Se indlæg|
Golden Triangle
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 27/07-2008 07:58
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 355 |
Det hvide tempel = Wat Rong Khun Kalasi |
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 27/07-2008 16:50
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 141 |
Tak for oplysningen, Kalasi. Det er godt nok et specielt tempel. Det må med på programmet på min næste tur til Chiang Rai. Det er åbenbart privat bygget, så der er formentlig ikke nogen munkeorden tilknyttet templet? Er det kommercielt, dyrt at besøge? Han ser også lidt speciel ud, ham gutten med solbrillerne. Kunne måske være en lokal kunstner med tegnedrengen i orden, som har ønsket at skabe noget helt unikt. Bortset fra det går det meget godt med billederne efterhånden, Kalasi, måske skulle jeg komme til sy'fyn og få et lille kursus. vh Peter Email: psoegaard@hotmail.com
Website: [url]www.amazingchiangmai.dk[/url] |
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 27/07-2008 18:26
|
|
Da jeg var der senest i 2007, kostede det ingenting at besøge templet. Du skal da være velkommen til Sy'fyn - der er ingen garanti for, at jeg kan lære fra mig, men så kan vi da drikke en bajer og fortælle hinanden (løgne)historier. Kalasi |
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 28/07-2008 07:59
|
|
Fra rute 1129 - Chiang Khong mod Chiang Saen:![]() Et par steder ved Kok-floden, hvor man IKKE møder store turistbusser: ![]() ![]() Kalasi |
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 28/07-2008 14:59
|
|
Hej Kalasi Jeg har kørt fra Chiang Saen til Chiang Khong, men har så aldrig været længere sydpå mod Isaan. Fantastisk tur langs Mekong. Billederne fra turen ved Kok-floden, hvor er de mere præcist taget? Jeg har sikkert aldrig været der, da jeg altid har kørt nordøst for Chiang Mai i bil. En enkelt gang har jeg taget Mae Hong Son-turen på en 750 chopper, men bilen er lidt bedre i regntiden. vh. Peter Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 28/07-2008 17:13
|
|
Peter - Mere præcist heromkring:![]() Mellem Chiang Rai og Tha Ton - Søg og du skal finde, men du bør køre off-roader eller Honda Dream. Kalasi |
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 29/07-2008 02:31
|
|
Hej Kalasi Det ser fedt ud på billederne, men der er jo langt fra Chiang Rai til Thaton, så det er et lidt vidt begreb. Turen er såmænd også helt fed i bil, har kørt den mange gange, men du har ret i, at det optimale er en off-roader. Du skriver en Honda Dream, mon ikke en Yamaha eller Suzuki også kan klare turen? vh Peter Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 29/07-2008 08:53
|
|
Mellem Tha Ton og Chiang Rai LANGS floden. - Forsøgte for nogle år siden, men på et tidspunkt kunne jeg ikke komme videre, og måtte have hjælp i en muser-landsby. Hondaen og jeg blev fragtet x km. ned ad floden i en båd og sat i land et sted, hvorfra jeg igen kunne klare mig selv. Billederne er fra en anden tur på "Chiang Rai-siden" ![]() Kalasi |
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 30/07-2008 15:16
|
|
Hej Kalasi Jeg tror, at du er lidt af en eventyrer. Kunne godt tænke mig at høre mere om din tur langs Kok-floden på en Honda Dream (en knallert). Et fedt billede, du har taget fra landsbyen. Hvad er mere præcist en Muserlandsby? Gjorde du turen alene på Hondaen? Hvorfra og hvortil? vh Peter Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 30/07-2008 18:38
|
|
Hej Peter Well - Jeg har kørt en del ture, og fortæller gerne derom, men lige nu er min tid lidt knap, grundet det satans/velsignede arbejde, så jeg nøjes med at besvare dine konkrete spørgsmål: Muser - Bjergstamme som også kaldes Lahu. Føromtalte tur kørte jeg sammen med en god bekendt fra Akha-stammen. En bemærkelsesværdig kvinde, som ud over Akha og Thai også talte engelsk, lidt Lisu, Lahu og kinesisk. Vi kørte på hver sin Dream og turen gik over Doi Wawi til Tha Ton, hvor vi overnattede. Dagen efter forsøgte vi at følge floden til Chiang Rai (nordøstsiden) Efter bådturen overnattede vi i en landsby, og fortsatte til Chiang Rai. Kalasi |
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 04/08-2008 14:55
|
|
Hej Kalasi Jeg var ikke klar over, at Lahu også kaldes for Muser, men du har vist mere tjeck på de etniske bjergstammer end jeg har. Når du får tid for det satans lønarbejde i Danmark til at bringe endnu et kapitel af dine rejsebeskrivelser i nordthailand, så kunne jeg godt tænke mig at høre mere om dit kendskab til Akha-kvinden, hun lyder interessant. Var det blot en ven eller en kæreste, siden I rejste sammen på eventyr langs Kok-floden? Vh Peter Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
| ebeth |
Lagt på d. 04/08-2008 15:18
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 586 |
I år 2536 købte jeg en bog der hedder," A Trekkers Guide To: The Hill Tribes of Northern Thailand" den er skrevet af en fyr der hedder John R. Davies og er udgivet af footloose books og er trykt af ChangPuak Press det var DK bookstore der havde den. Det er en god lille bog der sikkert nu er totalt out of date men den er god at blive lidt klogere af, i det den viser forskellighederne på de forskellige stammefolk, hvis du ellers kan finde den. Fine fotos og kort over større settlements, tegninger af huse m.m. Den er lavet i samarbejde med bl.a. Hill Tribe Institute på CM Uni. vh |
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 04/08-2008 22:09
|
|
O.K. – Jeg vil så fortælle lidt om mit bekendtskab med en Akha-kvinde. Første gang jeg så hende, var på en bar i Chiang Rai. Hun gjorde rent, og passede barejerens søn. Ikke nogen skønhed at se på, men hun udstrålede en naturlig værdighed, som gjorde, at jeg havde svært ved at holde øjnene fra hende. Vi faldt i snak, og hun fortalte som det første, at hun var Akha – og stolt af det. På daværende tidspunkt opholdt jeg mig i Chiang Rai på en længere ferie, så jeg kunne få en sludder med hende hver dag. Efter en tid begyndte vi at køre nogle småture sammen, hvor hun viste mig forskellige seværdigheder – specielt katolske ”Mariaer” – for at gøre mig klart, at hun var katolik/kristen. Vi havde det fint i hinandens selskab og venskabet udviklede sig ret hurtigt til et forhold. Vi tog på flerdagesture sammen, bl. a. besøgte vi flere Akha-landsbyer. Fordi jeg var sammen med en af deres, blev jeg accepteret, og en af mange oplevelser var Akha-massage: Først fik jeg massage af alle hyttens børn i ca. ½ time? derefter af kvinderne ca. 20 min.? og til slut gav manden i hytten mig nogle afsluttende meget faste klem. En fantastisk oplevelse at ligge i en hytte i junglen og modtage ikke-kommerciel massage. En massageform som er familiearv gennem mange generationer. ”Min” Akha var et rigtigt junglebarn, og en aften hvor vi i en landsby havde spist sammen med en familie, skulle vi tilbage til ”vores egen” hytte. Det var bælgravende mørkt, men hun gik lige så raskt, som en anden på et oplyst fortov. Jeg fulgte klodset efter med hjælp fra en medbragt pencil-lygte. Pludselig kalder hun: ”kom og se – der er en slange” Jeg går hen og lyser – og ganske rigtigt: nede i en lille bæk svømmer en slange. Det vil altid være mig en gåde, hvordan pokker hun kunne se kræet? Det må være nok for nu, men jeg har flere historier om "min" Akha, hvis det har interesse. Kalasi |
|
|
|
|
Lagt på d. 04/08-2008 22:15
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Ja kalasi det må du meget gerne komme med hvis du gider |
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 05/08-2008 07:39
|
|
En Akha-historie mere: Vi var ude i en lille landsby, hvor vi besøgte forskellige familier. I en af hytterne boede landsbyens ældste med sin kone. Han lå og røg opium, og hans kone lavede te til os. ”Min” Akha spurgte, om vi også skulle ha’ en pibe? – Jeg stolede fuldt ud på hendes dømmekraft, og sagde, at hvis hun skulle, skulle jeg også. Først lagde hun sig, og røg en pibe med hjælp fra den gamle, og derefter var det min tur. Bagefter snakkede jeg lidt med manden. (via tolk forstås – han talte kun Akha) Jeg spurgte om han også røg cannabis, og han svarede, at det kun var tåbelige mennesker, som røg cannabis, for det blev man jo mærkelig/dum i hovedet af. Han var blevet for gammel til at hjælpe i markerne, så nu lå han og røg – Dels for at få tiden til at gå, og dels for at dulme smerterne i de gamle lemmer. De yngre fra landsbyen kunne komme og spørge ham til råds, for et langt liv havde lært ham et og andet. Et par dage efter – hjemme hos mine ”svigerforældre”, hvor snakken gik lystigt på Akha, siger min indianer pludselig: ”min mor spørger, om du kunne lide at ryge opium?” – Jeg tør næsten ikke trække vejret, for faderen er en herre, som virkelig indgyder respekt, så jeg er ikke helt tryg ved situationen, men han bryder ud i et mægtigt smil, giver mig ”thumps up” og siger: ”very good!” Kalasi |
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 05/08-2008 15:00
|
|
Fantastisk historie om den Akha-kvinde, Kalasi, har hun et navn? Og et fantastisk privilegium at komme så tæt ind på en af de lokale bjergstammer. Jeg har kun prøvet at bo i landsbyerne i bjergene på trekkingture, og det giver meget forskelligartede oplevelser. Mig bekendt er netop Akha-stammen en af de mest kommercielle. Ihvertfald er de meget synlige i gadebilledet i byer som Chiang Mai og langt sydpå som på Phuket, hvor de i deres folkedragter forsøger at sælge deres smykker og andre souvenirs. Men det er sikkert et helt andet indtryk, man får af dem oppe i bjergene. vh Peter PS: Mere Kalasi, når du har tid og lyst. Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 06/08-2008 00:05
|
|
Ja - hun har et navn - og forhåbentlig også et godt liv. Derfor er det helt bevidst, at jeg ikke nævner navnet. Når jeg får tid, lover jeg at skrive mere om kvinden, som gav mig nogle af de bedste stunder i mit fede liv. Kalasi |
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 06/08-2008 07:31
|
|
En fødselsdag. Min indianers far fyldte 60, og da han var en agtet mand inden for Akha-kredse, kom der folk fra nær og fjern. Af en god ven havde han fået en gris, og den måtte lade livet. Den blev stukket, og blodet opsamlet. Som det første blev leveren skåret ud, og lagt foran en meget gammel Akha-gubbe, som kunne ”læse” fødselarens fremtid i den friske lever. Selvom fødselaren var omvendt til katolicismen, var han samtidig tro mod de gamle ritualer, og seancen blev gennemført med stor alvor. Grisen blev parteret og tilberedt – både mænd og kvinder hjalp til, og ca. 6 timer efter, den var stukket, blev der serveret masser af forskellige retter. Alle dem jeg smagte var særdeles velsmagende – især husker jeg en af retterne: Råt hakket kød blandet med chili og forskellige urter, som var samlet i skoven. Før under og efter maden blev der drukket ”lao baa” (skovsprut) som var brændt af en af fødselarens sønner. Der var 2 meget gamle mænd tilstede, ”spåmanden” og en mere. De kom begge fra landsbyer, som lå på den Burmesiske side af grænsen. Begge talte kun Akha, og ingen af dem kunne læse eller skrive. Gennem min indianer fik jeg en sludder med dem. Jeg fortalte, at jeg var dansker og sømand – og spurgte den ene, hvem han var. Han svarede med en flere minutters remse/mantra, og min indianer forklarede, at han lige havde fortalt navnene på sine mandlige forfædre mere end 500 år tilbage! - - Det kan godt være, vi kan læse og skrive, men hvor mange af os kender navnet på vores oldefar? Kalasi |
|
|
|
| amazing |
Lagt på d. 06/08-2008 14:51
|
|
Hej Kalasi Fuld respekt for, at du ikke vil opgive din Akha-kvindes navn. Forhåbentlig og formentlig har hun et rigtigt godt liv nu. Det var bare i indlevelsen i historierne om hende, at jeg savnede et navn, men det går nu nok alligevel. Er det rigtigt eller forkert opfattet, at Akhaerne generelt er en af de mest kommercielle bjergstammer? vh Peter PS: Jeg skriver bevidst dette svar uden at have læst dit sidste indlæg for at trække spændingen i føljetonen om akhaerne. Email: psoegaard@hotmail.com
|
|
|
| Kalasi |
Lagt på d. 07/08-2008 08:04
|
|
Jeg ved faktisk ikke, om Akhaer er mere kommercielle end andre bjergstammer, men du har fuldstændig ret i, at de (kvinderne) er meget synlige, men hvor er Akha-mændene? Karenerne f.eks. sidder (bogstaveligt!) på elefant-turismen, og har "assimileret sig ind i den thailandske mainstream" Jeg ved, der lever tusindvis af bjergstammefolk (illegalt) i storbyerne, hvor de ernærer sig som chauffører, tømrere, o.m.a. - Kig en aften i den lille soi nær Clocktower, som er en appendix til Thanon Jet Yod i Chiang Rai. - en stor del af pigerne er fra forskellige bjergstammer, og i allerhøjeste grad kommercielle. Kalasi |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.