Se indlæg
 Udskriv debat
Folkepensionistkontrol. Afgørelse fra Pensionsstyrelsen.
natty
OleH skrev:

Det meste af det, du skriver, er en gang vrøvl, og jeg vil fraråde folk, der får skrivelser fra kontrolteamet, at følge dine råd !

Jeg har et simpelt spørgsmål: hvorfor?
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

jydetampen
Enig sudsathon Det behøver ikke laves så meget ballade over det udover det tager lidt tid og det skulle de personer som får brevet jo have nok af

sudsakhon

OleH skrev:

Det meste af det, du skriver, er en gang vrøvl, og jeg vil fraråde folk, der får skrivelser fra kontrolteamet, at følge dine råd !

Jeg anerkender, at der kan være forskellige opfattelser af en sag.
Dog mener jeg, at det jeg har skrevet er både vederhæftigt, og juridisk korrekt.

Kunne du ikke lige venligst delagtiggøre os andre i, hvorledes du mener at det anførte skulle fravige fra sober rådgivning?

Jeg formoder, at du har konkrete oplysninger om hvad i det forvaltningsretlige emne, jeg i min dårskab har overset.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
OleH
sudsakhon skrev:

OleH skrev:

Jeg anerkender, at der kan være forskellige opfattelser af en sag.
Dog mener jeg, at det jeg har skrevet er både vederhæftigt, og juridisk korrekt.

Kunne du ikke lige venligst delagtiggøre os andre i, hvorledes du mener at det anførte skulle fravige fra sober rådgivning?

Jeg formoder, at du har konkrete oplysninger om hvad i det forvaltningsretlige emne, jeg i min dårskab har overset.

Det er vel ret enkelt:
Du kommer med nogle påstande om, hvordan reglerne er og skal forstås, og min påstand er så, at det meste af det er en gang vrøvl.

du kan jo selv lægge ud med at argumentere for, hvorfor dine påstande er rigtige.

Kim Ludvigsen
OleH, sudsakhons indlæg indeholder et enkelt punkt om reglerne:

Der er hjemmel til at bede om alle oplysninger, som har betydning for beregningen af pensionen. Herunder samlevers/hustrus økonomi. Det er således underordnet hvilken nationalitet vedkommende har.

Den hjemmel er der vist tidligere linket til i en af pensionstrådene, men du får den her for en sikkerheds skyld,
skattekontrollovens § 8 D (
https://www.retsi...?id=135304
)

... skal efter anmodning meddele told- og skatteforvaltningen oplysninger, der af myndighederne skønnes at være af væsentlig betydning for skatteligningen ...

Det er altså nok, at SKAT vurderer, at de har brug for de pågældende oplysninger. Reelt betyder det, at SKAT har lov til at kræve oplysninger, som man ellers ikke bare kan få udleveret, fx teleoplysninger, som politiet skal have en retskendelse for at få adgang til.

Resten af sudsakhons indlæg er gode råd om, hvordan man bedst muligt lever op til reglerne og undgår problemer i den forbindelse.

Hvis du stadig mener, det meste af hans indlæg er vrøvl, hvad så med om du skriver, hvad du helt præcist er utilfreds med, og at du prøver at begrunde dette. Så kan sudsakhon og vi andre måske prøve at forklare, hvorfor du tager fejl på lige netop de punkter.

Personligt kan jeg ikke finde det mindste spor af vrøvl i sudsakhons indlæg, hverken i det pågældende eller i andre der handler om reglerne, og hvordan man bedst håndterer dem.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
natty
OleH skrev:

Det er vel ret enkelt:
Du kommer med nogle påstande om, hvordan reglerne er og skal forstås, og min påstand er så, at det meste af det er en gang vrøvl.

du kan jo selv lægge ud med at argumentere for, hvorfor dine påstande er rigtige.

Det er da den mest underlige og bagvendte måde at argumentere på:
Det du skriver er noget vrøvl, men jeg vil ikke fortælle dig hvorfor det et noget vrøvl, da det er op til dig at argumentere for, at det du skriver ikke er noget vrøvl.

"En sten kan ikke flyve. Morlille kan ikke flyve. Ergo er morlille en sten!"
Se det er enkelt.
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

OleH
Kim Ludvigsen,

Jeg vil ikke bruge min tid på en længere polemik om emnet, en af grundene er, hvad du selv skriver:

" Så kan sudsakhon og vi andre måske prøve at forklare, hvorfor du tager fejl på lige netop de punkter."

Så, ikke for at fornærme dig eller andre, så tror jeg, det er:
"spildte Guds ord på Balle-Lars" (og spild af min tid)

Og så blander du nu SKAT ind i det, men vi taler altså om Pensionsstyrelsens kontrolteam og deres skrivelser.

Hvis man er bosiddende i Thailand og har indkomst fra arbejde i Thailand, så er denne indtægt mig bekendt ikke skattepligtig i Danmark

Kim Ludvigsen
OleH skrev:

Kim Ludvigsen,

Jeg vil ikke bruge min tid på en længere polemik om emnet, en af grundene er, hvad du selv skriver:

" Så kan sudsakhon og vi andre måske prøve at forklare, hvorfor du tager fejl på lige netop de punkter."

Så, ikke for at fornærme dig eller andre, så tror jeg, det er:
"spildte Guds ord på Balle-Lars" (og spild af min tid)

Du tager fejl i dette tilfælde. Om det er spild af tid at prøve at overbevise dig om andet, det afhænger jo af, om du er lydhør eller ej, og det virker til at være et "ej". Hvis du var så sikker i din sag, så argumenter da for den. Personlig er jeg ikke bleg for at indrømme, hvis jeg tager fejl - faktisk skal du ikke vente mange sekunder på sådan en indrømmelse ...

OleH skrev:
Og så blander du nu SKAT ind i det, men vi taler altså om Pensionsstyrelsens kontrolteam og deres skrivelser.

Tanketorsk fra min side. Jeg er på vej ud ad døren, så jeg har ikke tid til at finde den rette paragraf i stedet. Men du kan være forvisset om, at Pensionsstyrelsen har beføjelser i samme stil som SKAT.

OleH skrev:
Hvis man er bosiddende i Thailand og har indkomst fra arbejde i Thailand, så er denne indtægt mig bekendt ikke skattepligtig i Danmark

Hvilket ikke har noget med oplysningspligten at gøre.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

hugoboerge
Folkepensionister bosiddende i Thailand modtager KUN grundbeloebet mens foertidspensionister modtager grundbeloeb plus tillaeg (venligst korriger mig hvis jeg tager fejl). Tillaeggene til foertidspensionister er baseret paa 1) enlig og 2) samboende og tillaeggene er forskellige.

Eftersom folkepensionister kun modtager grundbeloebet (som dog kan reduceres hvis pensionisten har en indtaegt som overstiger et vist beloeb - ca DKK 290,000.-) er det derfor ikke relevant at stille krav om oplysninger omkring ens hustrus privatoekonomi samt oplysninger omkring dokumentation af boligudgifter, ejerskab af bolig osv. Der boer derfor kun stilles krav om oplysning om indtaegter/eller ingen indtaegter.
Det pudsige er man beder om oplysninger om indtaegter i Thailand. Pensionisten kunne jo have en indtaegt i langtbortistan.

Modsat kan det vaere relevant i de tilfaelde hvor der er tale om tillaeg paa grund af forskellene i tillaeggenes stoerrelse.

Min mening.

handy
hugoboerge skrev:

Folkepensionister bosiddende i Thailand modtager KUN grundbeloebet mens foertidspensionister modtager grundbeloeb plus tillaeg (venligst korriger mig hvis jeg tager fejl). Tillaeggene til foertidspensionister er baseret paa 1) enlig og 2) samboende og tillaeggene er forskellige.

Eftersom folkepensionister kun modtager grundbeloebet (som dog kan reduceres hvis pensionisten har en indtaegt som overstiger et vist beloeb - ca DKK 290,000.-) er det derfor ikke relevant at stille krav om oplysninger omkring ens hustrus privatoekonomi samt oplysninger omkring dokumentation af boligudgifter, ejerskab af bolig osv. Der boer derfor kun stilles krav om oplysning om indtaegter/eller ingen indtaegter.
Det pudsige er man beder om oplysninger om indtaegter i Thailand. Pensionisten kunne jo have en indtaegt i langtbortistan.

Modsat kan det vaere relevant i de tilfaelde hvor der er tale om tillaeg paa grund af forskellene i tillaeggenes stoerrelse.

Min mening.

Førtidspensionnister før 2003 modtager heller ikke andet en grundbeløb...dem efter 2003 er der kun 2 satser enlige og andre...og den prop kommer sikkert i hullet nu hvor hvis det vedtages vil nedsætte fp der bosætter sig uden for eu/eøs efter 1 jan 2013 med 57.000 som enlige og 49.000 for andre....Smile
Redigeret af handy d. 28/11-2012 08:05

sudsakhon
OleH
Som jeg kan forstå, læser du det forvaltningsretlige område anderledes end mig.

Jeg mangler stadig din forklaring på hvorledes jeg tager fejl.

Men måske endnu værre:

Du råder folk til at afstå fra at svare på henvendelsen fra kontrolteamet, som jeg har anført.

Jeg formoder du så er klar over hvilke konsekvenser det i så fald ville have for den pågældne.

Og jeg formoder du så kan komme med en rigtig god forklaring på hvorledes disse henvendelser så skal håndteres.

hugoboerge:
Der kan svares ganske kort:
Du blander tingene sammen.

Det er modtageren af sociale ydelsers pligt at dokumentere, at de er berettiget til denne ydelse.

Det påhviler ikke den enkelte at "vælge og vrage" i de oplysninger man af den ene eller anden grund synes myndighederne har brug for.
Oplysningspligten kan således ikke tilsidesættes.

hugoboerge
sudsakhon skrev:

OleH
Som jeg kan forstå, læser du det forvaltningsretlige område anderledes end mig.

Jeg mangler stadig din forklaring på hvorledes jeg tager fejl.

Men måske endnu værre:

Du råder folk til at afstå fra at svare på henvendelsen fra kontrolteamet, som jeg har anført.

Jeg formoder du så er klar over hvilke konsekvenser det i så fald ville have for den pågældne.

Og jeg formoder du så kan komme med en rigtig god forklaring på hvorledes disse henvendelser så skal håndteres.

hugoboerge:
Der kan svares ganske kort:
Du blander tingene sammen.

Det er modtageren af sociale ydelsers pligt at dokumentere, at de er berettiget til denne ydelse.

Det påhviler ikke den enkelte at "vælge og vrage" i de oplysninger man af den ene eller anden grund synes myndighederne har brug for.
Oplysningspligten kan således ikke tilsidesættes.

Jeg ved ikke om folkepension er en social ydelse da det er lovbestemt at naar en person opnaar en alder af 65 aar har krav paa minimum pensionens grundbeloeb. Grundbeloebet kan nedsaettes hvis man overstiger en bestemt indtaegt.

Foertidspension kan vel beskrives som en social ydelse som personen skal soege om.

Jeg tror ikke jeg blander tingene sammen det er nok snarere kontrolteamet.

sudsakhon
Om en ydelse er lovbestemt ændrer ikke ydelsens karakter.

Og de bagvedliggende krav i forbindelse med udbetaling af en sådan ydelse er ligeledes uændret.

Derfor tager du fejl, og blander tingene sammen.

Du kan selvfølgelig sidde i din trodsighed, med korslagte arme, og vedblive med at påstå, at det er hugoboerge, som har ret. Og kontrolteamet har bare ikke opdaget det endnu.

Jeg har prøvet at forklare dig principperne som de er.
Det er ikke en politisk holdning som jeg eller andre har.

Det er grundlæggende forvaltningsretlige regler, som du bliver nødt til at sætte dig ind i, såfremt du vil forstå emnet til bunds.

hugoboerge
sudsakhon skrev:

Om en ydelse er lovbestemt ændrer ikke ydelsens karakter.

Og de bagvedliggende krav i forbindelse med udbetaling af en sådan ydelse er ligeledes uændret.

Derfor tager du fejl, og blander tingene sammen.

Du kan selvfølgelig sidde i din trodsighed, med korslagte arme, og vedblive med at påstå, at det er hugoboerge, som har ret. Og kontrolteamet har bare ikke opdaget det endnu.

Det er grundlæggende forvaltningsretlige regler, som du bliver nødt til at sætte dig ind i, såfremt du vil forstå emnet til bunds.

Vi er da enige om een tingSmile

Kim Ludvigsen
Her er så den rette paragraf, Pensionsloven § 41, stk. 2:

Kommunalbestyrelsen kan afkræve pensionisten, dennes ægtefælle eller samlever oplysninger til brug for beregning og udbetaling af pensionen.

I stk. 2 fremgår det også, hvad der sker, hvis man ikke svarer fyldestgørende på anmodningen om oplysninger, hvilket burde få OleH og andre til at tænke sig om en ekstra gang, inden de fraråder svar i stil med det som sudsakhon har anbefalet:

Hvis oplysningerne ikke modtages senest 3 måneder fra anmodningen, ophører pensionsudbetalingen helt eller delvis med udgangen af den måned, hvori fristen er udløbet.

Det er altså nogle ret så alvorlige konsekvenser, det kan få, hvis man bare sidder med korslagte arme og siger "Det er ikke mit problem, det er Pensionsstyrelsens problem".
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

sudsakhon
Det bliver spændende, at høre OleH's svar på hvorledes han mener, at henvendelser fra kontrolteamet skal administreres, således at de pågældne ikke risikerer at miste penge.

OleH må tage konsekvensen af at fraråde folk at følge de givne råd!

Hvis det da ikke bare er varm luft og værtshussnak.

Det er jo fint nok at have en holdning til et emne, men når man ligefrem fraråder folk at følge hvad er basal viden blandt fagfolk, må man da i det mindste komme med en rigtig god forklaring.

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

Her er så den rette paragraf, Pensionsloven § 41, stk. 2:

Kommunalbestyrelsen kan afkræve pensionisten, dennes ægtefælle eller samlever oplysninger til brug for beregning og udbetaling af pensionen.

I stk. 2 fremgår det også, hvad der sker, hvis man ikke svarer fyldestgørende på anmodningen om oplysninger, hvilket burde få OleH og andre til at tænke sig om en ekstra gang, inden de fraråder svar i stil med det som sudsakhon har anbefalet:

Hvis oplysningerne ikke modtages senest 3 måneder fra anmodningen, ophører pensionsudbetalingen helt eller delvis med udgangen af den måned, hvori fristen er udløbet.

Det er altså nogle ret så alvorlige konsekvenser, det kan få, hvis man bare sidder med korslagte arme og siger "Det er ikke mit problem, det er Pensionsstyrelsens problem".

Laeg maerke til ordlyden:

Der staar oplysninger til brug for beregning og udbetaling. Kort og godt boligudgifter, el-regninger mv har intet som helst med beregning af en pensions grundbeloeb - kun hvis indtaegten overstiger graensen paa de ca. DKK 290,000.-.

sudsakhon
hugoboerge.
Undskyld, hvis jeg bliver lidt spids, og undskylder på forhånd..

Men hold nu op med det der Smile

Du har jo demonstreret, at du ikke forstår hvorledes reglerne skal forvaltes.
Du forvirrer bare dig selv ved at blive ved med at forsøge at fortolke et regelsæt, som du grundlæggende ikke har forstået.

Jeg er klar over, at du er vred over mange ting, og jeg forstår dine argumenter.

Men argumenterne til støtte for din uvilje mod disse regler styrkes alså ikke i at krampagtigt at fastholde en fejlopfattelse.

Og det rækker slet ikke til at begynde at fortolke på regler, man ikke kender hverken anvendelse eller rækkevidde af.

Jeg hjælper dig gerne med forklaring, men denne er skrevet ret indgående tidligere.

Dette er en opsummering

hugoboerge
sudsakhon skrev:

hugoboerge.
Undskyld, hvis jeg bliver lidt spids, og undskylder på forhånd..

Men hold nu op med det der Smile

Du har jo demonstreret, at du ikke forstår hvorledes reglerne skal forvaltes.
Du forvirrer bare dig selv ved at blive ved med at forsøge at fortolke et regelsæt, som du grundlæggende ikke har forstået.

Jeg er klar over, at du er vred over mange ting, og jeg forstår dine argumenter.

Men argumenterne til støtte for din uvilje mod disse regler styrkes alså ikke i at krampagtigt at fastholde en fejlopfattelse.

Og det rækker slet ikke til at begynde at fortolke på regler, man ikke kender hverken anvendelse eller rækkevidde af.

Jeg hjælper dig gerne med forklaring, men denne er skrevet ret indgående tidligere.

Dette er en opsummering

Goer ikke spor. Jeg er ikke vred paa nogen maade.

Jeg henholder mig til ordlyden i lovparagraffen og den kan der vist ikke aendres ved isaer naar man taler om beregning af en eventuel justering af et grundbeloeb paa grund af indtaegter ud over graensen.

Saadan er det.

Kim Ludvigsen
hugoboerge, bemærk, at det er myndighederne, der vurderer, hvad der er relevant til "brug for beregning og udbetaling af pensionen." Borgeren kan klage, hvis de som dig mener, at en oplysning ikke er nødvendig, men oplysningen skal virkelig være uberettiget, før du vil få ret i en klage.

Prøv at se på denne sag, der ganske vist handler om SKAT, men forskellen på SKAT's og kommunens hjemmel er stort set ens:
http://www.skat.d...8063&vId=0

Sagen handler om en person, som er udrejst til Australien i 1997, og som altså ikke bor i Danmark, og som ikke er skattepligtig i Danmark. Han modtager tilsyneladende heller ikke pension i Danmark. Han har ad nogle omgange i årene 2004 til 2008 indsat nogle penge i en dansk bank, og nu (i 2010) beder SKAT så om kontoudskrifter for kontoen for årene 2004-2008.

Han klager over at skulle udlevere kontoudtog, klagen afvises af Landsskatteretten.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Spring til debat: