Se indlæg
 Udskriv debat
Hvide løgne, Fortielse og ”Tabe ansigt”…
Anonym Bruger
Ang. trådens emne, så har vi snakket meget om historien, kulturen og religionen. Og jeg tror at disse har meget at sige om deres forhold til det ’at tabe ansigt’, løgne og fortielse.

Men jeg synes at vi har glemt en kæmpe faktor som også er den faktor vi mindst forstår grundet forholdene i vores velfærdsland..nemlig ’ØKONOMIEN’.

I vores del af verden er vi ikke direkte afhængige af hinanden…Hvis jeg møder én af jer i byen, så kan jeg sige hvad jeg vil, for det betyder ikke en skid for mig..jo, måske du synes at jeg er et røvhul, men det kan jeg leve med…ligeledes forholder det sig overfor alle andre mennesker vi møder…de har individuelt ingen betydning for os fordi vi kan opnå så meget andet uden deres direkte hjælp.

I Thailand derimod, der er folk meget mere afhængige af hinanden. Dette er især synligt i de små landsby samfund, som thailand i princippet er bygget op omkring. Netop fordi de er afhængige af hinandens tjenester. Hjælper du mig, hjælper jeg dig. Jeg er god mod dig, er du god mod mig osv…Dette gør sig gældende både i- og udenfor familien.

Med andre ord, pisser du folk omkring dig af, bliver du afstøt kommer hurtigt til at stå alene. Alene er ingen gunstig situation i Thailand.

Derfor er det min påstand at thaierne bl.a. har fået denne mekaniske ind i kulturen for at undgå åbne konflikter og derved bevare husfreden mellem mennesker.

Menneskelige relationer er uhyre vigtige i Thailand. Og du vil altid have venner så længe andre kan have gavn af dig uanset hvor dumt et svin du så er. Netop dette oplever mange udlændige på egen hånd hver dag i Thailand.

Derfor bruges løgne, fortielser og bestræbelserne på at undgå at en selv el. andre skulle tabe ansigt. Andet er simpelthen for ’dyrt’ på karma kontoen.

Jeg siger ikke at ’økonomien’ er den eneste grund, men det er en væsentlig grund. Og når jeg skriver ’økonomi’ er det ikke kun baht og sadtaang jeg tænker på.

rinpoche
Godt sagt, JS.

AL 48
Ja Js,-der ramte du hovedet på sømmetYo baby

taxidriver990
JS Skrev:
Dette er især synligt i de små landsby samfund, som thailand i princippet er bygget op omkring. Netop fordi de er afhængige af hinandens tjenester. Hjælper du mig, hjælper jeg dig. Jeg er god mod dig, er du god mod mig osv…Dette gør sig gældende både i- og udenfor familien.

Fuldstaendigt korrekt, vi er ioejeblikket igang med at bygge et hus til paa grunden og det er svigerfars venner der bygger "gratis" for at "betale" tilbage det som han har hjulpet dem med og det er ikke noedvendigvis byggeri.
Den ene har haft en ulykke med sin bil og kommet i problemmer som han er blevet hjulpet ud af af svigerfar.
Der er ogsaa en som ikke kan lide svigerfar ( jalusi paa det civile arbejde ) men han hjaelper til for at "betale tilbage",
dog skal der holdes oeje med at han goer det ordenligt iflg svigermor, saa de er udemaerket klar over hvem der er paa + listen og hvem der er paa - listen

En "sjov" ting er at naar vi har nogle der "arbejder gratis" saa koeber vi mad ude til dem men er det nogen som for betalt for at hjaelpe saa laver svigermor maden

Kan ioevrigt kun tilslutte mig JS ord. Det gaelder om at holde sig paa god fod og opfoere sig ordenligt ellers kommer man hurtigt til at staa alene
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

hugoboerge
Kan kun tilslutte mig de seneste indlaeg. Godt naboskab er utrolig vigtigt. Vi oplever det selv og det er utrolig positivt.

Spring til debat: