Se indlæg|
Ægtefælles fradrag
|
|
| maaj |
Lagt på d. 27/01-2010 19:35
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 10 |
Der er tale om 2 forskellige ting, og dog hænger det alligevel lidt sammen. Én ting er skattepligts indtræden og noget andet er overførsel af ægtefælles uudnyttede fradrag. Som udgangspunkt bliver ægtefæller beskattet hver for sig, og der bliver lavet en selvangivelse for hver ægtefælle. I det år man bliver skattepligtig, skal den skattepligtige indkomst opgøres på helårsbasis, jvf. PSL § 14. Skatten skal herefter beregnes efter PSL §§ 6-9, baseret på helårsbeløb, dvs. incl. personfradrag for 12 måneder. Den beregnede helårsskat nedsættes efter forholdet mellem delårsbeløbene og helårsbeløbene. For ægtefæller overføres en ikke udnyttet skatteværdi af personfradraget til den anden ægtefælle, jvf. PSL § 10, stk. 3. Min kone blev skattepligtig i Danmark i juli 2009. Hendes personlige indkomst er 0 og hendes beregnede helårsskat er også 0. Jvf. PSL § 14 får hun et helårspersonfradrag på 42.900 kr. som alle andre. Da hun ikke kan udnytte det bliver det overført til mig. |
|
|
|
| doy126 |
Lagt på d. 27/01-2010 19:42
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: 1 |
hvorfor bo i danmark og kun få et lille fradrag nr man kan tag på det ande side af sundet skat gjort det meget hårt sidste da jeg boet i dk i 2003 nul fradrag for dame det var hvidover i alt om mdr 4400 det var ekke godt i dag for jeg ved at arbejd i dk 16400 om mdr plus lagt penge fra til jeg blive gamle og har nu på kommuens konton et beløb der svarer til 7800 om mdr som jeg får når jeg bliver 65 plus min pension fra dk og svensk grundbeløb på 4400 det er ekke dårlige men jeg kun 52så jeg mangler 52 til 65 det gir i alt fra kommuen15400 jeg skal aldrig tilbag til dk jeg står med næsten 25000 men ok skat det gir 18400 i hånden hej glad mand hp |
|
|
|
| sabai sabai |
Lagt på d. 27/01-2010 19:52
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1258 |
xxxx skrev: Jeg har været udedansker i 6 år og indrejste i DK juli. Og som diverse henvisninger her siger, blev jeg skattepligtig fra indrejsedato i juli. Og fik 6/12 fradrag = 3.575/mdr. xxxx .. skrev... Jeg ville da hellere end gerne i har ret, så får jeg nemlig lidt penge tilbage. ................................................................ Ja' du får penge tilbage i år.
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.
Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung ! |
|
|
|
| maaj |
Lagt på d. 27/01-2010 20:08
|
Fandt i øvrigt denne side fra ligningsvejledningen. http://www.skat.d...57#i102288 Næst nederst på siden fremgår det med al tydelighed at der er fradrag for hele året, når vi snakker overførsel af uudnyttet skatteværdi til ægtefælle |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 28/01-2010 08:39
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 544 |
Ja, men du skal så åbenbart beskattes af hvad konen har tjent inden hun kom til DK i samme år. ![]() |
|
|
|
|
Lagt på d. 28/01-2010 09:03
|
|
![]() Begynder ![]() Antal indlæg: |
Tak for at du fandt lovteksten. Som der nævnes i sidste indlæg, skal en indtægt fra hjemlandet så medregnes og beskattes i DK. Det er der nok mange der glemmer? |
|
|
|
| maaj |
Lagt på d. 28/01-2010 09:47
|
Nej, man skal ikke beskattes af hvad konen har tjent inden hun kom til DK i samme år. Som det fremgår, skal der ske en omregning af delårsindkomster til helårsindkomster for at foretage en skatteberegning for hele året. Ved omregningen kan man frit vælge mellem 2 metoder; enten udfra indkomsten i DK i den periode man har været skattepligtig, eller under hensyntagen til den indtægt man har haft i det andet land i den periode man ikke har været skattepligtig i DK. Efter omregning til helårsindkomst beregnes helårsskatter. De beregnede helårsskatter nedsættes herefter med forholdet mellem indkomsten i den del af året man ikke var skattepligtig, og helårsindkomsten. Denne nedsættelse foretages uanset hvilken af de 2 metoder man har valgt til omregning til helårsindkomster. |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 28/01-2010 10:42
|
|
maaj skrev: ......Ved omregningen kan man frit vælge mellem 2 metoder; enten udfra indkomsten i DK i den periode man har været skattepligtig, eller under hensyntagen til den indtægt man har haft i det andet land i den periode man ikke har været skattepligtig i DK. Efter omregning til helårsindkomst beregnes helårsskatter. De beregnede helårsskatter nedsættes herefter med forholdet mellem indkomsten i den del af året man ikke var skattepligtig, og helårsindkomsten. Denne nedsættelse foretages uanset hvilken af de 2 metoder man har valgt til omregning til helårsindkomster. Ja, og derfor vil du så også miste noget fradrag hvis konen har haft arbejde i Thailand ![]() |
|
|
|
| hfb |
Lagt på d. 28/01-2010 10:43
|
|
girobank skrev: ... Det er der nok mange der glemmer? Tror du? Nej da. Sådan noget glemmer man da ikke ![]() |
|
|
|
| maaj |
Lagt på d. 28/01-2010 11:17
|
hfb skrev: maaj skrev: ......Ved omregningen kan man frit vælge mellem 2 metoder; enten udfra indkomsten i DK i den periode man har været skattepligtig, eller under hensyntagen til den indtægt man har haft i det andet land i den periode man ikke har været skattepligtig i DK. Efter omregning til helårsindkomst beregnes helårsskatter. De beregnede helårsskatter nedsættes herefter med forholdet mellem indkomsten i den del af året man ikke var skattepligtig, og helårsindkomsten. Denne nedsættelse foretages uanset hvilken af de 2 metoder man har valgt til omregning til helårsindkomster. Ja, og derfor vil du så også miste noget fradrag hvis konen har haft arbejde i Thailand ![]() Nej, læs nu hvad der står. Man kan frit vælge mellem de 2 metoder og jeg vælger selvfølgelig at det skal være udfra den periode man har været skattepligtig i DK, dvs. kr. 0 og ved omregning til helår giver dette også 0. |
|
|
|
| Papa |
Lagt på d. 18/04-2014 13:23
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 245 |
I må have mig undskyldt, men jeg er en smule forvirret ang min hustru's ubenyttede fradrag ........![]() Vi blev gift i Thailand juni 2013. Hun kom til DK august 2013 på 3 måneders visum. Vi søgte FS 08/10-2013. Opholdstilladelse modtaget 13/02-2014, gyldig fra 08/10-2013. Har nu snakket med skat.dk nogle gange (Tlf). Min kone's fradrag for 2014 er ført over på mit skattekort, men de kan kun se hun er kommet til DK den 13/02-2014, nemlig den dag vi var på borgerservice med hendes opholdstilladelse og fik hende registreret. Nu skal jeg så en tur ud til samtale så jeg kan vise hun altså kom i august 2013 og har boet ved mig siden og vi søgte FS oktober 2013 osv osv. Har jeg ret til noget fradrag for 2013. For hele året ? Fra den dag vi blev gift ? Fra den dag i august hun kom på 3 måneders visum ? Fra oktober hvor vi søgte FS ? Det er rart nok at være en smule forberedt. Undskyld spørgsmålet endnu engang, men jeg er altså usikker omkring dette. På forhånd tak, og forsat god påske til alle! "Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that." ![]() |
|
|
|
| Girobank |
Lagt på d. 18/04-2014 14:54
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 527 |
Hej Papa Nu skal systemet i Danmark jo lige have at vide at I er gift og at hun er i Danmark. Men som du kan læse i andre indlæg, så vil du få hendes fradrag for hele året. Du har åbenbart glemt, at tilmelde fruen til folkeregisteret, da hun kom til Danmark- derfor har du "problemet" nu, men mon ikke det blive ændret, da du jo kan bevise alt! Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 18/04-2014 14:59
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Hej Papa Jeg var lige inde for at sikre mig, at reglerne ikke var ændret siden 2010, hvor spørgsmålene i tråden var behandlet. I bliver sambeskattet fra det år, hvor ægteskabet er indgået. Det vil sige fradrag for hele året Hvis I er gift ved indkomstårets udgang sker der (normalt) automatisk overførsel af din ægtefælles uudnyttede personfradrag, som i 2013 er på 42.900 kr. Skattebesparelsen som følge af denne regel kan udgøre ca. 36,8% af 42.900 kr. eller ca. 15.787 kr. - afhængigt af skatteprocenten i din kommune. Beregningen af fradrag "starter" den dag, I er samboende. Det er her, at der kan være divergerende opfattelser. Hvornår er man samboende med en udenlandsk ægtefælle? Normalt regnes det fra den dag, at ægtefællen fik et opholdsgrundlag i Danmark. Det kan så være mange ting, og SKAT vil forsøge at lægge en snæver fortolkning af dette (populært sagt: Til SKATS fordel og til skatteyderens ugunst). Jeg ville henvende mig til SKAT med dokumentation om hvornår i blev gift, og at FS var gyldig fra 08/10-2013. (det er altid godt med nagelfast dokumentation fra myndighederne selv) Idet FS var gyldig fra 08/10-2013, må I regnes for samboende fra den dato. Det skal I nemlig være efter Udlændingeloven for at hun har lovligt ophold i DK. (Brug det som argument) Og med en klokkeklar dato for hvornår I var samboende (gyldig fra 08/10-2013) kan du således få overført hendes uudnyttede fradrag for hele 2013. Men de slår sig nok lidt i tøjlerne i SKAT. Du skal bare fastholde, at der er dokumentation for at I var SAMBOENDE i Danmark med gyldighed fra 08/10-2013. |
|
|
|
| JesperK |
Lagt på d. 18/04-2014 15:17
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 104 |
Ja, du har ret til hendes fradag fra 2013, da I indgiver FS Okt. 2013 og får ja. Så hendes Opholdstilladelse gælder fra okt. 2013, som også betyder hun er skat borger fra 2013. Se følgende afgørelse: http://www.skat.d...0203&vId=0 |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 18/04-2014 15:29
|
|
tak, Jesper. Det var lige den domspraksis, jeg manglede. at linke. |
|
|
|
| Papa |
Lagt på d. 18/04-2014 15:57
|
|
Stor tak til jer alle, det var også lige de svar jeg havde håbet på! Tror lige jeg venter med at opsige mit abonnement hos Told & Skat lidt endnu.
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that." ![]() |
|
|
|
| energy |
Lagt på d. 18/04-2014 20:58
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
Der er mange som tror man får konens fradrag for et helt år uanset hvornår hun bliver tilmeldt Folkeregisteret og det gør man så ikke. Den udenlandske ægtefælle er skattepligtig fra indrejsetidspunktet og skal således have fradrag fra indrejsedatoen. Så bliver hun f.eks tilmeldt Folkeregisteret d. 1 april, så får hun fradrag for 9 måneder
Redigeret af energy d. 18/04-2014 21:04 |
|
|
|
| Papa |
Lagt på d. 18/04-2014 22:50
|
|
energy skrev: Der er mange som tror man får konens fradrag for et helt år uanset hvornår hun bliver tilmeldt Folkeregisteret og det gør man så ikke. Den udenlandske ægtefælle er skattepligtig fra indrejsetidspunktet og skal således have fradrag fra indrejsedatoen. Så bliver hun f.eks tilmeldt Folkeregisteret d. 1 april, så får hun fradrag for 9 måneder ![]() Ja det skal nok blive spændende
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that." ![]() |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 18/04-2014 22:55
|
|
@Energi Det er ikke hvad jeg troede jeg vidste om spørgsmålet Gider du ikke at linke til noget dokumentation for den anderledes praksis på skatteområdet, du beskriver. Jeg har nemlig ikke kunne finde nye domme, der ændrer den præjudicielle afgørelser, som der ellers er henvist til i tråden |
|
|
|
| energy |
Lagt på d. 19/04-2014 04:54
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 311 |
sudsakhon skrev: @Energi Det er ikke hvad jeg troede jeg vidste om spørgsmålet Gider du ikke at linke til noget dokumentation for den anderledes praksis på skatteområdet, du beskriver. Jeg har nemlig ikke kunne finde nye domme, der ændrer den præjudicielle afgørelser, som der ellers er henvist til i tråden Desværre så kan jeg ikke linke noget dokumentation men taler af egen erfaring. Jeg havde lavet en beregning af min skat for 2013 og kunne så ikke forstå hvorfor jeg fik mindre tilbage, da min opgørelse fra skat kom. Det viste sig, at der er en rubrik der hedder Skattepligts indtræden/ophør (ved skattepligt mindre end 1 år) Skatteyder Dato for skattepligts indtræden (f.eks. 23. juni: 2306) Der havde jeg første gang skrevet 1 januar 2013 0101) men da datoen blev ændret til den rigtige blev resultatet noget andet. Du kan selv gå ind på skat,s hjemmeside og lave en fiktiv beregning af din skat og lege at din kone kom til Danmark sidste år. Prøv 2 forskellige datoer, så kan du se det 😀. Jeg syntes i min verden, det er logisk man kun får fradrag for den tid man har været skattepligtig men om reglerne er blevet ændret sidste år, det skal være usagt. PS. Skattepligten og fradraget gælder vist iøvrigt ikke fra indrejse tidspunktet men fra den dag man er tilmeldt Folkeregisteret. energy Redigeret af energy d. 19/04-2014 05:18 |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.