Se indlæg
 Udskriv debat
Fra THAILAND TIL THY
SIAMCON
SadHejsa

Lige mit bidrag til debatten om de der ser skævt til os mænd der godt kan lide asiatiske kvinder. eller andre.:
Jeg har selv hørt og hører stadig kommentarer når man skal til Thailand elelr andre steder:"nå kan du ikke finde andet ? tag dog en dansk pige ? hvad vil du med thaierne ? de er billige og fattige primitive.. ? den slags.. hører man hele tiden . Men mon ike danske kvinder skulle prøve at se lidt indad på dem selv istedet ? For det er her problemet ligger.. jeg finde danske kvinder for både storsnudede - overvægtige og utroligt krævende med høj tankegang om eget værd. sådan opfører de sig også når de er på ferie i Thailand ! - Men glem dem . de har intet at byde på - jeg har prøvet slagsen og det bliver ikke en dansk eller anden vestlig igen - lad dem dog sige hvad de vil . de er så jaloux - hvis en mand og asiatisk pige kan finde ud af det sammen - så skide være med hvad andre tænker.. hvis en man finder en yngre kvinde.. så er det vel ok hvis de kan sammen ikke ? hvis de søger tryghed så er det vel ok ? er det ike det samme danske piger søger ? - sammne med deres ufattelige griskhed intet er godt nok ! Men europæiske kvidner kunne lære meget af asiater. der har jeg som mange andre enlige mænd fundet indre skønhed. den har thaierne og filippinerne for den sags skyld også - det har danske kvinder IKKE ! Så skide være med hvad de siger.. glem dem de er ikke værd at spilde tid på ! jeg elsker asien.

lols
Har lige fået denne kommentar per mail fra en dansk kvinde, bosat i Danmark, som har set udsendelsen i dag.

"En virkelig god udsendelse, der stille og rolig fortæller sin egen historie. Man forstår begge parter - ensomme mænd og kvinder der vil noget bedre for deres familie og dem selv. Nogen piger er beregnende - nogle mænd er klamme. Men de fleste vil bare gerne ha' et godt (bedre) liv."

Meget positivt konklusion syntes jeg.

Jeg har desværre ikke selv set udsendelsen.

rinpoche
Synes jeg så ikke.
Udsendelsen lægger så tydeligt op til et "forretningsarrengement" eller desparation fra den kvindelige side og på den anden side et eller andet sted udnyttelse af mindrebemidlede kvinder på den anden side.
Men selvfølgelig hvis begge parter får hvad de vil have. jamen så er det da fint.
Det stødte mig blot i udsendelsen at høre at koblersken Sommai omtalte mandlige kandidater til giftemål som Man.
Det ord kender du også lols som adskellige andre medlemmer herinde.
Og undskyld mig så er jeg temmelig indifferent overfor kommentarer fra en dansk kvinde bosat i dk der ikke ved en hujende fis omkring de emner. Wink

Rasmus
Stort tak til Thyboen for et godt indlæg. Samtidigt vil jeg sige, det var modigt gjort at stille op i udsendelsen.
Jeg så udsendelsen første gang den blev vist, og har tænkt på hvordan det er gået parret som blev gift? Forhåbentligt er det godet godt.

Alle os som er Thaigifte, har stødt på div. forkvaklet fordomme som mest af alt bunder i uvidenhed. Fordomme om at alle Thaipiger kommer fra bar miljøet, hvilket er direkte usandt.
Der er også fordomme om Thaikvinder skulle være underdanige og lydige, hvilket også er det rene vrøvl. Jeg har i hvert fald aldrig mødt sådan et dansk/svensk-thai ægteskab. Derimod har jeg mødt mange af disse ægteskaber, hvor det er Thaikvinden som er primusmotor i ægteskabet.

Det er dog rigtigt at en stor del af de Thaipiger som kommer til Skandinavien og Europa, har en fortid som bar pige – og hvad så? Hvad er det som man måler disse piger på? Er det deres fortid eller deres indhold?

Rasmus

lols
Hej Rin,
Det var ment på den måde, at det viser hvad en af dem fra "fordomsgruppen" i Danmark mener efter at have set udsendelsen. Dem der "ikke ved noget". Det er dem, der er henvist til i tråden, som måske efter udsendelsen vil "se forkert" på alle thai danske ægteskaber. Syntes det er godt at se, hvad den gruppe har fået ud af udsendelsen.

Og Rin, er du sikker på denne kvinde ikke ved noget om dette emne? Det er jeg slet ikke, for det er en meget nær bekendt gennem mange år som har hørt meget om Thailand på godt og ondt. Også dette emne.

Personligt er jeg kun haft positive oplevelser de gange jeg har haft kæresten med i Danmark. Det både familie, venner, bekendte, forretnigner, restauranter osv. (jeg bor i Thailand). Men som sagt har jeg ikke set udsendelsen endnu.
Redigeret af lols d. 07/09-2008 23:11

Ghia
lols skrev:
Men som sagt har jeg ikke set udsendelsen endnu.

[veoh]v637775158rMQYac[/veoh]

[veoh]v6379949Gq6gRfpM[/veoh]

[veoh]v63778126WkHqmsq[/veoh]

claus31130
...He he....ja så får vi det lige bekræftet igen igen,Veoh er stadig spærret hernede fra Thailand........Sad

Claus

http://www.cs-web.in.th/
Frank
Eddie skrev:
Tør nu øjnene

Det er en fremragende dokumentar, som skildrer hvordan nogle thaier kommer herop. Jeg synes, det er en neutral skildring hvor det er pigerne og deres mænd, der alene taler, uden journalistiske ledende spørgsmål.
selvfølgelig er der også thaipiger der er her fordi de har fundet den store kærligehed, og den eneste ene.
Når jeg er er i thailand, og er sammen med en pige ung og fast i kødet, og et lille glimt i øjet, ja så tror jeg da også hun er vild med mig. Så de 1000 bath opmærksomheden koster er en ubetydelig biting, som ingenting betyder *LOOOOOL*
Hvorfor skulle jeg ta en dansk pige +100 kg, når jeg kan få
160 cm
brune øjne
sort hår
hvidt tandpastasmil

Take care

vågn op jer naive danskere Shock

Når jeg læser det røde og derefter det blå, så må jeg konkludere, at du taler i søvne. Grin

1. Man skal da både være blind og døv, hvis man ikke skulle bemærke at den ene halvdel af stuen er fyldt med kamerafolk og at det ikke skulle påvirke en.

2. En trediedel af udsendelsen taler én person ud i luften - helt naturligt. Grin

3. Ingen spørgsmål? Saksen er opfundet.

lols
Fandt udsendelsen på youtube, med engelske undertekster. Den er delt op i 7 afsnit der.

Alle 7 findes på dette link

http://www.youtub...=&aq=f

Her første del
[movie=youtube]eqT-nOc3o5M[/movie]
Redigeret af lols d. 08/09-2008 08:33

swed
hele udsendelsen er på pirates bay
Swed

Big-Viking
Der var engang hvor kvinder drømte om ridderen på den hvide hest, drømmen om deres livs kærlighed. Ja der var engang hvor man selv kunne bestemme over sit liv og hvem man ville giftes med.
Ikke meget den stakkels dame på 31 selv kunne bestemme. Bare ansigtsudtrykket i hendes ansigt den gang hun sammen med sin kommende mand skulle på besøg hos ”mosteren” hvor den arme mand skulle svare ja eller nej. Det ansigtsudtryk hun havde på fortalte alt. I mine øjne sagde det udtryk alt om hvad hun helst ville.. Sad og havde helt medlidenhed med hende da jeg så udsendelsen i går. Får hun et bedre liv af at bo sammen med duksedrengen.?? Ja det gør hun jo nok, men hvad er det værd hvis man ikke er lykkelig og glad.. Hvad med kærligheden?? Jeg personligt syntes at det hele gik noget hurtigt med en form for tvang indlagt i det. Bare det ”mosteren” sagde at hun ville tabe ansigt hvis hun ikke ville have ham.. Tvang hende til at hun skulle kysse og holde om ham. Kan man tvinge mennesker til at kysse og holde om et menneske man lige har mødt.?? Det er da Ok at hjælpe andre mennesker, men når det gælder ægteskab skal det være de 2 implicerede og ikke folk rundt om der skal pådutte noget.
Også at en havde set et billede af en kvinde, tog til Thailand og Vupsi efter en uge var de gift. Kan da godt være at det er mig. Men burde da i det mindste finde ud af om man er noget for hinanden, og i mine øjne er 1 uge lige lidt nok. Er desperation for begge i mine øjne..
Mener også at en af de kvinder i udsendelsen ikke var glad og lykkelig og helst ønskede at være et andet sted end i det øde Thy.
Ellers vil jeg sige at det var en god udsendelse, idet at folk herhjemme i Danmark, kan se at ikke alle Thaikvinder er ludere og at det er af nød og ikke kærlighed kvinderne gifter sig.
Jeg selv har været thaigift en gang og skal igen her til foråret. Jeg vælger at tro på at det er gensidig kærlighed, idet at vi her har taget tiden til at finde ud om vi er de rigtige for hinanden.

sudsakhon
@rinpoche
Det er normalt på Esaan dialekt at bruge det personlige pronomen "man"..
Men ellers har du ret i det andet du skrev ;-)..
Måske lige bortset fra en enkelt ting..
Hvem blev udnyttet?? Det gjorde de begge..
Hun af en "kærlig" moster (regningen kommer senere..igen og igen og igen... Hun er nu indsat i en uendelig taknemmeligheds spiral, som kommer til at koste ..)
Han er lige så stort et offer her. Jeg ser ikke en fæl,rig og høvisk slave ejer, som vil spise jomfruer rå..
Men en almindelig gennemsnits mand, som ikke fatter de regler der i det spil han just er manipuleret ind i.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
ebeth
Siamcon skriver foruden det sædvanlige, at danske kvinder er fede/ storsnudede/ egocentriske bl.a. at danske kvinder er meget jaloux!
Et spørgsmål til dig: Vil det sige du mener at Thai kvinder er foruden denne følelse?
Har I slået det ord op som Rin også fangede under samtalen mellem kvinderne.... man
vh

Anonym Bruger
Den udsendelse viser jo at det stadig kan lade sig gøre at få thaipiger herop og sælge dem.
Den stakkels Kae,som så vildt bange ud,og så den heks til moster jeg taber ansigt hvis du siger nej,det er da afpresning,føj siger jeg bare.etfrygtelig kvindemenneske

quickmouse
Hvem blev udnyttet?? Det gjorde de begge..
Hun af en "kærlig" moster (regningen kommer senere..igen og igen og igen... Hun er nu indsat i en uendelig taknemmeligheds spiral, som kommer til at koste ..)

Men en almindelig gennemsnits mand, som ikke fatter de regler der i det spil han just er manipuleret ind i.

kan kun give sudsakhon ret.

quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

rinpoche
sudsakhon skrev:
@rinpoche
Det er normalt på Esaan dialekt at bruge det personlige pronomen "man"..

Det er det også i nogle kredse på central thai.
Men det ændrer ikke på den kendsgerning at det er et udtryk brugt at dem der er "bondet født og kvajet opdraget" og generelt low class vokabular og umiskendeligt nedværdigende.
Isan/lao har udtryk for det samme personlige pronomen helt uden undertoner: Khao eller mere uformelt laaw.
"Man" (pronomen brugt om dyr) har nøjagtig de samme negative undertoner på Isan dialekt som det har på central thai.

De der bruger dette er også tilbøjelige til at bruge Dtua (classifier der bruges om dyr) når de referer til andre personer istedetfor Khon (classifier brugt om personer)
Redigeret af rinpoche d. 08/09-2008 18:51

JackH
rinpoche skrev:
Den udsendelse dækker kun et segment af thai-danske ægteskaber som mange også herinde kan tale med om.
Jeg har en god del bekendte af yngre årgange (fordi min omgangskreds nu engang er yngre) som har truffet deres tilkommende over nettet. på rejser. på kongresser. på udstationeringer. på job eller som bosiddende i Thailand.
Det er et meget beskedent fåtal af deres kærester der har haft arbejde i "service-industrien". Ikke fordi der er noget galt i det.

Og jeg bryder mig ikke om det ensidige billede af thai/danske forhold der uværgerligt bliver konklusionen af udsendelsen: Post ordre brude. arrangerede ægteskaber. mellemmænd/kvinder osv.

Samtidig stiller jeg spørgsmålstegn ved den research som Sine fremlægger. a) hun taler ikke sproget og er henvist til en tolk som måske/måske ikke farver fortolkningen for at landsmændene skal fremstå i et bedre lys.
Når de interviewede får at vide at deres respons vil indgå i en dokumentarudsendelse. Hvorledes kan man forestille sig at det influerer deres besvarelser?

Jeg tror personligt at mange af vores thai-koner uden dagsorden vil kunne levere et mere nøjagtigt billede.

JH skrev:
E
Så er sladderen og rygtedannelsen forhåbentlig manet i jorden en gang for alle?

Og hvorpå grunder du den antagelse?
Fordi det står her?
Som du måske også har læst her blot inden for de sidste par dage. så hævder den ene at Bent Jensen er død og den anden ikke.
Den ene hævder at ejerne at et eller andet dansk sted i Krabi er søde og hyggelige og den anden siger de er bedragere og udnyttere.

Nå ja rin, jeg glemte helt hvad det er der driver "værket" her.. Forskellige meninger, holdninger, observationer etc.

Jeg kan forstå at du taler og skriver thai, hvilket da også betyder at du ser lidt klarere på sagerne end undertegnede. Men jeg må godtnok sige at både thyboerne og thaierne er i "underskud": Den ene part i følelsesmæssig henseende, den anden i økonomisk. Kan man basere et forhold på det? Tjah, hvordan så det ud i Danmark for 50-60 år siden? Talte man ikke om et "godt parti", og hvor meget jord, høveder og svin man havde??

Det kan være svært som forkælet velfærdsdansker at forstå hvor langt mennesker fra en helt anden og fjern kultur vil gå for at skaffe en form for tryghed, økonomisk især...

Vi har mistet vores intuitive forståelse for hvordan det er at leve i fattigdom, uden megen uddannelse, og med ringe fremtidsudsigter i et land hvor den fattige bliver ringeagtet og set ned på. Især Isaan, underligt nok, for de er da de herligste mennesker, med livsglæde og god musik.

Derfor: Begge parter vinder ved "alliancen", og de stærke Isaan-kvinder skal nok klare sig i det barske Thy!

JH

rinpoche
GODT indlæg JH.
Jeg kan kun erklære mig enig. Som andre også har været inde på (Rasmus) myten om underdanige thai kvinder er kun det: en myte. Heldigvis.
De thai kvinder der har beslutsomheden og modet til at bosætte sig i et fremmed land og en fremmed kultur uden forlods kendskab hertil er ikke sådan at kyse.
Stor respekt til dem!

mvh

Saendaeng
rinpoche skrev:
GODT indlæg JH.
Jeg kan kun erklære mig enig. Som andre også har været inde på (Rasmus) myten om underdanige thai kvinder er kun det: en myte. Heldigvis.
De thai kvinder der har beslutsomheden og modet til at bosætte sig i et fremmed land og en fremmed kultur uden forlods kendskab hertil er ikke sådan at kyse.
Stor respekt til dem!

mvh

Godt sagt Rin.
Lige en komentar om ordet "man". Kan godt være at det bliver brugt i daglig tale i isaan , men stadig i isaan er det ikke et pænt ord at sige når der omtales personer.
Det er dog idag ved at blive et almindeligt ord i omtale af venner. Ligesom en slags slang.
Jeg skal ihvertifald ikke sige ordet om andre personer , så får jeg skæld ud af lillemor..Smile
Michael B Kristensen

http://www.globalwindservice.com
En stor ros og tak til debattørerne med indlæg nr. 51-59.

Disse viser med alt tydelighed vigtigheden af at have forståelse for kulturen (eller rettere kulturforskellene), at have sat sig ind i sproget, både det talte og det skrevne.

Dejligt at debatten om disse thaikvinder i Thy (og det gælder vel forøvrigt alle thaikvinder der emigrerer worldwide) får en lidt anden drejning end hidtil.

Og ikke mindst at debattørerne gider give en forklaring til dem der ikke fatter en disse af, hvad disse ord betyder. Det er en ting der glemmes alt for ofte her på sitet, at en meget stor procent, der enten er medlemmer eller blot kommer ind og læser, ikke forstår noget thai overhovedet eller i bedste fald så kun små daglige ordspil.

Det havde klædt opdragsgiveren til udsendelsen hvis hun havde haft disse meget kedelige og nedsættende ord oversat, så alle kunne forstå hvad pigerne i virkeligheden taler om. Men selvfølgelig, så var de medvirkende jo blevet "udleveret" til al folkets hån og udsendelse havde fået en hel anden vinkel. Som jeg har sagt så mange gange, hvis disse dumme faranger der sidder på barer og andre steder og kæfter op, bare forstod 5% af det pigerne mener om dem, så kom de sku aldrig mere til Thailand, i hvert fald ikke før de havde været på skole og lært lidt om opdragelse og pli. For de fleste er virkelig MAN.

Endnu engang, tak for for en dejlig debat.

Skeptikeren

Spring til debat: