegn mellem at betale sin sod og så det at man køber sin kone. Det er i mine øjne en manglende forståelse for kulturen i Thailand. Den historie du fortæller omkring en barpige og sin sot er jo heller ikke ligefrem et særtilfælde. Der er rigtigt mange faranger som bliver tørret af både sin kommende hustru og deres familie når det drejer sin om sin sot. 150.000 bath er billigt sluppet. Jeg kender til flere udenlandske faranger som har betalt både 500.000 og 800.000 bath i sin sot til deres kones familie. Det har ikke meget med traditioner at gøre, men mere om at få så mange penge ud af farangen som muligt. Min kone havde været gift før og har også en dejlig knægt på 5 år så derfor var hendes "markedsværdi" i forbindelse med sin sot nul bath. Jeg er dog ikke i tvivl om at hvis jeg ikke havde betalt sin sot så ville familien stadig behandle mig lige så godt som de gør nu - ganske ligesom din kones familie behandler dig. Mvh Hep |
|
|
|
| xxxxxx |
Lagt på d. 13/08-2007 13:08
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 281 |
medgift er noget man betaler til en piges familie den forste gang hun bliver gift og ok det er barer helt fint at overholde den regel har pgen veret gift for betales der ikke medgift ,ok der er nogle falanger der betaler men de bliver snydt af pigen og familien med venlig hilsen yindee har boet i thailand siden 1965 taler thai skriver og leser thai |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 13/08-2007 14:21
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
yindee skrev: medgift er noget man betaler til en piges familie den forste gang hun bliver gift og ok det er barer helt fint at overholde den regel har pgen veret gift for betales der ikke medgift ,ok der er nogle falanger der betaler men de bliver snydt af pigen og familien med venlig hilsen yindee har boet i thailand siden 1965 taler thai skriver og leser thai Om du taler det ene eller andet sprog, har egentlig ikke noget med sin sod at goere, og en farang er absolut ikke en roev, hvis han gifter sig med en Thai, som har vaeret gift foer og giver sin sot............det kommer jo helt an paa situationen..ikke' ? ps. jeg taler Dansk, tysk, engelsk og lidt Thai, men det kan man sq da ikke bruge til noget....ang. sin sot........ Det hele bunder vel i kaerlighed og respekt !
Redigeret af Suk Rak Ning d. 13/08-2007 14:36 |
|
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 13/08-2007 14:36
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
yelly skrev: Hej Manse. Fra paalidelig kilde forlyder det at sin sod ogsaa er en sidste betaling til brudens foraeldre. Normalt forsoerger man sin familie og naar man bliver gift var det tidligere saadan at pigen flyttede sammen med sin mand hos mandens foraeldre. Mandens foraeldre kunne altsaa stadig forsoerges, men det kunne konens ikke mere, hvorfor man betalte en sum penge som en sidste hjaelp til familien. Ja, den forklaring holder ikke rigtigt vand, idet det tidligere var manden, der ved indgåelse af et traditionelt thai bryllup ( Wiwamongkol) som flyttede ind hos svigerfamilien, og ikke omvendt. Naturligt nok eftersom det ligeledes normalt var døtrene der arvede familiens jord. mvh rinpoche |
|
|
|
| latour82 |
Lagt på d. 13/08-2007 14:52
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 377 |
Det hele bunder vel i kaerlighed og respekt ! [/quote]Hvad har kærlighed og respekt med at man skal øse en masse penge ud? Kærlighed er i min verden at man deler sorger og glæder og hjælper hinanden. Ved at give sin sot uanset om det er en første gangs gift, eller 2 eller mere gangs gift. Jeg kan helt klart følge meningen ved at give sin sot til en første gangs gift kvinde, men om man viser kærlighed ved at give penge til en anden eller flere gangs gift det vil jeg afgjort mene er usmart (læs dumt) jeg mener derimod at man kan være med til at danne precedens. Så jeg syntes ikke at jeg ikke har vist kærlighed til min kone, ved ikke at betale sin sot, derimod har jeg altid bakket hende op og været der for hende., så den sin sot som jeg ikke har valgt at betale selv om jeg har kunnet, hvis jeg ville, der mener jeg at jeg har givet hende noget af mere værdi end dette kortvarige gode der hedder penge Blot min 5 øre. Niels |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 13/08-2007 14:56
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
Dette emne er utroligt svaert at diskutere, men det er da ogsaa okay, det er jo op til hver enkelt, hvordan man takler sin sod. Suk........ ![]() Oesse penge ud, det forstaar jeg ikke...............
Redigeret af Suk Rak Ning d. 13/08-2007 15:01 |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 13/08-2007 17:23
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Kære Suk Du har ret det er utroligt svært at diskutere dette, men det er da dejligt at konstatere, at jeg ikke er den eneste der har haft tanker desangående. Du og din kone er stadig velkommen den 25. august. Jeg glæder mig meget til dagen. manse |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 13/08-2007 17:26
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
manse skrev: Kære Suk Du har ret det er utroligt svært at diskutere dette, men det er da dejligt at konstatere, at jeg ikke er den eneste der har haft tanker desangående. Du og din kone er stadig velkommen den 25. august. Jeg glæder mig meget til dagen. manse Vi kommer..............Tak for indbydelsen....ses Send mig en adrese.......evt, pr. PB... XXXXX ------- OPDATERING ------- Email-adressen fjernet efter ønske fra personen bag profilen. - Admin - Redigeret af Webmaster d. 17/03-2015 11:56 |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 14/08-2007 01:48
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Ja en diskution der aldrig bliver enighed om. Men det er en kæmpe industri her ude at plukke farang for Sinsot / jord /huse osv. Hvad betyder ordet SinSot... Betaling jomfru....... Selvfølgelig kan de ikke forlange sinsot mere end 1 gang, det er rent tyveri at gøre det og har intet med tradition at gøre. Men på den anden side så giv et mindre beløb, bare for at familien kan vise lidt frem.. Det er jo også dem der traditionen tro, skal betale brylluppet, ik. Selvom det som regelen også er farang der bliver pålagt den post, som også tit bliver skruet op i nogle total vanvittige højder, for stort og flot skal det da være, nu da farang betaler... Fed forretning, farang betaler gildet, dernæst så kommer alle gæsterne med en kuvert med penge i, som i de fleste tilfælde mere end betaler festen.... Rigtig, det sker da at pigen får dem, men Det sker da også at SinSot bliver givet tilbage helt eller delvis efter festen, i de tilfælde kan størrelsen så være lige gyldig da pengene kun er for at vise sig over for omverdenen. Selvfølgelig skal man da forsøge at følge de traditioner der findes rundt omkring, men Thailand er jo også i forandring selvom det går langsom, meget langsom her ude på landet, bortset fra det punkt der hedder... Farang har penge. Det er utrolig så kolde og kyniske Thaier er når det kommer til farangs penge, jeg kender flere tilfælde hvor mokken har en Thai mand, men hvis vi lige bruger et par år på farang så bliver vi rige. Den sidste jeg har kendskab til er i Wichianburi, manden ( thai) er begyndt at brokke sig, for han mener det tager for lang tid at plukke farang, men det skyldes at det hus farang er narret til at bygge af en eller anden grund ( bygge sjusk ) ikke er blevet færdig så hurtigt som forventet.. Er der nogen som tør gætte på hvad der sker den dag huset er færdig ? yes han er næste offer, nogle millioner Thb og en trist erfarng rigere. Sinsot 200.000 / jord 1 mill. / hus 1 mill. plus alt det løse. Man kan selvfølgelig sige det er farang der er naiv og lader sig snyde men det bliver nok desværre aldrig anderledes sålænge mange syntes det er i orden at traditioner ikke skal følges når farang er betaleren. Le-si |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 14/08-2007 07:27
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Hej le-si |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 14/08-2007 07:37
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Hej le-si Det var da noget af en oplevelse du har haft her. Ja desværre er folk ikke altid lige ærlige, hvilket jo dit indlæg bevidner, men jeg tror nu ikke alle familier er i denne katagory og dette beviser jo bare, at denne tråd jeg her har startet til stadighed vil komme tilbage. Jeg i den lykkelige situation, at min svigerfamile ikke har forlangt noget. Det er alene mig der har besluttet det hele. Det store bryllup (måske min sidste chance i dette liv), SOT (der er ikke forlangt så meget som en øre, for det er op til mig)., Huset er mit eget o.s.v.. Jeg ville nu heller aldrig tillade indblanding fra svigerfamilien eller for den sags skyld have dem boende. På et tidspunkt tænkte jeg faktisk i den retning, men min nye kone ville slet ikke tale om noget sådant. just for the record manse |
|
|
|
| Hep |
Lagt på d. 14/08-2007 08:34
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 510 |
Da vi holdte vores bryllup i Thailand inviterede vi over 300 gæster. Det var et meget stort bryllup, men jeg tænkte at det også var en mulighed for at holde en stor fest for konen inden vi rejste hjem til DK. Jeg havde også min familie med derud så de skulle jo også have en på opleveren ![]() Selve brylluppet med alle omkostninger kostede under 10.000 kroner og det må siges at være yderst rimeligt - man kan jo dårlig have en sjov aften i byen i DK for de sammen penge ![]() Med hensyn til kuverterne med penge blev de pænt afleveret til os. Hendes søster brugte flere timer på at sidde og skrive hver enkelt kuverts giver og beløb ind i en lille bog så man hurtigt kunne se hvor meget de havde givet. Min kone fortalte mig at når de så inviterede til en fest i Thailand kunne man se hvor meget vi havde fået fra dem og dermed hvor meget vi skulle give.. hehe.. Hvis jeg husker korrekt var der omkring 35.000 bath i kuverterne så da det endte med at et bryllup for 300 mennesker koster mig omkring 5000 kr. Med hensyn til at snørre faranger har Le-si fat i den lange ende. Vi er lige kommet hjem efter 3½ uges ferie i Thailand og der var mange skræmmende historier fra konens landsby. En ting var dog klart - mange af de Thaier som vi snakkede med så ned på de Thaier som havde snydt og bedraget, men der er sikkert lige så mange som synes det er fedt. |
|
|
|
| manse |
Lagt på d. 14/08-2007 08:41
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 723 |
Hej Hep Det var sørme billigt omkring 60.000 bath for 300 mennesker. Jeg spørger fordi mit blive lidt dyrere, men jeg har også forlangt fadølsanlæg, spiritus, orkester, 9 munke, dansere og en masse andet.. Ja som jeg sagde til mig selv hvorfor ikke... ones in the lifetime.... manse |
|
|
|
| Saendaeng |
Lagt på d. 14/08-2007 09:25
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1277 |
Hej vi havde omkring 280 gæster til vores bryllup for 7 år siden, og det kostede lige knap 200000 bath, men der manglede heller ikke noget.
Michael B Kristensen
|
|
|
|
| Hep |
Lagt på d. 14/08-2007 09:35
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 510 |
Hej Manse, Vi betalte 30.000 bath for mad, borde, stole, servering til 330 personer. Vi havde ikke fadøl, men købte store Chang øl, Sang Som og sodavand - jeg mener det blev omkring 15.000 bath for drikke varer. Vi havde et kæmpe band / musik arrangement og betalte 10.000 bath for det. Dertil kom diverse udgifter som f.eks 3000 bath for ekstra el forsyning til band, 1000 bath til bestikkelse af politiet, 2000 bath for leje/opsætning af telte og omkring 2000 bath til betaling af de 9 munke etc. etc. Min kone er en mester i at få tingene til den pris som hun vil have så det kan jeg jo kun være glad for. Det kommer selvfølgelig også an på hvor man holder brylluppet - vi holdt det i omegnen af Khorat og der var det ret billigt. [img]http://www.amazing-thailand.eu/pics/DSC02924.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://www.amazing-thailand.eu/pics/DSC02927.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://www.amazing-thailand.eu/pics/DSC02930.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://www.amazing-thailand.eu/pics/DSC02950.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://www.amazing-thailand.eu/pics/DSC02973.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://www.amazing-thailand.eu/pics/DSC02995.jpg[/img] is not a valid Image. [img]http://www.amazing-thailand.eu/pics/DSC03002.jpg[/img] is not a valid Image. |
|
|
|
| Spring til debat: |








. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 















