Se indlæg|
Folkepensionistkontrol. Afgørelse fra Pensionsstyrelsen.
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 11/11-2012 12:08
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Jeg tror, at man blander det lidt sammen Hvis Folketinget besluttede, at der skulle gives tillæg tillæg kunne de bare gøre det. Det er kun et spørgsmål om vilje og penge nok at dele ud af. De aftaler man evt. kan have med et 3. land vedrører bl.a. dobbeltbeskatning. |
|
|
|
| Skeptikeren |
Lagt på d. 11/11-2012 12:09
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 330 |
paulsenp! lige netop. man kan lave aftaler med alle mulige og umulige lande om netop dette, men ikke Thailand - HVORFOR ikke Danmark når Norge, Sverige, Finland o.s.v. kan? Somrak Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
|
|
| Skeptikeren |
Lagt på d. 11/11-2012 12:16
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 330 |
undskyld - glemte lige i skyndingen. Hvorfor kun grundbeløbet og ikke tillæg? Er der virkelig en aftale, og kun om det? Jeg siger som dig: De thailandske myndighder på alle niveauer ville sku da juble i deres hjerter hvis danskere, som alle andre medbragte alt guldet, de er komplet lige glade med nogen aftale, det er en politisk floskel af de sædvanlige. Somrak Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 11/11-2012 12:52
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 942 |
sudsakhon skrev: Jeg tror, at man blander det lidt sammen Hvis Folketinget besluttede, at der skulle gives tillæg tillæg kunne de bare gøre det. Det er kun et spørgsmål om vilje og penge nok at dele ud af. De aftaler man evt. kan have med et 3. land vedrører bl.a. dobbeltbeskatning. Ja, der er da sikkert sket en sammenblanding, men spørgsmålet om aftale mellem landene er blevet nævnt flere gange, som begrundelse for at, man ikke kan begynde at udbetale pensionstillæg efter mere ensartede regler, uafhængigt af bobælsland. Har man, mellem Danmark og Thailand, aftale om regler for dobbeltbeskatning, der retter sig specifikt mod folkepensionens grundbeløb? Peter
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 11/11-2012 13:21
|
|
paulsenp: Både ja og nej Dobbeltbeskatningsoverenskomsten, som er den aftale der er indgået retter sig mod indkomstskatter. https://www.retsi...x?id=13360 Grundbeløbet er jo en skattepligtig indkomst, jf. de danske ligningsregler. Derfor vil også dette grundbeløb blive omfattet af Dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Hvis man modtager en eller anden ydelse, der ikke skal lignes som skattepligtig indkomst, vil dette heller ikke være omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Herefter er jo så spørgsmålet om hvilken kategori ydelsen der diskuteres kan henvises til. Jeg er ikke ekspert i skatteregler, og bliver således også nødt til, ved spørgsmål om en ydelse, helt konkret, at måtte søge at afgøre ligningsgrundlaget for at kunne svare på om den er omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Dette fordi jeg ikke kender alle de ydelser man kan søge. |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 11/11-2012 13:52
|
@sudsakhon Nu er jeg jo nok endnu mindre ekspert i skattereglerne, end du er, men... pensionstillægget er skattepligtig indkomst, så på det punkt svarer det ganske til grundbeløbet, og er vel således også omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Eller? Så alt i alt er det vel et rent internt dansk spørgsmål. Peter
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 11/11-2012 14:06
|
|
Så vidt jeg har forstået, er det ikke pga. dobbeltbeskatningsoverenskomsten, at man ikke kan få tillæg. Men nærmere fordi der ikke er politisk vilje til at udbetale |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 11/11-2012 14:07
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5534 |
sudsakhon skrev: Jeg tror, at man blander det lidt sammen Hvis Folketinget besluttede, at der skulle gives tillæg tillæg kunne de bare gøre det. Det er kun et spørgsmål om vilje og penge nok at dele ud af. De aftaler man evt. kan have med et 3. land vedrører bl.a. dobbeltbeskatning. Ikke noedvendigvis. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 11/11-2012 14:26
|
|
Lad høre,hugoboerge ...![]() |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 11/11-2012 15:02
|
Jeg goer et forsoeg. Ifoelge thailandske skatteregler er indkomst som allerede er beskattet andetsteds ikke skatte indkomstpligtig i Thailand. Det har ikke noget med dobbeltbeskatningsregler at goere. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 11/11-2012 15:17
|
|
Ja, det er det som følger af dobbeltbeskatningsaftalen. Men hvor vil du hen med det? Er faktisk lidt forvirret |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 11/11-2012 17:16
|
sudsakhon skrev: Ja, det er det som følger af dobbeltbeskatningsaftalen. Men hvor vil du hen med det? Er faktisk lidt forvirret Ingen grund til forvirring for det har intet med nogen dobbeltbeskatningsaftale at goere. |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 11/11-2012 17:51
|
|
hugoboerge: Du har desværre tabt mig, Jeg svarer gerne på noget, hvis jeg kan, men jeg aner faktisk ikke hvor du vil hen med det du skriver eller hvad du mener. |
|
|
|
| paulsenp |
Lagt på d. 11/11-2012 18:50
|
sudsakhon skrev: Så vidt jeg har forstået, er det ikke pga. dobbeltbeskatningsoverenskomsten, at man ikke kan få tillæg. Men nærmere fordi der ikke er politisk vilje til at udbetale Og det er vi så ganske enige om. Peter
|
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 12/11-2012 03:13
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Sudsakhon skrev i #425:Dobbeltbeskatningsoverenskomsten, som er den aftale der er indgået retter sig mod indkomstskatter. https://www.retsi... Grundbeløbet er jo en skattepligtig indkomst, jf. de danske ligningsregler. Derfor vil også dette grundbeløb blive omfattet af Dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Hvis man modtager en eller anden ydelse, der ikke skal lignes som skattepligtig indkomst, vil dette heller ikke være omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Herefter er jo så spørgsmålet om hvilken kategori ydelsen der diskuteres kan henvises til. Og det som intressere folkepensionister i Thailand: ( Artikel 18 ) ( Enhver betaling, hvad enten den er periodisk eller ikkeperiodisk, som foretages i henhold til den sociale sikringslovgivning i en kontraherende stat eller under enhver offentlig foranstaltning, som iværksættes af en kontraherende stat med henblik på social velfærd;Fakta om Folkepensionen: For at få folkepension skal man være fyldt 65 år. Folkepension består af grundbeløb på 5713 kroner og pensionstillæg (5938 kroner for enlige og 2868 kroner for gifte og samlevende) samt den supplerende pensionsydelse (ældrecheck). Ud over folkepensionen har man mulighed for at søge om forskellige tillæg til pensionen samt boligydelse. Alle folkepensionister har ret til grundbeløbet. Grundbeløbet sættes dog ned, hvis man ud over pensionen har indtægter ved personligt arbejde, og arbejdsindtægten overstiger et vist beløb ( 291.200 ). Indtægter ved renter og private pensioner eller tjenestemandspension nedsætter ikke grundbeløbet. Ældrechecken udbetales automatisk en gang årligt til de økonomisk svagest stillede folkepensionister. Pensionstillægget falder væk, hvis pensionisten tjener over et bestemt beløb om året ( 294.800 ). Der skal betales skat af grundbeløb, pensionstillæg og ældrecheck. Ioevrigt se : http://www.skat.d...2220&vId=0 Saa det er ikke der skoen klemmer ang udbetaling af pensiontillaeg i Thailand, eller mangel paa samme ( Kilder : Retsinformation, Gentofte Kommune , Skat.dk ) Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 12/11-2012 03:35
|
|
Skeptikeren skrev ( i anden traad ) :Jeg mener i al sin enkelhed at når et spørgsmål rejst på vegne af mig af et Folketingsmedlem til en Socialminister Det er her : http://www.ft.dk/samling/20051/spoergsmaal/s6350/svar/269606/298629/index.htm Og i Text form: Spørgsmål nr. S 6350:
”Vil ministeren redegøre for reglerne vedrørende udbetaling af folkepension til personer, der har bosat sig uden for Danmark, henholdsvis inden for og uden for EU, og kan ministeren herunder bekræfte, at såfremt man har bosat sig i Thailand, men stadig betaler skat i Danmark, får man kun 1/3 af folkepensionen udbetalt, og vil ministeren i så fald begrunde, hvorfor der er denne forskel?” Svar: Det er en grundlæggende betingelse for retten til dansk folkepension, at man har fast bopæl i Danmark. Pensionsloven indeholder dog en række undtagelser fra denne bestemmelse, som betyder, at personer med fast bopæl i udlandet også kan få tilkendt/udbetalt folkepension. For personer, der er omfattet af disse undtagelser, omfatter retten til at modtage folkepension i udlandet bl.a. folkepensionens grundbeløb og personligt tillæg. Derimod kan pensionstillæg som udgangspunkt ikke udbetales i udlandet. Ved siden af pensionslovens undtagelser fra bopælskravet findes der en række aftaler og overenskomster mellem Danmark og andre lande, som på forskellig vis fraviger pensionslovens bestemmelser om bl.a. bopæl og hvilke ydelser, der kan modtages i udlandet. Den aftale, som har betydning for flest borgere, er EF-forordning nr. 1408/71 om social sikring for arbejdstagere m.v., som anvendes indenfor EU/EØS (og Schweiz) for borgerne i disse lande. Aftalen betyder bl.a., at retten til at få tilkendt og udbetalt dansk pension under bopæl i et andet EU/EØS-land (og Schweiz) gælder alle ydelser efter pensionsloven. Når pensionstillægget godt kan medtages indenfor EU/EØS, hænger det sammen med, at Danmark ifølge artikel 10 i EF-forordning nr. 1408/71 ikke må nedsætte eller ændre en pension, fordi pensionisten er bosat i en anden medlemsstat end den, hvorfra pensionen udbetales. Af lande udenfor EU/EØS har Danmark socialsikringsaftaler med følgende: Australien, Canada, Chile, Israel, Marokko, New Zealand, Pakistan, Tyrkiet, Kroatien, Makedonien, Serbien, Montenegro og Bosnien-Herzegovina. De socialsikringsaftaler, som Danmark har indgået med lande udenfor EU/EØS, giver mulighed for at udbetale dansk social pension til danske statsborgere og statsborgere fra det kontraherende land på medkontrahentens område, dog uden pensionstillæg. Folkepensionen er indrettet med henblik på at sikre, at pensionister bosat i Danmark har et rimeligt forsørgelsesniveau. Grundbeløbet skal dække den basale forsørgelse, mens pensionstillægget skal dække de almindelige leveomkostninger for pensionister med ingen eller få midler udover folkepensionen. Pensionstillægget er således tilpasset det – i relation til andre lande – høje niveau for leveomkostninger i Danmark. Pensionister bosiddende i udlandet, som alene modtager folkepensionens grundbeløb, har dog mulighed for at søge om personligt tillæg, hvis de er i en økonomisk vanskelig situation. Folkepensionens grundbeløb udgør 58.032 kr. årligt, mens pensionstillægget udgør 58.416 kr. årligt for enlige, og 27.276 kr. årligt for gifte og samlevende. Det kan derfor afvises, at dansk folkepension udbetales med en tredjedel af beløbet i lande udenfor EU/EØS. Med hensyn til beskatning af dansk pension i Thailand kan det oplyses, at Danmark og Thailand har indgået en dobbeltbeskatningsaftale, som bl.a. indebærer, at sociale sikringsydelser – herunder social pension – kan beskattes i det land, som udbetaler ydelsen. Aftalen giver endvidere mulighed for, at bopælslandet tillige beskatter ydelsen. Bopælslandet skal i så fald give et nedslag for den skat, der allerede er betalt i afsenderlandet. Eva Kjer Hansen Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 12/11-2012 03:46
|
sudsakhon skrev: hugoboerge: Du har desværre tabt mig, Jeg svarer gerne på noget, hvis jeg kan, men jeg aner faktisk ikke hvor du vil hen med det du skriver eller hvad du mener. Jeg skrev "ikke noedvendigvis" og det er paa grund af nedenstaaende: 1. Taxable Person Taxpayers are classified into “resident” and “non-resident”. “Resident” means any individual residing in Thailand for a period or several periods in total of at least 180 days in a tax year (January 1 – December 31). A resident of Thailand has a duty to pay tax on income remitted from a source in Thailand as well as on any income from a foreign source in connection with the taxpayers’ employment or business carried on abroad or a property situated abroad, and that income is remitted into Thailand within the year that the taxpayer receives that income (i.e. cash basis). A non-resident is subject to tax only on income from sources in Thailand. |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 12/11-2012 05:30
|
|
Fra EU-kommissionen : Kommissionen mener, at der er behov for en effektiv håndhævelse af princippet om ligebehandling, når det drejer sig om at udbetale pensioner i et tredjeland. Dette er særligt vigtigt, fordi retspraksis ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol indebærer, at retten til en pension, som er baseret på lønnet beskæftigelse, under visse omstændigheder kan sidestilles med en ejendomsret, der er beskyttet af den europæiske menneskerettighedskonvention . Til dette formål vil Kommissionen anvende sit netværk af nationale eksperter i sociale sikringsordninger til at indsamle oplysninger om lovgivningen og andre foranstaltninger på nationalt niveau vedrørende betaling af pensioner i tredjelande. Disse oplysninger vil blive føjet til de landespecifikke socialsikringsprofiler på Kommissionens websted og vil blive suppleret med oplysninger om medlemsstaternes bilaterale aftaler med tredjelande, igen ved at anvende oplysninger fra nationale eksperter i sociale sikringsordninger. Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 12/11-2012 07:48
|
|
hugoboerge. Jeg forstår stadig ikke hvor du vil hen med det du skriver. taxidriver990 Også her er jeg blevet bestyrket i det, jeg ved om pensioner. Men hvad er formålet med at gentage reglerne? Jeg gætter, og nu må du rette mig,hvis jeg tager fejl. Du prøver at fortælle, at denne sag, der ligger en personkreds på sinde, har samme interesse som hvem der skød Kennedy eller hvor Hoffa blev af. Det er muligt du har ret. Men på trods af lidt omtale blandt lovgivere har jeg svært ved at se den dirrende skandale være på brinken af at eksplodere. Jeg anerkender skam uviljen mod den uret, der tydeligvis eksisterer. Men som skrevet, hvis mit gæt på din hensigt med dine indlæg er at overbevise mig om det store opgør og dommedag er nær, må jeg skuffe dig Er ikke overbevist. Og som jeg skrev: Politikere interesserer sig ikke for en håndfuld pensionister i udlandet Redigeret af sudsakhon d. 12/11-2012 07:55 |
|
|
|
| hugoboerge |
Lagt på d. 12/11-2012 08:09
|
[quote]sudsakhon skrev: hugoboerge. Jeg forstår stadig ikke hvor du vil hen med det du skriver. Saa proever vi igen: Pensionsindkomst optjent i f.eks. 2011 og remitteres til Thailand i 2012 vil ikke vaere skattepligtig i Thailand uanset om der er dobbeltbeskatningsaftale eller ej. Du var inde paa dobbeltbeskatnings aftale hvortil jeg svarede "ikke noedvendigvis" [b]that income is remitted into Thailand within the year that the taxpayer receives that income (i.e. cash basis)[/b] |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.