Se indlæg
 Udskriv debat
På min hjemmeside har jeg prøvet at lave en simpel gloseliste
rinpoche
Det var bare chiangmai contra chaingmai som du skrev det Wink
hehe, ja, det tvivler jeg også på. Min kone kan stadig ikke udtale forskellen mellem blod og blød, det lyder helt ens Smile Og det ærgrer hende lidt at det kan vores søn på 6 år Grin

dr_dem
Og en gammel "Rød grød med fløde"

dr_dem
Tror det var en taste fejlGrin

Skrev på et thai tastaturFrown
Redigeret af dr_dem d. 09/02-2008 19:13

rinpoche
Iøvrigt Linguaphone kurset er et fremragende produkt synes jeg, jeg har set 2 venner der har blæst det igennem på en måned, og jeg var dybt imponeret af deres resultater på så kort tid.

mvh
rinpoche

ncmohr
Jeg takker for jeres input. Jeg skal nok få lavet en fornuftig lille ordliste fordi er er så dejligt hjælpsomme Smile
Har rejst i afrika, europa og 6 gange i thailand. Alle gangene til aonang og krabi og Chiang mai. Skal til thailand igen i 2010 til Oktober. Der skal vi også vietnam for første gang.

thai.mbuna.dk
rinpoche
Vi burde lave en brainstorm herinde med et emne ad gangen a la linguaphone kurset som dr_dem henviser til.
Hvad med gloser anvendelige til restaurantbesøg til en start? Det er jo nok en situation mange havner i før eller siden Smile

Pipin
Hej ncmohr,
Har også lige en enklt lille detalje: Du skriver at Thailandske ord kan udtales på fire forskellige måder. Der tænker du nok på tonerne, men dem er der faktisk 5 af for man tæller også middel tone med. (Nogle Sydthailandske dialekter har faktisk hele 6 toner)

ebeth
ChiangMai... ncmohr og fisk! Zoologisk have har ret mange fisk, bl.a. kæmpemaller, så den burde I måske besøge mellem vandangrebene Grin Jeg ved ikke hvor gamle jeres børn er, men det er en ret voldsom våd og vild omgang at opholde sig omkring den gamle by i den uge der er Songkran. Udlændingene har absolut ikke respekt for et please dont.
Thaierne kan ha' problemer med roh ruah, jeg har haft mine kampe med ngor ngu... den muskel syns jeg ikke man bruger i andre sprog?
God idé med en udvidet ordliste/ mini sprogkursus.

ncmohr
Har bygget lidt videre på det. Jeg kunne meget godt tænke mig 14 ord/vendinger mere hvis nogen har nogle gode nogen er jeg meget lydhør. Hvad med godmorgen/godaften/godnat? Smile
Har rejst i afrika, europa og 6 gange i thailand. Alle gangene til aonang og krabi og Chiang mai. Skal til thailand igen i 2010 til Oktober. Der skal vi også vietnam for første gang.

thai.mbuna.dk
Suk Rak Ning
Sawasdee dorn chao = Godmorgen

Raa dree sawat = Godnat...Raa dree udtales med rullende R'er

Godeftermiddag = Sawsdee dorn bai.

Godaften = Sawasdee dorn jen

Dorn o'et = langt Aa

Andre vil maaske skrive det anderledes, men som jeg har skrevet er saadan jeg hoere det..

ncmohr, jeg linker lige til din side, saa folk er fri for at bladre saa meget..
http://thai.mbuna...

Redigeret af Suk Rak Ning d. 10/02-2008 13:44
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

ncmohr
takker Smile

thai.mbuna.dk
paulsenp
rinpoche skrev:
Iøvrigt Linguaphone kurset er et fremragende produkt synes jeg, jeg har set 2 venner der har blæst det igennem på en måned, og jeg var dybt imponeret af deres resultater på så kort tid.

Du har nævnt det tidligere, og det er imponerende. Jeg tænker bare på hvilken version, det drejer sig om. Er det den gamle "klassiske" med "Alphabet"-, "Handbook"- og "Text"-bøgerne, eller er det den nyere "turistversion" med farvebilleder?

Uanset hvilken, er det flot klaret at nå det på en måned, men hvis det er den gamle version, er dine venner ikke helt almindelige. De må have en fantastisk sprogsans og have været igang næsten døgnet rundt.
Peter

dr_dem
[quote]Suk skrev:
Sawasdee dorn chao = Godmorgen

Raa dree sawat = Godnat...Raa dree udtales med rullende R'er

Godeftermiddag = Sawsdee dorn bai.

Godaften = Sawasdee dorn jen

Dorn o'et = langt Aa

Andre vil maaske skrive det anderledes, men som jeg har skrevet er saadan jeg hoere det..

Som jeg ved er sàwatdii khaáp/kha = goddag,farvel
wàtdii há = goddag,farvel (uform., begge køn)

Morgen =cháaw som er en th lyd
Middag = thîang t lyd
Aften = jæn

så her er noget:
sàwatdii khaáp khun Suk, pæn jang raaj bâang.

dr.dem
Redigeret af dr_dem d. 10/02-2008 15:23

dr_dem
Og mere kommer nu:

toon betyder periode så:
morgen 06-12: toon cháaw
om dagen: toon glaang wan
sen eftermiddag 16-18 toon jæn
om natten: toon dø`g
nu: toon nii´

dr.dem

rinpoche
paulsenp skrev:

Du har nævnt det tidligere, og det er imponerende. Jeg tænker bare på hvilken version, det drejer sig om. Er det den gamle "klassiske" med "Alphabet"-, "Handbook"- og "Text"-bøgerne, eller er det den nyere "turistversion" med farvebilleder?

Uanset hvilken, er det flot klaret at nå det på en måned, men hvis det er den gamle version, er dine venner ikke helt almindelige. De må have en fantastisk sprogsans og have været igang næsten døgnet rundt.[/quote]

Det er den gl. version som du omtaler, da det er min kopi de havde lånt.
De sprang dog begge skriften over.

Det er absolut overkommeligt indenfor den tidshorisont, hvis man har den tilstrækkelige motivation og vil ofre en 3 timer dagligt.

Jeg ved ikke hvor mange jeg har hørt sige: jeg vil gerne lære thai, men vil de fleste gøre en bevidst og målrettet indsats, hvor man skal lægge kræfterne i? Nope.
De 2 omtalte gik seriøst til opgaven, hver dag i en måned, ingen slinger i valsen og var topmotiverede med thaikærester der ventede dem i Thailand, hvor de skulle opholde sig i 6 måneder.

mvh
rinpoche

dr_dem
Hvis jeg nu skulle lægge det jeg har oversat fra LINGUAPHONE , som jeg har på fire filer i word med lyd, ud på nettet, hvor skal det så lægges og hvordan???

dr.dem
Redigeret af dr_dem d. 10/02-2008 16:24

dr_dem
Og det skal siges at det er lavet i windows 98 så det er lidt gammel og jeg var nybegynderFrown

dr.dem

rinpoche
Du kunne evt. uploade dem på [url]www.sendspace.com[/url]

Og levere et URL til de interesserede.

mvh

dr_dem

http://www.sendsp...ile/qfw421

1del ligger her er det noget kan de tre andre blive lagt op

dr.dem
Redigeret af dr_dem d. 10/02-2008 18:22

dr_dem
Ikke så mange på en gang jeg kan ikke følge medGrin