Se indlæg|
Farang pålidelige
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 22/12-2009 09:51
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1899 |
tag det med et smil og kom videre, vis det sker for jer. ![]() shit happens Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
|
Lagt på d. 22/12-2009 11:06
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
pdrhan skrev: kennyhawk skrev: Jeg bliver heller ikke snydt konstant, eller skulle jeg sige stort set bliver jeg aldrig snydt, med det er kun pga jeg vælger ikke at blive det, ikke fordi de ikke prøver konstant. Det der irreterer mig er at jeg skal holde øjnene åbne konstant, pga jeg ved prisen generelt er anderledes for faranger end den lokale. Ok, mit thai er elendigt, men lige meget hvor god du er til thai er det stadig noget man skal holde øje med, og det er det der pisser mig af. Men ok, man må tage det sure med det søde.. Dog fik jeg en griner i min skrædder idag. Der kom en thai ind og ville have et jakkesæt, og bare for at få en griner satte jeg prisen op 50% pga han var thai, selv om jeg har skilt til 3499,- for et jakkesæt i vinduet. Han blev godt nok lidt grøn da jeg forklarede ham at han skulle betale extra pga han var thai, haha.. Mistede dsværre en kunde, men har sku grined af det hele aftenen, og det var klart pengene værd ! ![]() Hævnen er sød!Haha - skidegodt! Det ville jeg sgu godt have set hvordan han så ud i hovedet...... Jeg kunne simpelthen ikke dy mig. Havde lidt debatten herindefra i hovedet, så da han kom ind og spurgte efter at jakkesæt, (og prisen i vinduet siger 3499,-) jeg fortalte ham pænt at denne pris kun er for turister, men lokale skal betale 50% extra pga de ikke er på ferie, og han skulle betale 5500,- kikkede han på mig som om jeg var idiot. Jeg var lige ved at begynde at forklare at hvis jeg går til feks waterworld eller lign, betaler jeg dobbelt, men måtte opgive da han kun kunne ryste på hovedet, og vende rundt og gå. Men hold kæft hvor var det en griner joke. Dyr, men griner! ![]() |
|
|
|
| BJ |
Lagt på d. 22/12-2009 12:14
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1067 |
Hold da k.ft hvor godt gået Kenny, det ville jeg sgu også gerne have overværet. 10-0 Til dig![]() ![]() ![]() MVH.BJ THAILAND
A DREAM COME TRUE |
|
|
|
|
Lagt på d. 22/12-2009 23:35
|
|
Der er også thaier der bliver snydt af thaier.. Ligner du en der har penge kan prisen også stige 50%. |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 23/12-2009 06:11
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 387 |
BlackBlond har helt ret. Det passer ikke helt, at prisen stiger, fordi man er farang. Prisen stiger, hvis man ser ud til at have penge, og så er det ligegyldigt, om man er thai eller ej. Taxichauffører snyder også thaiere fra landet. Ligesom thaierne snyder hinanden, også i familierne. Og der er faranger, som snyder faranger. Dog er der et nogle få tivolier og lignende, hvor turister skal betale mere - prisen stiger derimod ikke, fordi man er farang. Tja, hvorfor ikke, for de fleste turister har mere købekraft, så det er lidt ligesom dem i Danmark med høj indskomst betaler mere i skat. |
|
|
|
| gammelnok |
Lagt på d. 23/12-2009 08:11
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 41 |
God morgen Hvor er det i øvrigt skønt at stå op til endnu en vidunderlig morgen. Tinka, min hund gennem snart 10 år, kigger vurderende på mig når jeg usikker på benene passerer forbi hendes residens. Tydeligvis overvejes om han nu er helt rask, trods alt er det jo stadig mørkt og koldt, mon han alvorligt mener det er tid for at træde af på naturens vegne. Krops sproget afslører med al tydelighed ikke den store interesse. Hver eneste morgen tænker jeg på sundhedsapostlenes råd: gå en tur med hunden, også hvis du ingen hund har. Hvor er livet da vidunderligt, fyldt med små glæder, daglige rutiner, irreterende ritualer og genkendeligheder. Nødigt ville jeg være noget foruden. Venligst bær over med mig, egentlig havde jeg blot til hensigt at kommentere på debatten omkring de uhæderlige faranger, hen af vejen er det så blevet til en udbredt opfattelse at majoriteten er mere eller mindre uærlige, herunder også thaier i almindelighed. Der kaldes på den indre vagthund - snyd og bedrag hører til den daglige rutine. Er retorikken ikke blevet lidt hysterisk - alle på dette forum, om man tilhører den ene eller anden indkomstgruppe, uanset ens politiske tilhørsforhold og hudfarve har eller ønsker at have et nærmere forhold til Thailand. Dette indebærer naturligvis også i et eller andet omfang kontakt med Thai'erne. Mange af os har eller vil gerne ( meget ) have en kæreste/ægtefælle fra dette forjættede land. Fuldt forståeligt og samtidig letter det også forståelsen for det samfund man kommer til at gebærde sig i. Tilbage til sagen - uærlighed, snyd og bedrag som en udbredt foreteelse blandt ikke bare faranger men også Thaierne i almindelighed. Tænk engang på udtrykket ' en god handel '. Hvorledes definerer man egentlig det? Er der her ikke tale om 2 parter i et bytteforhold, hvor hver især efterfølgende mener sig tilfredse? Om man af vanvare, uvidenhed eller ren og skær åndelig disseminering, skulle blive afkrævet og dermed også have accepteret en betaling, der ligger over hvad man efterfølgende måtte erfare andre skulle have betalt - what's the problem? I situationen har man jo fundet prisen ok - hvordan i alverdens riger og lande skulle det kunne gøre den ene part til et uhæderligt og dermed også skidt menneske. Jeg mener man skal gå ud i verden med et positivt menneskesyn - at begå sig i Thailand finder jeg på alle måder ukompliceret. Thaierne er et yderst entrepenant folkefærd. Der skal nødvendigvis gøres en indsats for at tjene til livets opretsholdelse. Blandt alle mennesker, faranger, rødhuder, negroide som thaier, er nogle bedre end andre til at handle, og dermed til at tjene penge. Som vesterlændinge vil vi naturligvis blive betragtede som velhavende og dermed potentielle 'ofre'. Jeg bidrager gerne til at holde handelen igang, om jeg derved kommer til at betale lidt for meget i nogle situationer ( uden tvivl de fleste ) - i andre tilfælde måske en anelse for lidt. Jeg ved det - jeg lever med det og accepterer det. Herfra ønskes alle en rigtig glædelig JUl og et lykkebringende NYTÅR. er det solen, måske maden - de underskønne kvinder?? længslen nager i kroppen, bare det snart er tid at komme afsted igen. Thailand er i mit hjerte![]() ![]() |
|
|
|
| noisnabo |
Lagt på d. 23/12-2009 09:16
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 121 |
Om Faranger er pålidelige, det ved jeg da ikke. Men de er i hvert fald rige. Nogle gange fornemmer jeg at alle danske millionærer er flyttet til "Soi Postoffice i Pattaya". |
|
|
|
| blume |
Lagt på d. 23/12-2009 09:34
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 169 |
gammelnok Dejligt indlæg, Jeg er meget enig med dig ![]() Med et ønske om glædelig jul fra Fyn blume |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 23/12-2009 09:50
|
|
thamarai skrev: Dog er der et nogle få tivolier og lignende, hvor turister skal betale mere - prisen stiger derimod ikke, fordi man er farang. Tja, hvorfor ikke, for de fleste turister har mere købekraft, så det er lidt ligesom dem i Danmark med høj indskomst betaler mere i skat. samtlige tivolier, parker og ligne jeg har været i, har man som farang skulle betale mere. og jeg har i flere tilfælde, set skilte hvor der direkte stod, farang 600bath thai 200bath. så er prisen sku da steget fordi man er farang. og jeg synes slet ikke det er det samme som i danmark, det jo noget pjat for vores skat har intet med prisen i en forlystelses par at gøre, vis det var det samme i danmark, stod der dansk 100kr turist 300kr udenfor zoo og tivoli i kbh, hvordan tror du vores turister ville modtage det Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 23/12-2009 09:52
|
|
Jeg er enig med gammelnok om, at en handel er en handel. Hvis man spørger, hvad den dims koster, og man betaler 500 baht. Og så går en thai hen og køber samme dims for blot 50 baht, fordi thaieren var bedre end farangen til at forhandle prisen ned. Farangen er dermed ikke snydt, men var bare dårligere til at forhandle, end mange thaiere er. Det er farangen, som var dum, og ikke sælgeren der snød. Og hvad så, de fleste faranger tjener mere end mange thaiere, eller har en stærkere købekrfat pga. kursen, så hvorfor dog hidse sig op over småbeløb. |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 23/12-2009 10:39
|
|
det jo ikke små beløb for faranger der bor i thailand, som skal betale denne turist pris hvergang man handler. nu bor jeg der ikke selv, men jeg har da holdt 2 lange ferier på et halvt år i thailand, (ud over de mange små) og der blev jeg da rigtig træt af, jeg altid var nød til at sende kæresten ud, for at købe gaver osv til dem derhjemme, ja eller tøj på det lokale marked for den sags skyld. skal man ud og se en masse ting, når man nu er i landet længere tid af gangen, er 600 bath i alle de 100 (eller mere) forlystelser og parker man går ind i sku mange penge. og det er selv om jeg tjener mange flere penge end gennemsnit thailænderen. Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
|
Lagt på d. 23/12-2009 10:47
|
|
kennyhawk skrev: Jeg bliver heller ikke snydt konstant, eller skulle jeg sige stort set bliver jeg aldrig snydt, med det er kun pga jeg vælger ikke at blive det, ikke fordi de ikke prøver konstant. Det der irreterer mig er at jeg skal holde øjnene åbne konstant, pga jeg ved prisen generelt er anderledes for faranger end den lokale. Ok, mit thai er elendigt, men lige meget hvor god du er til thai er det stadig noget man skal holde øje med, og det er det der pisser mig af. Men ok, man må tage det sure med det søde.. Dog fik jeg en griner i min skrædder idag. Der kom en thai ind og ville have et jakesæt, og bare for at få en griner satte jeg prisen op 50% pga han var thai, selv om jeg har skilt til 3499,- for et jakkesæt i vinduet. Han blev godt nok lidt grøn da jeg forklarede ham at han skulle betale extra pga han var thai, haha.. Mistede dsværre en kunde, men har sku grined af det hele aftenen, og det var klart pengene værd ! ![]() Hævnen er sød!Kennyhawk du bliver sku nødt til at sætte et web cam op, så vi andre kan grine med... trænger til noget at grine af her i denne vinterkulde og mørke tid... godt jeg tager til Thailand i morgen aften i 3 uger... Venligst og god jul og et lykkebringende nytår til dig og dine... Michael |
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 23/12-2009 11:27
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
Man kan overalt i Thailand se skilte med forskellige adgangspriser for thaier og udlændinge. Andre steder er det gratis for thaier, men udlændinge må betale. Udlændinge betaler alt mellem dobbelt pris og tidobbelt pris for at komme ind i parker og templer mm. Det sidder dybt i thaiernes mentalitet at udlændinge skal betale mere. |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 23/12-2009 11:32
|
|
b_j3ns3n skrev: det jo ikke små beløb for faranger der bor i thailand, som skal betale denne turist pris hvergang man handler. nu bor jeg der ikke selv, men jeg har da holdt 2 lange ferier på et halvt år i thailand, (ud over de mange små) og der blev jeg da rigtig træt af, jeg altid var nød til at sende kæresten ud, for at købe gaver osv til dem derhjemme, ja eller tøj på det lokale marked for den sags skyld. skal man ud og se en masse ting, når man nu er i landet længere tid af gangen, er 600 bath i alle de 100 (eller mere) forlystelser og parker man går ind i sku mange penge. og det er selv om jeg tjener mange flere penge end gennemsnit thailænderen. Så må du, hvis du har en thai-kæreste/kone, lære hende at sige fra, når I er ude at handle sammen. Hvis hun er ligeglad med en urimelig pris, når bare du betaler, så er det hende, som er gal på den, og ikke sælgeren - eller også får hun returkommission. Naturligvis er det vanskeligt at handle, som farang, hvis man ikke kan gennemskue prisniveauet, men husk at mindstelønnen er omkring 200 baht om dagen, og en nyuddannet akademikker tjener blot omkring 10.000 i en bank om måneden. |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 23/12-2009 11:35
|
|
Payanak skrev: Man kan overalt i Thailand se skilte med forskellige adgangspriser for thaier og udlændinge. Andre steder er det gratis for thaier, men udlændinge må betale. Udlændinge betaler alt mellem dobbelt pris og tidobbelt pris for at komme ind i parker og templer mm. Det sidder dybt i thaiernes mentalitet at udlændinge skal betale mere. Her tror jeg, at du er gal i byen med templer og parker. Det er thaiernes land, så hvorfor skal de betale penge for at gå i deres egen park eller deres eget tempel eller kongepalads? Og det reelt set mængden af udlændinge, der slider på disse ting, tag bare kongepaladset. |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 23/12-2009 12:33
|
|
thamarai skrev: b_j3ns3n skrev: det jo ikke små beløb for faranger der bor i thailand, som skal betale denne turist pris hvergang man handler. nu bor jeg der ikke selv, men jeg har da holdt 2 lange ferier på et halvt år i thailand, (ud over de mange små) og der blev jeg da rigtig træt af, jeg altid var nød til at sende kæresten ud, for at købe gaver osv til dem derhjemme, ja eller tøj på det lokale marked for den sags skyld. skal man ud og se en masse ting, når man nu er i landet længere tid af gangen, er 600 bath i alle de 100 (eller mere) forlystelser og parker man går ind i sku mange penge. og det er selv om jeg tjener mange flere penge end gennemsnit thailænderen. Så må du, hvis du har en thai-kæreste/kone, lære hende at sige fra, når I er ude at handle sammen. Hvis hun er ligeglad med en urimelig pris, når bare du betaler, så er det hende, som er gal på den, og ikke sælgeren - eller også får hun returkommission. Naturligvis er det vanskeligt at handle, som farang, hvis man ikke kan gennemskue prisniveauet, men husk at mindstelønnen er omkring 200 baht om dagen, og en nyuddannet akademikker tjener blot omkring 10.000 i en bank om måneden. hva fanden snakker du om.. vis du læser vad jeg skriver, kan du nemt forstå jeg sender kæresten ud for at spare penge.. ellers havde jeg jo selv købt lortet. Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 23/12-2009 12:40
|
|
thamarai skrev: Her tror jeg, at du er gal i byen med templer og parker. Det er thaiernes land, så hvorfor skal de betale penge for at gå i deres egen park eller deres eget tempel eller kongepalads? Og det reelt set mængden af udlændinge, der slider på disse ting, tag bare kongepaladset. hvorfor skal jeg betale for at gå i tivoli, zoologiskhave, statens museum for kunst og alle de andre parker, forlystelser der findes i danmark.. det skal jeg for at dække de omkostninger der kommer når man driver en park eller ligne. de omkostninger skal vel også dækkes i thailand.. og da alle brugerne slider lige meget på div ting og sager, så må det da også være mest normalt at alle brugere betaler. Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| Payanak |
Lagt på d. 23/12-2009 12:48
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2597 |
thamarai skrev: Payanak skrev: Man kan overalt i Thailand se skilte med forskellige adgangspriser for thaier og udlændinge. Andre steder er det gratis for thaier, men udlændinge må betale. Udlændinge betaler alt mellem dobbelt pris og tidobbelt pris for at komme ind i parker og templer mm. Det sidder dybt i thaiernes mentalitet at udlændinge skal betale mere. Her tror jeg, at du er gal i byen med templer og parker. Det er thaiernes land, så hvorfor skal de betale penge for at gå i deres egen park eller deres eget tempel eller kongepalads? Og det reelt set mængden af udlændinge, der slider på disse ting, tag bare kongepaladset. Min pointe er at prisen bør være den samme for alle, som vi kender det fra det meste af den vestlige verden. Bemærkelsesværdigt er det især at udlændinge betaler meget mere end thaier for at besøge parker. Thaierne er som bekendt buddhister og de tror på at man ikke har ret til det stykke land man er født på. Pengegriskheden er åbentbart stærkere... |
|
|
|
| thamarai |
Lagt på d. 23/12-2009 13:12
|
|
b_j3ns3n skrev: thamarai skrev: b_j3ns3n skrev: det jo ikke små beløb for faranger der bor i thailand, som skal betale denne turist pris hvergang man handler. nu bor jeg der ikke selv, men jeg har da holdt 2 lange ferier på et halvt år i thailand, (ud over de mange små) og der blev jeg da rigtig træt af, jeg altid var nød til at sende kæresten ud, for at købe gaver osv til dem derhjemme, ja eller tøj på det lokale marked for den sags skyld. skal man ud og se en masse ting, når man nu er i landet længere tid af gangen, er 600 bath i alle de 100 (eller mere) forlystelser og parker man går ind i sku mange penge. og det er selv om jeg tjener mange flere penge end gennemsnit thailænderen. Så må du, hvis du har en thai-kæreste/kone, lære hende at sige fra, når I er ude at handle sammen. Hvis hun er ligeglad med en urimelig pris, når bare du betaler, så er det hende, som er gal på den, og ikke sælgeren - eller også får hun returkommission. Naturligvis er det vanskeligt at handle, som farang, hvis man ikke kan gennemskue prisniveauet, men husk at mindstelønnen er omkring 200 baht om dagen, og en nyuddannet akademikker tjener blot omkring 10.000 i en bank om måneden. hva fanden snakker du om.. vis du læser vad jeg skriver, kan du nemt forstå jeg sender kæresten ud for at spare penge.. ellers havde jeg jo selv købt lortet. Jeg har bare en anden erfaring, for jeg kan sagtens købe ind alene eller sammen med konen, men sådan er vi så forskellige. Derved ikke sagt, at jeg aldrig er blevet "snydt", men det er mest, hvis jeg har fået for mange øl... (Og selv om jeg skrev "du", så var det ment i "man"-form, altså generelt og ikke lige om dig eller kæresten). Redigeret af thamarai d. 23/12-2009 13:19 |
|
|
|
| b_j3ns3n |
Lagt på d. 23/12-2009 13:47
|
|
ja ja men så bliver helt sikkert også snydt, for ligegyldigt hvor langt ned du kan få prisen, så kan en thai kvinde eller mand få det billigere ![]() kan huske engang, jeg skulle ha en stor elefant med hjem til min moster. vi startede på 9000bath og diskutere prisen i flere dage, jeg havde bevidst bedt min kæreste om at blive væk, så det kun var mig og brormand der gik derind. efter 5-6 dage var vi nede på 3500bath og der blev prisen. hun var simpelthen, ikke til at stikke mere i, men efter 4-5 dage bad jeg så min kæresten om at gå derned, for at få en pris ud af hende. hun kom 20minuter efter, over på resturanten hvor jeg sad og ventede med brormand og hans kone, i hænderne havde hun en papkasse, så kunne jeg selvfølgelig godt regne ud det var elefanten. jeg spurte hvad den kostede og hun svarede 2200bath, jeg kunne ikke lade være med at le, da vi alle sammen gik forbi den ældre dame 10-15minuter efter, og jeg selvfølgelig bar rundt på elefanten. som jeg fik fortalt første gang jeg tog til thailand. det kan godt være du føler du snyder dem, men thailændere sælger ikke noget medmindre de tjener penge på det. så selv om min kæreste betalte 1300bath mindre end jeg skulle, har den gamle dame stadig tjent penge på salget. ![]() Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv
|
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.