Se indlæg|
Skat og anden morskab
|
|
| rinpoche |
Lagt på d. 12/11-2012 19:24
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 5069 |
@ Bjarne, jeg har nu sendt en masse henvendelser til relevante instanser. Håber det munder ud i noget positivt. mvh rinpoche |
|
|
|
| Bjarne |
Lagt på d. 12/11-2012 19:32
|
![]() Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 699 |
For guderne må vide hvilken gang: Ja, der står sådan i loven. Og, oh - vise mænd: Vi mentale undermålere er så småt ved at have fattet, at det så er det, der gælder - nu. Der står også noget i "Lov om afgift af mættet fedt i visse fødevarer". Det duer ikke, og lige om lidt får vi igen råd til tandsmør på rundstykkerne søndag morgen. Der var engang en lov om stænklapper - nogle i dette forum har alderen til stadig at huske den og krumme tæer over den. Den blev skrottet, fordi den ikke duede. O.s.v., o.s.v. Hvis vi holdt os slavisk til at tro, at gældende love er evigt urokkelige - så var arveprins Knud blevet konge og Margrethe arkæolog. |
|
|
|
| Anonym Bruger |
Lagt på d. 12/11-2012 19:36
|
![]() Lidt øvet medlem ![]() Antal indlæg: 86 |
rinpoche skrev: Jeg er overhovedet ikke enig i: Slug kamelen og kom videre. Love, regler og forordninger er ikke statiske. Vi lever i et dynamisk samfund. Politikere ynder at drage paralleller til sammenlignelige lande, Læs: specielt Sverige, Norge, såfremt det kan fremme deres argumenter/synspunkter. Det bør også kunne bruges den anden vej rundt. Jeg har svært ved at se såvel logikken som retfærdigheden i den nuværende situation overfor pensionister bosiddende i fx. Thailand. Og jeg kunne godt tænke mig at få en forklaring herpå. Det sårer min retsbevidsthed, at pensionister bliver behandlet på den måde. Desværre har de et lille mandat, som følge af deres beskedne antal og velsagtens også i en vis udstrækning qva manglende evne til at yde massiv pression/lobbyisme til at forfølge deres retfærdige sag. Jeg synes, deres situation skulle præsenteres for medierne. Man har før set, at eksponering af indlysende uretfærdigheder (hjemsendelse af mindreårige thailandske børn fra dk. fx. ) har afstedkommet en effekt. (Ved godt, at det nok ikke er et sammenligneligt eksempel, da det omfatter enkeltstående individer) Men situationen som den er nu, harmer mig! Vil vi danskere acceptere, at kære, ældre familiemedlemmer, der nu efter et langt arbejdsliv, brugt på at udbygge velfærden i Danmark, nu skal reduceres til 3-rangs borgere (med en indkomst langt under permanente bistandsklienter) blot fordi de vælger at bosætte sig udenfor EU? Mange vælger tilmed den løsning, fordi de derved kan opnå bedre helbred og livskvalitet. De ligger endda ikke samfundet til "last", da de har deres egne sundhedsforsikringer. Jeg er simpelthen harmdirrende! Det kan sgu ikke være rigtigt. Ikke at det kommer til afficere undertegnede, men derfor kan man godt have sympati og harme, affødt af himmelråbende uretfærdigheder. Og jeg tror mange rettænkende danskere deler mit synspunkt. Ikke for at tage fokus væk fra tråden, men tåbelige engagementer i konflikter rundt omkring på planeten, såre som tvivlsom indvandring uden nogen som helst mulighed for integration, pekuniær støtte til forudsigeligt dødfødte U-landsprojekter har tilsyneladende ingen grænser for økonomisk goodwill. Så melder spørgsmålet sig: Hvem skal vi prioritere først? Vi skal faneme prioritere vores ældre medborgere først. De har været i allerhøjeste grad været med til at skabe vores nuværende velfærds samfund, udbygget det og har gjort det til hvad det er i dag. Jeg og mine børn nyder på daglig basis godt heraf. Og de bør have..... nej, de skal have hvad der tilkommer dem, uanset hvor de nu end vælger at bosætte sig i verden. PS. Jeg melder mig på banen nu. mvh rinpoche God fornøjelse ....bliv nu ikke skuffet når du finder af hvor lidt pensionister i Thailand betyder for vores folkevalgte. Men selvfølgelig er der nok mange timers beskæftigelse i at skrive fra herodes til pilatus |
|
|
|
| Frank |
Lagt på d. 12/11-2012 19:44
|
|
Erfarent medlem ![]() Antal indlæg: 2141 |
Jeg forestiller mig, at de fleste medlemmer (om ikke alle) på Dansk Thai Website ønsker, at man som dansk pensionist kan få samme pension uanset om man bor i Thailand eller Spanien. Det gør jeg i hvert fald. Og jeg skal indrømme, at jeg selv føler at det er en lidt egoistisk tanke, som går ud på, at jeg gerne vil have mest muligt ud af pensionen. Og det synes jeg ikke, at der er noget galt i. Men gad vide hvad konsekvensen af, at man som dansker kunne få fuld pension over hele Verden, ville blive? Ville det betyde noget for Rigsregnskabet, ville det på sigt overhovedet være muligt økonomisk? Hvad ville tale imod? |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 12/11-2012 19:45
|
![]() Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 3021 |
Kim Ludvigsen skrev: Netop! Det fremgår tydeligt af loven: Stk. 5. Retten til at modtage pension i udlandet efter stk. 2, 3 og 4 omfatter folkepensionens grundbeløb, førtidspension og tillæg efter §§ 14 og 69-72, engangsbeløb efter § 15 d, stk. 4, og tillæg efter § 15 f beregnet på grundlag af folkepensionens grundbeløb. Man har altså ret til grundbeløbet og ikke mere - medmindre der er andre paragraffer, der giver ret til mere. Og det er der ud over de ovennævnte paragrafhenvisninger fx for dem, der bor i EU/EØS. Nu tramper jeg altså så hårdt i gulvet, at min underbo er ved at få PH lampen i hovedet. Vi kan nemlig ikke bruge, den der lov du henviser til, til noget som helst. Vi kræver at du kommer med et link til en lov hvor Folketinget i tidernes morgen har besluttet, at der kan og skal gøres forskel på pensionister alt efter hvor de bosætter sig. Ellers er den lov du henviser til jo ikke gyldig og retsgældende. Det er også i den forbindelse fuldstændigt ligegyldigt hvad EU har besluttet, vi skal i stedet lovgive og rette ind således at EU reglerne gælder for hele kloden. Iøvrigt den der Retsinformation som du linker til er helt klart også en del af den sammensværgelse, som bevidst, manipulerende og uden retshjemmel opdeler penionister i et A og B-hold. Iøvrigt vil vi henvise til Grundloven og Menneskerettighederne. Det er en skandale og nærmest magtfordrejning det som sker, på linie med Tamilsagen. -------------- Ironi kan forekomme. -------------- Iøvrigt rinpoche, jeg er enig med dig i meget af det du skriver og ønsker dig held og lykke. Jeg er selvfølgelig også enig med Bjarne i, at love kan ændres hvis der er politisk vilje. Redigeret af natty d. 12/11-2012 19:59 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 12/11-2012 21:41
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
Jeg synes frank har skrevet det så fint, så jeg citerer idet jeg deler samme mening: Jeg forestiller mig, at de fleste medlemmer (om ikke alle) på Dansk Thai Website ønsker, at man som dansk pensionist kan få samme pension uanset om man bor i Thailand eller Spanien. Det gør jeg i hvert fald. Og jeg skal indrømme, at jeg selv føler at det er en lidt egoistisk tanke, som går ud på, at jeg gerne vil have mest muligt ud af pensionen. Og det synes jeg ikke, at der er noget galt i. Og som jeg har skrevet før, anerkender jeg den energi, der bliver lagt i lobbyarbejdtet henimod dette. jeg har også set, at der henvises til gældende lov, men hele øvelsen er jo at påvirke til at få ændret den lov. Hvis man alså er af den opfattelse, at det ville være rimeligt med samme (høje) niveau for pensionsudbetalinger Men jeg selvom det er kedeligt at være partykiller igen, må jeg igen advare mod at falde i den grøft, hvor man omgås principperne for retskildelære temmeligt letsindigt. Nu er det tilfældigvis den sidst skrevne jeg citerer, Men det er en tankegang jeg før har forsøgt at nævne ikke holder vand. Desværre kunne man sige. Vi kræver at du kommer med et link til en lov hvor Folketinget i tidernes morgen har besluttet, at der kan og skal gøres forskel på pensionister alt efter hvor de bosætter sig. Ellers er den lov du henviser til jo ikke gyldig og retsgældende. Iøvrigt den der Retsinformation som du linker til er helt klart også en del af den sammensværgelse, som bevidst, manipulerende og uden retshjemmel opdeler penionister i et A og B-hold. Det første er der vist ingen tvivl om. Det kaldes politisk (u)vilje men uden retshjemmel ??Nej Og det er her jeg må henvise til de links jeg tidligere har skrevet. Venligst undgå at tage hvad jeg specifikt skriver ang. hjemmel for indtægt for den ene eller anden side af debatten. Det er et helt neutralt juridisk argument. Min personlige holdning til dette spørgsmål har jeg tyv-hugge-citeret i starten |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 12/11-2012 22:01
|
Ja sudsakhon, jeg skulle ikke have skrevet "uden retshjemmel". Mit indlæg var faktisk et ironisk indlæg, som kommentar til debatten, skrevet i hast og i en munter tone, men ikke desto mindre alligevel seriøst, på sin omvendte måde. Jeg håber det er forstået af de fleste. Beklager derfor, at jeg brugte det juriske "uden retshjemmel" i en forkert kontekst, men begrebet ligger alligevel godt i munden. ![]() Jeg tager dig iøvrigt ikke til indtægt for det ene eller andet. Jeg er godt selv klar over, at man skal passe på med at bruge ironi i en seriøs debat på et forum, såvel som i e-mails, hvilket jeg da også er blevet gjort opmærksom på af et agtværdigt medlem af Dansk Thai Website.
Redigeret af natty d. 12/11-2012 22:14 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| sudsakhon |
Lagt på d. 12/11-2012 22:09
|
|
Ekspert medlem ![]() Antal indlæg: 2675 |
hehe. Kan godt spore ironien nu ![]() Var faktisk lidt ved den tanke, da du krævede en Rigretsag (Som ved Tamilsagen). Dem sviner man jo ikke ligefrem med, så lidt humor er der vel tilbage i min støvede tilværelse Men ellers tror jeg nu ikke vi er specielt uenige. PS: Til Rin og andre: Er I ikke flinke at opdatere, hvis der kommer svar fra nogen af de henvendelser.. |
|
|
|
| natty |
Lagt på d. 12/11-2012 22:29
|
Det tror jeg nu heller ikke, jeg tog bare emnet for tråden bogstaveligt: Skat og anden morskab Sorry, hvis jeg har hijacked tråden. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 12/11-2012 22:35
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
natty skrev: Det er også i den forbindelse fuldstændigt ligegyldigt hvad EU har besluttet, vi skal i stedet lovgive og rette ind således at EU reglerne gælder for hele kloden. Helt lige meget er EU-lovgivning og EU's beslutninger altså hellere ikke. Den korte version, i følge Folketingets EU-oplysning, er: EU's regler står over danske regler, men en EU-regel gælder ikke i Danmark, hvis der opstår den særlige situation, at reglen strider mod grundloven, eller hvis Folketinget vedtager en lov, for at tilsidesætte den. Men for at komme tilbage til grunden for den positive forskelsbehandling af pensionister bosat i EU, så kan grunden findes i EU-forordning 1408/71 og 883/2004. Links: - EU-forordning 1408/71 (frem til 1. maj 2010) - EU-forordning 574/72 (gennemførelse af 1408/71) - EU-forordning 883/04 (fra 1. maj 2010) Men Pensionsstyrelsen lægger nu ikke skjul på retsgrundlaget for reglerne. De har tilgængeligt materiale liggende på deres hjemmeside både for konventioner og overenskomster om social sikring og for EF/EU-forordninger. Så det er ikke nok bare at skabe forståelse for sagen hos Özlem Cekic eller andre folkevalgte herhjemme. Sagen skal bringes op på højere plan end det danske folketing. Jeg vil anslå at det er en del lettere at få Thailand med blandt konventionslandene (Pakistan, Marokko, Sydkorea og Tyrkiet er allerede med), eller Danmark ud af EU end at få ændret reglerne for mennesker som vælger at bosætte sig udenfor EU. Personligt, og det kan godt være at det ikke er politisk korrekt at sige men det er ærligt sagt, så havde jeg snydt og bibeholdt en adresse i DK/EU. Det resultat kan i det mindste mærkes på kontoen fra måned et af, en kamp mod DK/EU har helt sikkert noget længere udsigter før en økonomisk gevinst ville blive synlig. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Skeptikeren |
Lagt på d. 13/11-2012 02:46
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 330 |
Rinpoche! vidunderligt at du nu er med i kampen, havde du været i nærheden havde du sku fået et af de berømte Somrak knus. Jeg føler at Bjarne og jeg og nogle få andre nu har været delvis alene længe nok. Tænk at man til stadighed bliver ved at fremhæve den "såkaldte" lov som jeg henviste til allerede i 2007, en "lov" som en masse mennesker altså stiller spørgsmål ved - en lov som selvfølgelig kan og bør rettes, alt kan ændres hvis viljen er der. Men vi kæmper mod yderligere et problem og det er den idelige misundelse, tænk at "flygte" til Thailand? Desværre er der jo mange der ikke tør deltage i en åben debat af skræk for.... ? Ja, for hvad. Som gammel protestant var jeg jo med i de gode glade 50-60-70'ere i konflikterne om arbejdstid, lønudligning, ligeværd mellem mænd og kvinder, udannelssessystemets skelen mellem rig og fattig o.s.v. Og det viste sig jo, nogle gange meget hurtigt og andre gange skulle der et valg eller to til før protesterne blev hørt og ændrede tingenes tilstand. - Derfor er det ind imellem bittert at se og høre de yngre betragte alt dette som en selvfølge. Det har satme kostet blod, sved og tårer at nå så langt. Nu kan man anonymt læne sig tilbage bag PCen og så skyde på os gamle som nogle utaknemmelige klynkere. Problemet er som du og andre har beskrevet, at vi er for få til at blive hørt, og vi sidder for langt væk til at møde op og slå i tingets talerstol. Har fulgt lidt med i pressen hjemme og godt set navnet Clemens, er det gode gamle Kjæulfs søn? En af de andre gamle frontkæmpere som jo desvære er død, ligeså Broby Johansen, PH og alle de andre som virkelig kerede sig om den lille mand, de typer mangler vi jo i Dagens Danmark, så havde meget set anderledes ud. Håber at høre godt nyt fra Fronten Somrak Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
|
|
| Webmaster |
Lagt på d. 13/11-2012 07:22
|
|
Superadministrator ![]() Antal indlæg: 6782 |
Skeptikeren skrev: Tænk at man til stadighed bliver ved at fremhæve den "såkaldte" lov som jeg henviste til allerede i 2007, en "lov" som en masse mennesker altså stiller spørgsmål ved - en lov som selvfølgelig kan og bør rettes, alt kan ændres hvis viljen er der. Men vi kæmper mod yderligere et problem og det er den idelige misundelse, tænk at "flygte" til Thailand? Desværre er der jo mange der ikke tør deltage i en åben debat af skræk for.... ? Ja, for hvad. Som gammel protestant var jeg jo med i de gode glade 50-60-70'ere i konflikterne om arbejdstid, lønudligning, ligeværd mellem mænd og kvinder, udannelssessystemets skelen mellem rig og fattig o.s.v. Og det viste sig jo, nogle gange meget hurtigt og andre gange skulle der et valg eller to til før protesterne blev hørt og ændrede tingenes tilstand. - Derfor er det ind imellem bittert at se og høre de yngre betragte alt dette som en selvfølge. Det har satme kostet blod, sved og tårer at nå så langt. Nu kan man anonymt læne sig tilbage bag PCen og så skyde på os gamle som nogle utaknemmelige klynkere. Hvem har lyst til og kan se det formålstjenesteligt at deltage en i debat hvor den ene part betragter modparten som misundelig og som yngre der tager alt som en selvfølge. Men omkring "de gode glade 50-60-70'er", så kan jeg kun opfordre til at læse Taberfabrikken en gang. Det er lidt af en byrde "de gode glade 50-60-70'er" har efterladt os yngre kræfter. Det var også i "de gode glade 50-60-70'er" at Danmark blev fedtet ind i det EF/EU som har afstedkommet de regler som nu kritiseres som værende skyld i forskelsbehandling. Og jo gu' er der forskelsbehandling, men ingen behandlet dårligere end de folkevalgte har besluttet - problemet er at nogle bliver behandlet bedre end det er besluttet pga. EU. God kamp. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
|
| Skeptikeren |
Lagt på d. 13/11-2012 09:14
|
![]() Øvet medlem ![]() Antal indlæg: 330 |
Blot meget kort! Jeg var nu altså een af dem der var på barikaderne fra første færd som arg MODSTANDER af alt der lugtede af union og jeg er stadig imod. Med hensyn til Taberfabriken så kender jeg ikke bogen ej heller forfatteren, har lige scimmet forordet og ser han er købt og betalt af Saxo Bank, det siger mig at den er ret så farvet. Men jeg glæder mig da til downe den og tygge stoffet igennem. Somrak Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
|
|
| taxidriver990 |
Lagt på d. 13/11-2012 09:30
|
|
Meget øvet medlem ![]() Antal indlæg: 578 |
Eu og forskelsbehandlings sager koert ved domstol Forskelsbehandling af pensionister boende indenfor respektive undenfor EU ( Det Forenede Kongerige = Storbritanien ) I sagen Carson m.fl. mod Det Forenede Kongerige klagede sagsøgerne over, at den britiske stat ikke anvendte samme pensionstillæg til personer, der levede som pensionister i udlandet, som til dem, der levede som pensionister i Det Forenede Kongerige. Ifølge britisk lov gjaldt tillæg kun for personer med fast bopæl i Det Forenede Kongerige med undtagelse af britiske statsborgere, der havde trukket sig tilbage til stater, som Det Forenede Kongerige havde en gensidig socialsikringsordning med. Sagsøgerne, der ikke boede i en stat, som havde indgået en sådan aftale, hævdede, at de blev udsat for forskelsbehandling på grundlag af deres opholdssted. ECHR var uenig med sagsøgerne, der gjorde gældende, at de var i samme situation som dem, der levede som pensionister i Det Forenede Kongerige, eller de britiske statsborgere, der levede på pension i lande, som Det Forenede Kongerige havde en gensidig aftale med. Skønt disse forskellige grupper alle havde bidraget til statens indtægter gennem betaling af national forsikring, fandt ECHR ikke, at der var tale om en pensionsfond, men snarere om en generel offentlig indtægt til at finansiere forskellige offentlige udgifter. Endvidere byggede statens pligt til at anvende tillæg på, at man tog hensyn til stigningen i leveomkostningerne i Det Forenede Kongerige. Sagsøgerne var derfor i en anden situation end disse andre grupper, og der var som følge heraf ikke tale om forskelsbehandling. ECHR = European Convention on Human Rights ( Kilde : Håndbog om europæisk lovgivning om ikke-forskelsbehandling ) Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
|
| Spring til debat: |

. Det er fanme alverdens ting man kan få lavet nu om dage.