Se indlæg
 Udskriv debat
Dokumentar film. THAI LIE .. !
rinpoche
Som det største problem med dokumentaren og dens tilhørende troværdighed og konklusioner er hans manglende kendskab til sproget.

Man kan ikke udlede noget som helst ud af en samtale, hvori kun den ene part er i stand til at tale sproget og den anden part kun et par brokker.
Hvis man samtidig kommer med en forudfattet agenda, er det nemt og alt for letkøbt at manipulere svarene.

Han har aldrig nogen sinde talt med en thailænder udover gennem et "filter". Et sprogligt filter.
Hvis man kommunikerer med thailændere på deres eget sprog, opnår man i langt højere grad deres tillid og svarene bliver mere sandfærdige og ikke det som de forventer man ønsker at høre.
Han burde i det mindste have benyttet sig af en tolk.

Samtidig tror jeg også han har en god del af sin info fra barstolsintellektuelle (også thai analfabeter) med horrible angivelser af antallet af prostituerede/katoeys osv.

Generelt lider hans troværdighed under disse letkøbte postulater, men samtidig synes jeg han rejser nogle interessante spørgsmål og problemstillinger.

natty
Jeg synes ikke det fremgik af dokumentaren, hvad hans baggrund er for at lave denne fremstilling af Thailand? Eller har jeg både været blind og døv.?
Jeg har også googlet ham og her kommer det heller ikke frem.
Har han været i Thailand et par gange som turist? er han kommet der jævnligt gennem mange år? har han boet der gennem længere perioder, 1 år, 2. år? eller?
Hvad er hans baggrund igen? Hvor har han sine tal fra, når man slynger tal ud, er det normalt også i dokumentarer, at man fortæller om sine kilder. Men det er selvfælgeligt lidt svært, hvis han har fået sine oplysninger fra en forsmået farang, som på en barstol har fortalt dokumentaristen at "de er sgu ludere allesammen". Det har han dog ikke troet helt på, så er tallet 50-55% lidt mere troværdigt at videregive, eller hvad?
Er han selv en skuffet og forsmået udlænding, som er taget ved næsen af en thai pige?, siden han kalder filmen Thai Lie, allerede i titlen ved vi jo godt hvad hans agenda er. Og agendaen er jo ikke at beskrive Thailand på godt og ondt, men kun på ondt. Hans udgangspunkt og konklusion er allerede negativt fra starten, hvilket også gør det uspændende at se den.
Redigeret af natty d. 30/05-2010 17:36

Suk
Det er jo nemt at nedgoere folk man ikke kan tale med, dog ogsaa meget uselt.....Jeg taler ikke flydende Thai, men jeg klare mig dog..oplever af og til turistfarang uden Thaisprog, som " gemmer " sig, netop ved at nedgoere Thai'en...Ikke velset med mine oejne.Violin

Kom engang ofte paa en bar, hvor stoerste delen af farang mente at samtlige Thai'er var paa abestadiet, disse farang har boet her i mange aar, men ikke en af dem formaar noget saa simpelt som at taelle til 10 eller sige tak paa Thai...........soergeligt......Ikk' ?
Redigeret af Suk d. 30/05-2010 17:53
Med venlig hilsen Suk.

Min Thailandske blomst er et kunstvaerk...2 blommer i samme aeg, ja saadan har vi det, tak for det lille Ning !

http://www.youtub...GEccjt0Wwo

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/Ninglogogiflt.gif

http://dev.cs-web.in.th/suk/index.php
Lung Yao
natty skrev:
Jeg synes ikke det fremgik af dokumentaren, hvad hans baggrund er for at lave denne fremstilling af Thailand? Eller har jeg både været blind og døv.?
[url]Jeg har også googlet ham og her kommer det heller ikke frem.[/url]Har han været i Thailand et par gange som turist? er han kommet der jævnligt gennem mange år? har han boet der gennem længere perioder, 1 år, 2. år? eller?
Hvad er hans baggrund igen? Hvor har han sine tal fra, når man slynger tal ud, er det normalt også i dokumentarer, at man fortæller om sine kilder. Men det er selvfælgeligt lidt svært, hvis han har fået sine oplysninger fra en forsmået farang, som på en barstol har fortalt dokumentaristen at "de er sgu ludere allesammen". Det har han dog ikke troet helt på, så er tallet 50-55% lidt mere troværdigt at videregive, eller hvad?
Er han selv en skuffet og forsmået udlænding, som er taget ved næsen af en thai pige?, siden han kalder filmen Thai Lie, allerede i titlen ved vi jo godt hvad hans agenda er. Og agendaen er jo ikke at beskrive Thailand på godt og ondt, men kun på ondt. Hans udgangspunkt og konklusion er allerede negativt fra starten, hvilket også gør det uspændende at se den.

M.h.t. google har jeg "kun" søgte på : amar keylani og så fik alle disse sider:

http://www.google...ar+Keylani

og den allerførste besvarer mange af dine(og andres) spørgsmål :

http://www.lights...ar_keylani
Read the rules

<<The spectator should be guided thoroughly and not to be left to his own judgement and evaluation. It sounds completely undemocratic, but with all the bombardment of western and decayed ideas unto the human soul, one cannot trust anymore the general human judgement and should guard against that effect.>>
<< I am as well currently in the process of making a simple documentary film about the damaging effects of the American films on the entire world mainly the Arab world where I take one film; Sword Fish and I compare its motives, energy, attitude, psychological effects and end outcomes on the normal and young spectator through a comparison with a French film; Emeli and the huge differences in both attitudes towards life. It is a known fact that in 1998 around 86% of films watched and circled around the globe were american. And that violence had culminated world wide incredibly due to their effect.
I am currently as well preparing for a major exhibition of my photography work combined with my own poetry and my own musical composition>>
<< The message is simply to tell the world that we had turned our backs from the most genuine road of all and became slaves for electronics, sampled sounds and machines.>>
.
Redigeret af Lung Yao d. 30/05-2010 18:16
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

natty
Lung Yao skrev:
natty skrev:
[url]Jeg har også googlet ham og her kommer det heller ikke frem.[/url]Har han været i Thailand et par gange som turist? er han kommet der jævnligt gennem mange år? har han boet der gennem længere perioder, 1 år, 2. år? eller?

M.h.t. google har jeg "kun" søgte på : amar keylani og så fik alle disse sider: og den allerførste besvarer mange af dine(og andres) spørgsmål :

Read the rules

Har selv fundet linket, men det fortæller ikke noget om
hans relationer til Thailand, filmen er ikke engang med på hans liste.

Derimod læser jeg dette:
I see the world loosing further and further its morals and ethics. I see my self as a crusader who is trying through images, music, words and media to awaken the world unto the good potentials it lies within reach before it becomes too late and coca cola and McDonalds become inherent parts of our lives and behaviour

og

but with all the bombardment of western and decayed ideas unto the human soul, one cannot trust anymore the general human judgement and should guard against that effect.

En ensom hærfører (crusader), som vil fortælle hvordan folk skal leve, og hvordan samfund skal indrettes. Han gør det ikke ud fra en religiøs baggrund som hans "landsmænd". De andre gør det ved sværdet, mens hans gør det med ordet, men udgangspunktet er det samme.
Ja jeg hader når nogen mener er deres moral er så stor, at de skal fortælle hvordan andre skal leve deres liv og indrette deres samfund. Det er sådan lidt imperialistisk at ville pådutte andre ens egen moral.? Gør han ikke lige det, han beskylder andre for at gøre. ?

PS Nu ved jeg hvorfor det er så forfærdeligt at øen og landsbyen i Thailand fik generatorer, rul tiden tilbage til før elektronikken og internettet, det ødelægger menneskets sjæl. Umuligt at gøre, kun en fanatiker kan tro på det. Drøm bare videre. Undskyld mig, men han er da en spade.
Redigeret af natty d. 30/05-2010 18:27

Warm Wonder
natty skrev:
Lung Yao skrev:
natty skrev:

M.h.t. google har jeg "kun" søgte på : amar keylani og så fik alle disse sider: og den allerførste besvarer mange af dine(og andres) spørgsmål :

Read the rules

Har selv fundet linket, men det fortæller ikke noget om
hans relationer til Thailand, filmen er ikke engang med på hans liste.

Derimod læser jeg dette:
I see the world loosing further and further its morals and ethics. I see my self as a crusader who is trying through images, music, words and media to awaken the world unto the good potentials it lies within reach before it becomes too late and coca cola and McDonalds become inherent parts of our lives and behaviour

og

but with all the bombardment of western and decayed ideas unto the human soul, one cannot trust anymore the general human judgement and should guard against that effect.

En ensom hærfører (crusader), som vil fortælle hvordan folk skal leve, og hvordan samfund skal indrettes. Han gør det ikke ud fra en religiøs baggrund som hans "landsmænd". De andre gør det ved sværdet, mens hans gør det med ordet, men udgangspunktet er det samme.
Ja jeg hader når nogen mener er deres moral er så stor, at de skal fortælle hvordan andre skal leve deres liv og indrette deres samfund. Det er sådan lidt imperialistisk at ville pådutte andre ens egen moral.? Gør han ikke lige det, han beskylder andre for at gøre. ?

PS Nu ved jeg hvorfor det er så forfærdeligt at øen og landsbyen i Thailand fik generatorer, rul tiden tilbage til før elektronikken og internettet, det ødelægger menneskets sjæl. Umuligt at gøre, kun en fanatiker kan tro på det. Drøm bare videre. Undskyld mig, men han er da en spade.

Så sandt som det står skrevet.

Jay
Headbanger

det lyder som om indtil flere æder hans udsagn råt, uden på nogen måde at værre bare en lille bitte smule kildekritisk,
fx. kan afsenderen have haft gode grunde til at udelade, misforstå, forskønne, bortforklare eller lyve i filmen.
og da de fleste på DT, kan vel godt gennemskue hans tal spind, 50 % af pigerne er ludere i turistbyerne, folk der har været eller bor i fx. Pattaya ved godt at det er få procent.

Det tal og flere andre virker som typiske fordomme fra afsender, som bare spyttes ud, ladyboy statistikken holder heller ikke nogen steder, med så store fejl må man blive nød til at forholde sig meget kritisk til resten af påstandene, jeg er meget forundret over at nogle folk har set den, endda flere gange, uden at værre bare en lille smule kildekritisk.

http://historiebu...ldekritik/

Troværdighed
Kildens troværdighed handler om, hvorvidt kilden virker pålidelig. Forsøg altid at kontrollere om årstal, personer, geografiske lokaliteter mv. er korrekte. Hvis faktuelle oplysninger er upræcise eller direkte forkerte giver det grund til mistænksomhed.

Redigeret af d. 30/05-2010 21:21

natty
bkk, fulstændig enig med dig, og som en gammel bekendt i kommunikations branchen lærte mig, se altid på afsenderen, hvad er formålet osv. hvad er baggrunden, hvilken historie ønsker man kommer frem. Vi glemmer det nemt, selv jeg.
God aften.

PS genialt og nemt
"Forsøg altid at kontrollere om årstal, personer, geografiske lokaliteter mv. er korrekte"
Redigeret af natty d. 30/05-2010 21:31

Warm Wonder
Jay skrev:
Headbanger

Jay, hvad er dit problem? Så vil jeg sætte lidt tid af og forsøge at løse det. Give it all you got!
Redigeret af Warm Wonder d. 30/05-2010 22:20

Spring til debat: