Se indlæg|
Leveomkostninger I Bangkok
|
|
| ben |
Lagt på d. 10/01-2006 06:01
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 438 |
Retter lige Kronberg; man kan skifte navn og PASnummer Som en sidebemaerkning - jeg mistede mit pas i Thailand for mange aar siden (siden baade fundet og udloebet) - og selv efter 3 passkift og 8 aar poppede jeg stadig (ved navn vil jeg tro) op i emmigrationens computere - det maatte vaere via mit navn. Det forsinkede mig altid da extra noter skulle tages og ny staff aldrig vidste hvad der skulle goeres. Jeg maatte via den danske ambassade der hjalp mig med at finde ud af hvem/hvor/hvad jeg skulle goere - skrive et brev til emmigrationen der venligst bad om at jeg blev clearet i PC. Den danske ambassade hjalp enda med at aflevere/ordne - fin service. Jeg har nu ingen problemer. Men snak om en traad der igen roeg ud paa sidespor! Flere kommentarer omkring leveomkostninger i BKK? Det her vil vaere en god traad at henvise til for nye spm om det da vi jo daekker hele spectret og giver masser af gode tips og ideer.Skaal! Redigeret af ben d. 10/01-2006 06:10 |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 10/01-2006 10:44
|
![]() Antal indlæg: 1145 |
Hvis en person faar et nyt pas med et nyt navn hjelper det ikke alverden da det sikkerhedsnummer som passet er udstyret med vil fortelle at der er tale om en og samme person. Sikkeheds nummersystemet er internationalt. Det er nok muligt det gik tidligere, men ikke idag.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 10/01-2006 11:09
|
![]() Antal indlæg: 3779 |
Nå, men så skal vi til at opføre os ordentligt... Jo, alting var nemmere, da et pas blot var et pas, Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 10/01-2006 20:50
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Jeg har også prøvet at miste mit pas - og hver gang jeg efterfølgende skal ind og ud, så dukker det op på skærmen ved paskontrollen. Nå ja - og selv om det er helt uden for tråden, så vil jeg alligevel underholde med hvordan det skete, idet det er i top 5 af dumme ting, som jeg har gjort: Jeg befinder mig på Koh Samui, og alle de tre p'er: rejsechecks, pas og billetter ligger trygt i et pengebælte i hotellets safetybox. Så skal jeg hæve penge, og jeg tager hele pengebæltet med alt indhold (rejsecheck, pas og biletter) med på knallert til banklugen . Her får jeg hævet hvad jeg skal, og jeg lægger pengebæltet i knallertens cykelkurv . Jeg finder et sted, hvor jeg kan få noget at spise, og efter en halv times tid, skal jeg videre. Her opdager jeg, at jeg havde glemt at tage bæltet med fra kurven, men det er der stadig .Jeg lader bæltet ligge , kører tilbage til hotellet og får et bad. Da jeg er færdig med badet, kan jeg ikke finde bæltet, og så kommer jeg i tanke om, at jeg efterlod det i knallertens cykelkurv. . Og denne gang var det altså væk.Resultat: Ingen rejsechecks, ingen pas og ingen billetter. ![]() Nå det gik nu fint, men særlig intelligent kan man ikke ligefrem kalde det. Det gav heller ikke ros fra konen. Og hvad skal man egentlig bruge billetter til, når man skal hæve penge? ![]() ![]() |
|
|
|
| Suk Rak Ning |
Lagt på d. 10/01-2006 20:55
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2610 |
Ja, det er jo ikke risskålen du har opfundet
![]() ![]() Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 17/02-2006 06:54
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 966 |
ben skrev: ........Naar han bruger internet bruger han cafe...... ...... Jeg har selv en linie fra TOT 1024/512 always on/fri traffik kbs til 1000 bath i måneden,de starter dog allerede ved 500 bath i måneden (256/128 kbs),dette indebærer jo selvfølgelig at man skal have en til at åbne linien for en...(eller kan man selv det??????)....Det må da være en absolut fordel både så kan man da ligesende lidt billeder samt få lidt videoer og billeder hjemmefra,samt man kan bruge skype eller messenger til tale kontakt til andre........ Claus |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 17/02-2006 07:09
|
Hej. TOT eller TRUE highspeed internetforbindelse kraever at man har en selvstendig telefonlinie og det har de fleste der bor i lejlighed ikke og kan for det meste heller ikke faa det da ejeren ikke tillader det. Clyde Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 17/02-2006 07:15
|
Korrekt, man skal have tilladelse fra ejeren af bygningen, og farang skal have arbejdstilladelse for at åbne en telefon. Telefonlinien koster 107 Baht om måneden.
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 17/02-2006 08:00
|
|
Vi bor selv i et lejet hus , åbnede uden at udlejeren blev spurgt (tot spurgte heller ikke til det).vi fortalte det så senere da han var på besøg...jeg kan heller ikke forestille mig nogle ejere ville modsætte sig det........man kan vel altid få en ven eller veninde til at åbne linien for en....... Nu er det jo leve omkostninger her i tråden...godt nok i BKK...men jeg prøver lige alligevel med lidt priser fra Buriram.... Huset vi bor i er et rækkehus i 2 etager(townhouse),dejlig stor stue,bad/toilet,spisehjørne,stort køkkenog samt pulterrum i stueetagen.På førstesalen er der 2 soveværelser (1 stort, 1 lidt mindre) samt et bad og toilet .Foran huset er der vel 50 kvm,plads til bil,hundehus m.m uden det bliver helt sammenklemt..Huset er pænt vedligeholdt...kvarteret er stille og ligger et par kilometer udenfor byen. Det betaler vi 3.000 for i måneden plus lys og vand....lys ca 300 vand ca det samme......vi bruger en del vand..... Her i byen svinger lejen på et hus/lejlighed fra ca 2000 til 5000 alt efter beliggenhed og størrelse og stand......... Claus |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 17/02-2006 09:01
|
Langt de fleste lejligheds ejere vil modsaette sig at der aabnes for en privatlinie til lejligheden da de beregner afgift for brug af telefon. Der kraeves ikke arbejdstilladelse for at oprette telefon eller internetforbindelse. For oprettelse af UBC kabel TV kraeves der en tilladelse fra ejeren af lejlighed eller hus. Kronberg og jeg har en felles bekendt der har oprettet alle 3 ting og han har ikke arbejdstilladelse. Clyde Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
|
|
|
| claus31130 |
Lagt på d. 17/02-2006 09:11
|
|
clydehaumann skrev: Langt de fleste lejligheds ejere vil modsaette sig at der aabnes for en privatlinie til lejligheden da de beregner afgift for brug af telefon. Her er jeg på bar bund hvad du mener Clyde,linien er jo ikke oprettet i udlejers navn,men i enten eget navn eller kone/kærestens vors er i kærestens navn...så jeg kan ikke se hvad udlejer skulle have imod det Claus |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 17/02-2006 09:59
|
clydehaumann skrev: Langt de fleste lejligheds ejere vil modsaette sig at der aabnes for en privatlinie til lejligheden da de beregner afgift for brug af telefon. Der kraeves ikke arbejdstilladelse for at oprette telefon eller internetforbindelse. For oprettelse af UBC kabel TV kraeves der en tilladelse fra ejeren af lejlighed eller hus. Kronberg og jeg har en felles bekendt der har oprettet alle 3 ting og han har ikke arbejdstilladelse. Clyde Ja, UBC no problem, men det er min klare opfattelse og min erfaring, at man skal have WP for telefon, ligesom med mobiltelefon. Eller har vor bekendt lagt et depositum? Er du sikker på, at det ikke er i konens navn? Eller måske er det som med bankerne, at de vil have WP, men 117 andre personer har alligevel fået en konto uden WP. Men hver gang jeg åbner konto eller telefon (fast eller mobil), er det første ord, de siger, Work Permit? Her hvor jeg bor i en hotellejlighed fik vi ejerens tilladelse til at oprette True-telefon, men det kostede ca. 1,000 til bygningen at få trukket kablerne. I modsat fald var vi aldrig flyttet ind. Sådanne ting bør tjekkes, inden lejekontrakten underskrives... Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 17/02-2006 10:02
|
Telefonsamtaler , naar der tales om lejligheder her gaar for det meste gennem et omstillingsbord. Udlejeren beregner en takst der er en del af hans indtaegt. Derfr vil han for det meste ikke give tilladelse til at der oprettes en direkte linie. Du bor i en lejet hus og det er et helt andet sporgsmaal.
Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
|
|
|
| ben |
Lagt på d. 19/02-2006 07:31
|
Gode kommentarer her - og en god traad omkring leveomkostninger vi kan henvise "nye" spm til. Jeg er enig med Kronberg ang. omkostnings niveau i BKK, men ogsaa enig med Claus der kan leje et dejligt hus for 3000 Baht per md! (heldige asen!). Mht. telefon havde jeg ikke work permit da jeg ansoegte - men havde allerede en linie(i tidligere condo ejers navn) jeg betalte fra tidligere ejer. Jeg gik saa til True og bad om internet men det kunne jeg jo ikke faa da telefon ikke i mit navn! Jeg havde ejet condo og betalt regninger i et par aar allerede...saa bad de om work permit men det havde jeg jo ikke... Saa de bad saa om sidste 6 mdrs regninger med kvittering som jeg saa fandt og fik aendret tel til mit navn. Derefter skulle jeg saa endelig have internet (ADSL) og de bad saa IGEN om min work permit... he,he. Men kopi af pas og mit danske koerekort var saa godt nok. I mellem tiden har jeg faaet mit navn i den gule farang house book: Tabien Ban - det var et kaempe mas, men den er naesten lige saa effektiv som en work permit har jeg fundet ud af. Bangkok Bank naegtede mig internet banking uden work permit men jeg hev tabien ban frem og efter et opkald til manager var det intet problem. Ogsaa mit Thai koerekort var nemt med tabien ban (intet brev fra ambassade eller emmigration noedvendigt) og flere andre steder har det gjort livet nemmere. Electricitet ville jeg saa ogsa aendre til mit navn - og da bedt om work permit stak jeg dem igen min tabien ban hvilket var fint. Grunden til at det virker er at workpermit har ens privat adresse i et officielt document - og det er hovedaarsagen til at det er blevet standard dokumentet at bede om. Tabien ban har det samme (men naturligvis ingen indkomst detaljer Etc.). Redigeret af ben d. 19/02-2006 07:40 |
|
|
|
| Robert Kronberg |
Lagt på d. 19/02-2006 07:53
|
Hej ben, ben skrev: Gode kommentarer her - og en god traad omkring leveomkostninger vi kan henvise "nye" spm til. Jeg er enig med Kronberg ang. omkostnings niveau i BKK, men ogsaa enig med Claus der kan leje et dejligt hus for 3000 Baht per md! (heldige asen!). Mht. telefon havde jeg ikke work permit da jeg ansoegte - men havde allerede en linie(i tidligere condo ejers navn) jeg betalte fra tidligere ejer. Jeg gik saa til True og bad om internet men det kunne jeg jo ikke faa da telefon ikke i mit navn! Jeg havde ejet condo og betalt regninger i et par aar allerede...saa bad de om work permit men det havde jeg jo ikke... Saa de bad saa om sidste 6 mdrs regninger med kvittering som jeg saa fandt og fik aendret tel til mit navn. Derefter skulle jeg saa endelig have internet (ADSL) og de bad saa IGEN om min work permit... he,he. Men kopi af pas og mit danske koerekort var saa godt nok. I mellem tiden har jeg faaet mit navn i den gule farang house book: Tabien Ban - det var et kaempe mas, men den er naesten lige saa effektiv som en work permit har jeg fundet ud af. Bangkok Bank naegtede mig internet banking uden work permit men jeg hev tabien ban frem og efter et opkald til manager var det intet problem. Ogsaa mit Thai koerekort var nemt med tabien ban (intet brev fra ambassade eller emmigration noedvendigt) og flere andre steder har det gjort livet nemmere. Electricitet ville jeg saa ogsa aendre til mit navn - og da bedt om work permit stak jeg dem igen min tabien ban hvilket var fint. Grunden til at det virker er at workpermit har ens privat adresse i et officielt document - og det er hovedaarsagen til at det er blevet standard dokumentet at bede om. Tabien ban har det samme (men naturligvis ingen indkomst detaljer Etc.). Jo, tak for dit svar. Som jeg antydede, havde jeg også den fornemmelse, at de ofte spørger efter WP, uden det er en konkret henvisning til lov. Der er nok mere tale om, at de vil sikre sig deres penge, og derfor helst vi se ordentlig dokumentation. Jeg har også hørt, at tabian ban og thai-kørekort hjælper. Mit TAX-ID hjælper dog ikke, men der er heller ikke billede på. Men du hjælpes nok godt på vejen, idet du ejer en condo, hvorimod jeg blot er lejer. Og man kan vist kun få tabian ban, hvis man er ejer, hvis man er ejerens kone, eller hvis ejeren giver tilladelse til det, ikke? Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
|
|
|
| ben |
Lagt på d. 20/02-2006 02:14
|
Ja - du er noed til at vaere ejer - eller vaere gift med ejer, Jeg har dog foer hoert at nogle er kommet i house book (enda den blaa nogle gange) uden at vaere gift direkte med ejer (tante/boern/soester Etc.) men kender intet til reglerne der. For at komme retur til cost-of-living; det kostede intet at faa lavet tabien ban - men involverede en masse papirer, tid, interview i lokale amphur med vidner Etc. Thai koerekort er rart at have ogsaa. |
|
|
|
| xxxx |
Lagt på d. 21/02-2006 03:54
|
![]() Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 1135 |
Hej Jeg har vist tidligere spurgt om der er nogen der ved hvor vi kan finde reglerne for Tabien ban ( den gule ) den blaa er forbeholdt Thaier.. Men jeg proever hermed lige igen.... ![]() Men helt sikkert den aabner mange doere / goer mange ting nemmere.. Og ligesom Ben havde jeg en hulens mas med at faa den, der er simpelhen ingen der ved en skid om det, men efter en opringning til en eller anden i bangkok og jeg vist nok kom til at sige noget mindre paent , begyndte de soerme at lave den...¨Det er ioevrigt Thetsabahn som skal udstede den, ikke Amphur, men det kan sikkert ogsaa variere pga den generelle manglende kenskab til begrebet.. den goer ogsaa at jeg paa vores lokale sygehus noejes med at hive tabien og 30 thb op af lommen.. Men ok det kraever nok at man er kendt / kender den som bestemmer paa sygehuset, hvordan de klarer det, hmmm jeg tror de fikser det saa det ryger ind under konens id nr.![]() Thai koerekort det er forsaa vidt ikke nemmere/billigere, men ved at have de forskellige ting paa thai viser man alt andet lige man goer lidt for at involvere sig og det giver oftest en god respons.. le-si |
|
|
|
| ben |
Lagt på d. 14/03-2006 11:00
|
30 Baht hospitalsbesoeg ville soerme hjaelpe i budgettet! Tvivler dog paa at den gaar her i Bangkok... |
|
|
|
| lindegaard |
Lagt på d. 08/04-2006 12:35
|
|
Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 332 |
Måske mest minded på Clyde, men selvfølgelig også andre med skole søgende børn. Min kone, har nu været i dk 10 år, hvoraf de 4 mere eller mindre har været tilbage i Th. for at hjælpe familien med drift af deres 3 virksomheder, de eksporterer tøj til Australien, og har derfor brug for en der taler engelsk, og hun er den eneste der har fået rigtig skolegang, incl. engelsk undervisning. Da vores datter var lille var hun selvsagt med moderen de fleste gange og har også gået på en eller anden form for preschool derude. Vi har nu længe gået med tanken om helt at flytte derud og derfor er denne tråd ganske interessant.. det eneste der bekymrer mig er hvis jeg ikke kan finde noget at lave, selv om det er rart ikke at lave noget, så holder den ikke i længden, det bliver for trivelt, ihvertfald for mig,nok om det, hvvad koster det at sende sit barn i en ordentlig skole i Bkk, og hvilken slags skole taler vi om?? du skriver ca. 110000 Baht i måneden, hvilket jeg ikke syntes lyder helt urealistisk men hvordan er de fordelt?? skole, forsikring o.s.v., hvis det da ellers er noget du ønsker at oplyse.. overvejer pt. at kvitte jobbet her, grundet en arbejdsskade, og kan derfor ikke længere varetage mit nuværende job, ihvertfald ikke pt, det vurderes senere på året, hvis der er andre med skole søgende børn så byd endelig ind.. På forhånd tak Claus |
|
|
|
| clydehaumann |
Lagt på d. 08/04-2006 14:04
|
Hej Claus. Jeg har vist aldrig skrevet at det koster 110000 Baht om maaneden at have et barn i skole. Det jeg skrev var at man skal regne med at skulle have in indkomst paa ca 110000Baht om maaneden for at kunne foere en rimlig tilvaerelse med stoerer skolesoegende boern. Mindre kan selvfoelgeligt ogsaa goere det. Jeg vil skrive en mail til dig og fortelle lidt om de muligheder der er. HVH Clyde Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage. 

Det her vil vaere en god traad at henvise til for nye spm om det da vi jo daekker hele spectret og giver masser af gode tips og ideer.

. Her får jeg hævet hvad jeg skal, og jeg lægger pengebæltet i knallertens cykelkurv