Se indlæg
 Udskriv debat
Folkepensionistkontrol. Afgørelse fra Pensionsstyrelsen.
Frank
hugoboerge skrev:

[quote]sudsakhon skrev:

hugoboerge.
Jeg forstår stadig ikke hvor du vil hen med det du skriver.

Saa proever vi igen:

Pensionsindkomst optjent i f.eks. 2011 og remitteres til Thailand i 2012 vil ikke vaere skattepligtig i Thailand uanset om der er dobbeltbeskatningsaftale eller ej. Du var inde paa dobbeltbeskatnings aftale hvortil jeg svarede "ikke noedvendigvis"

[b]that income is remitted into Thailand within the year that the taxpayer receives that income (i.e. cash basis)[/b]

Hvis jeg ikke var sat af før, så er jeg det definitivt nu. Jeg kan overhovedet ikke forstå hvad du mener, selv om jeg virkeligt anstrenger mig.

sudsakhon
same same me.

hugoboerge. Er du ikke rar, at forklare hvor du vil hen?

Jeg er sikker på, at du har noget på hjertet men jeg kan ikke lure hvad det er.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
hugoboerge
sudsakhon skrev:

same same me.

Vaersaagod, her er teksten. Jeg undskylder hvis jeg ikke har forklaret det godt nok.

Tax on pensions received from overseas by foreigners living in Thailand.
Question:
I am residing here inThailand with a retirement visa. I receive monthly pension from my home country. Am I required to file my taxes here inThailandgiven the fact that this pension has already been taxed in my country?
Answer by THAI ACCOUNTANT:
The money earned overseas is considered as personal income subject to income tax in Thailand only:
1. if you lived here for at least 180 days in the year and;
2. the income was earned and brought into Thailand in the same year.
If you brought the part of income earned in 2011 into Thailand in 2012, that money will not be subject to Thai income tax. So if you put your entire monthly pension in a saving account and only bring some when needed, that is a good way to do it. If you happen to be checked by the Thai Revenue Department, you just need to be able to prove that the income was brought in on first-in first-out basis. Basically, during 2012, you should bring in the money that was earned before 2012.

Frank
hugoboerge skrev:

sudsakhon skrev:

same same me.

Vaersaagod, her er teksten. Jeg undskylder hvis jeg ikke har forklaret det godt nok.

Tax on pensions received from overseas by foreigners living in Thailand.
Question:
I am residing here inThailand with a retirement visa. I receive monthly pension from my home country. Am I required to file my taxes here inThailandgiven the fact that this pension has already been taxed in my country?
Answer by THAI ACCOUNTANT:
The money earned overseas is considered as personal income subject to income tax in Thailand only:
1. if you lived here for at least 180 days in the year and;
2. the income was earned and brought into Thailand in the same year.
If you brought the part of income earned in 2011 into Thailand in 2012, that money will not be subject to Thai income tax. So if you put your entire monthly pension in a saving account and only bring some when needed, that is a good way to do it. If you happen to be checked by the Thai Revenue Department, you just need to be able to prove that the income was brought in on first-in first-out basis. Basically, during 2012, you should bring in the money that was earned before 2012.

Forstået.

Så mangler jeg bare noget i retning af fuldførelsen af sætningen: "Så derfor mener jeg, at...", for at forstå dig i forhold pensionen og kontrollen.

Bjarne
Hold nu op. Det er ved at udvikle sig til "jeg ikke forstå - du forklare bedre". "Jeg stadig ikke forstå - du nok idiot".
Det var sgu' ikke hugoboerge, der bragte dobbeltbeskatningsaftale på bane. Og nej, den har formentlig ikke en skid at gøre med pension og kontrol - så skal vi ikke bare komme videre?

sudsakhon
Enig.
Det var nu bare af ren respekt for en kommentar til noget jeg havde skrevet, at jeg bad om at få forklaret hvorledes den kopierede tekst skulle opfattes.

Det kunne jo meget vel være, at jeg havde overset noget.

Mit hovedargument er således stadig, at den forskel der er på udbetalingerne er ikke "fair".

Desværre er det ikke noget, der ødelægger nattesøvnen hos politikerne.

Jeg tvivler på, at det nogensinde bliver ændret. heller ikke når jeg selv engang formentligt rejser til Thailand som pensionist

Frank
Bjarne skrev:

Hold nu op. Det er ved at udvikle sig til "jeg ikke forstå - du forklare bedre". "Jeg stadig ikke forstå - du nok idiot".
Det var sgu' ikke hugoboerge, der bragte dobbeltbeskatningsaftale på bane. Og nej, den har formentlig ikke en skid at gøre med pension og kontrol - så skal vi ikke bare komme videre?

Jeg tager faktisk hugoboerge seriøst, og prøver at forstå ham. At du synes det er forkert, det forstår jeg ikke. Om du synes han er en idiot må stå for din egen regning, men den opfattelse deler jeg bestemt ikke. Og jeg er helt enig i din sidste sætning.

Bjarne
Frank skrev:

Bjarne skrev:

Jeg tager faktisk hugoboerge seriøst, og prøver at forstå ham. At du synes det er forkert, det forstår jeg ikke. Om du synes han er en idiot må stå for din egen regning, men den opfattelse deler jeg bestemt ikke. Og jeg er helt enig i din sidste sætning.

Normalt gider jeg ikke reagere på ping-pong mundhuggeri. Du tvinger mig ud i en undtagelse:

Du skal ikke pådutte mig meninger og konklusioner af nogen art!!!!! Hvis du ikke fatter, hvad der skrives, så stå af! Dysleksi er en ærlig sag, som jeg ikke skal klandre hverken dig eller andre for. Men det er ikke undskyldning for opførsel af den karat, du lægger for dagen. DEN er idiotisk!

Og så er jeg i øvrigt nok enig med Sudsakhon: Alle urimeligheder er formentlig helt i overensstemmelse med gældende lovgivning. Det er den - lovgivningen - der ikke giver fair vilkår. Og diverse politikere og embedsmænd vil være fløjtende ligeglade og blot gang på gang gentage henvisninger til gældende lov, i stedet for at forholde sig til, om gældende lov så er i orden.

hugoboerge
Frank skrev:

Bjarne skrev:

Frank, jeg takker for tilliden. Jeg er meget serioes omkring dette emne og det er rigtigt jeg bragte ikke spoergsmaalet omkring dobbeltbeskatnings problematikken op, jeg naevnte bare "ikke noedvendigvis" fordi der er en anden indgangsvinkel hvorved man ikke roder sig ind i spoergsmaalet omkring dobbeltbeskatning hvis man bliver bragt til torskegilde hos det thailandske skattevaesen, hvilket sikkert er usandsynligt.

Mvh

OleH
Jeg synes, at det kunne være godt, hvis der blev oprettet en ny tråd, hvor man kan diskutere skatteforhold m.m. i stedet for at mudre denne tråd til.

Og det kunne være rigtig interessant, hvis der snart kom nogle tilbagemeldinger her i tråden fra de personer, som har fået brev fra kontrolteamet.

Skeptikeren
For nu lige at komme tilbage til trådens emne syntes jeg at jeg skylder at fortælle at vi i dag den 13. november stadig ikke har hørt en hylende fis fra Kontrolteam/og eller Sikringsstyrelse. Det tager åbenbart lang tid at kontrollere de indsendte elregninger.

Er der nogen der ved om de har udskiftet kuglerammerne med moderne regnemaskiner nu de er flytte til Hillerød?

Modsat gav Kontrollen mig 30 dage til at besvare - ellers.....

Somrak
Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak

Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2

Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej!

http://www.jumplink.dk/somrak
Happy Frog
lovbekendtgorelse nr.1054..........#11a staar der blandt andet:"Dette gaelder ogsaa oplysninger om en persons rent private forhold og andre fortrolige oplysninger"

Betyder det at man skal opgive skonummer,livvidde og den slags ting "og andre fortroligelige oplysninger".hvad mener de med det?

LarsMahog fra Prasat:-(

natty
Nej. det bestyder ikke din skostørrrelse. heller ikke om du spiser risengrød eller risalamande juleaften.

Rent private forhold. dækker bla. om man er registreret reelt single eller om man de fakto reelt er samlevende med en anden.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

sudsakhon
Private oplysninger dækker desuden økonomiske forhold.
Og de kan checke dine evt. rejser.

Hvis man skal skære det helt ind til benet, har myndighederne nogenlunde samme beføjelser som politiet.

Det kræver faktisk ikke særlig hjemmel at efterforske.
(Men der er selvfølge en masse detaljer, som jeg gerne forklarer en anden gang, hvis du ønsker det)

Alt dette i yderste konsekvens.

Det du har oplevet med den henvendelse, som du er blevet bedt om at besvare, er naturligvis at de evt. vil efterprøve dine oplysninger

Happy Frog
Tak Natty hehehe hvad med 'fortrolige oplysninger'?

Jeg er buddist saa ingen jul for mig

LarsMahog fra PrasatSmile

hugoboerge
blackadder skrev:

Som folkepensionist boende i Thailand modtog jeg "Kontrolteamets" skrivelse af 14/3-12.
Kopieret her: Link fjernet

Jeg protesterede skriftligt den 26/3-12 over at skulle fremskaffe/afgive alle de afkrævede dokumenter/informationer.

Pensionsstyrelsen gav med skrivelse af 3/4-12 mig medhold i min klage og min pensionsudbetaling fortsætter uændret.

Folkepensionister er velkomne til selv at bruge klagen til Pensionsstyrelsens "kontrolteam" i eget navn. Håber det letter nogens arbejde, bekymringer og stress.

P.s. Brugerprofilen "blackadder" er lånt, da der er lukket for tilgang af nye brugere.

[img]http://www.dansk-thai.dk/temp/2012.05.12-kontrolteam_ thailand_side_01.png[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.dansk-thai.dk/temp/2012.05.12-kontrolteam_ thailand_side_02.png[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.dansk-thai.dk/temp/2012.05.12-kontrolteam_ thailand_side_03.png[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.dansk-thai.dk/temp/2012.05.12-kontrolteam_ thailand_side_04.png[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.dansk-thai.dk/temp/2012.05.12-kontrolteam_ thailand_side_05.png[/img] is not a valid Image.

Jeg har tilladt mig at være inde og fjerne de links der var til dokumenterne, da dokumenterne indeholdte vedkommens CPR-nummer.
En bruger gjorde opmærksom på at CPR-nummeret ikke var fjernet i dokumenterne længere nede i tråden. Jeg håber dette er i orden med forfatteren af indlægget.

I stedet er dokumenterne indsat under det oprindelige indlæg. CPR-nummer og journalnummer er dog fjernet. Man kan klikke på billederne for at se dem større.

- Admin -

Her er saa det seneste fra Kontrolteamet:

Nu vil man have endnu flere oplysninger end hvad der fremgik af det foerste indlaeg her i traaden:

• Dokumentation for dine indtaegter
o Har du indtaegter I Thailand, bedes du fremsende
 Kopi af din aarsopgoerelse fra det thailandske skattevaesen
 Kontoudskrift for de seneste tre maaneder af den konto, som vi indbetaler din pension til
o Har du ikke har indtaegter I Thailand beder vi dig om at sende anden documentation som kan vaere relevant, saasom
 Kopi af kontoudskrifter fra dine bank herunder baade thailandske og danske bank
 Kopi af din aarsopgoerelse fra det danske skattevaesen
• Dokumentation for dine maanedlige boligudgifter
o Hvis du bor til leje, skal du sende os
 Kopi af din lejekontrakt og documentation for betaling af husleje
 Din seneste el-regning
o Hvis du selv ejer din bolig, skal du sende os
 Kopi af husregistreringattesten (Tabian Ban), inklusiv siderne hvoraf fremgaar, hvem der er tilmeldt som fast bosiddende paa adressen.
 Dokumentation for ejerskab f.eks. i form af skoede paa boligen. Hvis relevant, evt. Finansieringsaftale med dansk eller anden udenlandsk bank og gaeldsoversigt.
 Din seneste elregning.
o Hvis du bor sammen med din samlever/aegtefaelle i dennes ejerbolig, skal du sende os
 Kopi af husregistreringsadressen (Tabian Ban), inklusiv siderne hvoraf fremgaar, hvem der er tilmeldt som fast bosiddende paa adressen.
 Dokumentation for finansiering af boligen, herunder laaneaftale, gaeldsoversigt, samt evt. kopi af skoede paa boligen.
 Seneste el-regning

Venligst lad mig vide kommentarer. Jeg mener for oevrigt ikke at danske myndigheder kan kraeve oplysinger om en thailandsk statsborgers privatoekonomi. Maaske Sudsakhon har en bemaerkning hertil.

God weekend. Mvh.

Happy Frog
@HugoBorge
Jeg har faaet stort set det samme brev og har netop svaret pesioniststyrelsens udrykningskontrolteam d.21-11 12.

noget thaitext underskrevet af Sau (min sambo) dikteret af mig.
"Jeg meddeler hermed at jeg lider af medfoedt syndrom( klinefelter),der goer mig usikker i sociale situationer.
I formoder at vi har boet sammen laengere end det hidtil oplyste (1-7-12)og det er fuldstaendig korrekt.Vi flyttede sammen 1-5-2011.
Som svar paa de forlangte krav:Ingen udtalelser fra amphoren,ingen huslejekvitteringer,ingen aarsopgoerelse fra det thailandke skattevaesen,ingen beboerforening,ingen boligudgift.
Bilag som medfoelger:Kopi af Ta Bian Ban,kopi af afgoerelse i pensionssag,kopi af udtalelse fra laegefaglig konsulent og seneste elregning MVH lars"

Jeg har vinterdepression hvert eneste aar,men aar er det saerligt slemt.

God jul til alle og tak for Jeres stotte

LarsMahog fra Prasat

Happy Frog
@HugoBorge
Jeg har faaet stort set det samme brev og har netop svaret pesioniststyrelsens udrykningskontrolteam d.21-11 12.

noget thaitext underskrevet af Sau (min sambo) dikteret af mig.
"Jeg meddeler hermed at jeg lider af medfoedt syndrom( klinefelter),der goer mig usikker i sociale situationer.
I formoder at vi har boet sammen laengere end det hidtil oplyste (1-7-12)og det er fuldstaendig korrekt.Vi flyttede sammen 1-5-2011.
Som svar paa de forlangte krav:Ingen udtalelser fra amphoren,ingen huslejekvitteringer,ingen aarsopgoerelse fra det thailandke skattevaesen,ingen beboerforening,ingen boligudgift.
Bilag som medfoelger:Kopi af Ta Bian Ban,kopi af afgoerelse i pensionssag,kopi af udtalelse fra laegefaglig konsulent og seneste elregning MVH lars"

Jeg har vinterdepression hvert eneste aar,men aar er det saerligt slemt.

God jul til alle og tak for Jeres stotte

LarsMahog fra Prasat

sudsakhon
Hej alle med interesse i kontrolteamets henvendelser

Det er selvfølgelig irriterende at skulle bruge tid på at svare på henvendelser fra myndighederne.

Men reglerne er nu ikke ret meget mere omfattende end de tilsvarende danske, når man får pension eller sociale ydelser.

Man må bare svare fra en ende af, og er der punkter, der ikke kan skaffes dokumentation, som f.eks. en årsopgørelse fra de thailandske skattemyndigheder, må man bare anføre, at en sådan ikke findes.

Som sagt er mit råd, at svare fra en ende af, punkt for punkt.
Og lade være med at irriteres over hvad myndighederne vil bruge oplysningerne til.

Det forstyrrer bare nattesøvnen, men fritager ikke for at afgive svar.

Der er hjemmel til at bede om alle oplysninger, som har betydning for beregningen af pensionen.
Herunder samlevers/hustrus økonomi. Det er således underordnet hvilken nationalitet vedkommende har.

Nu bør mit svar læses som hvorledes man praktisk gør ved denne henvendelse fra kontrolteamet.

Det er muligt, at man har en politisk opfattelse af hvorledes kontrolteamet eller de danske myndigheder bør forvalte.

Den diskussion blander jeg mig udenom i dette svar.

OleH
sudsakhon skrev:

Hej alle med interesse i kontrolteamets henvendelser

Det er selvfølgelig irriterende at skulle bruge tid på at svare på henvendelser fra myndighederne.

Men reglerne er nu ikke ret meget mere omfattende end de tilsvarende danske, når man får pension eller sociale ydelser.

Man må bare svare fra en ende af, og er der punkter, der ikke kan skaffes dokumentation, som f.eks. en årsopgørelse fra de thailandske skattemyndigheder, må man bare anføre, at en sådan ikke findes.

Som sagt er mit råd, at svare fra en ende af, punkt for punkt.
Og lade være med at irriteres over hvad myndighederne vil bruge oplysningerne til.

Det forstyrrer bare nattesøvnen, men fritager ikke for at afgive svar.

Der er hjemmel til at bede om alle oplysninger, som har betydning for beregningen af pensionen.
Herunder samlevers/hustrus økonomi. Det er således underordnet hvilken nationalitet vedkommende har.

Nu bør mit svar læses som hvorledes man praktisk gør ved denne henvendelse fra kontrolteamet.

Det er muligt, at man har en politisk opfattelse af hvorledes kontrolteamet eller de danske myndigheder bør forvalte.

Den diskussion blander jeg mig udenom i dette svar.

Det meste af det, du skriver, er en gang vrøvl, og jeg vil fraråde folk, der får skrivelser fra kontrolteamet, at følge dine råd !

Spring til debat: